Kokende motor

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Kokende motor

Bericht door Kodjo »

Heren,

Ik stond dus gisteren met een kokende motor. Hij gooide er na een paar minuten stilstand wat koelvloeistof uit. Niet veel, ik denk 150cl. Het was warm, een graadje of 25.

Op de snelweg no problems, het begon pas bij het stoplicht. Ik heb dit 1 keer eerder gehad toen ik na een rit de auto stilzette en 5 min later weer startte. Nu moet ik dus met dat koelsysteem aan de slag.

Een paar vraagjes:

- Moet ik nog iets controleren voordat ik verder ga rijden (koppakking of zo)?
- Moet je de motor ontluchten na zo'n voorval en zo ja hoe dan? (ik heb op het thermostaathuis de bout bovenop losgedraaid, daar kwam alleen vloeistof uit, geen lucht)
- Kan dit komen door een haperende ventilator? Ik denk het, soms draait er 1 niet mee, vandaag de hele kabelboom van de ventilatoren nagelopen, massapunten schoongemaakt, nieuwe relais drin, nu draaien ze beide enthousiast :grin:
- Waterpomp zou het ook kunnen zijn, kan je de op werking controleren?
- Van Alfa-corazon kwam ik een vraag tegen over de verbinding luchtfilterhuis naar carrosserie, moet die er zijn? Het lijkt zo maar ik heb niks dus er wordt warme lucht uit de motorruimte aangezogen. Zie foto Alfa-corazon (bij hem zat er iets van tape):
Afbeelding

Ik wil graag met deze wagen op vakantie en dit is toch wel ff iets om aan te werken :mad:

PS: 3l V6 12V
GTV 6, 3l uit 1981
ario
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 302
Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
Locatie: Dedemsvaart

Re: Kokende motor

Bericht door ario »

ik heb dit ook al eens meegemaakt ik heb het relais vervangen nog geen last weer gehad. ario
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Kokende motor

Bericht door stefgtv6 »

Weet je zeker dat er sprake was van een kokende motor?
Zat er niet teveel koelvloeistof in? Koud moet het tankje niet voller zijn dan de rand in het midden van het tankje.
Als er meer in zit dan gooit hij het overtollige eruit wanneer de motor goed warm wordt.
Ookal zou er 1 fan niet helelmaal goed meewerken dan zou hij volgens mij met deze buitentemperatuur nog niet zo snel aan de kook mogen raken.
Neem tenminste niet aan dat je abnormaal lang voor het stoplicht hebt moeten staan?

Koelsysteem hoeft niet ontlucht te worden als er niet meer is dan je beschreven hebt.
Wat betreft de aansluiting van het luchtfilter op de opening in de carrosserie; daar zit normaal geloof ik iets wat de lucht zo goed mogelijk geleid richting het gat in de luchtfilter bak.
Maar zoals het op de foto van Alfa-corazon zit krijg je volgens mij echt niet zoveel warme lucht uit de motorruimte binnen dat dit voor problemen zorgt.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Kokende motor

Bericht door Melvivio »

Over de originele koelventilatoren zijn naar mening maar net voldoende bij een erg hete dag.
Toen er bij mij een stuk ging begon de auto tijdens stapvoets ook af te blazen :? Een upgrade kan ik je zeer aanraden.

Ik zou controleren of de radiateur overal gelijk matig warm word. Zo nee, dan zitten buisjes dicht. Blijft deze helemaal koud & staat er ook verdacht weinig druk op de slangen zou ik de waterpomp gaan verdenken. (asje gebroken ofzo)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Kokende motor

Bericht door Kodjo »

stefgtv6 schreef:Weet je zeker dat er sprake was van een kokende motor?
Zat er niet teveel koelvloeistof in? Koud moet het tankje niet voller zijn dan de rand in het midden van het tankje.
Als er meer in zit dan gooit hij het overtollige eruit wanneer de motor goed warm wordt.
Ookal zou er 1 fan niet helelmaal goed meewerken dan zou hij volgens mij met deze buitentemperatuur nog niet zo snel aan de kook mogen raken.
Neem tenminste niet aan dat je abnormaal lang voor het stoplicht hebt moeten staan?

