Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Na een polletje tot leven gekomen. De virtuele lijn wordt getrokken bij Italiaanse schoonheden.
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

GTV42.0 schreef:Half uurtje over een reservewielbak valt mij erg mee moet ik zeggen. Met een borstelschijf ga je dit echt niet redden.
en de plaat komt er niet zo mooi onder vandaan :jumping:

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Dat klopt zeker. Als ik zie hoe het ging toen we bij jou waren, echt interessant.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

De vorst was deze week eindelijk weg dus kon ik weer een keer buiten stralen, soda met water. Ik had nog een paar kleppendeksels liggen dus deze donderdag maar eens aangepakt.

Zaterdag weer een Open Dag met volop belangstelling, alleen niet van 116's ! :oops: Porsche, Mercedes, 105'jes noem het op, maar de transaxles laten het afweten :cry:

1 dag in de week reserveer ik voor mij eigen auto's. Vandaag verder gegaan met de neus van de barchetta, ik was weer helemaal in mijn element met het laswerk :jumping:
Veel passen, meten en slijpen en daarna de boel stuik ingelast. Gelukkig ben ik het niet verleerd :mrgreen:

Het kleppendeksel van een 2,0l 105 voor en na!
Afbeelding

Afbeelding

De barchetta met gedemonteerde neus!
Afbeelding

Nieuwe neusje pasmaken!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RaRa waar is de las? :jumping:
Afbeelding

Hoezo plamuur :--:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begint er weer op te lijken :lol:

Gr,
Carl
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door @PM »

Ik was wel in de buurt vandaag :lol: Maar wellicht kom ik volgende maand of die maand daarna eens kijken. Met een BG.

Dat Barchetta-neusje zit er strak in zo :shock: :thumbs:
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Mooi werk, top :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Wordt weer een strakke Fiat Carl. :thumbs:

Wel even benieuwd of je de binnenzijde van de lasnaad nog bij langs gaat?
Wat ik zelf altijd doe is de zichtzijde lassen met Mig/Mag, dan de andere zijde dichtgloeien met TIG.
Dan vervolgens de zichtzijde glad slijpen.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

twinnyspark schreef:Wordt weer een strakke Fiat Carl. :thumbs:

Wel even benieuwd of je de binnenzijde van de lasnaad nog bij langs gaat?
Wat ik zelf altijd doe is de zichtzijde lassen met Mig/Mag, dan de andere zijde dichtgloeien met TIG.
Dan vervolgens de zichtzijde glad slijpen.
De binnenzijde hangt af of ik er wel of niet bij kan. Bij deze Fiat kan ik er aan de binnenzijde niet goed meer bij. Maak het dan voorzichtig strak met mijn kleine slijpertje en de boel gaat dan in de Corroless. Vaak gebruik ik aan de binnenzijde een stukje koper om de warmte kwijt te raken, bijkomend voordeel is dan dat de Mig las mooi glad vloeit aan de binnenzijde :wink:

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Wil vaart in het barchetta project houden, probeer daarvoor nu ook de avonden te gebruiken naast de dagelijkse werkzaamheden. Ben anders bang dat mijn eigen projecten volledig ondersneeuwen als ik maar 1 dag per week hieraan besteed.

Gisteravond druk bezig geweest de neus af te lassen. De puntlasnaad aan de binnenzijde en de lipjes aan de onderzijde gebruikt om de motorkap naad perfect te krijgen. Vraagt gewoon veel geduld, beleid en af en toe ook een beetje gepast geweld :jumping:

Verder de scheuren in de bumper hersteld. De barchetta bumpers zijn goed te herstellen door de scheuren te verwarmen waardoor deze weer gaan samensmelten. Ook dit is goed gelukt en scheelt weer 300,- Euro voor een nieuwe bumper :blue_lol:

Afbeelding

Afbeelding

Scheuren netjes hersteld, beetje schuurwerk en plamuur en voila weer een mooi strak bumpertje!
Afbeelding

en hier gaat het om: mooi evenwijdige naden, dit maakt of breekt het uiteindelijke resultaat :wink:
Afbeelding

na het plaatwerk de boel tijdelijk in de Corroless. Gaat er weer af als ik de auto met soda gaat stralen :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Zo, deze b heeft weer een strak neusje :banana: :banana: :banana: :jumpingred: :jumpingred: :banana: :banana:

Gr,
Carl
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

:thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door stefgtv6 »

Dat ziet er weer superstrak uit Carl. Vakwerk!
Respect hoor! eusa_clap.gif
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Top hoor Carl, maar we wachten wel met smart op de GTV6 hoor :mrgreen:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

