Veerpootbrug

Voor al je vragen over de carrosserie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Veerpootbrug

Bericht door Alfa-corazon »

Is er al iemand bezig geweest met een veerpootbrug voor een Alfetta GTV6?
Als ik de dikke RS-stabi eronder monteer dan lijkt mij zo'n brug geen overbodige luxe.
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: Veerpootbrug

Bericht door nappa »

ik heb er ooit eentje op alfagtv6.com gezien, maar kan hem niet terug vinden.


Hier eentje op een 75.
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-ro ... -kind.html
gtv6 '84
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Veerpootbrug

Bericht door stefgtv6 »

Hier is er eentje te zien in het filmpje van Rob;

GTV6 Dijon-Prenois 2009
http://www.youtube.com/watch?v=VCrdD2rk ... ure=fvwrel" onclick="window.open(this.href);return false;
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Veerpootbrug

Bericht door giuliettaevo »

Heeft geen enkel nut Roy... :wink:

Kijk maar eens naar de bevestigingspunten van de stabi en de rest van de ophanging. De punten waar de krachten op komen te staan zitten helemaal niet in de buurt van de schokbrekertorens. De balk voor de motor krijgt van de stabi op zijn flikker en de balk waar de torsiestaven in vastzitten onder de auto neemt het grootste deel van de rest van de krachten op. Als je trouwens de 2 schokbrekertorens met elkaar wilt verbinden zul je al moeten lassen om het stevig te maken. En als laatste argument; je hebt de gtv te koop staan, blijf er dan niet geld in stoppen... :twisted:

De balk waar de stabi aan vast komt te zitten zou je wat platen tegenaan moeten lassen om het echt steviger te maken. Die balk zou je in ieder geval straks eens goed moeten bekijken als je de stabi gaat monteren, willen wel eens scheuren en/of roesten. :neutral:

Die mooie hoesjes om de uniballs kun je ook lekker volsmeren met vet. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Veerpootbrug

Bericht door Carbo »

Is naar mijn mening op een straatauto volstrekt overbodig. De geometrie van de Alfetta is standaard uitermate sterk. De stijfheid wordt met name bepaald door de onderste/bovenste draagarm constructie. Als je hier alles uit gaat halen krijg je geen fijn rijdende auto. Is althans mijn mening :wink:

Bij de racers is er vaak flink gemodificeerd aan de onderste en bovenste draagarm :wink:

Doordat de puntlassen van niet al te hoge kwaliteit zijn heeft versterking zoals door Rob aangebracht vanaf de voorste balk (bevestiging stabi) naar de koker bij de bevestiging van de bovenste draagarm veel meer zin.

Veerpootbruggen zijn een leuke aanvulling voor auto's met Macpherson veerpoten omdat je hier de bovenste draagarm mist.

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Veerpootbrug

Bericht door giuliettaevo »

Bij een mcpherson ophanging draagt de bovenste bevestiging van de veerpoot het gewicht van de auto, de krachten daarop zijn dan ook vele malen groter.

Bij de Alfa wordt het gewicht 'opgevangen' in die balk waar de torsies inzitten.

Maurizio kan hier eigenlijk veel beter op reageren... :mrgreen:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Re: Veerpootbrug

Bericht door Alfa-corazon »

Duidelijk verhaal. Bedankt allemaal.

Ik had de torsiebalk er al af toen ik de wagen verhoogde en heb toen ook gezien dat de balk waar de torsie aan vast zit nog netjes eruit zag.
Bij het vervangen zal ik er nog eens extra op letten.

Remco, je hebt gelijk de wagen is in de verkoop. Maar zolang ik er in rij wil ik 'm wel meer naar mijn zin hebben.
En hij moet ook veilig zijn.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Veerpootbrug

Bericht door giuliettaevo »

Voor de veiligheid kun je beter een keer goed naar de bevestigingspunten van je gordels kijken, daar wil het ook nog weleens omheen roesten. :wink:

Ik snap dat je de auto aan jouw smaak aan wilt passen maar je slaat nu een beetje door met je veerpootbrug. :jumping:

Maar zolang je er geen grote spoilers op gaat hangen hoef ik nog niet in te grijpen geloof ik. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Re: Veerpootbrug

Bericht door Alfa-corazon »

giuliettaevo schreef:Voor de veiligheid kun je beter een keer goed naar de bevestigingspunten van je gordels kijken, daar wil het ook nog weleens omheen roesten. :wink:
Ik snap dat je de auto aan jouw smaak aan wilt passen maar je slaat nu een beetje door met je veerpootbrug. :jumping:
Maar zolang je er geen grote spoilers op gaat hangen hoef ik nog niet in te grijpen geloof ik. :wink:
Dank je wel voor je bezorgdheid.
Ik zal luisteren, de veerpootbrug is een brug te ver. Mijn concentratie gaat eerst uit naar de stabi en beeldmateriaal van de rit op CPZ.

Alhoewel, ik ben best wel gek op vleugels en dergelijke. Hmmm... een beetje plastic mag ook wel.
Ik hou mijzelf in.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Veerpootbrug

Bericht door giuliettaevo »

Plastic heb je al genoeg op een andere auto me dunkt... :mrgreen:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
michel75
Novizio
Novizio
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2011, 18:04

Re: Veerpootbrug

Bericht door michel75 »

RS coil-over set monteren, dan heeft het wel zin!

:smile:
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Veerpootbrug

Bericht door giuliettaevo »

He Michel, :grin:

Welkom hier... :thumbs:

RS koop ik niet (in ieder geval niet nieuw :mrgreen: )... Intrax zit hier 20 min vandaan en dan kan het op de auto aangepast gemaakt worden. :wink:

Groeten Remco
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Veerpootbrug

Bericht door Carbo »

michel75 schreef:RS coil-over set monteren, dan heeft het wel zin!

:smile:
Ligt eraan of je het Intrax (of RS setje) met of zonder torsies gaat monteren.

Als je de torsies weglaat zou ik niet als eerste of alleen een veerpootbrug plaatsen. De puntlassen zijn van een dergelijk slechte kwaliteit dat je dan eerst de voorzijde compleet moet doorlassen. Daarna verstevigingen aanbrengen tussen voorste dwarsbalk helemaal naar de A stijl en dan pas als laatste zou ik een veerpootbrug overwegen :wink:

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
michel75
Novizio
Novizio
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2011, 18:04

Re: Veerpootbrug

Bericht door michel75 »

Hee Remco, ja ik had al een tijdje geleden geregistreerd om met je mee te lezen...
Intrax / RS heb ik ook 2e hands gekocht...

Ik heb een tijd met de set geracet op 180kg veren (zonder de torsies dus), zonder ook maar iets te verstevigen of zonder een veerpootbrug. Misschien is een 75 wel iets sterker O:) Echter ben ik het nu wel iets anders aan het doen dan eerst, dwz met een veerpootbrug en een diagonaal door het dashboard heen naar de rolkooi.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Veerpootbrug

Bericht door giuliettaevo »

Dat had ik al gezien ja... Erg mooie constructie in jouw 75 en ook nog over nagedacht. :thumbs:

Uiteindelijk wil ik wel een intrax setje hebben, komt vast nog wel een keer. Voorlopig moet ik het maar goedmaken op rechte stukken en met remmen. :mrgreen:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie