Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Na een polletje tot leven gekomen. De virtuele lijn wordt getrokken bij Italiaanse schoonheden.
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

Vandaag druk bezig geweest met de calculatie van de Bertone! Auto valt natuurlijk altijd weer tegen..... denk maar aan dorpels, complete bodem, achterschermen etc etc etc....

Toch heb ik goed nieuws voor de 116 bezitters :mrgreen: Een bertje is veel eenvoudiger te restaureren dan een Alfetta. Gewoon omdat het plaatwerk maar eigenlijk gewoon alles nieuw te koop is! Het goed restaureren van een 116 is veel gecompliceerder dan van een 105, gewoon simpel omdat het veel meer plaatwerk en lasvaardigheden vraagt :wink:
Naar mijn mening zal dit in de komende 10 jaren zichtbaar gaan worden in de waarde van Alfetta GT's, GTV's en GTV6'en. Simpel omdat er maar weinig echt roestvrije en top gerestaureerde auto's zullen zijn. In vergelijking met de 105'jes. Ik ben ervan overtuigd dat de 116 coupe's veel zeldzamer zullen gaan worden!

Natuurlijk een fotootje tijdens de inventarisatie!
Afbeelding

:schrik: Hee staat daar links op de foto nou een GT? :schrik:

:blue_lol: Ja, maar ik houd het nog even spannend! Over die GT later meer O:) :))) :))) :)))

Gr,
carl
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Carbo schreef: Toch heb ik goed nieuws voor de 116 bezitters :mrgreen: Een bertje is veel eenvoudiger te restaureren dan een Alfetta. Gewoon omdat het plaatwerk maar eigenlijk gewoon alles nieuw te koop is! Het goed restaureren van een 116 is veel gecompliceerder dan van een 105, gewoon simpel omdat het veel meer plaatwerk en lasvaardigheden vraagt :wink:
l
Was ik inmiddels ook al achter gekomen.
Ik probeer altijd in mijn eigen plaatwerk te voorzien door te kloppen, rekken, strekken en krimpen, zodoende geen delen voor de 105 hoeven kopen, wel enorm veel plaat moeten vervangen.
Aanbod nieuw was er plenty.
Nu met de GTV (en ook de Sud Sprint) nauwelijks plaatwerk verkrijgbaar, de constructies vaak onlogisch en vragen om moeilijkheden.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

Toch heb ik goed nieuws voor de 116 bezitters
Ik heb inderdaad ook het eerste deel rondom achterklep scharnier zelf moeten maken maar dat geeft ook echt extra voldoening.
Er zullen nog meer stukken volgen die ik zelf ga maken.het zal wel moeten..
Maar DAT is nu juist de uitdaging...

En wat je zegt het maakt een GT of GTV uitzonderlijk.Er zijn vele malen meer giulia's, Bertones en Spiders nog voorhanden.
Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project

Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Vandaag verder gegaan met de GTV6 :jumping:

Ben het linker voorzijde aan het stralen geweest :blue_cool: ging super maar oordeel zelf :wink:

2 Fotootjes, de rest staat in het Project topic!

Afbeelding

Klikerdeklik!
viewtopic.php?f=34&t=686&start=900

:banana:
Afbeelding

:schrik: :banana: :jumpingred: :schrik: :banana: :jumpingred: :schrik: :banana: :jumpingred:

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Erg mooi hoor :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Het toipic heet belevenissen dus dat is meer dan alleen fotootje van projecten :mrgreen:

Vandaag wat extra aandacht gegeven aan de beveiliging an mijn pand. Als ex beroepsofficier van de Koninklijke Landmacht en 16 jaar bij land's grootste geld- en waardetransporteur is beveiliging een beetje mijn tweede natuur geworden. Ben altijd alert en zie onmiddelijk als er iemand ergens aan heeft gezeten :wink: Afgelopen week zag ik dan ook onmiddellijk dat er iemand aan 1 van de achterdeuren had gezeten :mrgreen: Tijd dus om wat extra maatregelen te nemen :jumping: Vandaag e.e.a aangebracht waar potentiële boefjes van op zullen kijken O:) Surprise, Surprise zullen wij maar zeggen :jumping: een paar extra hindernisjes :schrik:

Dan iets heel anders; krijg langzaam steeds meer interesse van buiten het Alfa gebied; Ford Mustang, VW Golf GTI serie 1, Saab 900 cabrio, ik vind dat geweldig niet alleen vanuit commercieel oogpunt maar vooral omdat ik het erg leuk vind om aan deze auto's te mogen werken. Wat een feest om 's morgens naar mijn werk te rijden :banana:

Ik zie natuurlijk al aankomen dat er van mijn eigen projecten wat minder terecht gaat komen en dan vooral de barchetta! Ik heb vanmiddag dan ook de beslissing genomen om de komende weken vol aan de barchetta te gaan werken om deze weer op de weg te zetten als dagelijks vervoermiddel. Dagelijks met de Range Rover rijden ga ik niet helemaal trekken met 1 op 4 gemiddeld en de Fiat barchetta is een formidabel autootje. Daarbij past de barchetta door zijn speciale design helemaal bij het imago van mijn bedrijf :-({|=

Ik was natuurlijk ook weer druk bezig met de GTV6 en dit zal natuurlijk ook gewoon doorlopen. 1 dag in de week is voor de GTV6.

