olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 17:22
- Locatie: alkmaar
olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0
Even een vraagje, nl:
Als ik een tijdje (+/- een uurtje) met mijn gtv6 rijd dan loopt de smeerolie druk terug. Bij een koude motor op 3500 rpm staat de meter op 70 bij een warme meter staat i op 25? (bij 3500 rpm). Als de motor goed warm is dan staat de meter Stationair op "0" !!!??? bij een koude motor staat de meter stationair op 70. Oftewel de meter geeft aan dat i bij een warme motor geen oliedruk heeft?? Het oliedruk lampje gaat niet branden en de koelvloeistof temperatuur blijft mooi staan.
Iets om me zorgen over te maken?? tis niet echt een fijn gezicht om een oliedruk meter op "0" te zien staan bij een stationair draaiende motor. Tevens is bij een warme motor de smeerolie druk afhankelijk van het toerental...klopt dit?
En wat voor eenheid gebruikt de meter??? loopt van 0 naar 80? 0 tot 8 bar?? (zijn ze dan de puntjes vergeten???)
Ik gebruik 10W40 semi syntheet en ik ga er van uit deta de meter correct werkt
gr martijn
Als ik een tijdje (+/- een uurtje) met mijn gtv6 rijd dan loopt de smeerolie druk terug. Bij een koude motor op 3500 rpm staat de meter op 70 bij een warme meter staat i op 25? (bij 3500 rpm). Als de motor goed warm is dan staat de meter Stationair op "0" !!!??? bij een koude motor staat de meter stationair op 70. Oftewel de meter geeft aan dat i bij een warme motor geen oliedruk heeft?? Het oliedruk lampje gaat niet branden en de koelvloeistof temperatuur blijft mooi staan.
Iets om me zorgen over te maken?? tis niet echt een fijn gezicht om een oliedruk meter op "0" te zien staan bij een stationair draaiende motor. Tevens is bij een warme motor de smeerolie druk afhankelijk van het toerental...klopt dit?
En wat voor eenheid gebruikt de meter??? loopt van 0 naar 80? 0 tot 8 bar?? (zijn ze dan de puntjes vergeten???)
Ik gebruik 10W40 semi syntheet en ik ga er van uit deta de meter correct werkt
gr martijn
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
zeker is het niet maar grote kans dat je zender om zeep is...prijzig ding trouwens...
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3021
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
De meters zijn berucht om hun onnauwkeurigheid... Is leuk als indicatie en om te zien of er iets veranderd maar staar je er niet blind op!
Vervang de sensor maar eens, dan zal het wel beter eruitzien op de meter.
Vervang de sensor maar eens, dan zal het wel beter eruitzien op de meter.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
- Locatie: Kaatsheuvel
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Als je contact aanzet wel? (en gaat uit, als de motor loopt) => zo ja, werkt ie juist en is er dus niets aan de hand.midi schreef:Het oliedruk lampje gaat niet branden
Ja, dat klopt. Als de motorolie warmer wordt, wordt deze dunner en daalt de druk bij lagere toeren. Bij hogere toeren draait ook de oliepomp sneller en neemt de druk dus weer toe. De max. oliedruk wordt middels een overdruk'ventiel' in de oliepomp begrensd op zo'n 6-7 bar.midi schreef:Tevens is bij een warme motor de smeerolie druk afhankelijk van het toerental...klopt dit?
Zoiets ja.midi schreef:En wat voor eenheid gebruikt de meter??? loopt van 0 naar 80? 0 tot 8 bar?? (zijn ze dan de puntjes vergeten???)
Ik niet.... dat wil zeggen ongeveer wel, maar de druk zal vast niet onder de 1 bar komen. onder de 0,5 bar al helemaal niet, want dan gaat het lampje branden. (mits die dus correct werkt, zie boven )midi schreef:ik ga er van uit det de meter correct werkt
Beter bekend onder forumnaam Alessandro!
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:39
- Locatie: Almelo
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Mijn oliedrukmeter geeft exact dezelfde waarden aan. Dus ook hoog bij koude motor en gemiddeld bij warme motor wanneer er een beetje gas gegeven wordt.
Dat hij stationeer niks aangeeft heb ik mij nooit zoveel zorgen om gemaakt en heb ik ook altijd als een afwijking van de meter gezien. Is al jaren zo zonder problemen.
Dat hij stationeer niks aangeeft heb ik mij nooit zoveel zorgen om gemaakt en heb ik ook altijd als een afwijking van de meter gezien. Is al jaren zo zonder problemen.
