Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Na een polletje tot leven gekomen. De virtuele lijn wordt getrokken bij Italiaanse schoonheden.
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

Wat stil geweest met posten op het forum doordat ik erg druk ben geweest. Deze week meters gemaakt in het Golf project :mrgreen:

Nog behoorlijk wat laswerk gedaan aan de deuren, schermen en achterklep. Daarna de carrosserie gestraald met soda en daarna de roest uitgestraald met glasgranulaat. Al met al twee volle dagen stralen :rollingredhead:
VW gebruikt net als bijvoorbeeld Porsche een echt keiharde bitumen laag. Ik krijg het met soda eraf echter dat gaat zeer traag en is erg arbeidsintensief.

Vandaag de hele carrosserie de spuitcabine in en in de 2K Epoxy gezet :blue_cool:

Het is waanzinnig om te zien dat het hele proces wat ik heb bedacht hoe ik wil dat het eruit gaat zien nu allemaal werkelijkheid wordt, dat voelt echt super goed. Ben dan ook na vandaag dik tevreden :lol:

Maar goed jullie willen natuurlijk fotootjes zien :mrgreen:

In de straalcabine!
Afbeelding

Met soda gestraald en de roest met glas nagestraald, snaarstrak :blue_cool:
Afbeelding

Afbeelding

Zo'n dakhuid wil je alleen maar met soda stralen :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Op weg naar de spuitcabine!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

4 blikken Epoxy later :)))
Afbeelding

Tja en schoonmaken van de 3M accuspray primer spuit hoort er ook bij :mad:
Afbeelding

:blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool:
Afbeelding

Zo fettabier.gif

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Ziet er goed uit Carl :thumbs: Is dit je eigen bok?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

GTV42.0 schreef:Ziet er goed uit Carl :thumbs: Is dit je eigen bok?
Hoi Jeroen,

Bedankt!
Ja dit is mijn bok alleen pas gemaakt op de bumpersteunen van de Golf.

Wel grappig om te zien dat een proces waar ik met de GTV 6 al een een behoorlijke tijd mee bezig ben, ik dat bij deze Golf gewoon in een kleine anderhalve maand neerzet :jumping: Het is de bedoeling dat ze over twee weken helemaal gespoten is in 'Diamant silber'! Speciaal voor deze metallic grijze lak wordt er door mij zo dadelijk een donkergrijze filler van Standox gebruikt om doorschijnen van de primer in de kleurlaag te voorkomen.
Auto wordt daarna met Mike Sanders vet behandeld door mij waar ik uiteraard ook verslag van ga doen!

Ik krijg het hele proces steeds beter in mij vingers :jumping:

Gr,
Carl
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

Erg gaaf om te zien Carl.

Kan me goed voorstellen dat je in je nopjes bent met het resultaat..
Is om trots op te zijn. :thumbs:
Heel benieuwd naar de resultaten..
Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project

Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Strak werk Carl.

Hoe haal je de het straalmiddel uit de holle ruimtes? net zolang blazen tot er niets meer in zit, of kun je het op 1 of andere manier opzuigen?
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

twinnyspark schreef:Strak werk Carl.

Hoe haal je de het straalmiddel uit de holle ruimtes? net zolang blazen tot er niets meer in zit, of kun je het op 1 of andere manier opzuigen?

Het straalmiddel verwijder ik door te blazen met perslucht en te zuigen. Daarbij de carrosserie constant draaien in het spit. Gewoon de tijd voor nemen, ben hier zeker wel een uur of 3 mee bezig :wink:

De resterende soda is zo fijn dat je dit er zo uit blaast. Het glas gaat wat moeilijker. Een van de redenen waarom ik glas gebruik is dat een resterende glaskorrel geen probleem is dit in tegenstelling tot traditionele "goedkope" straalmiddelen :wink:

Op de foto van het dak is goed te zien dat ik de hele auto op schuur met 280 droog om voldoende grip voor de 2K Epoxy te creëren. Verder is de hele auto 3x ontvet voor ze de cabine in gaat en nog 1x als ze in de cabine staat. Dit ontvetten doe ik zeer precies en zorgvuldig om ieder soda residu absoluut te verwijderen.

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

De tijd gaat veel te snel..... is het alweer vrijdag! :?

Deze week begon niet echt vrolijk, problemen met mijn afzuiging in combinatie met stralen met glasgranulaat zorgde voor aanzienlijke problemen. Door de enorme onderdruk in de cabine had ik een klep openstaan waardoor er helaas glasstof is ontsnapt :evil: Daar waren de buren niet echt blij mee :twisted:
Omdat ik dit probleem niet nog een keer mee wil maken heb ik mijn complete afzuiging geredesigned. Ik ga de boel ombouwen naar een recycling systeem waarbij ik niets meer naar buiten blaas maar laat recirculeren in de cabine. Daarbij ga ik naast de filters nog een extra cyclone filter plaatsen.
Uiteindelijk wordt het dus allemaal opgelost alleen zat hier niet echt op te wachten, besteedt de tijd nu liever aan betaalde projecten :wink:

Naast bovenstaande problemen toch nog wel e.e.a. gedaan; een Giulia met roestschade aan en in :razz: de dorpel (als je eenmaal begint te snijden is er geen weg meer terug zal ik maar zeggen) een klein roestschade klusje tussendoor wordt dan een complete dorpelklus :?
Daarnaast druk bezig geweest met project Golf GTI.................. de laatste laswerkzaamheden gedaan en het voorfrontje..........begint nu echt smoel te krijgen :blue_cool: ondanks dat het geen Alfa is krijg ik toch wel voldoening als dat grilletje bekijk O:) en zoals jullie weten leg ik de lat altijd hoog :mrgreen: dit moet gewoon de beste plaatwerk restauratie van een Golfje worden in Nederland,........ anders ben ik niet tevreden cool2.gif cool2.gif cool2.gif

Afbeelding

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Nou Car, nog vorderingen?
Gino
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Gino »

dat is een hoop extra werk wat op je dak krijgt, :? maar door blijven gaan kun je O:) later jezelf niets verwijten
ik was van plan nog even langs te komen ,maar helaas geen tijd voor gehad.
Maar in ieder geval succes met alle projecten :thumbs:

gr
Gino
Alfa 75 metallic blaauw - nieuw
Alfa 155 zwart - '92 / '96 nieuw

Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Kia Sportage 2,0 dagelijks gebruik
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Tja er is weer een week voorbij en wat voor een week! Een week van een zeer strakke planning om de Golf morgen te kunnen spuiten. Helaas kwam daar ook een sterfgeval in de familie tussen en hoewel op hoge leeftijd is dat altijd weer een schok.

Bij het strak maken is er geen snelle methode, ik schuur alles met de hand en de schuurladder is gewoon erg intensief. Ik ben nu geëindigd met 500 droog, iedere verffabrikant (voor mij Standox) geeft hiervoor zijn eigen korrelgrootte aan waarmee je moet eindigen :wink:
Het strakmaken van zo'n carrosserie is gewoon minimaal 80 uur, iedereen die roept dat het sneller kan komt dit tegen in het eindresultaat.
Voor deze kleur zilver is het het mooiste als je een donkere filler spuit. Nadeel is als je er doorheen schuurt je weer overnieuw kan beginnen, dus opnieuw filler spuiten en weer schuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrren :evil:
Daarbij komt dat de klant hoge originalteit wenst, dus alle strijkkit, bitumen en undercoating moest helemaal "as original" en dat is een klusje op zich kan ik je vertellen :wink:

Gisteravond uiteindelijk de laatste filler laag gespoten en de binnenzijde, onderzijde en motorruimte in kleur. Ondanks dat je de moderne lakken nat in nat kan spuiten zou ik dit niet meer doen. Voor mij is het werken met watergedragen basislak erg wennen. De tijdsdruk op de klus was gewoon te hoog. Met het resultaat tot nu toe ben ik wel tevreden maar zie nog veel ruimte voor vebetering. Met name in de motorruimte heb ik wel een paar zakkers in de blanke lak, niets dramatisch maar baal daar wel van. In de nauwe motorruimte met allerlei bochten en hoeken is een goede spuit logistiek essentieel en hierin kan ik nog wel wat ervaring op deon om te voorkomen dat je delen extra raakt met de spuitnevel.

Voor alle duidelijkheid deze auto spuit ik met een watergdragen kleurlak en 2K blank. Alle uni kleuren kan en spuit ik gewoon met ouderwetse 2K!

Maar goed na een paar erg lange dagen van zo'n 14 uurtjes per dag staat ze klaar voor de finale laklaag morgen :blue_cool: en dat is best spannend. gelukkig sta ik er morgen niet alleen voor maar heb ik een top spuiter die mij de fijne kneepjes verder bij gaat brengen :wink:

en tot slot een paar fotootjes zoals zij er vanochtend vroeg bij stond. Inmiddels is ze uit het draaibok en staat op een trolley!

Afbeelding

Afbeelding

Strak dakje :blue_cool:
Afbeelding

Morgen dus de dag!

Gr,
Carl
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Whow wat een werk maar met de faciliteiten die jij hebt is het geen straf lijkt me :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Ben erg benieuwd Carl. En nog gecondoleerd.
Gino
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Gino »

Hoi Carl,
ben benieuw naa het uiteindelijke resultaat, maar gezien naar e perfectie zal dat zeker verbluffend zijn ! :__:
groetjes
Gino

Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Afgelopen week was een enerverende week. Ik zou afgelopen zondag de Golf spuiten echter vrijdag bij het spuiten van de laatste filler laag aan de buitenzijde had ik wat overspray veroorzaakt op de binnenzijde :oops: Ondanks dat ik dat natuurlijk gewoon kon gaan herstellen ontstond er een discussie met de klant. Gedurende het hele proces kreeg ik het gevoel dat de lat steeds hoger werd neergelegd en er steeds meer detail zaken bijkwamen. Je kunt bij mij daar ver in gaan en ik ga lange tijd mee maar er zijn grenzen.
Ik dacht een uitstekende afspraak met de klant te hebben; buitenzijde concours en de binnen zijde zoals af fabriek gespoten. Deze Golfjes waren aan de binnenkant zeer mager gespoten en zeker niet als de buitenkant. Uit het gesprek met de klant blijkt dat de binnenkant hetzelfde moest gaan worden als de buitenzijde. Toen daarna ook nog de kleur van de filler ter discussie werd gesteld en ik met een spiegeltje en speciaal spot repair spuitje de onder- binnenzijde van de paravan moest gaan spuiten brak er iets bij mij :cry: Na een gigantische hoeveelheid uren had ik gewoon niet meer de behoefte en wil om hier nog eens zo'n 80 uur in te gaan steken.
Ik ben het gesprek aangegaan en aangegeven dat het misschien maar beter was dat iemand ander de auto helemaal afmaakt aangezien ik er niet meer van overtuigt was dat ik aan alle wensen kon gaan voldoen. Gevolg; woensdag avond is de Golf opgehaald! Ben er uiteindelijk goed uitgekomen met de klant, ik doe zelfs nog wat straal en spuitwerk van onderdelen voor hem.

Na dit lange verhaal lekker verdergegaan met de dorpel van de Giulia waar ik mij helemaal op kon uitleven. Binnendorpel aangeheeld, midden- en buitendorpel compleet vervangen O:) gewoon weer eens een heerlijke Carbo klus :blue_lol:

Tot slot nog een paar fotootjes, oordeel zelf over de behaalde kwaliteit :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja ........ triest verhaal en "mixed feelings"

maar gewoon weer lekker door met het volgende projectje :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo dit weekend de Giulia afmaken!

Gr,
Carl
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Peter GTV-6 »

Waar hebben we het helemaal over....een Golf :oops:
En dat op een Transaxle forum...!! ::-)

What's next....een Kadett... :jumping:
Gino
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Gino »

ik geloof dat de golfer niets te klagen heeft gezien het resultaat, en blij voor jouw dat je er goed vanaf gekomen bent.
Welcom terug bij het vertrouwde merk ! :jumping:
Fijne Paasdagen fettabier.gif
Gino

Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Waar hebben we het helemaal over....een Golf
Het hele restauratieproces verschilt nauwelijks. Mij gaat het om de beleving van de eigenaar en dat zit bij deze Golf wel goed :wink: Heb ook "no hard feelings" alleen 'Mixed feelings" evenals de klant!

Zoals je ziet blijft de basis Italiaans maar wil best eens een uitzondering maken, daar wordt je uiteindelijk alleen maar beter van als restaurateur.

Een tweede Golf of iets dergelijks ... denk ik niet dat er gaat komen...... ter geruststelling. Ik heb zoveel plezier en voldoening met de reparatie van de roestschade aan de Giulia dorpel dat ik er sterk over aan het nadenken ben om in de toekomst alleen maar Italiaanse projecten aan te nemen. Bij de Giulia dorpel draait veel om improvisatie vermogen en echte las en plaatvaardigheid om dit op te lossen.
Ik heb trouwens nog een mooie Saab Cabrio staan wat ik zeker een uitdaging vind om in roestvrije staat terug te brengen. :mrgreen:

Verder nog een 1750 GTV een GT 1300 Junior en een complete Giulia in de pijplijn dat ik gelukkig keuzes kan gaan maken. Mijn auto liefde is echter zoveel breder dan alleen Italiaans en Alfa en zoveel merken hebben een speciaal plaatsje, alle Italianen, Triumph, Jensen, Jaguar..... qua roest restauratie maakt dat allemaal niet zoveel uit :mrgreen:
:blue_lol:
Vandaar de "belevenissen" en soms dus verassingen als een Golf 1 :blue_lol: :blue_lol: :blue_lol: :blue_lol: :blue_lol:

Gr,
Carl
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Peter GTV-6 »

Alles leuk en aardig, maar dit is het Alfetta Transaxle Forum.
Golfjes kunnen naar het petjes forum, en voor die Saab is vast nog wel ergens het Arts en Auto Forum.... ::-)
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Ach, zolang het over auto's in het algemeen gaat in het Alfetta Cafe, vindt ik hem prima.
En zo'n Golfie is wel weer een Italiaans ontwerp natuurlijk. :wink:
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door giuliettaevo »

Peter GTV-6 schreef:Alles leuk en aardig, maar dit is het Alfetta Transaxle Forum.
Golfjes kunnen naar het petjes forum, en voor die Saab is vast nog wel ergens het Arts en Auto Forum.... ::-)
Beetje jammer zo'n reactie. :? In het begin van dit topic is hier over gesproken en was het geen probleem om over Carl zijn ervaringen te lezen. De meeste mensen lezen het hier met interesse en als het je niet aanstaat kun je er gewoon voor kiezen om het niet te lezen. :neutral:

En die minne taal over Golf/Saab-eigenaren en petdragers mag je ook voor je houden, toevallig heb ik namelijk ook een Golf, liggen hier wat Saab motoren en draag ik vaak een pet. :? Toch ben ik een best aardig persoon denk ik.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Plaats reactie