revisie versnellingbak.

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
modellisimo
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1008
Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:13
Locatie: Beesel

revisie versnellingbak.

Bericht door modellisimo »

Ik heb in mijn GTV uit 1976 een versnellingsbak van een 75TS gebouwd. Nu hoor ik een lager in de bak en ook de synchromes van 1 en 2 zijn niet meer helemaal fris. Nu zit ik eraan te denken om deze zelf te reviseren. Is dat goed te doen? Aan welke kosten moet ik ongeveer denken en heb ik ook speciaal gereedschap nodig. Ik wil via deze weg erachter proberen te komen of dat goed te doen is of dat ik het beter over kan laten aan een professional? Graag jullie ervaringen.
Alvast bedankt.
Alfa Giulietta
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: revisie versnellingbak.

Bericht door diedjee »

Speciaal gereedschap heb je niet nodig voor zover ik weer. Wel een goede degelijke borgveerringtang (seegerringtang) tpv opsluitring van de synchro's. Maar dat is niet echt speciaal gereedschap.
Zelf wel synchro's gedaan maar nooit lagers, vandaar het voor behoud.
Als je zelf een bak wisselen tot goed einde kunt brengen lukt synchro's en dat lager ook wel als je werkplaatshandboek erbij pakt evt met advies.
Nieuwe synchro's kosten iets van E50 p/s dacht ik maar de nieuwe imitaties zijn van mindere kwaliteit dan originele! Beter paar goede gebruikte proberen te vinden. Of de synchro van 5 van je huidige bak gebruiken op de 2 en die van 1 omkeren, als tenminste niemand dat voor jou al niet een keer heeft gedaan.
Lagers zou ik eerst eens uitzoeken of nog wel nieuw te koop en voor welke prijs zijn voor je eraan begint.
Vernieuw ook gelijk de bakshim als de boel toch open ligt. Dikte van originele laat zich vaak nog opmeten aan de hand van het dunne randje dat blijft staan aan de buitenkant.

Gr DJ
Gebruikersavatar
modellisimo
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1008
Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:13
Locatie: Beesel

Re: revisie versnellingbak.

Bericht door modellisimo »

DJ bedankt voor jouw info. Ik ga eerst uitzoeken waar ik onderdelen vandaan haal en denk dan er toch aan te beginne. Is wellicht weer een leuke winterklus. De bak heb ik er al 2 keer onder uit gehaald dus die ervaring heb ik al.
Henk.
Alfa Giulietta
Yuri75
Novizio
Novizio
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mar 2012, 19:47

Re: revisie versnellingbak.

Bericht door Yuri75 »

Volgens mij heb je alleen voor het afstellen van de pignon/kroonwielspeling speciaal gereedshap nodig, maar dat is ook nog wel zelf te improviseren met de aanwijzingen in het werkplaatshandboek en de diverse Haynes-manuals. En dan nog, dit hoef je bij een bakrevisie niet per se te doen.
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: revisie versnellingbak.

Bericht door diedjee »

O ja die bakshim waar ik het over had (er zit er maar 1 in) is dus voor afstellen kroon pignon.
Dat is in fabriek afgesteld en hoef je niks aan te doen. (Tenzij je aan excercities begint zoals een TS sperklok inbouwen in een 1600)
Belangrijk dus. Shim alleen vervangen als je zeker bent van je meting van de bakshim anders is het middel erger dan de kwaal! Kan je beter de oude laten zitten.
Of bakshim erg versleten is valt als volgt te controleren:
In z'n twee gaan rijden met hand op de pook deze voorzichtig naar achter getrokken houden, of die manier haal je alle speling uit het mechanisme, (en als je het continu zou doen slijten je schakelvorken en schakelmoffen sneller) en vervolgens gas geven en gas lossen. Of die manier krijg je wati indicatie over axiale speling in de bak.
Tenzij je baksteunen helemaal af zijn en de "paddestoel" boven de ingaande as van de koppeling niet op z'n plek zit. Dan voel je het bewegen van de hele bak in de pook.

Als je al twee keer je bak er onder vandaan hebt gehad en de auto reed daarna weer goed dan komt het met die synchro's vervangen ook wel goed.


Gr DJ
Plaats reactie