GTV6 3.0 '84
Gehad: GTV6 '82
Gehad: GTV6 '82
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 17:22
- Locatie: alkmaar
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Ik ga nog even mijn olie druk lampje controleren en als dat goed werkt dan heb ik er verder een gerust gevoel bij
Ik ben jullie zeer erkentelijk voor de diverse reacties!!
m.v.g.martijn
Ik ben jullie zeer erkentelijk voor de diverse reacties!!
m.v.g.martijn
- Frans
- Alfetta Membro
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:55
- Locatie: Stein
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Is inderdaad een bekend verschijnsel, en word inderdaad veroorzaakt doordat de olie bij stijgende temperatuur dunner word, maar de kwaliteit van de olie heeft hier ook invloed op.
Mijn 90 QO had hier vroeger ook last van, niet zo extreem, maar de druk zakte toch wat verder als ik prettig vond, ik ben toen overgeschakeld op Castrol RS Racing Syntec, een 100% synthetische high performance olie, 10W60 als ik het mij goed herinner, en daar bleef de olie druk aanzienlijk stabieler mee.
Maar een erg lage oliedruk bij stationair toerental is inderdaad iets waar je jezelf niet meteen druk over hoeft te maken, zolang het lampje uit blijft heeft hij nog druk genoeg.
Mocht je zin hebben om een volsyntheet te proberen, dan moet je wel van te voren even checken of je motor daar geschikt voor is.
Dit soort olie is veel agressiever als normale olie, das prima om je motor schoon te houden, maar oudere rubbersoorten willen er nogal eens niet tegen kunnen, en een motor waar de olie aan alle kanten uitloopt is ook niks
Groeten, Frans.
Mijn 90 QO had hier vroeger ook last van, niet zo extreem, maar de druk zakte toch wat verder als ik prettig vond, ik ben toen overgeschakeld op Castrol RS Racing Syntec, een 100% synthetische high performance olie, 10W60 als ik het mij goed herinner, en daar bleef de olie druk aanzienlijk stabieler mee.
Maar een erg lage oliedruk bij stationair toerental is inderdaad iets waar je jezelf niet meteen druk over hoeft te maken, zolang het lampje uit blijft heeft hij nog druk genoeg.
Mocht je zin hebben om een volsyntheet te proberen, dan moet je wel van te voren even checken of je motor daar geschikt voor is.
Dit soort olie is veel agressiever als normale olie, das prima om je motor schoon te houden, maar oudere rubbersoorten willen er nogal eens niet tegen kunnen, en een motor waar de olie aan alle kanten uitloopt is ook niks
Groeten, Frans.
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3021
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
En niet te vergeten los je met die agressieve olie ook alle aangekoekte olieresten in het blok op die vervolgens gaan rondzwerven in de olie...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- Frans
- Alfetta Membro
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:55
- Locatie: Stein
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Yep, vooral een probleem bij slecht onderhouden motoren
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3021
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Nee hoor... Alle motoren hebben hoekjes en plekjes waar de olie moeilijker of langzamer weg stroomt en daar koekt altijd wel iets aan, ook bij goed onderhouden motoren. Door de nieuwe olie kan dat dus loskomen. Natuurlijk is de kans hierop wel veel groter bij slecht onderhouden motoren met dikke zwarte drab in het carter.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- Frans
- Alfetta Membro
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:55
- Locatie: Stein
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Vandaar het “vooral”
Ik heb ooit eens voor een appel en een ei een Fiat Mirafiori gekocht waar je, toen ik het kleppendeksel lichte, de hele kleppentrein niet eens meer van kon zien, zo'n dikke laag hard geworden blubber zat er op.
Daar ben ik toen verder maar vanaf gebleven….
Ik heb ooit eens voor een appel en een ei een Fiat Mirafiori gekocht waar je, toen ik het kleppendeksel lichte, de hele kleppentrein niet eens meer van kon zien, zo'n dikke laag hard geworden blubber zat er op.
Daar ben ik toen verder maar vanaf gebleven….
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3021
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Zo zag het 1200tje in mijn c kadett er ook uit bij aanschaf, net of de motor inwendig uitgebrand was . Is zo de oud ijzer bak ingekiept.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- Frans
- Alfetta Membro
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:55
- Locatie: Stein
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
De Fiat heb ik toen nog gewoon een jaar zo mee doorgereden..., tot de eerstvolgende keuring......
Er zat namelijk ook een “Flintstones” stijl bodem in, en de achterportiergrepen zat een snelbinder tussen omdat ze anders niet dicht bleven zitten
Er zat namelijk ook een “Flintstones” stijl bodem in, en de achterportiergrepen zat een snelbinder tussen omdat ze anders niet dicht bleven zitten
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3021
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Dat moest je in de winter ook bij de 33érs vaak doen, een snelbinder tussen de deuren. Dan was het slot mechaniek te koud waardoor de deur niet in het slot valt, erg lastig als je naar je werk moet..