Deze week ook bezoek gehad van de Alfa las en plaatwerk goeroe! :__: Ik weet inmiddels dat hij zelf erg bescheiden is maar ik zie het in ieder geval zo! :wink:
Ik denk dat bijna iedere Alfist de `Alfachirurg`wel kent en het was ontzettend leuk om afgelopen week persoonlijk kennis te maken met Ton :thumbs:
Erg leuk om iemand te ontmoeten met exact dezelfde passie, niet alleen Alfa, het plaatwerken, het reconstrueren maar ook de passie voor de GTV6 :mrgreen: Ik hoop dat dit een vervolg gaat krijgen :grin:
Ik realiseerde mij tijdens de meeting met Ton weer wat een geweldig ontwerp de GTV6 is, ze stond er ontmanteld prachtig bij in het kunstlicht :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool:

Ik kan dus langzaam wel zeggen dat ik `up and running` ben. Er gebeurd veel waar ik niet altijd uitgebreid verslag van kan doen maar het gaat de goede richting op! Komende week staat de echte ingebruikname van de spuitcabine op het programma en dat is natuurlijk erg spannend. Blijft nog even geheimzinnig maar ik heb van GTV4 een setje velgen liggen die een speciaal kleurtje krijgen :mrgreen:

Zo´n mooi kleurtje dat ik gelijk de ophanging van de GTV6 ook hierin ga spuiten :blue_cool:

Nou op naar de volgende update! :mrgreen:

Fotootjes vind je in viewtopic.php?f=34&t=686&start=920
Voelt gewoon goed om weer lekker aan het plaatwerken te zijn!

Gr,
Carl
Laatst gewijzigd door Carbo op 21 dec 2012, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Zat mijn voorgaande bericht even terug te lezen en besefte ineens dat ik zelf nog steeds waanzinnig onder de indruk ben van het straalwerk aan de GTV6. Ik bereik met gemak de internationale Sa3 norm waardoor ik behoorlijk competitief wordt met traditionele straalbedrijven qua prijs en kwaliteit.
De expertise die ik heb qua roestschade herstel aan auto carrosserieën is iets wat je niet tegenkomt bij die traditionele bedrijven.

Afbeelding

Blijft volgens mij gewoon indrukwekkend. Dit resultaat haal je thuis met een hobbystraler nooit! en ik kan het weten want ik heb de vloer van de GTV6 ook met een HBM stralertje en Speedblast gestraald. Kan dus uitstekend vergelijken :wink:

5 januari 2013 om het zelf te komen bekijken :jumping:

en ik blijf als eerste liefhebber en hobbyist :driving: voor de criticasters :wink:

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Ik heb een idee en bel je er komende tijd even over. Gaat over een deur van mijn GTV6 :wink:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Vandaag een start gemaakt met de inventarisatie van alle werkzaamheden aan de barchetta. Ondanks dat er wat roest werk wacht is de auto veel te goed voor een totale restauratie. Globaal zijn mijn plannen nu als volgt;

- schadeherstel aan het front,
- roest schade herstel aan de overgang bodemplaat dorpel, zowel links als rechts voor,
- diverse parkeer portierdeukjes weghalen,
- een behoorlijke lijst met technische zaken waaronder, remmen, distributie, koelvloeistoflekkage, stof hoezen aandrijfassen, startmotor enz
- compleet overspuiten van de auto.

Vervelend is dat er roestschade is aan de bodemplaat bij het chassisnummer, verwacht dus een ritje naar de RDW om het nummer opnieuw te laten inslaan :evil:

Ik ga morgen beginnen met de demontage!

Afbeelding

Is weer eens wat anders, binnenschermen zonder roest :mrgreen:
Afbeelding

de schade aan het frontje!
Afbeelding

Blijft een aparte en knappe verschijning :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool:
Afbeelding

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Vandaag is de ontmanteling van de barchetta begonnen!

Bumpers en verlichting verwijderd!

Afbeelding

Puntlassen alvast uitgeboord!
Afbeelding

Op de overgang tussen linkervoorscherm en voorfrontje. Bij nadere inspectie precies op de overlap puntlasnaad :mrgreen: Mij fopt zo'n Fiat natuurlijk niet :jumping: wij gaan gewoon wat verder snijden :))) Gelukkig wel een beetje roest :banana: anders wordt het zo saai :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Donderdag maar eens het neusje overzetten :)))

Prettige kerstdagen fettabier.gif

Gr,
Carl
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Mooi werkje, wel een vieze vloer :jumping:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

AlfettaOwner schreef:Mooi werkje, wel een vieze vloer :jumping:
Vies ............. nee hoor :blue_lol:

Afbeelding

::-) ::-) ::-) ::-)

Gr,
Carl
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

:blue_lol:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Helaas voor de Alfa "die hards" het is even Fiat tijd :jumping:

Vandaag verder gegaan met ontmantelen. Ik was erg benieuwd naar de bodemplaat rechtsvoor. Dus interieur er bijna helemaal uit omdat ik toch aan de bodem moet lassen. Uiteindelijk valt het met de roest allemaal geweldig mee :mrgreen:

Op 1 puntje na :evil: roest rond het chassisnummer. Ik had nog de stille hoop dat dit stukje zou kunnen redden meer helaas alle roest zit hier geconcentreerd. Dus maar even contact gezocht met de RDW omdat ik de plaat waar het chassisnummer is ingeslagen moet vervangen. Gevolg: maandag komt de RDW ter plaatse een identiteitsonderzoek doen dan "sealen" ze de identiteit van het voertuig door op een aantal plaatsen een uniek zegel of iets dergelijks te plaatsen. Nadat het bodemdeel is vervangen langs de RDW om het nummer opnieuw te laten inslaan. Dus al met al een hoop gedoe omdat die Italianen weer zo'n geweldige plek voor het chassisnummer hebben uitgezocht. En een hoop geld, 151 Euro voor het ter plaatse identificeren van het voertuig en dan nog eens 45 Euro + de gang naar het RDW om het nummer in te slaan. :--:

Dan de fotokes:
Afbeelding

Afbeelding

Roest bij het chassisnummer
Afbeelding

Links voor alles rustig :shock: wat geen roest :shock: dat kan niet :mrgreen: ben ik veel te snel klaar :jumping:
Afbeelding

Het vertrouwde beiteltje maar weer eens opgepakt om de anti dreunmatten eruit te halen!
Afbeelding

Rechter achter binnenscherm vanaf de tank, geen roest :blue_cool:
Afbeelding

Linker achter binnenscherm vanaf de tank, geen roest :blue_cool:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Valt dus al met al erg mee met de roest O:) dat is wel een verademing na al die Alfa glorie! :oops:

Alle benodigde delen zijn aanwezig of besteld dus snel verder :)))

Gr,
Carl
Laatst gewijzigd door Carbo op 27 dec 2012, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Zijn deze fiat's minder gevoelig voor roest dan ?
Wel jammer van het chassisnummer idd, zul je maar net hebben :--:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

AlfettaOwner schreef:Zijn deze fiat's minder gevoelig voor roest dan ?
Wel jammer van het chassisnummer idd, zul je maar net hebben :--:
Ik heb geen idee of ze minder gevoelig zijn voor roest dan de vergelijkbare 916 Alfa spiders. Deze barchetta van mij valt echter reuze mee!

Gevoelige plekken (ik denk haast bij iedere cabrio) zijn de bodemplaten en bij deze barchetta's de achterste binnenschermen (en deze zijn bij mij helemaal gaaf) :))) Als je die binnenschermen netjes wilt vervangen heb je wel een lekker klusje :oops:

Wat wel opvalt is dat de auto onder de bekleding echt ontzettend vuil is!

Een auto van 17 jaar en dan alleen een plekje roest bij de overgang bodemplaat dorpel vind ik keurig! Wat mij opvalt is dat de auto ontzettend slim in elkaar steekt met de juiste producten voor een cabrio alleen hebben ze geen slimme plaats voor het chassisnummer gekozen :twisted: Wat ik begrijp dat dit de standaard plek is bij Fiat!

Gr,
Carl
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Melvivio »

Erg mooi werk hoor!

Vanaf hoelaat is iedereen 5Januarie welkom? Vanaf 10u ala openingstijd? (staat op de site). :smile:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Melvivio schreef:Erg mooi werk hoor!

Vanaf hoelaat is iedereen 5Januarie welkom? Vanaf 10u ala openingstijd? (staat op de site). :smile:
Vanaf 10:00 uur tot 16:00 uur is iedereen van harte welkom! :thumbs:

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Zijn vandaag weer rustig een paar uurtjes bezig geweest. Bepaald waar ik de beschadigde neus ga vervangen. Dat is een belangrijk moment; het exact bepalen waar je gaat snijden :grin:
De neus verwijderd, de achtergebleven puntlas resten weggeslepen, randje netjes recht bijgewerkt. Daarna de boel afplakken om het puntlas randje in de INOX spray te zetten. Dit is speciale primer voor tussen puntlasnaden.

Verder de dorpel constructie vanaf de onderzijde bekeken om mijn aanvalsplan voor die plek te bepalen. Het blijven toch Italianen :--: Hoe verzin je nou een constructie waarbij de bodemplaat onder de dorpel doorloopt waardoor je dus een stuk dubbel plaatwerk krijgt en uiteindelijk dus roest :evil:

Volgende stap wordt de koplampen terugplaatsen  :mrgreen: om het reparatie deel helemaal pas te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Puntlasresten weggeslepen, met de hamer en tas alles netjes gericht, daarna licht opgeschuurd voor de primer!
Afbeelding

Kwam nog een paar verdachte plekjes tegen (op de puntlassen) dus maar even weggehaald :mrgreen:
Afbeelding

In de INOX puntlasprimer!
Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgt! Auto moet snel klaar want ik heb de ruimte nodig :jumping:

Gr,
Carl
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Je werkt netjes :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Plaats reactie