martin's gtv6
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: martin's gtv6
Als de achterste steun versleten is dan kantelt de motor in lengte richting,wat je omschrijft zit dan meer in de motorsteunen die in de motorruimte zitten.
soms laat het gevulkaniseerde rubber los van het staal...
moet je redelijk goed kunnen zien...
als het een kleine ratel is kan die ook van de versnellingspook komen(veelvoorkomend euvel)
In dat geval is meestal het wat strakker draaien van de bout die onder aan de pook zit,waarmee de schakelstang verbinding heeft afdoende iig tijdelijk...
origineel zit er op het koppelingspedaal een veer,heb jij die soms niet meer?
eigenlijk moet het pedaal gewoon terug komen zelfs als de gehele koppeling kapot is.
soms laat het gevulkaniseerde rubber los van het staal...
moet je redelijk goed kunnen zien...
als het een kleine ratel is kan die ook van de versnellingspook komen(veelvoorkomend euvel)
In dat geval is meestal het wat strakker draaien van de bout die onder aan de pook zit,waarmee de schakelstang verbinding heeft afdoende iig tijdelijk...
origineel zit er op het koppelingspedaal een veer,heb jij die soms niet meer?
eigenlijk moet het pedaal gewoon terug komen zelfs als de gehele koppeling kapot is.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: martin's gtv6
Hoe oud is de rubberen slang van de koppelingscilinder? En loopt hij helemaal vrij, zit hij niet toevallig klem tussen het balkje van de triangel en de koets?
Ik heb namelijk al eens gehad dat de slang klem zat en dan pers je er wel vloeistof doorheen met het pedaal intrappen, alleen komt hij daarna heel moeilijk terug omdat de slang dichtgeknepen zit en de vloeistof dan niet erug kan stromen. Bij een oude slang wil dit ook nog wel eens gebeuren, rubber is dan naar binnen toe opgezwollen waardoor de doorlaat erg nauw wordt.
Ik heb namelijk al eens gehad dat de slang klem zat en dan pers je er wel vloeistof doorheen met het pedaal intrappen, alleen komt hij daarna heel moeilijk terug omdat de slang dichtgeknepen zit en de vloeistof dan niet erug kan stromen. Bij een oude slang wil dit ook nog wel eens gebeuren, rubber is dan naar binnen toe opgezwollen waardoor de doorlaat erg nauw wordt.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: martin's gtv6
Net even gekeken. Loopt wel helemaal vrij, maar is al wel wat ouder. Misschien van de week maar direct vervangen. Foto gemaakt, ging iets lastiger dan ik had verwacht.
gtv6 '84
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: martin's gtv6
Oh ja, even vergeten dat het een gtv6 is ... Bij een GTV6 zit de cilinder op een betere plaats en kun je de slang niet zo snel plat knijpen als bij een 4 cilinder waar ik aan dacht.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: martin's gtv6
van het weekend zijn er twee kleine tussen dempers er onder gezet. Dacht dat het 2 uur zou duren, maar uiteindelijke was het bijna 6 uur. De GTV ietsje stiller van geworden.
Heb direkt ook de cardanas kunnen bekijken. Het zag er niet lekker uit. Je kon de as gewoon zien slaan. Patrick van auto berlina dacht dat de motor en versnellingsbak misschien niet in lijn liggen.
Er was ook al iemand bezig geweest met een slangklem om de cardanas te balanceren.
Heb direkt ook de cardanas kunnen bekijken. Het zag er niet lekker uit. Je kon de as gewoon zien slaan. Patrick van auto berlina dacht dat de motor en versnellingsbak misschien niet in lijn liggen.
Er was ook al iemand bezig geweest met een slangklem om de cardanas te balanceren.
gtv6 '84
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: martin's gtv6
Motor en versnellingsbak van een v6 liggen nooit in lijn... Als je van voren kijkt ligt de motor er gewoon scheef (zijwaarts) in.