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- Frans
- Alfetta Membro
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:55
- Locatie: Stein
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
De goeie ouwe tijd heet dat dan……
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
- Alfa-corazon
- Alfetta Membro
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 09:22
- Locatie: Amsterdam
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Daarom heb ik mijn blok inwendig laten reinigen mbv pisdunne budget olie samen met een goedje van Wynns. Daarmee mag je maximaal de motor 15 minuten laten draaien en daarna de olie weer aftakken en weggooien. Dan pas de dure synthetische olie erin gooien.giuliettaevo schreef:Nee hoor... Alle motoren hebben hoekjes en plekjes waar de olie moeilijker of langzamer weg stroomt en daar koekt altijd wel iets aan, ook bij goed onderhouden motoren. Door de nieuwe olie kan dat dus loskomen. Natuurlijk is de kans hierop wel veel groter bij slecht onderhouden motoren met dikke zwarte drab in het carter.
- Frans
- Alfetta Membro
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:55
- Locatie: Stein
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
Het probleem is volgens mij dat losgeweekt vuil smalle olie doorgangen kan verstoppen voordat het filter ze er uit heeft kunnen halen.
Vooral olie sproeiers en zelfstellende hydraulische klepstoters lijken me daar gevoelig voor te kunnen zijn.
En of zo’n type motor reiniging daar een positief effect op heeft betwijfel ik, volgens mij vergroot je het risico daar enkel maar mee, omdat er in veel kortere tijd veel meer rotzooi loskomt
Vooral olie sproeiers en zelfstellende hydraulische klepstoters lijken me daar gevoelig voor te kunnen zijn.
En of zo’n type motor reiniging daar een positief effect op heeft betwijfel ik, volgens mij vergroot je het risico daar enkel maar mee, omdat er in veel kortere tijd veel meer rotzooi loskomt
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3021
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat stat zelfs
De olie gaat door de pomp en vervolgens door het filter en daarna pas naar de onderdelen die smering krijgen.
Alleen de olie die door de pomp gaat is dus ongefilterd. Maar als er teveel loskomt wordt het gaasfilter van de olieaanzuigbuis verstopt en verlies je dus de vrije aanvoer naar de pomp waardoor er uiteindelijk te weinig olie rondgepompt wordt.
Voorla bij Saab is dit een probleem gebleken bij de B205/235 serie motoren in o.a. de 9-5. Google maar eens op 'black sludge'.
Alleen de olie die door de pomp gaat is dus ongefilterd. Maar als er teveel loskomt wordt het gaasfilter van de olieaanzuigbuis verstopt en verlies je dus de vrije aanvoer naar de pomp waardoor er uiteindelijk te weinig olie rondgepompt wordt.
Voorla bij Saab is dit een probleem gebleken bij de B205/235 serie motoren in o.a. de 9-5. Google maar eens op 'black sludge'.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- Frans
- Alfetta Membro
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:55
- Locatie: Stein
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0
Alles wat in het onder druk staande gedeelte na het oliefilter loskomt kan verstoppingen veroorzaken voordat het retour gaat, en voordat om het even welk filter het tegen kan houden
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3021
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: olie druk loopt terug bij warme motor, staat zelfs op 0
In de oliekanalen zelf zitten gelukkig niet de meeste verontreinigingen. Doordat de olie daar onder druk doorheen komt blijft er ook niet zo snel iets zitten. Enkel op plaatsen waar de oliekanalen naar elkaar toe geboord zijn ( bv krukas) en waar je dus minder nette overgangen van het ene naar het andere kanaal hebt loop je kans op afzettingen.
Gelukkig hebben onze 12v v6-en geen oliesproeiers en/of hydraulische klepstoters.
Mijn vrienden zweren allemaal bij die Castrol Edge 10W60 olie voor in hun turbomotoren. En al die motoren hebben wij ingebouwd met een nieuw filter en eerst laten lopen op olie van de Action met een flinke scheut ATF erin. Daarna filter en olie verversen met de dure Castrol olie. Nooit geen problemen gehad gelukkig, zijn meestal vrij prijzige blokken.
Gelukkig hebben onze 12v v6-en geen oliesproeiers en/of hydraulische klepstoters.
Mijn vrienden zweren allemaal bij die Castrol Edge 10W60 olie voor in hun turbomotoren. En al die motoren hebben wij ingebouwd met een nieuw filter en eerst laten lopen op olie van de Action met een flinke scheut ATF erin. Daarna filter en olie verversen met de dure Castrol olie. Nooit geen problemen gehad gelukkig, zijn meestal vrij prijzige blokken.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