
Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Heb je al BUNZL aandelen gekocht? Gaat nog een hel worden om alles zo schoon te houden 

~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Nee hoor gewoon een kwestie van "ijzeren discipline"Melvivio schreef:Heb je al BUNZL aandelen gekocht? Gaat nog een hel worden om alles zo schoon te houden


Als (ex) Fleetmanager en inkoop verantwoordelijke liep ik bij (mijn) onderhoudsbedrijven altijd via de werkplaats naar binnen, was het een rommeltje

Als je over en jaar langs komt ziet het er nog net zo uit


Rotzooi maakt rotzooi! (en dat is vragen om stofinsluitingen

Zo nu eerst een bakkie koffie en dan.......... stralen











Gr,
Carl
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9057
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Goede instellngen idd carl, na en zelfs zijdens werkzaamheden zoveel mogelijk trachten alles terug op te bergen.
Uiteindelijk is dit het minste werk en het blijft overzichtelijk en opgeruimd.
Uiteindelijk is dit het minste werk en het blijft overzichtelijk en opgeruimd.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- modellisimo
- Advanced Membro
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:13
- Locatie: Beesel
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Ik ben inderdaad erg benieuwd naar het resultaat. Foto's doen wonderen, maar dat weet jij natuurlijk al.
Alfa Giulietta
- Enrico
- Advanced Membro
- Berichten: 1190
- Lid geworden op: 06 dec 2008, 22:52
- Locatie: Doetinchem
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Helemaal mee eens.Nee hoor gewoon een kwestie van "ijzeren discipline" Opruimen en schoonhouden hoort bij sleutelen, bij de meeste restauratie bedrijven is het al snel een rotzooi maar het draait echt om de discipline. Ik heb een hekel aan mensen die geen discipline hebben hun werkplek schoon te houden
Ik doe hetzelfde, elke keer opruimen en zoveel mogelijk schoonhouden..
Ben benieuwd naar de delen als ze klaar zijn met soda...
Ik ga vandaag ook stralen maar dan wel met korund..
Tja, heb niet de installatie zoals jij.. maar wel dicipline..

Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project
Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project
Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:44
- Locatie: 2 km naast wielen dld
- Contacteer:
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
De basis voor een nette werkplaats is bij Carl in ieder geval wel voor elkaar.
- Nette gladde vloer
- Muren strak, licht en recht.
- Voldoende ruimte.

- Nette gladde vloer
- Muren strak, licht en recht.
- Voldoende ruimte.

Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Vanochtend een inspannende maar leerzame ochtend geweest!
Het stralen ging perfect maar vraagt veel gevoel voor de instellingen van de apparatuur. Begin dit nu langzaam onder de knie te krijgen. Resultaten op het plaatwerk en de kleppendeksel van de Bertone zijn erg goed. Het V huis ben ik wat minder tevreden over. Als het aluminium teveel is aangevreten zoals bij het V huis dan is de Soda te soft en moet je eigenlijk dus gewoon wat metaal verwijderen met een meer abrasief middel.
Veel kleine dingetjes opgepikt die ik moet verbeteren zowel in mijn techniek als ook in de cabine en afzuiging. Dus voorlopig wel weer een paar dagen werk. Met name het reinigen van de filters ging niet goed en moet ik dus gaan aanpassen.
Kon vandaag alleen met Soda stralen omdat de plexiglas kappen nog niet voor de TL buizen zitten. Dus kon de roest nog niet uitstralen met glas!
De start

Het verwijderen van de laklagen gaat echt supersnel zonder enige warmte inbreng dus superstrak. Ik denk dat zo'n paneel binnen 10 minuten helemaal kaal is
Je ziet hier ook mooi aan de rand de roest zitten welke met glas uitgestraald moet gaan worden.


De zeer vieze aangevreten V bak!

Je ziet hier veel verschil in reinheid dit heeft te maken met de variatie van de nozzle afstand bij het stralen.
De kleppendeksel van de Bertone ook aangevreten met de typische witte aluminium corrosie!

De helft gestraald om dit stuk als demo te kunnen laten dienen!

Aan de binnenzijde echt brandschoon gestraald. De pakkingresten worden netjes weggestraald.


en glimmend bij de Bertone

Ben nu ontzettend moe denk dat ik zo dadelijk thuis op de bank in slaap val
Ben tevreden met het resultaat al heb ik nog wel een weg te gaan om dit tot in de perfectie te gaan beheersen
Gr,
Carl
Het stralen ging perfect maar vraagt veel gevoel voor de instellingen van de apparatuur. Begin dit nu langzaam onder de knie te krijgen. Resultaten op het plaatwerk en de kleppendeksel van de Bertone zijn erg goed. Het V huis ben ik wat minder tevreden over. Als het aluminium teveel is aangevreten zoals bij het V huis dan is de Soda te soft en moet je eigenlijk dus gewoon wat metaal verwijderen met een meer abrasief middel.
Veel kleine dingetjes opgepikt die ik moet verbeteren zowel in mijn techniek als ook in de cabine en afzuiging. Dus voorlopig wel weer een paar dagen werk. Met name het reinigen van de filters ging niet goed en moet ik dus gaan aanpassen.
Kon vandaag alleen met Soda stralen omdat de plexiglas kappen nog niet voor de TL buizen zitten. Dus kon de roest nog niet uitstralen met glas!
De start

Het verwijderen van de laklagen gaat echt supersnel zonder enige warmte inbreng dus superstrak. Ik denk dat zo'n paneel binnen 10 minuten helemaal kaal is



De zeer vieze aangevreten V bak!

Je ziet hier veel verschil in reinheid dit heeft te maken met de variatie van de nozzle afstand bij het stralen.

De kleppendeksel van de Bertone ook aangevreten met de typische witte aluminium corrosie!

De helft gestraald om dit stuk als demo te kunnen laten dienen!

Aan de binnenzijde echt brandschoon gestraald. De pakkingresten worden netjes weggestraald.


en glimmend bij de Bertone


Ben nu ontzettend moe denk dat ik zo dadelijk thuis op de bank in slaap val

Ben tevreden met het resultaat al heb ik nog wel een weg te gaan om dit tot in de perfectie te gaan beheersen

Gr,
Carl
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9057
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Kost wat uiteraard om het goed onder de knie te krijgen.
Begrijp ik het goed als ik zeg dat je roest niet kunt wegstralen met soda, zou jammer zijn.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat je roest niet kunt wegstralen met soda, zou jammer zijn.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Dat klopt! Soda is daar te zacht voor. Soda gebruik je om de carrosserie kaal te maken en roest straal je dan plaatselijk na met een hard straalmiddel zoals ik ga doen met glasgranulaat.Begrijp ik het goed als ik zeg dat je roest niet kunt wegstralen met soda, zou jammer zijn.
De vraag die je dan kunt stellen waarom niet helemaal met een hard straalmiddel?
Simpel omdat je met een hard straalmiddel je warmte in de plaat brengt. Een complete dakhuid wil je niet met een hard straalmiddel stralen want gaat gegarandeerd vervormen. Stralers proberen dit te voorkomen door de straaldruk terug te draaien maar dat is en lapmiddel.
Zaken als aluminium plaatwerk en GRP (polyester) zijn helemaal niet te stralen met harde straalmiddelen maar wel met Soda.
Met soda kun je gewoon op maximale druk stralen, het achterscherm op de foto is gewoon met 10bar druk gestraald.
Er is een simpele regel harde straalmiddelen nemen materiaal weg en tasten dus het oppervlak aan. Soda doet dit niet! Harde straalmiddelen beschadigen dus altijd het oppervlak!
Met name bij revisie bedrijven is dit van belang omdat je pasvlakken niet wil beschadigen, zoals op de foto de rand met de pakking van de klepdeksel.
Bij soda stralen in de industrie draait het veel meer om de reinigende werking dan de cosmetische zoals in de restauratie. Ik kreeg al aanvragen om pompen inwendig te stralen waarbij al werd gezegd dat ik aan de buitenkant helemaal niets hoefde te doen

Trouwens een carrosserie met vliegroest straal je met soda wel schoon!
Soda is een natuurproduct en volledig afbreekbaar dus in vergelijking met korund of andere van dit soort middelen is Soda zeer milieuvriendelijk.
Kortom Soda gebruik je altijd in combinatie met ander middelen!
Gr,
Carl
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7898
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Ziet er zo voor de eerste keer proberen toch er goed uit Carl
Wel weer een bevestiging dat waar je roest niet kan zien het er daadwerkelijk WEL kan zitten. Ben benieuwd naar de voortgang.

Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Ben over het stralen tevreden. Als je de snelheid ziet waarmee de lak wordt gestriptGTV42.0 schreef:Ziet er zo voor de eerste keer proberen toch er goed uit CarlWel weer een bevestiging dat waar je roest niet kan zien het er daadwerkelijk WEL kan zitten. Ben benieuwd naar de voortgang.


De reinheid van het staal is super.
Toch ben ik niet helemaal tevreden omdat de afzuiging van de cabine niet goed werkte en dat baart mij zorgen. Bij de start was het echt super maximaal vacuum maar na 20 minuten stralen liep dit dramatisch terug. Ik moet veel te snel met perslucht de filters reinigen omdat het stof van de Soda zo fijn is.
Maar ....... zou Carl niet zijn als ik al uren aan het bedenken ben hoe ik dit op ga lossen


Gaat goedkomen! Het kleppendeksel ziet er aan een kant echt super uit! Zo uit de mal!
Bij het scherm kun je heel goed zien dat dit een keer is overgespoten, je kunt bijna laagje voor laagje strippen.
Volgens mijn leverancier; Jan van NUffel heb ik nog wel een palletje (=1000kg) nodig om de "specialist" status te bereiken. Vandaag maar circa 10kg verbruikt



Gr,
Carl
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
- Locatie: Dedemsvaart
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
oh carl ik denk als je oefen materiaal te kort komt er nog wel ergens een 116 is die graag ter beschikking word gesteld. veel succes ik volg je topic met genoegen. ario
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Ha haario schreef:oh carl ik denk als je oefen materiaal te kort komt er nog wel ergens een 116 is die graag ter beschikking word gesteld. veel succes ik volg je topic met genoegen. ario




Na de ervaringen van afgelopen zondag deze week druk bezig geweest met een hoop details. Het perslucht reinigingssysteem voor de straalfilters aangepast. Zonder alle details prijs te geven worden de filters door een dubbel persluchtsysteem tijdens het gebruik vanaf verschillende kanten gereinigd. Hiervoor het systeem enigszins aangepast. Dit vindt plaats door timer gestuurde magneetkleppen.
Vandaag 50% van het systeem kunnen testen en het werkt




Verder ben ik in afwachting van mijn persluchtleidingsysteem. Ik heb gekozen voor aluminium van het merk Sicomat. Wordt deze week geleverd en dan verwacht ik e.e.a. in een dag te kunnen installeren.
Na het komende weekend verwacht ik verder te kunnen gaan met testen van de straal maar eind volgende week ook de spuitcabine! Al met al weer een week in mijn planning doorgeschoven maar goed ik wil dat alles perfect werkt.
De eerste Open dag op zaterdag 1 December is nu de streefdatum om alles perfect te demonstreren. De week voorafgaande zal de ultieme testweek gaan worden!
Af en toe een paar beren van de weg schieten


Gr,
Carl
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Cool cool. Je blijft lekker gaan! Wat ik nog niet tegen gekomen ben is muziek/audio instalatie
Er zal toch wel lekkere muziek gedraait worden tijdens het werk?? 


~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Vandaag een dag met een bijzondere wending
Er stond vanochtend ineens mijn goede buurman voor de deur met een RVS hekwerk wat met spoed gestraald moest worden; of ik iets voor hem kom betekenen. Natuurlijk direct aan de slag gegaan; soda leverde niet het gewenste resultaat op dus de boel gewisseld naar glasgranulaat en toppie
Na 3 uur straalwerk buurman tevreden, ik een ervaring rijker
Daarna gelijk maar even de roest uitgestraald op het achterscherm! (Ik had nu toch glas in de ketel zitten!) en ook dat werkte zoals ik had bedacht
Het RVS hekwerk!


