uitlijning cardanas versnellingsbak
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
uitlijning cardanas versnellingsbak
Ik krijg maar niet een trilling uit mijn cardanas. Ik wil nu uitzoeken of de bak en as wel in lijn zijn. Ik wou de achterste donut er tussen uithalen en in plaats daarvan 3 afstands bussen er tussen zetten.
Als de bak en de as in lijn liggen zullen er tussen al de 3 afstandsbussen en de 3-poot de zelfde afstand moeten liggen. Zal later een plaatje maken om wat duidelijker te maken.
Weet iemand hoe dik de achterste donut is bij metalenbussen die er in zitten?
Als de bak en de as in lijn liggen zullen er tussen al de 3 afstandsbussen en de 3-poot de zelfde afstand moeten liggen. Zal later een plaatje maken om wat duidelijker te maken.
Weet iemand hoe dik de achterste donut is bij metalenbussen die er in zitten?
gtv6 '84
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
- Locatie: alkmaar
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Ik heb een afspraak gemaakt bij Verio in houten...balanceren onder de auto...Mocht ik goede resultaten hebben dan laat ik je dat even weten!
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Dat in lijn liggen word echt zwaar overschat.
De cardanas van mijn race transaxle ligt totaal niet netjes in lijn (te lang verhaal om hier neer te tikken) maar trilt niet.
En wanneer wil je hem dan in lijn leggen? Onbelast met silstaande motor? Daar blijft tijdens rijden en accelereren echt niets van over hoor agv motorkanteling en kanteling van de bak.
Je moet het echt in andere zaken zoeken.
Ik weet niet wat je er allemaal al aan gedaan hebt en wat de klacht precies is.
Gr
DJ
De cardanas van mijn race transaxle ligt totaal niet netjes in lijn (te lang verhaal om hier neer te tikken) maar trilt niet.
En wanneer wil je hem dan in lijn leggen? Onbelast met silstaande motor? Daar blijft tijdens rijden en accelereren echt niets van over hoor agv motorkanteling en kanteling van de bak.
Je moet het echt in andere zaken zoeken.
Ik weet niet wat je er allemaal al aan gedaan hebt en wat de klacht precies is.
Gr
DJ
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Het is redelijk spontaan begonnen. Verschrikkelijke trilling bij 2000 toeren. Auto op de brug. De achterste as begon te slaan wanneer je gas gaf. Bij inspectie van achterste as bleek er 1 slangeklem op 1 uiteinde te zitten. Als je beter keek leek dat er vroeger er ook een slangeklem op het andere uiteinde had gezeten. Slangeklem er af. Trilling was er nog steeds. Zelf met 2 slangeklemmen geprobeerd, trilling wordt minder maar is er nog steeds.
Nu heb ik er nog een symptoom bij. Tijdens koppelen, vooral in de 1ste versnelling, gaat er ook vibratie door de auto.
Ik probeer nu dingen uit te sluiten.
Door die trilling is het niet prettig rijden, dus staat ie de meeste tijd stil en van stilstaan wordt een auto niet beter.
Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen bij verio.
Nu heb ik er nog een symptoom bij. Tijdens koppelen, vooral in de 1ste versnelling, gaat er ook vibratie door de auto.
Ik probeer nu dingen uit te sluiten.
Door die trilling is het niet prettig rijden, dus staat ie de meeste tijd stil en van stilstaan wordt een auto niet beter.
Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen bij verio.
gtv6 '84
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Heb je toegang tot een brug? Mijn vrienden hebben een hobbyloods in Malden met een 4 en een 2 koloms brug, daar kunnen we wel een keer op kijken als je wilt.
Het lijstje te controleren zaken is in ieder geval;
- motorsteunen ( voorste en achterste) heel?
- donuts, giubio of hoe ze dan ook mogen heten heel?
- hanglager, ophanging in orde?
- versnellingsbakrubbers goed?
- dat rare champignon achtige rubber boven de bak, aanslagdemper.
Die kunnen allemaal makkelijk gezien worden. Als dat geen resultaat oplevert moet er meer gebeuren..
- as eronderuit en controleren of hanglager goed ronddraait en alle centreerbusen e.d. goed zijn.