GTV42.0 schreef:Top hoor Carl, maar we wachten wel met smart op de GTV6 hoor :mrgreen:
Haha :jumping:

Wellicht is het een goed idee om mijn bijgestelde plannen met jullie te delen. Het bedrijf begint langzaam aan echt te draaien gevolg is dat ik nauwelijks tijd heb voor mijn eigen projecten. Bijna iedere dag krijg ik er nieuwe contacten en opdrachten bij. Dat vraagt dan ook belangrijke keuzes.
Ik heb de Barchetta gekocht als demo auto en zo ga ik haar ook gebruiken. De komende weken ga ik de avonduren gebruiken om de Barchetta in top conditie te krijgen. Steeds meer klanten vragen om iets te kunnen zien van mijn spuitwerk. De Barchetta gaat hiervoor als visite kaartje dienen. De spuitklus van de B wordt een absolute topklus waarbij ik zal laten zien waarom ik nu zo graag vanaf blank metaal af werk en waarom ik compleet mijn eigen weg kies! Aangezien ik met de B dagelijks zal gaan rijden wordt dit dus een rijdend visitekaartje.

De Golf Mk1 is zo'n zelfde verhaal ook hier zal een concours spuitklus op plaatsvinden.

De GTV6 is mijn demo auto wat er qua laswerk allemaal mogelijk is. Daarnaast staat het werk helemaal niet stil. Ik heb besloten de gehele ophanging in de titanium kleur te spuiten. Sommige van jullie hebben de onderste draagarm al live gezien. Zo komt de complete ophanging eruit te zien :blue_cool:
Zelfs collega restaurateurs verklaren mij voor gek :))) maar van de traditionele wereld heb ik mij nog nooit iets aangetrokken :moon: . Ik ga mijn eigen weg
Gisteren de lak besteld :banana:

De volgende 105 is binnengekomen :-({|= een prachtige 1750GTV. Dit is echt een project naar mijn hart. Auto ziet er niet uit (een soort "barn find") maar wel een hele mooie basis.

Over twee weken start er zoals beloofd een nieuw topic over de restauratie van een Alfetta GT van mijn eerste klant :mrgreen: en Alfa fanaat! Ik beloof jullie dat dit ook een mooi project wordt om te gaan volgen augenreib.gif

Dus; ik verveel mij niet en rij iedere dag (7 dagen per week) met een grote grijns op mijn gezicht naar mijn werk :banana:

Om toch met een plaatje af te sluiten; vandaag tussendoor een transaxle van een klant gestraald.

Afbeelding

Afbeelding

Dus ik verveel mij niet en de GTV6 komt vanzelf aan de beurt en wordt mooier dan alle verwachtingen :jumping:

Gr,
Carl

P.S. de koffie staat altijd klaar (Senseo :blue_lol: ) dus ook buiten mijn open dagen is iedereen van harte welkom!
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

:thumbs: ::-) Komt alllemaal wel weer goed dus. Net een aantal glazen wisjky achter de kiezen wat ik nooit drink :oops: :oops: Dus kan zijn dat ik niet alles goed typ :mrgreen:
ario
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door ario »

jammer van die senseo, dat had toch echt een italiaans machientje moeten zijn met verse bonen. ario
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

ario schreef:jammer van die senseo, dat had toch echt een italiaans machientje moeten zijn met verse bonen. ario
Ja Carl, je gaat wel voor kwaliteit maar niet met de koffie :jumping: :jumping: :jumping: :jumping: :jumping: :jumping: :jumping:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

ario schreef:jammer van die senseo, dat had toch echt een italiaans machientje moeten zijn met verse bonen. ario
Als jullie op de open dag in januari waren geweest .............. hadden jullie koffie gedronken uit de beste machine op de Nederlandse markt met een meester koffiezetter!

Afbeelding

:blue_lol: :mrgreen: :blue_lol: :mrgreen: :blue_lol: :mrgreen: :blue_lol:

doordeweeks moet er gewerkt worden ................ dus een lekker makkelijk bakkie O:) wel dark roasted ::-)

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Vandaag weer een paar uurtjes aan de b gewerkt. Begonnen met de roestschade aan de rechter bodemplaat/dorpel. Rustig ontmantelen tot het moment dat je weer gezond blank staal tegenkomt :mrgreen: Door de roest zijn de puntlassen slecht te zien, dus voorzichtig losmaken en dan de volgende puntlas opzoeken.