Het achterscherm!

en dit is roest uitstralen


Wat je op deze foto's mooi kunt zien is het verschil in de "softe"soda en het harde glasgranulaat. Het met glas gestraalde oppervlak is uitgestraald en dus beschadigt. Het soda gestraalde oppervlak is super glad zoals het ooit uit de mal is gekomen. Als je dit resultaat en het verschil ziet wil je toch je auto niet volledig met een hard straalmiddel laten stralen
Gr,
Carl
P.S. Muziek wordt aan gewerkt! (Tijdens het stralen heb ik daar niet zoveel aan ben ik bang
)
Eindelijk weer eens een top dag vandaag



Daarna gelijk maar even de roest uitgestraald op het achterscherm! (Ik had nu toch glas in de ketel zitten!) en ook dat werkte zoals ik had bedacht







Het RVS hekwerk!


Het achterscherm!

en dit is roest uitstralen






Wat je op deze foto's mooi kunt zien is het verschil in de "softe"soda en het harde glasgranulaat. Het met glas gestraalde oppervlak is uitgestraald en dus beschadigt. Het soda gestraalde oppervlak is super glad zoals het ooit uit de mal is gekomen. Als je dit resultaat en het verschil ziet wil je toch je auto niet volledig met een hard straalmiddel laten stralen

Gr,
Carl
P.S. Muziek wordt aan gewerkt! (Tijdens het stralen heb ik daar niet zoveel aan ben ik bang

Eindelijk weer eens een top dag vandaag

- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9057
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Mooi om het verschil van werking in straalmiddel hier te zien
Die spataders onder de lak verbergt veel meer dan wat je aanvankelijk zou stellen adhv de foto's

Die spataders onder de lak verbergt veel meer dan wat je aanvankelijk zou stellen adhv de foto's

Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Ja met de lak er nog op zou je niet zeggen dat dit deel op een aantal plekjes echt door is!AlfettaOwner schreef:Mooi om het verschil van werking in straalmiddel hier te zien![]()
Die spataders onder de lak verbergt veel meer dan wat je aanvankelijk zou stellen adhv de foto's
Mensen die dus zeggen dat zit nog vast en laat ik zitten, weet wat er achterblijft

Hier nog een detail close up foto. Je ziet dat het harde straalmiddel echt staal weghaalt. De kratertjes is waar de roest het metaal heeft aangetast. Verder zie je op de fotootjes goed hoe zuiver het nu is, het glas is een zeer schoon straalmiddel in tegenstelling tot Speedblast, Korund en andere relatief goedkope straalmiddelen.
Verder zie je dat er helemaal niets achterblijft, het metaal is compleet schoon voor de 2K epoxy primer (uiteraard nog wel helemaal ontvetten).
Ik zou zeggen kom langs en overtuig je zelf


Als ik zie hoe snel het strippen met soda gaat en ik denk terug aan al die uren dat ik met een roterende staalborstel in de weer ben geweest


Links glasgranulaat en rechts Soda!
Gr,
Carl
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9057
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Maar je hebt ook goede bescherming voor je luchtwegen nodig lijkt me? Glasdamp wil je niet inhaleren lijkt me.
Heb je completen pakken?

Heb je completen pakken?

~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!
Uiteraard! Ik heb een speciaal straalpak en straalhelm met perslucht en een zogenaamd BAF filterunit! Dit is voor het stralen met glasgranulaat.Melvivio schreef:Maar je hebt ook goede bescherming voor je luchtwegen nodig lijkt me? Glasdamp wil je niet inhaleren lijkt me.
Heb je completen pakken?
Voor Soda gebruik je alleen adembescherming, dat kan een gewone spuitkap zijn!
Zal er wel eens een fotootje van maken (gaat alleen zo moeilijk als ik in het pak zit

Gr,
Carl