- koppelingshuis er even af en controleren of de lagers van het vliegwiel nog goed zijn en of er niks met bv de drukgrop aan de hand is.
Het lijstje te controleren zaken is in ieder geval;
- motorsteunen ( voorste en achterste) heel?
- donuts, giubio of hoe ze dan ook mogen heten heel?
- hanglager, ophanging in orde?
- versnellingsbakrubbers goed?
- dat rare champignon achtige rubber boven de bak, aanslagdemper.
Die kunnen allemaal makkelijk gezien worden. Als dat geen resultaat oplevert moet er meer gebeuren..
- as eronderuit en controleren of hanglager goed ronddraait en alle centreerbusen e.d. goed zijn.
- koppelingshuis er even af en controleren of de lagers van het vliegwiel nog goed zijn en of er niks met bv de drukgrop aan de hand is.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Wat Remco zegt. Eerst alle basics nalopen. Daarna evt balanceren.
Als je met basics nalopen niks vind en je hebt de as er toch onder vandaan zou ik hem trouwens gelijk los laten balanceren bij een gespecialiseerd cardanas bedrijf. Terberg ofzo, maar er zijn er meer.
Dat trillen met ontkoppelen klinkt niet lekker. Maar ik heb daar zo gauw geen standaard antwoord voor. Als je echt iets wilt weten zal dat toch al gauw koppeling inspecteren worden denk ik. Je kan eerst aan de ingaande as voelen als je cardanas daar loshaalt.
Gr
DJ
Als je met basics nalopen niks vind en je hebt de as er toch onder vandaan zou ik hem trouwens gelijk los laten balanceren bij een gespecialiseerd cardanas bedrijf. Terberg ofzo, maar er zijn er meer.
Dat trillen met ontkoppelen klinkt niet lekker. Maar ik heb daar zo gauw geen standaard antwoord voor. Als je echt iets wilt weten zal dat toch al gauw koppeling inspecteren worden denk ik. Je kan eerst aan de ingaande as voelen als je cardanas daar loshaalt.
Gr
DJ
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Ik heb niet direct toegang tot een brug. Een fris kijk zou wel mooi zijn en Malden is niet zo ver.giuliettaevo schreef:Heb je toegang tot een brug? Mijn vrienden hebben een hobbyloods in Malden met een 4 en een 2 koloms brug, daar kunnen we wel een keer op kijken als je wilt.
Het lijstje te controleren zaken is in ieder geval;
- motorsteunen ( voorste en achterste) heel?
- donuts, giubio of hoe ze dan ook mogen heten heel?
- hanglager, ophanging in orde?
- versnellingsbakrubbers goed?
- dat rare champignon achtige rubber boven de bak, aanslagdemper.
Die kunnen allemaal makkelijk gezien worden. Als dat geen resultaat oplevert moet er meer gebeuren..
- as eronderuit en controleren of hanglager goed ronddraait en alle centreerbusen e.d. goed zijn.
- koppelingshuis er even af en controleren of de lagers van het vliegwiel nog goed zijn en of er niks met bv de drukgrop aan de hand is.
gtv6 '84
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
pb verstuurd.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
- Locatie: alkmaar
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Ik begrijp dat de as in het verleden dus al eens gebalanceerd is geweest door middel van slangenklemmen? Dat zal een deel van de oorzaak kunnen zijn! Het trillen van tijdens het koppelen wijst waarschijnlijk in onbalans in de frictieplaat of drukgroep...Ik had precies het zelfde probleem met koppelen Ik heb uit eindelijk de frictieplaat vervangen (drukgroep ook trouwens) De frictieplaat was gaan wijken door roest vorming tussen de frictie delen in de plaat..frictieplaat was ook aardig op zijn eindje trouwens..Nou succes dit zijn lastige dingen je moet inderdaad alles uitsluiten en in mijn optiek moet wel alles in lijn staan..een as die ergens onder een hoek staat omdat motor en versnellingsbak niet in lijn liggen, vooral als er geen kruiskoppelengen gebruikt worden...zal 99 van de 100 keer trillen.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Geen enkele transaxle aandrijfas ligt netjes in lijn aangezien elke motor scheef in de auto ligt..midi schreef:een as die ergens onder een hoek staat omdat motor en versnellingsbak niet in lijn liggen, vooral als er geen kruiskoppelengen gebruikt worden...zal 99 van de 100 keer trillen.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Staat er toch ook
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Nogmaals. In lijn, wanneer dan? Statisch, deellast of vollast? Originele transaxle motor en baksteunen zijn allemaal vrij zacht. Tijdens rijden bewegen motor en bak continu iets tov elkaar. Is geen probleem. Maak van Remco z'n aanbod gebruik, heel genereus van hem, haal die as eronder vandaan, markeer de helften tov van elkaar, deel hem en inspecteer het hele spul zorgvuldig met een scherpe blik. Als je niks kan vinden breng het ding dan weg om te balanceren of tik een goeie gebruikte op de kop. Waarbij je natuurlijk maar moet afwachten hoe goed die is.
Gr
DJ
Gr
DJ
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
- Locatie: alkmaar
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
De motor ligt inderdaad niet in het "midden" maar absoluut niet scheef!!!!.. de cardan-as ligt ook niet in het midden (van de tunnel)....De ingaande as van de versnellings bak licht ook niet in het midden vergeleken met de uitgaande assen naar de wielen!!. Dat betekent nog niet dat iets scheef ligt...(t.o.v elkaar) Alles ligt gewoon in lijn alleen iets uit het midden (van de auto, of de tunnel of de motor ruimte)....giuliettaevo schreef:Geen enkele transaxle aandrijfas ligt netjes in lijn aangezien elke motor scheef in de auto ligt..midi schreef:een as die ergens onder een hoek staat omdat motor en versnellingsbak niet in lijn liggen, vooral als er geen kruiskoppelengen gebruikt worden...zal 99 van de 100 keer trillen.
En het draaipunt (van het blok) is het hart van de krukas! dus bij deellast, stasionair of vollast alleen het blok draait iets vanuit het hard van de krukas!!!!!! ...anders zou zo'n auto toch nooit normaal kunnen rijden??
Laten we eerlijk wezen geen enkele fabrikant zal een motor scheef in een auto plaatsen...zelf italiaanen niet.
Ben met jullie eens dat je alles moet bekijken en uitsluiten!! en dat alle hulp in zo'n geval super is!!!
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Wil je even goed onder de kap van je Alfa gaan kijken? Dan zie je wel wat ik bedoel
De motor ligt als je er recht overheen naar achteren kijkt ongeveer 7 graden scheef richting de passagierskant. Als je de cardanas vervolgens in lijn zou leggen zou je een heel eind van de flens van de bak af terechtkomen.
Pak maar eens twee van die steunen die op het blok geschroefd zitten en houd die tegen elkaar, dan zie je dat de bevestigingsgaten voor de motorrubbers niet recht tegenover elkaar zitten. Aangezien de steunen wel recht tegenover elkaar op de motor zitten en de motorrubbers ook recht tegenover elkaar in de auto zitten kan dat alleen maar betekenen dat de motor scheef in de auto hangt. Daarom heeft het achterste motorrubber in het staartstuk ook een lange en een korte kant uitsteken, omdat hij niet in het midden van de tunnel komt te zitten maar iets meer richting de passagierskant.
De motor ligt als je er recht overheen naar achteren kijkt ongeveer 7 graden scheef richting de passagierskant. Als je de cardanas vervolgens in lijn zou leggen zou je een heel eind van de flens van de bak af terechtkomen.
Pak maar eens twee van die steunen die op het blok geschroefd zitten en houd die tegen elkaar, dan zie je dat de bevestigingsgaten voor de motorrubbers niet recht tegenover elkaar zitten. Aangezien de steunen wel recht tegenover elkaar op de motor zitten en de motorrubbers ook recht tegenover elkaar in de auto zitten kan dat alleen maar betekenen dat de motor scheef in de auto hangt. Daarom heeft het achterste motorrubber in het staartstuk ook een lange en een korte kant uitsteken, omdat hij niet in het midden van de tunnel komt te zitten maar iets meer richting de passagierskant.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
- Locatie: alkmaar
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Ik zal er nog eens goed naar kijken Maar ik kan me toch niet voorstellen dat de cardanas een hoek verschil van 7 graden moet compenseren? en waarom? waarom een blok 7 graden verdraaien als je alle ruimte hebt? Tja dat het staartstuk rubber aan de linker kant iets langer is lag in mijn beleving aan de linker motor steun die is ook iets langer dan rechts..
Ik denk..en ben nog steeds in de veronderstelling dat i niet scheef ligt... ik denk dat het optich bedrog is, Ik denk dat het alleen te bepalen is door vanuit het hard van de krukas te meten (voor en achter)....zit er inderdaad afwijking in t.o.v. een referentiepunt zoals de voorwiel ophanging..tja dan ligt i scheef... wat ik bijzonder raar zou vinden.... maar goed ik ben ook niet perfect
aan de topic starter...ben je al wat wijzer geworden??
gr martijn
Ik denk..en ben nog steeds in de veronderstelling dat i niet scheef ligt... ik denk dat het optich bedrog is, Ik denk dat het alleen te bepalen is door vanuit het hard van de krukas te meten (voor en achter)....zit er inderdaad afwijking in t.o.v. een referentiepunt zoals de voorwiel ophanging..tja dan ligt i scheef... wat ik bijzonder raar zou vinden.... maar goed ik ben ook niet perfect
aan de topic starter...ben je al wat wijzer geworden??
gr martijn
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
De afgelopen week haast geen tijd gehad om er naar te kijken. Bezig met een nieuw huis. Moet nog een dag en tijd met Remco afspreken om er naar te kijken.
Gisteren nog even laten lopen. Ik weet niet of het er mee te maken heeft. Maar bij stationair laten lopen en de koppeling niet ingetrapt komt er gerammel vanuit de versnellingsbak. Als ik de koppeling intrap is het gerammel weg.
Gisteren nog even laten lopen. Ik weet niet of het er mee te maken heeft. Maar bij stationair laten lopen en de koppeling niet ingetrapt komt er gerammel vanuit de versnellingsbak. Als ik de koppeling intrap is het gerammel weg.
gtv6 '84
- Rob GTV6
- Alfetta Membro
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
- Locatie: N-Brabant
- Contacteer:
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
is het de vork niet die ligt te rammelen
groet Rob GTV6.
groet Rob GTV6.
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
- Locatie: Dedemsvaart
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
het lijkt wel een ducati als hij stilstaat rammelt hij heerlijk trek je de koppeling in is hij stil, maar daar hoort het bij. ario
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
heb er nu ook eens opgelet en het blok ligt inderdaad scheefgiuliettaevo schreef:Wil je even goed onder de kap van je Alfa gaan kijken? Dan zie je wel wat ik bedoel
De motor ligt als je er recht overheen naar achteren kijkt ongeveer 7 graden scheef richting de passagierskant. Als je de cardanas vervolgens in lijn zou leggen zou je een heel eind van de flens van de bak af terechtkomen.
Pak maar eens twee van die steunen die op het blok geschroefd zitten en houd die tegen elkaar, dan zie je dat de bevestigingsgaten voor de motorrubbers niet recht tegenover elkaar zitten. Aangezien de steunen wel recht tegenover elkaar op de motor zitten en de motorrubbers ook recht tegenover elkaar in de auto zitten kan dat alleen maar betekenen dat de motor scheef in de auto hangt. Daarom heeft het achterste motorrubber in het staartstuk ook een lange en een korte kant uitsteken, omdat hij niet in het midden van de tunnel komt te zitten maar iets meer richting de passagierskant.
als je kijkt hoe het karter zit tussen de twee chassie balken ligt
zou het kunnen dat als de aandrijving in de midden ligt geen plaat(of te weinig)plaats is voor het schakelsysteem dat aan de kant van de bestuurder ligt
gr sven
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: uitlijning cardanas versnellingsbak
Dat scheelt niet zo heel veel. Bovendien is de cardanas daar al bewust dunner gemaakt. het hanglager zit ook iets uit het midden richting passagier, dat geeft allemaal wel iets meer ruimte. Maar ik denk niet dat dat de reden is ervoor.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...