GTV6 / 3,0 in Nederland!

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Tevens NON Alfetta projecten.
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

GTV6 / 3,0 in Nederland!

Bericht door Carbo »

Afgelopen week via Marktplaats weer een aantal originele Nederlandse persmappen gescoord van onder andere de GTV6 2,5 en de Sprint.

augenreib.gif
Tot mijn stomme verbazing zat hier een verslag tussen van een gehouden dealer meeting op 30-1-1985. Hierin wordt de lancering aangegeven van de GTV6 3,0 liter op de Nederlandse markt inclusief de prijzen e.d.
Onderaan staat dat bij voldoende belangstelling en reactie voor 20 feb 1985 de GTV6 3.0 liter in Nederland gehomologeerd zou worden. Er zit een bestellijst achter waar wordt gesproken over type 113.15A
Jammer dat het niet zo heeft mogen zijn maar de plannen waren er dus wel degelijk!

Deze info was echt compleet nieuw voor mij!

Leek mij van voldoende historisch belang om dit hier te melden en een paar fotootjes te te voegen van de stukken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:blue_cool:

Gr,
Carl
ALFAHEIDA
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:56
Locatie: Alfacity

Re: GTV6 / 3,0 in Nederland!

Bericht door ALFAHEIDA »

Inderdaad leuke info, en natuurlijk jammer dat ze dat nooit hebben kunnen realiseren......
Alfa 164 Qv 24v 3.0v6 '93 - Alfa 164 3.0 12v aut. '89
Alfa 164 Qv 12v 3.5v6 '91 - Lancia Zeta 2.0 (family)

Afbeelding
Theo Romeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38

Re: GTV6 / 3,0 in Nederland!

Bericht door Theo Romeo »

In Zuid-Afrika bouwde Alfa toch een GTV6 3.0 in die periode? PLannen om deze motor te gebruiken in links gestuurde GTV6' en voor de Nederlandse en/of Europese markt.
Gerrit
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 dec 2005, 17:54
Locatie: Fryslân

Re: GTV6 / 3,0 in Nederland!

Bericht door Gerrit »

Is misschien suggestief, heb het ook maar slechts gehoord van van een GTV6 liefhebber, maar misschien weet iemand hier op het forum van onderstaande opmerking er meer van.

Een van de redenen dat de productie van de GTV6 was gestopt was dat er teveel ongelukken waren met een GTV6, in die tijd was de GTV6 een echte sportwagen.
Bij bijvoorbeeld een nieuwe Porsche kreeg de nieuwe eigenaar een rijvaardigheid cursus, maar een koper van GTV6 met een vergelijkbaar vermogen kreeg dat niet.
Uit veiligheidsoverwegingen werd dus de productie van de GTV6 gestopt, misschien is daarom ook de 3 liter verder niet meer in Nederland aan de orde gekomen?
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 / 3,0 in Nederland!

Bericht door giuliettaevo »

Het lijkt mij eerder dat het model van de GTV6 enigszins gedateerd begon te raken... :oops:

Bovendien is een GTV6 een veel 'vergevender' auto als een oude 911 met de listige kont. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: GTV6 / 3,0 in Nederland!

Bericht door Melvivio »

He jammer dat dit nooit gebeurt is! Denk dat als Alfa de toekomst had geweten, ze met de 3L introductie misschien nog wel wel gemoderniseerd hadden?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: GTV6 / 3,0 in Nederland!

Bericht door Carbo »

Volgens mij begonnen de belangen van de Italiaanse staat (Fiat) al behoorlijk toe te nemen. De productie aantallen vielen tegen. Ik heb wel eens gehoord dat Alfa niets of bijna niets aan de GTV 6 verdiende maar dat het puur een uithangbord was als topmodel. Als de productie aantallen tegenvallen gaat de stekker eruit. Dat de verkoop aantallen tegenvielen blijkt wel uit het feit dat volgens mij ergens eind 1985 de productie al is gestopt maar dat ze tot 1987 zijn geleverd!

Dat er met de GTV6 zoveel ongelukken zouden zijn gebeurd geloof ik niet. De GTV6 is juist erg vergevingsgezind in vergelijking met andere Grand Turismo's. Ik ben het eens met Remco dat de 911's een behoorlijk stuk listiger waren vooral op nat wegdek :mrgreen: Daarnaast bracht Alfa later de 164 uit met al die pk's op de voorwielen :blue_lol: hoe bedoel je listig in de regen. Die 3,0l hebben altijd problemen gehad met de tractie op de voorwielen.

Ik geloof ook niet dat het hier bedoelde 3,0 liter blok van Zuid Afrikaanse oorsprong is want deze had carbs (en werd in Zuid Afrika gebouwd). In dit stuk wordt nergens over carbs gesproken. Ik ga ervan uit dat het hier bedoelde 3,0 l blok een voorloper was van het blok dat later in de 75 zou komen en dat Alfa al bezig was met een voor productie serie.

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: GTV6 / 3,0 in Nederland!

Bericht door kareltjeknetter »

alfa moest toeleggen op elke gtv6, dat is de doodsteek geweest voor de wagen.......
wel jammer idd dat de 3l versie niet van de grond is gekomen, net zoals de gtv8 waarvan er in duitsland toch een aantal gemaakt zijn
-squadragrunn-
carry on waywards......
Romeo
Novizio
Novizio
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 feb 2011, 20:41

Re: GTV6 / 3,0 in Nederland!

Bericht door Romeo »

Tegen vallende verkoop,
1985, dus einde van de productie,
daar had niet alleen de fabriek last van, maar ook de importeur. Lijkt wel een initiatief buiten de fabriek om.

En er is iets raars met de cilinderinhoud:
Boring van 99 mm is het enige dat genoemd wordt. De latere 3-liters hebben 93 mm als boring.
De krukas van een 3-liter is nog niet beschikbaar dan (pas in 1987).
Maar de slag van een 2,5 en een boring van 99 mm geven een cilinderinhoud van 3155 cc.
Terug gerekend van 3090 en een boring van 99 mm geeft een slag van 66,9 mm, wat met een kleine afronding overeen komt met dat van een 2-liter V6.

Dat het geen fabrieksinitiatief kan zijn geeft het spruitstuk wel aan. Net als de gesmede zuigers is dat geen groot-serie spul.
En waarom staat er los bij dat het benzinedrukventiel aangepast moet worden?

Als ze nou een 2.8 aan zouden bieden, dan snap ik dat. Mönchengladbach is niet ver weg van Nederand en de officiële Alfa Romeo dealer daar deed die upgrade al een tijdje.
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: GTV6 / 3,0 in Nederland!

Bericht door GTV42.0 »

Kijk dit is leuke info om te lezen :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Plaats reactie