Koelsysteem hoeft niet ontlucht te worden als er niet meer is dan je beschreven hebt.
Wat betreft de aansluiting van het luchtfilter op de opening in de carrosserie; daar zit normaal geloof ik iets wat de lucht zo goed mogelijk geleid richting het gat in de luchtfilter bak.
Maar zoals het op de foto van Alfa-corazon zit krijg je volgens mij echt niet zoveel warme lucht uit de motorruimte binnen dat dit voor problemen zorgt.
Nee, ik weet niet zeker of die kookte. Het rode lampje bij de tempteer brandde en ik dacht wat geborrel te horen in de buurt van het thermostaathuis.
Er zat isschien wel iets teveel koelvloeistof in, zeker boven de deellijn in de expansietank. Na het afblazen stond het niveau op de deellijn. Dat zou dus goed moeten zijn.
1 fan werkte helemaal niet, ook niet een beetje. Dat was toch wel voldoende blijkbaar. Het stoplicht duurde idd niet achterlijk lang.

Bij mij zit er niks tussen de luchtfilterbak en de carrosserie. Misschien toch eens maken.

Net een stuk geblazen (met gerepareerde fan) en niks aan de hand. Strak 80grC en na een poos stationair draaien sloegen de fan's mooi aan en uit. Geen gekke temperaturen meer gezien.
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Kokende motor

Bericht door Kodjo »

Melvivio schreef:Over de originele koelventilatoren zijn naar mening maar net voldoende bij een erg hete dag.
Toen er bij mij een stuk ging begon de auto tijdens stapvoets ook af te blazen :? Een upgrade kan ik je zeer aanraden.

Ik zou controleren of de radiateur overal gelijk matig warm word. Zo nee, dan zitten buisjes dicht. Blijft deze helemaal koud & staat er ook verdacht weinig druk op de slangen zou ik de waterpomp gaan verdenken. (asje gebroken ofzo)
De radiateur zou goed moeten zijn, is gereviseerd, maar ik zal het toch eens tjekken.

Het viel me trouwens op dat de ventilatoren de lucht uit de motorruimte zuigen en door de gril naar buiten blazen. Noem me een newby maar ik had toch echt verwacht dat ze de lucht door de gril zouden aanzuigen? Oftewel, draaien ze de goede kan op? Nooit op gelet bij andere auto's eigenlijk.... :oops:
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Kokende motor

Bericht door Kodjo »

Oke dan, ik heb ff rondgeneusd op het web. Het lijkt erop dat koelventliatoren koude/buitenlucht door de gril en de radiator aan moeten zuigen en in de motorruimte blazen.

Mijn fan's doen precies het tegenovergestelde :mad: Ik geloof echter wel dat ze de goede kant op draaien als je naar de bladvorm kijkt. Zouden ze er achterste voren in kunnen zitten?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Kokende motor

Bericht door Melvivio »

Achterstevoren is iets wat bij de originele lastig is om voor elkaar te krijgen. Dan staat namelijk het gele blad te wijzen richting distributie ipv radiateur & sluit het nevernooit niet mooi aan.

De lucht moet inderdaad door de grill --> radiator richting motor gezogen worden. Makkelijk te controleren is dit met een velletje a4 papier. Word dit in de grill / naar de radiator getrokken (blijft plakken) dan zuigen de ventilatoren (en draaien ze juiste richting op). & worden ze weg geblazen in de motor ruimte.

Zo nee zit er ergens + & - verkeerd om.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Kokende motor

Bericht door giuliettaevo »

En dan koelt het niet echt 100%.... Als je stilstaat is er nog niet zo veel aan de hand, dan wordt er wel lucht door de radiateur heen gedrukt door de ventilateur. maar als je gaat rijden en de ventilateur slaat aan dan gaat hij proberen tegen de rijwind in te blazen. In het ergste geval heffen die 2 luchtstromen elkaar dan zelfs op en wordt er nauwelijks meer gekoeld. :shock:

Dat is dus wel even iets om na te kijken. En het kan net als Melcher zegt een simpel iets als een omgewisselde + en - zijn. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Kokende motor

Bericht door Kodjo »

Ja, zie, dat dacht ik dus al. Ze blazen de verkeerde kant op :evil:
Melvivio schreef:Achterstevoren is iets wat bij de originele lastig is om voor elkaar te krijgen. Dan staat namelijk het gele blad te wijzen richting distributie ipv radiateur & sluit het nevernooit niet mooi aan.