Aan de cardanas zitten delen die in het vliegwiel en om de vork van de bak vallen. Die centreren de as en moeten dus perfect zijn. Ook is het belangrijk dat het hanglager in een goede staat is. En natuurlijk geen kapotte donuts...
Slangklem methode werkt best goed maar dat doe je eigenlijk wel met 2 slangklemmen.
Een keer alles een paar slagen losdraaien en de motor even laten draaien en daarna alles opnieuw aandraaien wil nog weleens helpen, dan kan alles zich even 'zetten'.
Aan de cardanas zitten delen die in het vliegwiel en om de vork van de bak vallen. Die centreren de as en moeten dus perfect zijn. Ook is het belangrijk dat het hanglager in een goede staat is. En natuurlijk geen kapotte donuts...
Slangklem methode werkt best goed maar dat doe je eigenlijk wel met 2 slangklemmen.
Een keer alles een paar slagen losdraaien en de motor even laten draaien en daarna alles opnieuw aandraaien wil nog weleens helpen, dan kan alles zich even 'zetten'.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: martin's gtv6
Ik zag maar 1 slang klem.
Met al die vibraties rij ik er liever niet mee.
Op de website van greg gordon staat een goed stuk over onbalans in de cardanas.
Ik vraag af of mijn probleem komt door de voorste versnellingsbak steunen die de versnellingsbak omhoog brengen. Verticale uitlijning.
http://www.hiperformancestore.com/guiboDSclutch.htm
Met al die vibraties rij ik er liever niet mee.
Op de website van greg gordon staat een goed stuk over onbalans in de cardanas.
Ik vraag af of mijn probleem komt door de voorste versnellingsbak steunen die de versnellingsbak omhoog brengen. Verticale uitlijning.
http://www.hiperformancestore.com/guiboDSclutch.htm
gtv6 '84
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 17:22
- Locatie: alkmaar
Re: martin's gtv6
Nappa, ik heb ook zeer ernstige trillingen in mijn aandrijf as gehad!!, dat had twee oorzaken namelijk een door hangende motor steun (de gene in het staart stuk), en een gescheurde centreerbus in een van de donuts, waardoor de eene as niet goed centreerde in de andere. Ik ben van mening dat alle steunen zowel van de versnelings bak als van de motor goed moeten zijn. Deze as kan weinig axiaale krachten aan als gevolg van het niet in lijn liggen van de verschillende componenten (motor en bak). Met een as met kruiskoppelingen had dit geen probleem geweest!
Slechte of doorhangende steunen (en tussen lager) zorgen ervoor dat de as een hoop strees krijgt te verduren!!, dit is iets wat de donuts niet prettig vinden!!
Geklooi met klembanden als primaire oplossing geloof ik niet in!! de as is fabriek af gebalanceerd en zolang de balanceerplaatjes niet weg zijn zie ik niet in hoe zo'n as dan opeens onbalans krijgt!
Wat je moet doen is:
Controleer alle motor steunen op doorhangen of inzakken
controleer de versnellingsbak steunen op doorhangen, scheuren etc,
controleer het tussen (hang) lager!
Controleer de donutsen en de centreer bussen die daar inzitten!
Je zult merken dat wanneer dit allemaal (weer) oke is de trillingen nagenoeg weg zullen zijn , eventueel na balanceren kan bij sam van lingen!!.....doen ze met een balanseer apparaat!!...met een klembandje....maar wel daar waar het hoort in niet zo maar even ergens op de goeie gok!
susses
Slechte of doorhangende steunen (en tussen lager) zorgen ervoor dat de as een hoop strees krijgt te verduren!!, dit is iets wat de donuts niet prettig vinden!!
Geklooi met klembanden als primaire oplossing geloof ik niet in!! de as is fabriek af gebalanceerd en zolang de balanceerplaatjes niet weg zijn zie ik niet in hoe zo'n as dan opeens onbalans krijgt!
Wat je moet doen is:
Controleer alle motor steunen op doorhangen of inzakken
controleer de versnellingsbak steunen op doorhangen, scheuren etc,
controleer het tussen (hang) lager!
