aandrijfas 4 + 6 cil

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Fetta »

Zijn de aandrijfassen van een 4 cil gelijk aan die van een 6?
Homokineet en alles?
Boutgaten etc?
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door pe1ryx »

nee niet gelijk


sowieso zijn de bouten dikker bij v6...

tevens zijn er lange en korte gebruikt...korte = gtv6...

korte gtv6 assen betekent ook een bredere adaptor-ring die tegen de schijf aanzit...
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Fetta »

okay, thanx.
Hoeveel verschil zit er tussen lange en korte? in mm of cm?

Vreemd.

Setje van 4 nieuwe homokineten wordt me aangeboden, onderdeelnummer zegt geschikt voor 4-cil TA en tevens 90V6.
Dat zou dus betekenen dat 90V6 verschilt van GTV6.....?

of info van leverancier klopt niet.... :roll:




zal 'ns een foto posten van de nieuwe sets.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Fetta »

Afbeelding

Afbeelding

de dikte van de homokineet is 31mm.

voor alle duidelijkheid: ik heb er nog geen 4 of 6 cil kineet langs gehouden of boutgaten geteld.

wie kan er iets van zeggen....
:roll:

In principe zou het moeten passen op een 6-cil, alleen omzetten van de originele assen dus ivm de lengte.
Toch?

Ik zou de vraagstelling eigenlijk moeten veranderen: zijn de homokineten gelijk van 4 en 6 cil?
Ik denk van wel.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door giuliettaevo »

Nee, homokineten zijn ook anders.. De flenzen van een V6 zijn groter als die van een 4cil, ivm andere steekmaat van de boutgaten. M10 ipv M8 bouten. Ook is de as zelf een andere dikte als ik het me goed herinner.

Misschien bedoelen ze een 90 2.0V6? ik kan me voorstellen dat daar 4 cilinder spul op gebruikt is aangezien zo'n blok ook geen vermogen heeft. :oops:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Fetta »

oud en nieuw naast elkaar leggen is dus de remedie.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door giuliettaevo »

Eigenwijs.. :mrgreen: :wink:

Dat is altijd de beste oplossing. :thumbs: ik vertrouw ook mijn eigen ogen het beste. :mrgreen:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Fetta »

giuliettaevo schreef:Eigenwijs.. :mrgreen: :wink:

Dat is altijd de beste oplossing. :thumbs: ik vertrouw ook mijn eigen ogen het beste. :mrgreen:
:blue_lol: , nee ik geloof je wel, echter leverancier blijft stug volhouden dat het voor beide types idem is.
Ik leg ze dus even naast elkaar, kan hij het ook zien, en kan ie gelijk z'n data-programma bij het oud vuil flikkeren. :mrgreen:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Angro
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
Locatie: Hellevoetsluis

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Angro »

Was vandaag met werkzaamheden bezig aan de achterzijde - het volgende voor je opgemeten :

Dikte van de homokineet ( inclusief dekplaten / eindplaten ) = 45 mm
Diameter = 105 mm
Bevestigingsbouten zijn zoals giuliettaevo al vermeld M10 x 1
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Fetta »

Angro schreef:Was vandaag met werkzaamheden bezig aan de achterzijde - het volgende voor je opgemeten :

Dikte van de homokineet ( inclusief dekplaten / eindplaten ) = 45 mm
Diameter = 105 mm
Bevestigingsbouten zijn zoals giuliettaevo al vermeld M10 x 1
:thumbs:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1516
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door stephen »

en voor wat extra verwarring,

Alfetta 1.6 sedan van mij had ook korte assen, wel de M8 boutjes, dus zelfde kineet als 75 TS en andere 4-cil. :mrgreen:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Fetta »

vraagje:

Op de foto beneden staan 2 aandrijfassen van een V6.
De linker komt onder mijn 3.0 vandaan (vermoedelijk ook gewoon de standaard 2.5 aandrijflijn daar ik vermoed dat enkel de motor gewisseld is), de rechter is van een 2.5.

Zoals te zien zit er behoorlijk verschil in lengte.
Op beide V-bakken zitten de afstandsstukken op de remschijven, dus daar kan het verschil niet inzitten.
Diameter en dikte homokineten zijn gelijk, dikte as zelf is ook gelijk. Enkel de lengte.

Wat kan dit verklaren? De bouwjaren? De langere van een vroege V6 en de korte van een latere V6?Of zou die langere toch van een 3.0V6 (75) afkomen?