De lucht moet inderdaad door de grill --> radiator richting motor gezogen worden. Makkelijk te controleren is dit met een velletje a4 papier. Word dit in de grill / naar de radiator getrokken (blijft plakken) dan zuigen de ventilatoren (en draaien ze juiste richting op). & worden ze weg geblazen in de motor ruimte.

Zo nee zit er ergens + & - verkeerd om.
Ventilator verkeerd om inbouwen is idd best wel lastig nu ik er over nadenk. Dat zal dus wel niet het probleem zijn.

Dat van die + en - omdraaien, ik ga het checken maar zwart zit op zwart en wit op wit dus....
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Kokende motor

Bericht door Kodjo »

Ik heb eens gekeken en zwart zit aan zwart, wit aan wit. Bovendien is de wit de + en zwart de - (gemeten). Dat zou dus moeten kloppen. Echter de fan's draaien beide volgens de rode pijl (en zuigen zo lucht uit de motorruimte en blazen deze via de gril naar buiten). Ze zouden dus eigenlijk volgens de groene pijl moeten draaien. Dit lijkt ook beter bij de bladvorm te passen.

Wat nu, gewoon + en - omdraaien? Ik heb het geprobeerd en de fan draait dan wel. Ben benieuwd naar jullie ideeën!

Draairichting:
Afbeelding

Aansluitingen:
Afbeelding
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Kokende motor

Bericht door Melvivio »

Als ze nu draaien in de nieuwe richting is het goed. Als ze ook lekker fanatiek draaien & lekker blazen zo laten.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Kokende motor

Bericht door Kodjo »

Nou, ik heb ze beide nu in de nieuwe (lees juiste) richting draaien. Bovendien ook nog ff het aardepunt links in de auto schoongemaakt, rechts had ik al gedaan. Ze lopen enthousiast rond, ben benieuwd wat dit met de koeling doet :!:
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
marco75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 335
Lid geworden op: 14 sep 2011, 18:48
Locatie: Stiens

Re: Kokende motor

Bericht door marco75 »

Heel appart verhaal dat ze de verkeerde kant op draaien.
Hopen dat het nu goed is. :thumbs:
Marco,

Alfa 75 3.0 V6 America 1988
Daily Volvo S60 2.0T sport edition

Ex
1984 GTV6
1985 Spider 2.0
1988 75 3.0 V6
1991 164 2.0
1995 155 1.8 16V WB
1995 155 2.5 V6 12v WB
1996 155 1.8 16v WB
1997 155 2.5 TD WB
2000 156 1.8 16v SW
2001 166 2.0 16V
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Kokende motor

Bericht door Kodjo »

Ja, appart he? Zou best wel eens willen zien hoe dat bij anderen is. Misschien was het af-fabriek al zo, zou mij niks verbazen met Italianen. Bij jou draaien ze wel de juiste kan op (scheppen lucht met de HOLLE kant van het blad)?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
marco75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 335
Lid geworden op: 14 sep 2011, 18:48
Locatie: Stiens

Re: Kokende motor

Bericht door marco75 »

Kodjo schreef:Ja, appart he? Zou best wel eens willen zien hoe dat bij anderen is. Misschien was het af-fabriek al zo, zou mij niks verbazen met Italianen. Bij jou draaien ze wel de juiste kan op (scheppen lucht met de HOLLE kant van het blad)?
Dat antwoord ben ik je verschuldigd, maar geen last van een te warme motor.
Marco,

Alfa 75 3.0 V6 America 1988
Daily Volvo S60 2.0T sport edition

Ex
1984 GTV6
1985 Spider 2.0
1988 75 3.0 V6
1991 164 2.0
1995 155 1.8 16V WB
1995 155 2.5 V6 12v WB
1996 155 1.8 16v WB
1997 155 2.5 TD WB
2000 156 1.8 16v SW
2001 166 2.0 16V
Plaats reactie