Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Na een polletje tot leven gekomen. De virtuele lijn wordt getrokken bij Italiaanse schoonheden.
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

Enrico schreef:Hoi Carl,

Pas geleden bij een Fiat Punto van mijn schoonzus uit 1999 exact hetzelfde gedeelte vervangen..
Hetzelfde onderstel/bodemgedeelte/casco dus... Grappig..

Oorzaak hetzelfde.. Verroest van het vele staan..
Tja hoe verzinnen die Italianen het iedere keer weer, briljant design maar roest protectie :oops:

Deze barchetta zal niet lang binnenstaan ......... is zo'n lekker rij ijzer. De eerste voorwielaandrijver die ik lekker vind rijden. De barchetta is in mijn opinie een zwaar ondergewaardeerde auto. Rijdt veel en veel beter dan een Alfa 916 spider en ziet er ook nog eens veel beter uit en kost een habbekrats. Ik vind de barchetta echt een waanzinnig mooi design O:)

er komen er zeker meer....................................................heb al wat moois in gedachte :)))

Gr,
Carl
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ben zelf ook eens in de ban geweest voor zo een bakje :thumbs:
Mooi auto idd.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Peter GTV-6 »

[quote="Carbo"][quote="Enrico"]Hoi Carl,

Pas geleden bij een Fiat Punto van mijn schoonzus uit 1999 exact hetzelfde gedeelte vervangen..
Hetzelfde onderstel/bodemgedeelte/casco dus... Grappig..

Oorzaak hetzelfde.. Verroest van het vele staan..[/quote]

Tja hoe verzinnen die Italianen het iedere keer weer, briljant design maar roest protectie :oops:

Deze barchetta zal niet lang binnenstaan ......... is zo'n lekker rij ijzer. De eerste voorwielaandrijver die ik lekker vind rijden. De barchetta is in mijn opinie een zwaar ondergewaardeerde auto. Rijdt veel en veel beter dan een Alfa 916 spider en ziet er ook nog eens veel beter uit en kost een habbekrats. Ik vind de barchetta echt een waanzinnig mooi design O:)

er komen er zeker meer....................................................heb al wat moois in gedachte :)))

Gr,
Carl[/quote]
Eh...die Punto van 1999 zal in 1998 gebouwd zijn, was in 2012 dus....14 jaar oud, en dat is in autoland economisch bejaard, dus mag er dan roest zijn?
Als een auto zonder extra maatregelen na 14 jaar nog roestvrij zou zijn, gingen alle autofabrikanten en toeleveranciers op de fles..!!
Overigens, als die Punto ieder jaar trouw voor z'n beurten en roestcontrole naar de Fiat dealer was geweest, was 'ie echt nog wel roestvrij, maar dat doet men na pakweg 8-9 jaar niet meer, want "dat is de auto niet meer waard", dus gaat íe naar Beun de Haas en wordt alleen nog het hoognodige gerepareerd.
Wij hebben in 2003 een 2000 Fiat Palio Weekend gekocht met 17.000km op de klok, gebouwd in 1999 bij Tofas-Fiat in Turkije.
Direct een uitgebreide Dinitrol anti-roest behandeling bij Gosliga in Leeuwarden laten geven, kost wat maar dan heb je ook wat.
Zelf ieder jaar met Dinitrol producten bijgehouden.
4X per jaar in de Turtle Wax, en stallen onder een carport.
De auto is nu dus ook 14 jaar oud, heeft bijna 2 ton gelopen, wordt dagelijks gebruikt, ziet eruit als nieuw, en is roestvrij, en blijft dat ook, zolang we hem houden.
't Is maar net wat je er voor over hebt aan tijd en zorg en geld....!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Roest is ook helemaal niet het issue!

Wel dat ze in de cabrio het chassisnummer in de bodemplaat tegen de buitendorpel aanzetten. Daarbij de bodemplaat met een paar puntlasjes aan de onderzijde van de binnendropel, Tja dan ben je in mij ogen een Italiaanse design roestklungel :lol: echter door het mooie kleedje is ze dat vergeven :blue_lol: en vind ik dezelfde designer briljant :jumping:

Ik heb trouwens een Golf 1 uit 1977 staan met nog geen 40.000 originele km's ! en die echt volledig gaaf is, echt een prachtig keihard ding, geen roest te bekennen........... O:) tot het moment dat ik een aantal puntlassen ging openmaken :wink:

Ik heb de afgelopen maanden weer zoveel gezien dat echt roestvrij een illusie is :jumping: wacht maar tot ik mijn endoscoop erin steek :blue_lol:

Gr,
Carl
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro

[quote="Carbo"]Roest is ook helemaal niet het issue!

