En toen deed het KLOINK ?

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro

En toen deed het KLOINK ?

Bericht door Coniglio »

Vandaag dus de eerste shakedown gedaan met de GTV6 na een eerdere poging waarbij de voorremmen sleepten, en tot overmaat van ramp het koppelingspompje het had begeven. Maar dat had ik aan een ander overgelaten wegens veels te druk, dus vandaag was het voor de eerste keer aan mij.
Nieuwe dichtingen en flexibels voor de voorremmen, nieuw koppelingspompje, en vandaag dus het industrieterrein op om eens te kijken wat dat doet.

Koppeling in : nogal zacht. Tenminste zachter als mijn 75 TS, Alfetta GTV4 of zelfs 147 ooit waren. Vreemd.
Maar koppeling pakt mooi op en motor zingt als een engel.
Koppeling los ; kloink.
Koppeling wat bruter los ; KLOINK
Koppeling al lang los, nu gas bruut los ; KLOINK
Stoeprand over de parking op ; KLOINK

Terug de garage in, brug op.. geen kloink meer. Niets los onder de auto. Het geluid kwam van rechtsachter. De 'staaf' die van de pook naar de versnellingsbak zit links/middenvooraan. De guibo/donuts zien er okee uit, de auto schudt geenzins stationair, in de vrij, met gas.
Zegt die kloink iemand iets? (afgezien van het wijzen op mijn dubieuze mechaniekerkwaliteiten en onbestaande ingenieursinzicht). Ik zit met een levensgroot :?:
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Re: En toen deed het KLOINK ?

Bericht door giuliettaevo »

Check de rubbers waar de versnellingsbak in hangt aan de voorkant eens goed... Met een bandijzer proberen de bak op te tillen is een goede manier b.v. :wink:

als je de koppeling op laat komen om weg te rijden ga je torsiekrachten uitoefenen op de bak, je probeert hem als het ware te verdraaien. hetzelfde geldt voor ineens het gas loslaten. Als de bakrubbers gaar zijn 'klopt' de bak dan tegen de koets aan.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Coniglio »

Dat klinkt inderdaad bijzonder plausibel. Had ik dus nooit vanzeleven aan gedacht, zat maar met de koppeling en achterremmen in mijn hoofd.

Maar weer eens merci Evo :thumbs:
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

weinig aan toe te voegen, er moet ergens iets los zitten of last van versleten rubbers
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Coniglio »

Even opgezocht en het ziet er dus naar uit dat het hele remmen-koppeling-versnellingsbak-guibo/donut-drijfas er dus uit moet om die rubbers te vervangen.
Drats. :neutral:

Positief is dat je dan natuurlijk behoorlijk bij de remmen kan (en dus de klauwen gereviseerd kunnen worden, nieuwe flexibels..), iets minder leuk is dat dit een brug (letterlijk) te ver is voor mijn kennis, kunde, en materiaal. Dat wordt dus laten doen, en dat zal de kostprijs van deze dame behoorlijk omhoog duwen.
Wat op zich geen drama is, maar met de (toch wel erg lage) marktwaarde van een GTV6 in het achterhoofd, toch geen fijne vaststelling.

Maar als dat betekend dat ze weer de weg op mag .. :thumbs: Maandag maar even de adresjes rondbellen om te zien wie er al dan niet op vakantie is.

Nog eens bedankt aan het forum-diagnoseteam :wink:
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Euh welke zijn dan "die rubbers" de cardansrubbers of de silentblokken van de dwarsbalk?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Coniglio »

Wow, blijkbaar heb ik een knoert van een dt fout getikt in mijn vorige post. Oeps.

Uit de responsen hierboven maakte ik op dat het wel eens zou kunnen gaan om deze rubbers ;

Afbeelding

Ik zie niet meteen hou ik ze kan vervangen zonder de bak te verlagen (toch zeker die achterste niet) en door dat te doen ben ik bang dat ik minimaal één guibo naar de vaantjes help, met wat pech ook nog eens de as kromtrek... plus ik zie het losmaken en opvangen van een onderdeel dat meer weegt dan ikzelf niet meteen zitten. Ervaring leert -bij ondergetekende- dat als er iets fout kan gaan, dit met grote zekerheid gebeurt.
Dit las ik daarstraks, schijnt mijn vermoeden te bevestigen : http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... ation.html

