conservering tegen corrosie

Voor al je vragen over de carrosserie.
Plaats reactie
ario
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 302
Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
Locatie: Dedemsvaart

conservering tegen corrosie

Bericht door ario »

of moet ik zeggen roest spook in 1991 heb ik mijn huidige gtv gerestaureerd en heb toen van een kennis die oldtimers restaureert een recept gekregen om in de holle ruimte s te spuiten. bestaande uit 20% vet uit vet patronen 30% verlopen olie (UIT EEN DIESEL) en 50% ml tectiel dit mixen ik heb dat gedaan met de keuken mixer en eventueel verdunnen met benzine om de gewenste spuit dikte te krijgen. dit mengsel in alle ruimte s gespoten we zijn nu 21 jaar verder en nog geen plekje te zien nergens. Wie weet heeft iemand wat aan deze tip. met vr gr ario
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: conservering tegen corrosie

Bericht door Melvivio »

Heb wel vaker gehoord dat eigenaren van Amerikaanse autos vaak de complete carrosserie, deuren, etc vol spuiten met afgewerkte motorolie & claimen daar goede conservering mee te hebben bereikt.

Het is natuurlijk een mooie mix van ingredienten die vocht doen weghouden. Denk dat dit de sleutel tot suc6 is. *en er zuinig mee omgaan natuurlijk :smile:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: conservering tegen corrosie

Bericht door Peter GTV-6 »

In gebruikte olie zitten o.a zuren en metaaldeeltjes die je liever niet in je holle ruimtes wilt hebben.
Het werd vroeger gebruikt omdat het niets kostte, je kon het gratis bij garages ophalen.
Mocht je toch nog zo'n mix willen maken, gebruik dan NIEUWE olie, en dat mag dan best de goedkoopste Aldi olie zijn , maar beslist geen afgewerkte olie ( de naam alleen al...!!).
Ik hou het bij speciale anti-roest producten zoals die van Teroson, Dinitrol en Fertan...!!
Heb in 1988 mijn GTV-6 inwendig met 3 liter Fertan, en ca. 8 liter Teroson HV 400 behandeld, en ook die is nog als nieuw, volledig roestvrij dus. ( ik werk de auto af en toe bij met een spuitbus Terotex Multi-Wax)
Net zo belangrijk is een superdroge stalling, nooit in de regen rijden ( en al helemaal niet 's winters...!) droog poetsen en in de was zetten ( ik was de auto NOOIT met water...!) etc. etc.
Gebruikersavatar
Rob GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Re: conservering tegen corrosie

Bericht door Rob GTV6 »

Er moet natuurlijk wel mee gereden worden.............

Groet Rob GTV6.
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
ario
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 302
Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
Locatie: Dedemsvaart

Re: conservering tegen corrosie

Bericht door ario »

goede aanvulling dat van die olie, en ja er word wel mee gereden weinig in de regen maar je kunt dat niet altijd voorkomen als naar italie op vakantie gaat, ario
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: conservering tegen corrosie

Bericht door Peter GTV-6 »

[quote="Rob GTV6"]Er moet natuurlijk wel mee gereden worden.............

Groet Rob GTV6.[/quote]


Niet te veel hoor.....!!!
Hij heeft nu origineel 49150 km op de klok, en dat vind ik eigenlijk wel leuk...!
( ik heb er dus zelf ca. 10000km mee gereden in 24 jaar...!)
Zijn er hier nog GTV-6en die minder hebben gereden...??
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: conservering tegen corrosie

Bericht door Carbo »

Auto's zijn om te rijden en daarna te restaureren :shock: Een auto die gebruikt wordt leeft! Een auto die niet rijdt hoort in een museum! Een GTV hoort kilometers te maken hoe minder kilometers hoe minder genieten! Ik heb liever een GTV met zeg 150k op die zeer regelmatig is uitgelaten en goed is onderhouden dan een uit het museum!
Ik weet zeker dat ik bij het museum exemplaar roest tussen de puntlassen vindt. Dit ligt gewoon aan de constructie en de nadenkit uit de jaren tachtig.

Juist de doorleving maakt een auto mooi! Denk maar aan een lederen interieur; nieuw lang zo mooi niet als gebruikt! :wink:

Voor de holle ruimtes gewoon Mike Sanders vet gebruiken. Dat is de absolute top alleen een "hell of a job" om te verwerken!

Mike Sanders vet heeft alle belangrijke tests ruim gewonnen! :wink: Waarom experimenteren met olie als dat allang uitgebreid is getest. Het draait er simpel gezegt om te zorgen dat delen (holle ruimte vooral) niet vochtig blijven!
Dat kan door dit soort middelen maar ook door goed naar de constructie te kijken en (vooral) naar roestige exemplaren. Hiervan leer je waar je als restaurateur verbeteringen in de afwatering kan aanbrengen :mrgreen:

Zo zonde als de oplossing is zo weinig mogelijk mee rijden en droog stallen, in mijn beleving mis je dan veel van de totale beleving van het klassieker bezit. Maar goed ieder zijn ding!

Gr,
Carl
ario
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 302
Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
Locatie: Dedemsvaart

Re: conservering tegen corrosie

Bericht door ario »

mee eens ieder zijn ding en in zijn waarde laten, achter af kaarten is altijd makkelijk, ario
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: conservering tegen corrosie

Bericht door Peter GTV-6 »

Ik heb liever een goed geconserveerde vrouw dan een doorleefde,laat staan een opgelapte, en dat geldt ook voor mijn auto's...!!

::-)
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: conservering tegen corrosie

Bericht door Melvivio »

Wat een metafoor... nice 1 :mrgreen:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
ario
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 302
Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
Locatie: Dedemsvaart

Re: conservering tegen corrosie

Bericht door ario »

geweldig eusa_clap.gif ario
Plaats reactie