Wel dat ze in de cabrio het chassisnummer in de bodemplaat tegen de buitendorpel aanzetten.

Gr,
Carl[/quote]

Is bij onze Fiat precies net zo.
Heb in 2003 daar gelijk een lik heldere Dinitrol overheen gesmeerd, is dus nu nog steeds roestvrij en leesbaar.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Helaas doet de gemiddelde autobezitter dat niet :wink: en zeker een cabrio wil van binnen nog wel eens nat worden! Als je daarnaast ziet hoeveel nadenkit Fiat erin heeft gesmeerd. Allemaal op bitumen basis dus vroeg of laat droogt dat uit met als gevolg haarscheurtjes, een beetje condens en het recept voor corrosie is geschapen!

Wil zeker niet klagen want voor de rest is het een fantastisch karretje en inmiddels ook al weer een respectabele 17jaar oud. Maar waarom het chassisnummer niet bovenop de veerpoot zoals bijvoorbeeld bij VW :neutral:

Gr,
Carl
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro

[quote="Carbo"] Als je daarnaast ziet hoeveel nadenkit Fiat erin heeft gesmeerd. Allemaal op bitumen basis dus vroeg of laat droogt dat uit met als gevolg haarscheurtjes, een beetje condens en het recept voor corrosie is geschapen!
Gr,
Carl[/quote]

Teroson heeft een speciaal kruipend anti-corrosie product om uitgedroogde nadenkit te behandelen, het zit o.a in een spuitbus en heet " Terotex Multi-Wax Spray".
Heb m'n GTV-6 ook al met dat spul behandeld..
Laatst gewijzigd door Peter GTV-6 op 16 feb 2013, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

:thumbs: Dat is en goede tip!

Gr,
Carl
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro

http://www.bigsaleshop.de/TerotexSpray.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Deze week rustig geweest met posten maar wel druk bezig geweest :wink:

In 3 1/2 dag een complete GT tot het laatste schroefje uit elkaar getrokken, onderdelen opgeborgen en gedocumenteerd met fotokes! Van deze klus start ik zoals beloofd morgen een separate topic bij projecten :cool: Daar zal ik ook e.e.a. vertellen over dit project!

Verder kon ik het niet laten :razz: ik heb deze week een tweede barchetta gekocht :oops:
Ik had al even een "opknapper" zien staan op Marktplaats. Verkoper maar eens een mailtje gestuurd met mijn bod en tot mijn verbazing werd dit bod maandag geaccepteerd. Ik heb de auto ongezien gekocht aangezien de prijs de barchetta alleen al aan onderdelen waard is O:)

Vandaag deze nieuwe bella opgehaald.... nou ja bella :jumping:

Mijn plannen met deze auto :?: ......... Tja....... :roll:

Er zijn 4 mogelijkheden:
1. De rode barchetta is te goed voor een complete restauratie. Ik zou graag eens een barchetta in concours staat willen brengen en misschien is deze gele wel de juiste basis ::-),
2. Er komt een klant voor deze gele auto inclusief de restauratie,
3. Er komt een koper voor de rode barchetta en dan ga ik verder met deze gele,
4. Ik sloop haar voor onderdelen.

Genoeg mogelijkheden dus :rollingredhead:

De GT in ontmantelingsfase
Afbeelding

De barchetta achter het trouwe werkpaard(jes) V8 monster :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

De B nader bekeken (vanavond gelijk maar op de brug gezet :grin: )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blijft toch waanzinnig cool zo'n barchetta, een absoluut uniek Italiaans design en het rijdt ook nog eens geweldig! :driving:

Gr,
Carl
Laatst gewijzigd door Carbo op 22 feb 2013, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Goed bezig Carl :thumbs: Maar mis wel je GTV6 hoor :cry:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

GTV42.0 schreef:Goed bezig Carl :thumbs: Maar mis wel je GTV6 hoor :cry:
Wees niet bang Jeroen, zolang er geen klant is voor deze gele barchetta staat deze achter in de rij van projecten :blue_lol:

:grin:

Gr,
Carl
Gino
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Gino »

