van 2.5 naar 3.0

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
crusty
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 apr 2011, 09:47
Locatie: Achterhoek

van 2.5 naar 3.0

Bericht door crusty »

Effe een vraagje en ben benieuwd naar jullie meningen.

Als je in een GTV6 met een 2.5 op het kentekenbewijs een 3.0 motor legt, is het dan nodig (verstandig) dit ook op het kentekenbewijs te laten aanpassen?
Heb hierover al contact gehad via de mail met het RDW en het antwoord van hun kant is, laten herkeuren.

Grtn,
GTV6, 83' 3.0 QV
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: van 2.5 naar 3.0

Bericht door AlfettaOwner »

Ik zou dat niet doen, 3.0 en 2,5 zal voor de al leek niet zichtbaar zijn.
Hoop werk kosten en gedoe erbij zonder dat het echt noodzakelijk is.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: van 2.5 naar 3.0

Bericht door giuliettaevo »

Het is zeker verstandig om te laten herkeuren. Dit kost je een paar uur tijd en ongeveer 60 euro.

Voordeel is dat je auto dan gewoon klopt en je geen problemen krijgt bv met de verzekering in geval van een schade.

De verzekering verzekert een auto aan de hand van de hun bekende gegevens en die krijgen zij van de rdw. Als jouw auto niet conform die gegevens is en jij dat niet op de een of andere manier vermeld hebt dan kunnen zij de verzekering met terugwerkende kracht opschorten en dan heb je een serieus probleem als je een ongeluk hebt gehad bv.

Omkeuren is niet ingewikkeld. Gewoon afspraak maken bij willekeurig keuringstation van de rdw voor een 'wijziging motorcode lichte motorvoertuigen'. Is een soort veredelde apk keuring waarbij ze zich in hoofdzaak op de motorombouw richten. Hoe netter alles er in zit en afgewerkt is hoe sneller je klaar bent. Ons record is 10 minuten... :mrgreen: Kregen we enkel complimenten hoe netjes alles eruit zag en even een keer snel eromheen lopen. maar normaal duurt het al gauw een uur. :wink: Een kopietje van het kenteken van de donorauto is erg fijn, vaak willen ze een bewijs van de herkomst van de motor namelijk.

Overigens kun je heel makkelijk ook rare dingen omkeuren, zoals motoren van andere merken erin of veel jongere motoren. Zolang de auto van voor 1998 is zit je goed, als de auto jonger is is het lastiger... :neutral:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: van 2.5 naar 3.0

Bericht door giuliettaevo »

Bij een technisch onderzoek zal er overigens altijd uit worden gegaan van de motorcode, zowel bij de politie als bij de RDW. Even het nummer van de 2.5 in de 3.0 slaan is dus ook al voldoende. :oops:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: van 2.5 naar 3.0

Bericht door nappa »

Ik heb ooit bij de RDW nagevraagd welk motorcode bij mijn auto hoort.

Ik kreeg toen dit antwoord van de RDW nadat ik mijn kenteken had gegeven:
"Helaas kunnen wij op basis van onze gegevens niet vaststellen wat de motorcode van uw Alfa moet zijn. De auto is in 1994 geimporteerd. Dit is toen niet vastgelegd."

Ik denk dat ik volgend jaar ook naar de RDW ga om de motorcode vast te leggen. Het enigste probleem dat ik geen bewijs van herkomst heb van de motor.
Laatst gewijzigd door nappa op 26 okt 2012, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
gtv6 '84
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: van 2.5 naar 3.0

Bericht door GTV42.0 »

Ik ook niet. Ben benieuwd wat dan de reactie is van de RDW.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: van 2.5 naar 3.0

Bericht door giuliettaevo »

Dan neem je een uitdraaitje mee met de vermogensgegevens van de auto waar de motor uitkomt, bv een 164 v6. Gewoon uitprinten van bv de Autoweek Carbase. Staat het vermogen op en bij welk toerental en de inhoud van de motor.

Vervolgens zeg je dat je de motor al een paar jaar hebt liggen en ooit van Marktplaats gekocht hebt. Doen ze eigenlijk nooit moeilijk over. Het zijn toch oude blokken die niet veel geld waard zijn en waar de kans dat het van diefstal afkomstig is erg klein is. Als je nu een jong braadwurst M3 blok in je auto hangt zonder aankoopbewijs oid dan gaan ze wel even vragen stellen. :wink:

Maar bij geimporteerde auto's is het idd vaak een zootje, dat zie je ook wel eens aan de typebenamingen e.d. terug. :roll:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie