GTV6 met 3.0l 164 motor

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

GTV6 met 3.0l 164 motor

Bericht door desmo »

Omdat ik nog maar recent heb ontdekt dat mijn GTV6 is voorzien van een 3l 164 motor, wou ik even vragen wat de meest aangeraden upgrades zijn voor deze motor.
CSC spaghetti is al reeds besteld en gaat gemonteerd worden met originele middenpot (voorlopig) en sebring einddemper.

Motor is volgens mij (Niet veel info beschikbaar van vorige eigenaar) voorzien van originele GTV inlaatcollector en LMM, zijn hier verbeteringen aan te doen ?
Distirbutie gaat vervangen worden door de 155 V6, hogere vertanding !
De computer is volgens mij ook van de 2.5, kan deze vervangen worden door de 3.0 van de 164 ?

http://i1258.photobucket.com/albums/ii5 ... esteld.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 met 3.0l 164 motor

Bericht door giuliettaevo »

De beste upgrade die je in mijn ogen kunt doen is de kabelboom en computer van een 3.0 164 pas maken. Motronic is een veel beter injectiesysteem als de oude Jetronic. :smile:

Je moet even kijken wat er voor een krukaspoelie op de motor zit, of die de 60-2 tanden ring heeft om precies te zijn. Als je die ring hebt en je hebt de bevestigingspunten voor de sensor ook op het blok zitten dan kun je ombouwen.

Je zult dan een stel spullen van een 164 3.0 moeten hebben, injectoren, luchtweger, kabelboom, computer en stationairregelklep.

Als je de injectoren wilt plaatsen kun je geen GTV6/75 V6 injectorrail gebruiken aangezien de injectoren een andere aansluiting hebben, geen losse slangetjes naar de rail toe maar de rail rechtstreeks op de injectoren met klemmetjes. Ik heb de originele 164 rails gebruikt gehad met enkele aanpassingen. Misschien past de rail van een 75 QV met Motronic ook wel. :?

De kabelboom moet uitgeplozen en op maat gemaakt worden. Sommige draden zijn te lang en andere te kort.

Voordeel is wel dat je als je klaar bent bij Squadra terecht kunt voor een chipkuur. :grin:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: GTV6 met 3.0l 164 motor

Bericht door desmo »

Deze stap gaat me net iets te ver, ik wil de L-jetronic behouden.
Maar andere opties kan in natuurlijk zeker overwegen, ik las hier dat het vliegwiel een zekere optie is !
Wat is het interessanste, voorkant of achterkant afdraaien of nog beter beiden ?

Andere nokkenassen van C&B is ook nog een optie met lift van 10.4, 164 3.0l 12v heeft een lift dacht ik van 10.1mm.
Heeft dit enig nut of gaat eerst de inlaatzijde aangepakt moeten worden ?

Ik blijf een beetje zitten met het idee van de 3.0 computer, er moet ergens toch een verschil zijn in inspuiting ?
De persoon die de 3.0l heeft ingebouwd gaat volgens mij niet de moeite gedaan hebben om deze over te zetten, waarschijnlijk een motor uit het schab erin gelepeld..
Zijn hier bepaalde Bosch nummers aan te raden(164 of 75 computer), iemand met info hierover ?

Groeten
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 met 3.0l 164 motor

Bericht door giuliettaevo »

Als je andere nokkenassen wilt monteren zouik zeker een Motronic willen hebben om de inspuiting en ontsteking daar op aan te kunnen passen... :?

Schrijf het nummer van jouw ecu eens op en Google het. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: GTV6 met 3.0l 164 motor

Bericht door pe1ryx »

Wat voor extra rendement kun je halen?

wat gaan die paar extra pk,s kosten?

moeite waard??
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: GTV6 met 3.0l 164 motor

Bericht door Carbo »

Ja helemaal met Rob eens! Extra pk's uit een 3,0 l 12V halen zijn peperduur!

De beperking bij de 12V V6 zit met name in het inlaattraject. Dus de hoeveelheid brandstofmengsel dat je maximaal atmosferisch naar binnen kunt halen. Dus met alleen met een ander profiel nokkenassen ben je er niet, denk grotere inlaatbuizen, plenum aanpassen, groter LMM (braadwurst), grotere injectoren, programmeerbare ecu enz, enz, enz... daarna uitlaattraject etc......

Dus de vraag van Rob hoeveel pk's wil je extra en wat mag het kosten is het startpunt:?:

Daarbij het advies van Remco om de Motronic te gebruiken is absoluut noodzakelijk in mijn ogen en zelfs de low budget oplossing!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
desmo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 jun 2011, 17:31
Locatie: B - Westmalle

Re: GTV6 met 3.0l 164 motor

Bericht door desmo »

Om even terug op het verhaal in te pikken,

Ik ben aan het uitzoeken of de ecu van de 164 3.0 een verbetering is tov de originele 2.5 ecu ?
Heeft iemand ervaring met deze wissel, voor of nadelen (Behalve dat het L-Jetronic is :-)...

Ik had ergens gehoord dat er toch een verschil is bij hoge toeren... ?

Groeten Andy
159 Sportwagon 1750 TBi TI 2010
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: GTV6 met 3.0l 164 motor

Bericht door nappa »

Ik heb zelf een motronic van een alfa 155 v6 op zitten. Behalve dat je hem kan laten chippen, kan je foutcodes uitlezen (OBD2) en je hebt contact punt loze ontsteking (weet niet of dat bij alle motronics zo is).

Bij performatek zijn adapters te krijgen om van die clip injectors op slangen vast te maken. Als je handig bent met een draaibank kan je ze ook zelf maken.
http://www.performatek.com/frSpecials.htm

Impedantie van een alfa 155 v6 injector is anders dan van een injector van een gtv6 en zijn in principe niet uitwisselbaar.


Als je alle motor elektronica orgineel (ECU, injectoren, etc) hebt, loopt de motor dan niet te arm?
gtv6 '84
Plaats reactie