Hoi Carl

zo te zien van een afstand ziet de B er best goed uit , ook de onderkant... maar ja als ,je begin te slopen kom je misshien van alles tegen....
succes er mee ! :thumbs:
gr
Gino
Alfa 75 metallic blaauw - nieuw
Alfa 155 zwart - '92 / '96 nieuw

Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Kia Sportage 2,0 dagelijks gebruik
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

Het lijkt mij dat de ontmantelde Alfetta GT er ook nog best aardig uitziet of is dat foto bedrog ?
Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project

Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Enrico schreef:Het lijkt mij dat de ontmantelde Alfetta GT er ook nog best aardig uitziet of is dat foto bedrog ?
Dat is bedrog :wink: veel, heel veel roest en reparaties met glasvezeldoek, PUR schuim en nog een hoop rotzooi :evil:

Het gele b'tje stond er toch wat zielig bij met haar doffe lak :neutral: Mijn zoontje wilde mij vandaag helpen dus heb ik hem eerst maar een was opdrachtje gegeven :lol: en later een fles met Mirror glaze :grin: en kijk er komt warempel glans op haar huidje :shock:
Zo staat ze er in ieder geval een stuk minder triest bij :rollingredhead: en mijn zoontje is apetrots op z'n poetswerk O:)

Ik ben zelf vandaag bezig geweest met wat straalwerk voor een klant, een diff en 4 klauwen van een Giulietta Sprint, moest echt af want vanaf morgen ben ik twee weken lang met de Golf bezig.

Krijg het stralen nu goed in mijn vingers ook het switchen tussen de verschillende straalmethodes gaat nu prima! M.a.w. ik weet nu exact wat het beste resultaat levert :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oja en het resultaat van mijn zoontjes poetswerk :blue_cool:

Afbeelding

Afbeelding

en kon het niet laten :blue_lol: 3 bootjes augenreib.gif

Afbeelding

Gr,
Carl
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door @PM »

Carbo jr. is goed bezig :thumbs: :blue_lol:
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Melvivio »

Blijft lekker gaan!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Heb de laatste tijd bijna geen tijd om alles bij te houden, dus het gaat goed! Werkaanbod blijft maar aangroeien. Voor complete carrosserieën te stralen ben ik nu al in juni aan het plannen. De interesse sterkt mij in de overtuiging dat alles draait om kwaliteit zonder namen te noemen heb ik het afgelopen half jaar toch wel een hoop bagger werk gezien van zogenaamd gerenommeerde restaurateurs. Je moet dit altijd wel nuanceren want je kent de afspraken over het geleverde werk niet altijd.

Werd dus hoog tijd om meters te maken in het Golf projectje. Ondanks de keiharde basis heb ik toch wel een behoorlijk aantal lasuren in deze koets zitten. Toch was het deze week zover dat de auto de straalcabine in kon.

Mijn "Carbo" methodiek is als volgt ik begin met de losse delen en daarna de hele carrosserie.
De losse delen zijn gestraald met soda daarna de roest plekken uitgestraald met glas. Dan wordt de soda geneutraliseerd met gewoon een afwassopje. Vervolgens worden de delen opgeschuurd met droog 280 om voldoende grip te krijgen voor de 2K Epoxy. Vervolgens begint het ontvettingsverhaal met siliconen ontvetter. Dit laatste wordt nogmaals herhaald voordat de delen de spuitcabine in gaan. Zodra de delen in de spuitcabine hangen worden ze voor de latste keer licht ontvet. Daarna wordt met een lekker spuit temperatuurtje de delen in de 2K epoxy gezet. Daarna gaan wij naar 60gr om de boel uit te laten harden.

Fotootjes zeggen meer als woorden;

De delen gestraald. De lichtere delen zijn de plekken die zijn nagestraald met glas!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorschermen onderweg naar de spuitcabine!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, morgen eerst weer een open dag! en dan vannaf zondag weer verder met de Golf :grin:

Gr,
Carl
modellisimo
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door modellisimo »

Ziet goed uit Carl. Als je zo door gaat moet je nog personeel gaan aannemen.
Alfa Giulietta
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door @PM »

Vandaag "even" heen geweest, hartelijk ontvangen door mevrouw Carbo en daarna doorgelopen naar Carbo zelf die al bezig was het een en ander te vertellen aan een paar andere geïnteresseerden.

Erg interessant allemaal en ook het sodastralen was erg indrukwekkend om te zien (en het resultaat om te voelen). Heb weer een klein beetje meer een idee wat er allemaal bij komt kijken. Was de rit meer dan waard :thumbs:
Plaats reactie