Controleer de donutsen en de centreer bussen die daar inzitten!
Je zult merken dat wanneer dit allemaal (weer) oke is de trillingen nagenoeg weg zullen zijn , eventueel na balanceren kan bij sam van lingen!!.....doen ze met een balanseer apparaat!!...met een klembandje....maar wel daar waar het hoort in niet zo maar even ergens op de goeie gok!
susses
- Coniglio
- Alfetta Membro
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 22:18
- Locatie: Limburg (B)
Re: martin's gtv6
Waar zit die? Ik weet er één bij de uitlaat links van de motor en de tweelingsbroer aan de andere kant...?midi schreef:Nappa, ik heb ook zeer ernstige trillingen in mijn aandrijf as gehad!!, dat had twee oorzaken namelijk een door hangende motor steun (de gene in het staart stuk)
Zit ook met heel wat geschud (gtv4) inclusief trillende pook en zat hier ook aan te denken : al het andere mbt donuts etc is al vervangen.
Ik zie niets fout aan de twee motorsteunen behalve één bout die precies "dol draait". Geen scheuren of zo. Kunnen de rubbers gewoon te zacht geworden zijn? Het is dat of de aandrijfas is uit balans. Ze zijn losgeweest maar mooi gemarkeerd.
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
Re: martin's gtv6
wbt balanceren met een slangenklem, dat wil prima, al verscheidene malen gedaan met succes. ik geef toe met een balanceermachine is het best, maar die heb ik niet en ik heb vaak geen zin om de as er onder weg te halen en veel geld te lappen als ik het zelf kan......
-squadragrunn-
carry on waywards......
carry on waywards......
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: martin's gtv6
Ik hoop dit weekend weer tijd te hebben om aan de GTV te werken. Dan ook even experimenteren met de slangeklemmen.
Verder nog wat kleine dingen. De achteruitlicht schakelaar, die in de bak zit, vervangen. Heb ook een oliepeilstok met temp sensor gekocht. Die kan er dus ook in.
En dan de punto klaar maken voor de verkoop.
Verder nog wat kleine dingen. De achteruitlicht schakelaar, die in de bak zit, vervangen. Heb ook een oliepeilstok met temp sensor gekocht. Die kan er dus ook in.
En dan de punto klaar maken voor de verkoop.
gtv6 '84
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: martin's gtv6
dit weekend een begin gemaakt om de benzine rail die boven de injectoren loopt te vervangen. De vorige eigenaar heeft er aan zitten buigen om een andere brandstofdrukregelaar er tussen te krijgen. Daardoor is de buis naar binnen geknikt.
Tijdens het verwijderen knapte er zelfs een aansluiting af.
De schoon gemaakte en gepolijste buis. Misschien niet iederse smaak, maar ik vind fris staan.
Moet nog een montage lipje van de benzinedrukregelaar verwijderen anders past ie niet.
Tijdens het verwijderen knapte er zelfs een aansluiting af.
De schoon gemaakte en gepolijste buis. Misschien niet iederse smaak, maar ik vind fris staan.
Moet nog een montage lipje van de benzinedrukregelaar verwijderen anders past ie niet.
gtv6 '84
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:44
- Locatie: 2 km naast wielen dld
- Contacteer:
Re: martin's gtv6
Ziet er weer als nieuw uit, zelfs mooier
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7896
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: martin's gtv6
Vandaag motronic ecu uitgelezen met multiecuscan. Kan nu ook meer waardes uitlezen waaronder de lambda sonde.
gtv6 '84
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: martin's gtv6
Laatst gewijzigd door nappa op 31 jul 2013, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
gtv6 '84
- crusty
- Alfetta Membro
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 10:47
- Locatie: Achterhoek
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: martin's gtv6
gtv6 '84
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7896
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: martin's gtv6
Mooi hoor. Waar heb jij dat expantievat vandaan? Ennnnnnnn kom je nu ook naar de evenementen dit jaar?
Groet Jeroen
Groet Jeroen
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)