kan er mij iemand uitleggen hoe de bediening van de toeter juist in elkaar zit?
de vorige eigenaar was zo leuk om er een stuur in te steken zonder toeter. en ik probeer nu het origineel er terug in te steken en de toeter aan te sluiten aangezien dit een vereiste is om door de oldtimerkeuring te raken
In je stuurwiel zit een schakelaar. Deze stuurt een spanning naar je zekeringkast, waar een relais omgezet word. Dan staat er stroom op de claxons & zouden ze het moeten doen!
Mocht je Elektrische schema's A3 formaat willen (heel veel duidelijker te lezen) Pb me!
en hoe zit die schakelaar juist in mekaar? daar doel ik net op. omdat ik ongeveer alle onderdeeltjes heb en veel dingen ook twee keur en zit allemaal slordig in kartonnen dozen van de vorige eigenaar en ik vrees dat ik ergens nog een metalen plaatje tekort kom ofzo.
Heel gedetaileerd antwoord kan ik er niet op geven, mijn auto heeft namelijk een Nardi stuur (en dus ook andere schakelaar) In het Haynes Manual komt bij het hoofdstuk Elektriciteit de claxon aan bod.
Zit met een toeterloze gtv6. Auto is pas terug actief en net zijn eerste shakedown achter de rug. Eerst bleek zekering "gewoon" doorgebrand (sja, die branden meestal door voor een reden..) maar met de vervangen zekering werkt het soms wel, soms niet. De neiging bestaat dus nu om het stuur te demonteren om de knop wat te inspecteren, maar vooral dat eerste schijnt nogal een werkje te zijn.
Is er een andere als in-your-face bekend staande reden waarom een claxon afwisselend wel dan niet zou werken, maw is er een andere plaats dan het stuur bekend slecht contact te geven als het om de claxon gaat? Hints zijn welkom
Mmmh, ik zal wel weer scheel gekeken hebben maar vond in de motorruimte geen aardingsdraadje rond de stuurkolom. Of hebben we het over de 'algemene' aarding?
Claxon werkt prima als ik het stuur vanuit de bestuurderszetel ontgrendel en naar boven verstel, maar werkt weer niet als ik de vergrendeling terugzet.
Als iemand enig idee heeft wat dit wil betekenen hoor ik het graag
Morgen terug in de garage in en de bovenkant van stuur/dashboard er dan maar afhalen. Hopelijk sloop ik nergens een tandje of plastic klikding.
Wohoow, Nappa, jij heb behoorlijk m'n dag gemaakt. Dat had ik dus vanzeleven niet gevonden!
Deze zat dus op de plaats dat je aangaf ;
En dan heb ik deze iets langere maar terug gezet
Niet het meest strakke draadje ooit, maar in de buurt zag ik niets dat in de weg kan komen zitten, en zo te zien was het vorige kabeltje helemaal van zijn klemmetje getrokken dus iets langer mocht wel vond ik. Wat een gepriegel trouwens. Maar de claxon werkt prima.
Opeens ging de claxon zelfstandig aan de gang op de snelweg.
Ik rommelen aan de toeterknop en het ging over.
Maar toen ik het dorp ik reed was het een getoeter vanjewelste. Zelfs mijn maat wees naar zijn voorhoofd.
Ik heb gezien dat er een stuk (gerafeld) koperdraad waarschijnlijk is gebruikt als sleepring om contact te maken.
Deze sluit nu af en toe de boel kort met getoeter als gevolg.
Ik heb hier al wat tekeningen gezien maar mijn pijnpunt zit vermoedelijk bij de sleepring of een draad dat via de stuurstang aarde moet maken.
Zijn er wat betere afbeeldingen (schema's of foto's) van het claxon aansluiting?
Mijn toetert werkt allen wanner de auto uit staat en als ik hem dan start maar 1x en dan niet meer. Zeg het maar............
denk masa of zo, maar heb er geen verstand van.
print meestal de elektrische schema's uit op A3 formaat en markeer dan de lijnen waarom het gaat zoals hier onder:
Het kleine aardingsdraadje op de stuurkolom in de motorruimte is nogal onderbemeten en breekt nogal snel net na 1 van de 2 connectoren.
Als je een multimeter hebt is dit makkelijke na te meten door de weerstand na te meten in je aardingspad (tussen claxon schakelaar en een aardingspunt). Dit zou maar een paar ohm moeten zijn. Als er een slechte aarding is dan meet je waarschijnlijk een paar mega ohm of meer.
Alfa-corazon schreef:Zijn er wat betere afbeeldingen (schema's of foto's) van het claxon aansluiting?
Na de eerste afbeelding van Nappa te hebben gezien vond ik het ook niet meteen, maar blijven kijken en toen stomverbaasd moeten uitroepen 'is het dit nou?'.
Zit gewoon lager dan je zou verwachten. Bijna bij het onderste gewricht als ik me goed herriner. Duik er maar eens goed in met een felle lamp zou ik zeggen.