zandstralen

Voor al je vragen over de carrosserie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

zandstralen

Bericht door gtv1981 »

ik zou graag de bodem van mij gtv eens zandstralen

maar weet niet goed wat ik moet aanschafen hiervoor

ik twijfel tussen Verrijdbare straalketel met of zonder afzuiging

zoal hier

http://www.datona.nl/straalmachines/mobiele-stralers" onclick="window.open(this.href);return false;
gr sven
Gebruikersavatar
gtv tijntje
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:44
Locatie: Ommen

Re: zandstralen

Bericht door gtv tijntje »

Ik heb de datona straalketel met afzuiging en deze werkt perfect voor spotrepair of kleine delen, voor grotere stuken zou ik denk ik toch de gewone ketel nemen omdat de spuitnorzel een stuk hanteerbaarder is, ga er wel vanuit dat je dan en bende krijgt...


grt martijn
Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
Alfa 75 3.0 Qv "1991" Sold
volvo v70 2.5 't lpg g3

Te huur Autoambulance Dagprijs € 25,-
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: zandstralen

Bericht door giuliettaevo »

En je moet een hele flinke compressor hebben... :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
gtv tijntje
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:44
Locatie: Ommen

Re: zandstralen

Bericht door gtv tijntje »

:mrgreen: idd een 10 bar compressor met minimale ketel van 100 liter will do the jobb
Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
Alfa 75 3.0 Qv "1991" Sold
volvo v70 2.5 't lpg g3

Te huur Autoambulance Dagprijs € 25,-
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: zandstralen

Bericht door gtv1981 »

gtv tijntje schreef:Ik heb de datona straalketel met afzuiging en deze werkt perfect voor spotrepair of kleine delen, voor grotere stuken zou ik denk ik toch de gewone ketel nemen omdat de spuitnorzel een stuk hanteerbaarder is, ga er wel vanuit dat je dan en bende krijgt...


grt martijn
kan je die afzuiging ook demonderen zodat je het principe hebt van een gewone ketel :?:

zo heb je de 2 in een


en voor die compressor van 100l die heb ik al O:) en nog een kleintje van 25l ook

als ik deze in serie aan sluit zal ik wel genoeg debiet hebben
gr sven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: zandstralen

Bericht door AlfettaOwner »

Werkdruk en capaciteit van de compressor is bepalend voor wel of niet kunnen stralen.
maw alleen een compressor met 100 ltr inhoud is niet voldoen.

Als de compressor een te lage capaciteit heeft blijft deze continu draaien om in behoefte te kunnen voorzien.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: zandstralen

Bericht door gtv1981 »

de 2 compresoren samen zit ik met een debiet van 295 liter /minuut

en de ketel zonder afzuiging verbruikt maar 220 liter /minuut
gr sven
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: zandstralen

Bericht door gtv1981 »

weet er iemand of er een filter bestaat om het zand en stof van elkaar te scheiden :?:
gr sven
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: zandstralen

Bericht door Carbo »

Sven,

Ik neem aan dat je niet met zand straalt maar met standaard (goedkope) straalmiddelen als korund (aluminiumoxide) of speedblast. Nadeel van deze middelen is dat het overal tussen gaat zitten waar jij het niet meer uit krijgt en daar weer potentieel corrossie op gaan leveren. En waarom zou je deze middelen willen scheiden en hergebruiken?
Door het nadeel van deze straalmiddelen ga ik stralen met soda en nastralen (roest) met glasparel. Glasparel en soda is veel duurder maar niet zo erg als het tussen je puntlassen blijft zitten. Soda laat zelf een roest beschermend laagje achter waardoor de boel niet direct aan roest.

Voor goed stralen heb je een hele flinke compressor. Geloof mij ik heb alles geprobeerd en met een 220V zuigercompressortje ga je het niet redden. Deze leveren op piekvermogen 10bar maar in de praktijk zakt dit allemaal terug naar 8bar werkdruk en veel minder. Het volume om goed te stralen redt je ook niet met 295lt/min. Voor jou beeldvorming ik straal zodadelijk met 3500 lt/min dit haal je alleen met een dieselcompressor en dan heb je nog een speciale nodig die 10bar continu kan leveren.
Voor goed straalwerk heb je vooral droge lucht nodig. Dit betekend een compressor met daarachter een luchtdroger. Voor de gehele bodem moet je veel achterelkaar stralen door het vocht klontert het straalmiddel en zakt je effectiviteit enorm in.

De kleinere (hobby) straalapparatuur is prima voor een paar kleine plekjes maar niet voor de hele bodem. Ook ik heb hobbymatig aan de bodem alleen de slechte plekken gestraald en niet volledig. Dat is ook de reden dat ik RX5 op de bodem heb gebruikt.

Als je meer wilt weten over straalmogelijkheden moet je maar een keer een bakkie koffie komen halen dan zal ik mijn ervaringen en mijn kennis met je delen!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: zandstralen

Bericht door gtv1981 »

de bedoeling is de bodem zo roest vrij mogelijk te krijgen
er zijn plaatsen waar ik niet bij kan met slijptol

ik wil op deze manier de bodem zuiver krijgen van vliegroest en los zittende verf
zodat ik een goede hechting heb voor de antie roest grondverf en dan de bodem bitum

en als de auto volledig gespoten is krijg deze een dinitrol behandeling voor dat alles terug gemonteerd wordt

ben eigenlijk nu aan het testen naar de grofte van de korel (soda stralen moet ik nog testen het kopelstuk hiervoor
was nog niet binnen)

men zegt dat je het korund meermaals kan gebruiken
verf en roest schilfers kan je eruit zeven (ander verstopt de nozel als dit ervoor geraakt)
dus blijft er korund en stof over


er is nu ondertussen nog een compresor bijgekomen die340l steekt


ga toch eens proberen te komen naar de opening van je CCCF
gr sven
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: zandstralen

Bericht door Carbo »

ben eigenlijk nu aan het testen naar de grofte van de korel (soda stralen moet ik nog testen het kopelstuk hiervoor
was nog niet binnen)
Sodastralen met een gewone omgebouwde ketel (met aangepast koppelstuk) kun je vergeten :wink: = slecht resultaat. Daarom is de speciale Sodablast apparatuur zo kostbaar! Daarnaast is bij het stralen met soda een luchtdroger echt onontbeerlijk. Bij de Sodablast heb je zelfs een dubbele luchtdroger en een nakoeler op de compressor. Daarnaast zijn er veel verschillende soorten soda, goede straal soda kost je bij een grossier minimaal 1,- Euro per kilo en is eenmalig te gebruiken.

Korund kun je gewoon zeven!

Ik zou altijd voor het iets duurdere glasparel gaan dan heb je in ieder geval niet de nadelen van Korund of Speedblast. Die laatste zijn prima voor grof werk maar niet voor een carrosserie. Met glasparel heb je ook veel minder stof.

Uiteraard is het belangrijk wat je verwachtingen zijn er zit een wereld van verschil in stralen en goed stralen!

Je bent van harte welkom. Het is de bedoeling dat ik in ieder geval 1 zaterdag per maand open dag ga houden en dan kan ik ook de verschillende straal methodieken demonstreren en uitleggen.

Succes!
Carl
Plaats reactie