Distributieketting GTV4 wisselen
-
- Novizio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:40
Distributieketting GTV4 wisselen
Hoi allen,
Gisteren begonnen met de motorruimte van mijn GTV 2.0 kaal te maken, enkel de motor zit nu nog op zijn plek.
Mijn blok heeft nu 220 000 originele kilometers met min of meer bekende historiek, maar zonder wissel van distri-ketting.
In mijn Haynes Manual staat niets over het wisselen hiervan, enkel spannen. Wanneer moet deze gewisseld worden? En, is deze ketting nog verkrijgbaar bij de dealer?
Is het tevens nodig om zowel de bovenste (nokkenassen) als de onderste (primaire ketting) te wisselen?
Bedankt,
Thomas
Gisteren begonnen met de motorruimte van mijn GTV 2.0 kaal te maken, enkel de motor zit nu nog op zijn plek.
Mijn blok heeft nu 220 000 originele kilometers met min of meer bekende historiek, maar zonder wissel van distri-ketting.
In mijn Haynes Manual staat niets over het wisselen hiervan, enkel spannen. Wanneer moet deze gewisseld worden? En, is deze ketting nog verkrijgbaar bij de dealer?
Is het tevens nodig om zowel de bovenste (nokkenassen) als de onderste (primaire ketting) te wisselen?
Bedankt,
Thomas
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Re: Distributieketting GTV4 wisselen
Bij de dealer krijg je niks meer ben ik bang.
Wel toevallig dat je nu over een ketting begint: er staat een nieuwe op marktplaats voor fietsengeld.
Sla je slag zou ik zeggen.
Wel toevallig dat je nu over een ketting begint: er staat een nieuwe op marktplaats voor fietsengeld.
Sla je slag zou ik zeggen.
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
-
- Novizio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:40
Re: Distributieketting GTV4 wisselen
Haha, ja, die jongen heb ik daarstraks gemaild (vandaar ook mijn vraag, of de onderste ook moet).
Heb jij een idee over de interval Fetta?
Thx
Heb jij een idee over de interval Fetta?
Thx
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Re: Distributieketting GTV4 wisselen
Zolang ik aan blokken knutsel heb ik slechts 1 of 2x een ketting gewisseld/vervangen, en dat was bij 100% opbouw/revisie van een blok.
Maar er zitten hier betere motorkunstenaars op het forum dan ik, die kunnen je vast wel meer advies geven.
Maar er zitten hier betere motorkunstenaars op het forum dan ik, die kunnen je vast wel meer advies geven.
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
-
- Novizio
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:40
Re: Distributieketting GTV4 wisselen
Hmm, zolang alles goed loopt, afblijven hebben ze mij ooit verteld (met korreltje zout nemen aub ;) )...
Vind het vreemd dat Haynes er geen mening over heeft
Vind het vreemd dat Haynes er geen mening over heeft
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Distributieketting GTV4 wisselen
Ik zou als de deksel er toch vanaf ligt ook de onderste meenemen.
Lengtespeling heeft meer betrekking op het juist meelopen op de tandwielen.
Speling op de kettingas kun je testen door de horizontale starre kromming te bekijken.
Heb er verder geen ervaring mee en de ketting wordt zelden vervangen bij een nord.
Lengtespeling heeft meer betrekking op het juist meelopen op de tandwielen.
Speling op de kettingas kun je testen door de horizontale starre kromming te bekijken.
Heb er verder geen ervaring mee en de ketting wordt zelden vervangen bij een nord.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Distributieketting GTV4 wisselen
Precies...AlfettaOwner schreef:de ketting wordt zelden vervangen bij een nord.
Ken verscheidene Nord blokken met meer als 3 of zelfs 4 ton gelopen met de originele ketting.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: Distributieketting GTV4 wisselen
alleen ketting wisselen is sowieso niet erg slim
ketting is ingesleten op de tandwielen,met alleen nieuwe ketting gaat ie over de tandwielen lopen...
alleen nokkenassen opnieuw timen aan de hand van langer geworden ketting
ketting is ingesleten op de tandwielen,met alleen nieuwe ketting gaat ie over de tandwielen lopen...
alleen nokkenassen opnieuw timen aan de hand van langer geworden ketting
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
Re: Distributieketting GTV4 wisselen
pe1ryx schreef:alleen ketting wisselen is sowieso niet erg slim
ketting is ingesleten op de tandwielen,met alleen nieuwe ketting gaat ie over de tandwielen lopen...
alleen nokkenassen opnieuw timen aan de hand van langer geworden ketting
als ketting gerekt is, maar de tanden hebben nog de juiste vorm , zie ik het probleem niet eerlijk gezegd
edit :puur gebaseerd op mijn ervaring met ketting & kettingwielen , juiste vorm kettingwiel is essentieel en is echt wel te beoordelen zowel visueel als door er een ketting strak overheen te laten lopen.
maar goed, ieder zijn mening
dus als je op tijd bent, kun je volstaan met alleen kettingen. en dan het liefst de betere en dan nog voorgerekt ook (alleen boven).al koop je meestal ketting op maat bij Alfa leverancier
onderste wil je bij wat veel ruimte ook weleens vervangen, omdat je deze niet kunt stellen, maar dat is dus bij revisie/groot onderhoud en niet bij regulier onderhoud.
Laatst gewijzigd door stephen op 07 jan 2013, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: Distributieketting GTV4 wisselen
Als een ketting uitgerekt is dan hebben de tanden niet meer de oorspronkekijke vorm.
Hoe meer hoe erger ,aangezien we het hebben over oude motoren zou ik het niet vernieuwen anders dan alles
Bij moderne motoren kun je met regelmaat de ketting wisselen, zo ben je de rek dan voor en blijft de vertanding beter in vorm.
Hoe meer hoe erger ,aangezien we het hebben over oude motoren zou ik het niet vernieuwen anders dan alles
Bij moderne motoren kun je met regelmaat de ketting wisselen, zo ben je de rek dan voor en blijft de vertanding beter in vorm.
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
Re: Distributieketting GTV4 wisselen
Ik denk dat je de woorden zwaar opvat,het zal helemaal geen bigdeal zijn met het niet passen maar de vraag was of het een goed idee is om te doen bij een motor met 220K
Ik denk niet dat ik hiervan de toegevoegde waarde in zou zien...
een motor met 220K met de eerste ketting heeft geen 100% vertanding lijkt mij
Ik denk niet dat ik hiervan de toegevoegde waarde in zou zien...
een motor met 220K met de eerste ketting heeft geen 100% vertanding lijkt mij