Tja er is weer een week voorbij en wat voor een week! Een week van een zeer strakke planning om de Golf morgen te kunnen spuiten. Helaas kwam daar ook een sterfgeval in de familie tussen en hoewel op hoge leeftijd is dat altijd weer een schok.
Bij het strak maken is er geen snelle methode, ik schuur alles met de hand en de schuurladder is gewoon erg intensief. Ik ben nu geëindigd met 500 droog, iedere verffabrikant (voor mij Standox) geeft hiervoor zijn eigen korrelgrootte aan waarmee je moet eindigen
Het strakmaken van zo'n carrosserie is gewoon minimaal 80 uur, iedereen die roept dat het sneller kan komt dit tegen in het eindresultaat.
Voor deze kleur zilver is het het mooiste als je een donkere filler spuit. Nadeel is als je er doorheen schuurt je weer overnieuw kan beginnen, dus opnieuw filler spuiten en weer schuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurrrrrrrrrrrren
Daarbij komt dat de klant hoge originalteit wenst, dus alle strijkkit, bitumen en undercoating moest helemaal "as original" en dat is een klusje op zich kan ik je vertellen
Gisteravond uiteindelijk de laatste filler laag gespoten en de binnenzijde, onderzijde en motorruimte in kleur. Ondanks dat je de moderne lakken nat in nat kan spuiten zou ik dit niet meer doen. Voor mij is het werken met watergedragen basislak erg wennen. De tijdsdruk op de klus was gewoon te hoog. Met het resultaat tot nu toe ben ik wel tevreden maar zie nog veel ruimte voor vebetering. Met name in de motorruimte heb ik wel een paar zakkers in de blanke lak, niets dramatisch maar baal daar wel van. In de nauwe motorruimte met allerlei bochten en hoeken is een goede spuit logistiek essentieel en hierin kan ik nog wel wat ervaring op deon om te voorkomen dat je delen extra raakt met de spuitnevel.
Voor alle duidelijkheid deze auto spuit ik met een watergdragen kleurlak en 2K blank. Alle uni kleuren kan en spuit ik gewoon met ouderwetse 2K!
Maar goed na een paar erg lange dagen van zo'n 14 uurtjes per dag staat ze klaar voor de finale laklaag morgen

en dat is best spannend. gelukkig sta ik er morgen niet alleen voor maar heb ik een top spuiter die mij de fijne kneepjes verder bij gaat brengen
en tot slot een paar fotootjes zoals zij er vanochtend vroeg bij stond. Inmiddels is ze uit het draaibok en staat op een trolley!
Strak dakje
Morgen dus de dag!
Gr,
Carl