Daarbovenop moet ik er voor de volledigheid nog bijzeggen dat eea me niet lekker zit. De koppelingspomp is vervangen nadat de vorige het begaf en de koppeling werkt prima.. iets te prima. De 75 TS, de fetta GTV4 en zelfs (mijn vorige daily driver) de 147 hun koppeling zijn erg zwaar om in te duwen, deze GTV6 hiervoor ook maar, met de nieuwe koppelingspomp is de weerstand miniem. Het werkt prima maar is een vreeeemd gevoel.
De achterremmen blijven bij remmen tot stilstand nog een seconde of twee, drie hangen ondanks dat het hele systeem is afgelaten en nieuwe olie op gedaan, maar ze zijn niet gereviseerd en verdienen ook nieuwe flexibels. Doordat de achteremmen bleven hangen (had ik dus geen erg in) vertrok de auto moeilijk, en in één geval schoot de pook uit de eerste. Leek erg veel op wat Nappa meemaakte bij deze draad.
viewtopic.php?f=6&t=2997

Dan zit er -tenzij ik me behoorlijk vergis- ook nog een niet echt makkelijk bereikbare leiding van de brandstof net boven de achterremmen (seriously..) waarvan ik het geruststellender zou vinden als ze vervangen zou worden.

Vandaar dus het idee om haar maar binnen te doen.

Als ik met m'n redenering ergens (of overal) de mist inga, hou je vooral niet in me erop te wijzen. Zoals je wel merkt ben ik hoegenaamd geen geroutineerd mechanieker. Ik zie zo'n auto eigenlijk als een soort puzzel. Zou een stuk handiger zijn als er niet zoveel drek aan die onderkant kwam :smile:
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door Fetta »

de bakrubbers zijn goed te vervangen.
Je kan je bak aan die zijde makkelijk eenzijdig laten zakken.

De "Kloink" is dus de bak die tegen je carros kantelt.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door giuliettaevo »

Als je zelf de ruimte hebt ( en een brug zou ook fijn zijn..) is het wel te doen hoor. Het vervangen van de rubbers 1+2 van het plaatje is te doen onder de auto, geen fijn werkje maar wel te doen met de bak er nog onder. Rubber 4 is vaak nog wel in een redelijke staat. deze kan met een speciaal stukje gereedschap ook wel onder de auto vervangen worden maar dat is al wat lastiger.

Het grote voordeel van de gehele triangel eronder vadaan halen is inderdaad dat je overal eens goed bijkunt. Je kunt meteen de complete koppeling eens nazien en de remklauwen nakijken. Ook kun je de bodem dan goed bekijken en evt beginnende roest oid weghalen en bijwerken.

Het grote nadeel is als je hiervoor de knip moet gaan trekken. Dit voornamelijk omdat arbeid gewoon duur is tegenwoordig. :neutral:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Ik zou toch vooral eerst de auto op een brug zetten en kijken welke rubber versleten is.
1 of 2 hoogstwaarschijnlijk en meest slijtage gevoelig.
4 zoals al werd aangegeven is meestal wel in goede staat.

Maar voor het zekere gewoon alles controleren.
Alle bakrubbers en donuts.

Wbt de achterremmen
Je moet zeker weten of de remblokken goed zijn afgesteld en niet te krap tegen de remschijven staan.
Daarna je handrem opnieuw afstellen.
let er op dat de remblokken na remmen weer terug gaan in de afgestelde stand.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Coniglio »

@Guiliettaevo
Goed plan eigenlijk om zelf toch maar eerst te kijken. Guibo's heb ik al eens geïnspecteerd en zien er nog prima uit. Bakrubbers kijk ik nog eens na en bestel ze, kan ik nog zien wat ik doe. Bedankt om aan te geven dat 1 en 2 kunnen vervangen zonder de bak te lossen. Ik kijk nog even aan of ik realistisch vind of niet, om zelf te doen.

@Alfettaowner
Goeie tip mbt achterremmen, we proberen het zo eens. Het ziet er nou naar uit dat de remblokken niet naar de correcte 'rust' gaan. Ben ik dan enigzins juist te denken dat dit komt door drukverlies op het systeem, maw de dichtingen van de remmen cq flexibels moeten vervangen?

Bedankt allen voor het hart onder de riem te steken mbt zelf doen, had ik even nodig. Als ik de rubbers er zelf al onder krijg en het geklonk is weg, kan dat al behoorlijk wat verschillen wat graven in de knip betreft :wink:
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Coniglio »

Bij nader en kritisch nazicht, gaat ze naar de dokter.
Achterremmen zijn in vrij onbehoorlijke staat, koppeling voelt wat gek aan..

Wat de rubbers betreft blijken jullie 100% gelijk te hebben. Visueel geen scheuren of schade, maar de onderkant van de vloer toont 'verse' sporen van mechanische impact (slagen door de antiroestlaag heen) boven de uitstekende kanten van de koppeling, boven de koppelingspomp. Het is dus weldegelijk de koppeling die door de torsie van de as tegen de bodem sloeg. Dit heeft waarschijnlijk ook geleid tot het naar de vaantjes gaan van de (vorige) koppelingspomp.

Jullie diagnose op afstand was dus feilloos. :wink:
Plaats reactie