Een paar leuke foto's
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7897
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8906
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8906
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8906
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8906
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
In de rally was er nog de GR.B klasse met wagens met enorme vermogens , niet verwonderlijk dat in deze klasse ( die nu niet meer bestaat ) verschillende slachtoffers vielen zowel onder de piloten ( oa. Toivonen ) als onder de toeschouwers .
Er zijn verschillende filmpjes van deze klasse op het net te vinden , vooral de on-board opnames moet je eens bekijken , lijkt wel versnelde film .
Er zijn verschillende filmpjes van deze klasse op het net te vinden , vooral de on-board opnames moet je eens bekijken , lijkt wel versnelde film .
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
Iets breder nu en eigenlijk vervalt mijn vorige post hiermee :
'' Tot 1979 was de rallysport verdeeld in 2 belangrijke klassen, nl. Groep 2 en Groep 4. Deze laatste was bedoeld voor de top-rallywagens van die tijd, waarvan er ook 400 wegversies moesten gemaakt worden om de wagen te kunnen homologeren. Voorbeelden van Gr. 4 wagens zijn o.a. de Fiat Abarth, Lancia Stratos en de Ford Escort Mk I en II. Er was ook een Groep 5 voor protoypes.
In 1979 besliste de FIA de groepen 1,2 en 3 samen te voegen tot Groep A en de groepen 4 en 5 samen te voegen en om te dopen tot de Groep B. Deze groep bestond aanvankelijk vooral uit voormalige Gr. 4 wagens zoals de Audi Quattro maar door het gebrek aan (grote) beperkingen werden de wagens steeds lichter en krachtiger. Mooie voorbeelden zijn de Lancia Delta S4, Audi S1 en Metro 6R4. Dit waren wagens met (vaak turbo)motoren tussen de 400 en 600 pk die 100 km/u haalden in 3 seconden (op gravel!!!) en waarvan de meeste carroserieonderdelen gemaakt waren uit versterkt plastic. In de laatste 2 jaar van de Gr. B gebeurden steeds meer ongevallen (er waren eigenlijk te weinig rijders die een Gr. B konden bedwingen) en toen Toivonen in 1986 de dood vond na een duik in de ravijn besliste de FIA de Gr. B eind 1986 te bannen van de wegen. Ze riepen met de Groep S onmiddelijk een opvolger in het leven maar deze Groep is nooit officieel gelanceerd en er zijn dan ook slechts 2 (officiële) prototypes voor ontwikkeld: de Lancia ECV en de Toyota MR2.
Vanaf 1987 werd gewerkt met Groep N (bijna-standaard wagens waaraan slechts minimale veranderingen toegelaten zijn) en Groep A (wagens waaraan quasi alles mag veranderd worden, maar met strikte beperkingen). In België bestaan nu ook Groep R (voor Groep A wagens van voor 1987 of Groep A's waarvan de homologatie verlopen is), Groep M(odified, voor aangepaste saloons zoals bvb een braadwurst 3-reeks), Groep S(howroom, voor standaard modellen) en Groep GT (voor GT's zoals bvb de Porsche 911, de Nissan 350Z, ... ''
'' Tot 1979 was de rallysport verdeeld in 2 belangrijke klassen, nl. Groep 2 en Groep 4. Deze laatste was bedoeld voor de top-rallywagens van die tijd, waarvan er ook 400 wegversies moesten gemaakt worden om de wagen te kunnen homologeren. Voorbeelden van Gr. 4 wagens zijn o.a. de Fiat Abarth, Lancia Stratos en de Ford Escort Mk I en II. Er was ook een Groep 5 voor protoypes.
In 1979 besliste de FIA de groepen 1,2 en 3 samen te voegen tot Groep A en de groepen 4 en 5 samen te voegen en om te dopen tot de Groep B. Deze groep bestond aanvankelijk vooral uit voormalige Gr. 4 wagens zoals de Audi Quattro maar door het gebrek aan (grote) beperkingen werden de wagens steeds lichter en krachtiger. Mooie voorbeelden zijn de Lancia Delta S4, Audi S1 en Metro 6R4. Dit waren wagens met (vaak turbo)motoren tussen de 400 en 600 pk die 100 km/u haalden in 3 seconden (op gravel!!!) en waarvan de meeste carroserieonderdelen gemaakt waren uit versterkt plastic. In de laatste 2 jaar van de Gr. B gebeurden steeds meer ongevallen (er waren eigenlijk te weinig rijders die een Gr. B konden bedwingen) en toen Toivonen in 1986 de dood vond na een duik in de ravijn besliste de FIA de Gr. B eind 1986 te bannen van de wegen. Ze riepen met de Groep S onmiddelijk een opvolger in het leven maar deze Groep is nooit officieel gelanceerd en er zijn dan ook slechts 2 (officiële) prototypes voor ontwikkeld: de Lancia ECV en de Toyota MR2.
Vanaf 1987 werd gewerkt met Groep N (bijna-standaard wagens waaraan slechts minimale veranderingen toegelaten zijn) en Groep A (wagens waaraan quasi alles mag veranderd worden, maar met strikte beperkingen). In België bestaan nu ook Groep R (voor Groep A wagens van voor 1987 of Groep A's waarvan de homologatie verlopen is), Groep M(odified, voor aangepaste saloons zoals bvb een braadwurst 3-reeks), Groep S(howroom, voor standaard modellen) en Groep GT (voor GT's zoals bvb de Porsche 911, de Nissan 350Z, ... ''
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8906
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Wauw Wim, uit eigen hand geschreven
Wordt me nu wel duidelijk hoe en waarom.
Als je de geschiedenis niet weet haal je alle groepen door elkaar
Dus eigenlijk hebben heden ten dagen alleen nog de groep A en N!Behalve in Belgie dan
Wordt me nu wel duidelijk hoe en waarom.
Als je de geschiedenis niet weet haal je alle groepen door elkaar
Dus eigenlijk hebben heden ten dagen alleen nog de groep A en N!Behalve in Belgie dan
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
Heeft absoluut niets met Alfetta oid.te maken maar het geeft je gegarandeert kippevel !
http://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRP ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRP ... re=related
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8906
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Mooi om te zien en de juiste muziek erbijGTVke schreef:Heeft absoluut niets met Alfetta oid.te maken maar het geeft je gegarandeert kippevel !
http://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRP ... re=related
Lijkt het maar zo of staan die groepB auto's voor allemaal hoger?
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2368
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
Is een geleende tekst van een ander forum , ik moet er nog aan toevoegen dat de jaartallen niet echt kloppen zo was er in '82 (ipv. '87 ) in Belgie al sprake van GR.N en GR.A zowel op circuit als in de rally !AlfettaOwner schreef:Wauw Wim, uit eigen hand geschreven
Wordt me nu wel duidelijk hoe en waarom.
Als je de geschiedenis niet weet haal je alle groepen door elkaar
Dus eigenlijk hebben heden ten dagen alleen nog de groep A en N!Behalve in Belgie dan
Hoe de klasses nu zijn ingedeeld en of bepaalde klasses nog bestaan weet ik niet en weiger ik ook te volgen .
Voor mij is de hedendaagse autosport nog slechts een schim van wat het ooit was . (net zoals de auto's ! )
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2368
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8906
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer: