ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet
Hoi,
Ik was vandaag weer lekker bezig, onder andere met de ECU contacten. Nu kwam ik er achter dat ik een ECU heb voor een 2.5 liter (nl de 0280001117) maar ik heb een 3l 12V uit een 75 America.
Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat dit niet aan te raden is maar weet niet meer waar. Hebben jullie een idee? Ik kan me voorstellen dat het mengsel anders is maar dat kan je toch ook op de LMM (lucht massa meter) afstellen?
Mocht er nog iemand een goede voor een 3L, 12V hebben liggen dan hou ik me aanbevolen!
Alvast bedankt!
Ik was vandaag weer lekker bezig, onder andere met de ECU contacten. Nu kwam ik er achter dat ik een ECU heb voor een 2.5 liter (nl de 0280001117) maar ik heb een 3l 12V uit een 75 America.
Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat dit niet aan te raden is maar weet niet meer waar. Hebben jullie een idee? Ik kan me voorstellen dat het mengsel anders is maar dat kan je toch ook op de LMM (lucht massa meter) afstellen?
Mocht er nog iemand een goede voor een 3L, 12V hebben liggen dan hou ik me aanbevolen!
Alvast bedankt!
GTV 6, 3l uit 1981
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet
Wat in ieder geval belangrijk is dat de injectoren geschikt zijn voor bosch L-jetronic ECU. De injectoren voor motronic en jetronic hebben verschillende impedanties.
Welke injectoren zitten er nu in?
Voor het afstellen van de LMM moet je eigenlijk het signaal van de lambda sonde meten. Als je die er op hebt zitten.
Aan het einde van de pagina staat een stukje over de LMM.
http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm
Welke injectoren zitten er nu in?
Voor het afstellen van de LMM moet je eigenlijk het signaal van de lambda sonde meten. Als je die er op hebt zitten.
Aan het einde van de pagina staat een stukje over de LMM.
http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm
gtv6 '84
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet
Voor zover ik weet zit er op de Europese L jetronics in de GTV6 geen Lambda sonde. Wel op de Amerikaanse maar deze hebben een ander Bosch ECU nummer!
Gr,
Carl
Gr,
Carl
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet
Nop, geen Labda sonde. Die zat volgens mij niet op een GTV6 2.5 en ook niet op een 75 3.0 America. Ik neem aan (ik weet het, nakijken!) dat ik gewoon de injectoren die in het blok hoorde (dus voor 3.0 liter) heb. Vermoedelijk is slechts de gehele motor gewisseld en niet zijn omgeving (AMM of luchtmassameter, ECU).
Ik heb de laatste tijd wel eens last van pingelen (bij lage toeren vol gas geven) en ik vroeg me af hoe dat kan komen. Begonnen met de ECU omdat ik vermoedde dat dit de verkeerde is voor de motor die erin ligt. Dat vermoeden is dus juist maar wat is het gevolg?
Ik heb de laatste tijd wel eens last van pingelen (bij lage toeren vol gas geven) en ik vroeg me af hoe dat kan komen. Begonnen met de ECU omdat ik vermoedde dat dit de verkeerde is voor de motor die erin ligt. Dat vermoeden is dus juist maar wat is het gevolg?
GTV 6, 3l uit 1981
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet
Je zou de veer in de luchtweger iets losser kunnen zetten. op die manier geef je de auto iets sneller meer brandstof.
Draai de bougies er eens uit, direct na een stukje planken. Dus niet planken en dan een paar km rustig rijden en dan de bougies eruit halen maar z.s.m. na het planken. Als ze dan wittig van kleur zijn loopt hij te arm en loop je kans op pingelen.
De auto een keer ergens op de rollenbank zetten en een vermogensrun maken waarbij ze de uitlaatgaswaarden in de gaten houden is natuurlijk een mooiere optie. Weet je gelijk wat je aan vermogen hebt.
Draai de bougies er eens uit, direct na een stukje planken. Dus niet planken en dan een paar km rustig rijden en dan de bougies eruit halen maar z.s.m. na het planken. Als ze dan wittig van kleur zijn loopt hij te arm en loop je kans op pingelen.
De auto een keer ergens op de rollenbank zetten en een vermogensrun maken waarbij ze de uitlaatgaswaarden in de gaten houden is natuurlijk een mooiere optie. Weet je gelijk wat je aan vermogen hebt.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet
De injectoren voor jetronic 2.5 en 3 liter zijn toch het zelfde? Met de 2.5 ECU zal ie dan standaard te arm draaien.
Zoals Remco al zei rollenbank zou het mooiste zijn.
Zoals Remco al zei rollenbank zou het mooiste zijn.
gtv6 '84
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet
Geen idee of de injectoren gelijk zijn. Geprobeerd ze te vinden maar heb nog geen leverancier gevonden.
Ik wil graag eens proberen met een ECU van een 3l. Wie heeft er nog 1?
Ik wil graag eens proberen met een ECU van een 3l. Wie heeft er nog 1?
GTV 6, 3l uit 1981
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
- Locatie: den bosch
- Kodjo
- Alfetta Membro
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
- Locatie: Arnhem
Re: ECU van een 2.5l 12V in een 3l 12V of niet
Interessant ja!
Ondertussen lijkt het erop dat een 2.5 en 3 liter dezelfde injectoren hebben. Dat is mooi maar helaas hebben ze beide een andere ECU en AMM.
Hoe lang moet je planken om je bougies wit te krijgen? Ik neem aan aardig wat km?
Ondertussen lijkt het erop dat een 2.5 en 3 liter dezelfde injectoren hebben. Dat is mooi maar helaas hebben ze beide een andere ECU en AMM.
Hoe lang moet je planken om je bougies wit te krijgen? Ik neem aan aardig wat km?
GTV 6, 3l uit 1981