Afbeelding
Afbeelding
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door giuliettaevo »

Ook ik meen een setje aandrijfassen gehad te hebben dat langer was maar wel met de dikke homokineten. Ik meen me te herinneren dat die assen en bak toen onder mijn 75 1.8Tb zijn uitgekomen en dat die geen verbredingsstukken gebruikten. Dit zou alleen volgens mij niet kunnen aangezien de remschijven volgens mij gelijk zijn van alle modellen, enkel de grootte van de gaten zit verschil in. En de steek van die gaten is dus gelijk aan de steek van een dunne aandrijfas, niet die van een dikke. :? voor mij blijft het een mysterie... :cry:

Zouden die dikke assen niet van een Sei kunnen zijn toevallig? Die gebruiken ook dikke assen met de grote homokineten, enkel weet ik niet hoe lang die assen zijn...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Bertje Alfetta
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 aug 2011, 11:33
Locatie: Eindhoven

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Bertje Alfetta »

90V6 kan van 2.0 v6 zijn. Die heeft 4gats-dunne assen-lang zoals alle '75 4cyl excl turbo.

Ciao
Laatst gewijzigd door Bertje Alfetta op 01 aug 2012, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gehad:
Sei,
Alfetta 1.6, 1.8 '72 (nu), 2000 & 2.0 QO, GT(V) 1800 & 2000,
GTV6 2,5, 3.1 Savali
Alfa 90 v6 3.1 Savali,
Alfa 75 1.8, TS, 3.0('89 nu),
164 TS, 146 TS
Race: Alfetta 2.0 & GTV 2000 Trofeo, 75TS trackd, Alfetta '73 hist (straks)
Bertje Alfetta
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 aug 2011, 11:33
Locatie: Eindhoven

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Bertje Alfetta »

Fetta schreef:vraagje:

Op de foto beneden staan 2 aandrijfassen van een V6.
De linker komt onder mijn 3.0 vandaan (vermoedelijk ook gewoon de standaard 2.5 aandrijflijn daar ik vermoed dat enkel de motor gewisseld is), de rechter is van een 2.5.

Zoals te zien zit er behoorlijk verschil in lengte.
Op beide V-bakken zitten de afstandsstukken op de remschijven, dus daar kan het verschil niet inzitten.
Diameter en dikte homokineten zijn gelijk, dikte as zelf is ook gelijk. Enkel de lengte.

Wat kan dit verklaren? De bouwjaren? De langere van een vroege V6 en de korte van een latere V6?Of zou die langere toch van een 3.0V6 (75) afkomen?
De korte-dikke zijn waarschijnlijk van GTV6 (of A90/75TB-2.5 1e serie). Daar zit lange spacer tussen zoals foto.
De lange van 75 3.0 (of A90, TB-2.5 2e serie). Met plattere spacer.

Over de verschillende versies van de 4-cylinders kan ik ook nog wel wat vertellen als dat nodig is.

Ciao
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gehad:
Sei,
Alfetta 1.6, 1.8 '72 (nu), 2000 & 2.0 QO, GT(V) 1800 & 2000,
GTV6 2,5, 3.1 Savali
Alfa 90 v6 3.1 Savali,
Alfa 75 1.8, TS, 3.0('89 nu),
164 TS, 146 TS
Race: Alfetta 2.0 & GTV 2000 Trofeo, 75TS trackd, Alfetta '73 hist (straks)
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Fetta »

Ik heb idd 2 verschillende spacers liggen.
Ik zal morgen de gehele setup eens opmeten.

Bedankt :thumbs:
Zou dus betekenen dat ook de aandrijflijn van een 75 3.0 is overgezet in de gtv.
Dan moet ik toch de bijhorende bak eens nader bekijken, kans is groot dat dit dan ook een 3.0 bak is......
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Bertje Alfetta
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 aug 2011, 11:33
Locatie: Eindhoven

Re: aandrijfas 4 + 6 cil

Bericht door Bertje Alfetta »

Omdat de bouten gelijk zijn in de flens van de bak én op de fusee kan het gewoon zijn dat iemand bij vervangen van de GTV assen een setje van een latere op de sloop gescoord heeft & omgezet.
@bak: Het omzetten van het schakelmechanisme is meer werk (Tenzij het een laatste serie GTV6 is). Maar ik snap je: stél nou dat het wél zo is.... Ik gun je de meevaller. :smile:

Ciao
Gehad:
Sei,
Alfetta 1.6, 1.8 '72 (nu), 2000 & 2.0 QO, GT(V) 1800 & 2000,
GTV6 2,5, 3.1 Savali
Alfa 90 v6 3.1 Savali,
Alfa 75 1.8, TS, 3.0('89 nu),
164 TS, 146 TS
Race: Alfetta 2.0 & GTV 2000 Trofeo, 75TS trackd, Alfetta '73 hist (straks)
Plaats reactie