Omdat ik de plaat met het chassisnummer moet verwijderen heb ik de auto laten verzegelen door de RDW. Als de auto klaar is wordt door de RDW het nummer opnieuw ingeslagen :grin:

Als ik naar de bodemplaat/dorpel constructie van de b kijk zal 9 van de 10 b's op deze plaats vroeg of laat gaan roesten. Fiat heeft op deze plekken zeer ruim met nadenkit gesmeerd, nadeel hiervan is dat deze kit vroeg of laat droogte scheurtjes geeft waardoor vocht tussen de gepuntlaste bodemplaat kan komen. Het gevolg roest ::) Ook b's die alleen bij droog weer buiten spelen kan door condensvorming toch op deze plekken roest ontstaan :wink:

het aangetaste deel!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een gaatje in de buitendorpel, we zijn nu toch bezig :blue_lol:
Afbeelding

Afbeelding

het RDW zegel in de kofferruimte
Afbeelding

een Fred Flintstone gat ::-)
Afbeelding

Zo dat was weer een lekkere serie roest fotokes, zoals jullie wel van mij gewend zijn ::-)

Voor de meeste barchetta owners is dit wel even schrikken :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik:

"de roest is binnen ......... het feest kan beginnen :))) "

Gr,
Carl
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

Hoi Carl,

Pas geleden bij een Fiat Punto van mijn schoonzus uit 1999 exact hetzelfde gedeelte vervangen..
Hetzelfde onderstel/bodemgedeelte/casco dus... Grappig..

Oorzaak hetzelfde.. Verroest van het vele staan..
Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project

Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
Gino
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Gino »

hoi Carl
je bent goed bezig en je heb het mooi voor elkaar meet alles ! Als ik het zo leest weet zeker dat je de goede weg ben ingeslagen en van je hobby je werk ervan gemaakt. En ja het gevaar is dat je inderdaad steed minder tijd krigt om aan je ehte " hobby" te besteden.

en je houd van perfectie ! dat vreet ook tijd .....

:__:

de groetjes
Gino
Alfa 75 metallic blaauw - nieuw
Alfa 155 zwart - '92 / '96 nieuw

Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Kia Sportage 2,0 dagelijks gebruik
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Luigino schreef:hoi Carl
je bent goed bezig en je heb het mooi voor elkaar meet alles ! Als ik het zo leest weet zeker dat je de goede weg ben ingeslagen en van je hobby je werk ervan gemaakt. En ja het gevaar is dat je inderdaad steed minder tijd krigt om aan je ehte " hobby" te besteden.

en je houd van perfectie ! dat vreet ook tijd .....

:__:

de groetjes
Gino
Gino :thumbs: Koffie staat altijd klaar als je een keer voorbijkomt. Ben komende week bezig met de ontmanteling van de GT.

Afgelopen week heb ik niet veel gepost, komt omdat ik met de Golf 1 GTI bezig ben en op verzoek van de eigenaar terughoudend ben met het posten op internet. Diegene welke de auto live hebben gezien weten dat de basis erg gaaf is. Toch deze week onverwacht behoorlijk wat roestschade tegengekomen. Wat een klein plekje leek bij de overgang binnendorpel naar balkje van de achterwielophanging bleek toch wat meer aan de hand te zijn :evil: Een 30 cm van de middendorpel bleek te zijn aangetast gevolg; deel van de buitendorpel demonteren, binnendorpel herstellen en middendorpel reconstrueren. Is goed gelukt, al zeg ik het zelf (en dus helaas geen fotootjes).
Deze auto wordt echt in concourstaat gebracht. Jullie krijgen het uiteindelijke eindresultaat wel te zien! Het spuitwerk wordt een super klus :wink: waarmee ik tevens mijn visitekaartje wil afgeven.

Omdat er zoveel liefhebbers van fotootjes zijn toch een foto van een door mij deze week afegeleverd projectje. Het stralen van een 105 blokje van Etienne, diegene die ook op het Alfa Speedforum zitten kennen het blok en de topic :wink:

Ben verder druk bezig met het uitproberen/testen van middelen om het aluminium te conserveren :blue_cool: daarover later meer.

Ook nog wat offertes, aanvragen en nieuw werk deze week met als gevolg dat ik inmiddels aan het plannen ben van het grote restauratiewerk voor Mei O:) Klein straalwerk gaat gewoon mee de cabine in als ik toch aan het stralen breng en kan dus relatief snel :wink:

Afbeelding

Komende week zal ik een nieuw topic gaan starten voor de restauratie van de GT :mrgreen:

Gr,
Carl
Plaats reactie