Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door Coniglio »

Hallo

Heb even een sanity check nodig.
GTV4 binnengeweest voor remmen, meteen ook nieuwe guibo's laten steken. Reed prima. Daarna zelf nieuwe uitlaat gehangen. Daarna : trillingen uit stationair, en bijna niet meer mee te rijden. Motorsteunen vooraan zien er prima uit, achterste ook, motor zie je niet schudden, ligt stabiel. Achterste steunen versnellingsbak zien er prima uit. Op de brug, gas erop en geen getril aan versnellingsbak, uitlaat past niet geweldig maar trilt nergens. Aan 2600 t/m een metalige ratel die door merg en been gaat.
Vermoedelijk het schakelmechanisme of hitteschild uitlaat vooraan (geluid komt ook uit die hoek).
Ik vermoed dat de ratel eerder een gevolg is dan de oorzaak. Als ik dit zelf ergens zou lezen zou ik denken: aandrijfas uit balans. Maar nu komt het gekke: het getril is er soms vanaf start. Heel erg voelbaar in gaspedaal -niet aan de andere pedalen. Maar soms is het er ook helemaal niet... tot er wat toeren worden gemaakt. Met rijden valt opdat hoe warmer, hoe erger het getril. Dat lijkt me dan weer ontypisch voor een ongebalanceerde aandrijfas, toch?

Doet iemand dit ergens aan denken? Uitlaat gaat er nog eens onderuit, maar weet niet meer wat ermee te doen. :roll:
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door Fetta »

Eerste gedachte gaat uit naar de donuts: onbalans dus in de cardan-as.
Is de volledige as er onderuit geweest bij het vervangen van de donuts?

Naaldlagertje ook vervangen?
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door Coniglio »

Bedankt voor de reactie. Toch de as? Drat.
Ja, de as is er volledig uit geweest. Wel gemarkeerd. Naaldlagertje? Geen idee, waar vind ik dat (ongeveer)?
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door Fetta »

Naaldlager of centreer busje.
Dat zit voorop de as.
Zal zsm een afbeelding plaatsen.

Belangrijk is dat de as op dezelfde wijze terug gemonteerd is.

Wat ook wel eens wil helpen: als de as onder de wagen hangt, de bouten van de donuts nogmaals los-en-vast draaien.

Correcte type donuts gebruikt?
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door midi »

Ik had ook een metaal achtige ratel...echt vreselijk geluid! dacht eerst dat de as tegen de schakel stang aan trilde....dit was niet het geval...As er onderuit gehaalt toen bleek de as steun lager (in het midden) vierkante kogels te hebben :grin: Lager verwisselt en het was over...Helaas de as niet gemerkt (vergeten) nu kleine trillingen..ik laat hem de 29ste balanceren bij vireo in houten...Ze moesten de apparatuur opzoeken..maar kreeg bericht dat ze het gevonden hadden! Ben benieuwd! laat wel even weten hoe het afgelopen is! :wink:

gr martijn
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door diedjee »

Je zegt toch dat er geen trillingen waren na vervangen van de donuts. Trillingen pas na vervangen van de uitlaat?
Nieuwe uitlaat niet gewoon een maandagochtend ding??
Of soms een moer vertrokken van de cardanas? Niet goed aangedraaid na monteren nieuwe donuts? Langzaam los gewerkt en nu verdwenen?

Gr DJ
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door midi »

Ik heb me as laten balanceren bij "van neerijnen" in Uhrecht...in samen werking met vortex uit soest!

het verschil is enorm...duurde wel 3 uurtjes omdat de beide helfden apart gebalanceerd werden (gtv6)

Maar het verschil is echt super...ik durf nu weer boven de 3500 toeren te komen...(dat heeft i al 4 jaa niet ge daan :grin:

een aanrader dus!!!
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door Coniglio »

diedjee schreef:Je zegt toch dat er geen trillingen waren na vervangen van de donuts. Trillingen pas na vervangen van de uitlaat?
Nieuwe uitlaat niet gewoon een maandagochtend ding??
Of soms een moer vertrokken van de cardanas? Niet goed aangedraaid na monteren nieuwe donuts? Langzaam los gewerkt en nu verdwenen?
Gr DJ
Uitlaat is een ka-ta-strofe, ben het zo beu daarmee te vechten dat ik er een voor-naar-achter rvs op maat onder ga laten zetten.
Maar met uitlaat eronderuit : probleem identiek. Dus niet gerelateerd (jammer anders loste een nieuwe meteen alles op :wink: )
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door Coniglio »

midi schreef:Ik had ook een metaal achtige ratel...echt vreselijk geluid! dacht eerst dat de as tegen de schakel stang aan trilde....dit was niet het geval...As er onderuit gehaalt toen bleek de as steun lager (in het midden) vierkante kogels te hebben :grin: Lager verwisselt en het was over...Helaas de as niet gemerkt (vergeten) nu kleine trillingen..ik laat hem de 29ste balanceren bij vireo in houten...Ze moesten de apparatuur opzoeken..maar kreeg bericht dat ze het gevonden hadden! Ben benieuwd! laat wel even weten hoe het afgelopen is! :wink:

gr martijn
Mmh, identieke symptomen. Interessant. Alles zou daaronder vernieuwd moeten zijn..
Dat balanceren houd ik als laatste optie. Maar goed te weten dat het een "oplosbaar" iets is.
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door Coniglio »

midi schreef: Maar het verschil is echt super...ik durf nu weer boven de 3500 toeren te komen...(dat heeft i al 4 jaa niet ge daan :grin:
een aanrader dus!!!
Super om te horen. Zal je motor ook wel fijn vinden nog eens goed door te kunnen lopen. Maar heel herkendbaar dus.
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door Coniglio »

Fetta schreef:Naaldlager of centreer busje.
Dat zit voorop de as.
Zal zsm een afbeelding plaatsen.

Belangrijk is dat de as op dezelfde wijze terug gemonteerd is.

Wat ook wel eens wil helpen: als de as onder de wagen hangt, de bouten van de donuts nogmaals los-en-vast draaien.

Correcte type donuts gebruikt?
Recent nog gehoord -was een "aha, ken ik" reactie- en mogelijk hetgeen waar jij op duidt ; als de as niet correct aansluit kan ze soms off-center komen te zitten. Maw het centreer busje. Heb ik zelf nog niet weten te localiseren (ik ben er om bekend nog geen olifant te zien als hij voor me staat dus wat dat betreft geen verassingen :wink: ) maar het zou dus uitleggen waarom dit "soms" gebeurt : moest laatst de GTV4 van de brug rijden om een andere Alfa plaats te geven en ...geen trilling meer. Vertrouw het allemaal niet meer (ken mijn grenzen :? ) en duw hem een dezer ergens binnen. Maar nu weet ik tenminste waar het mogelijk om gaat.

Bedankt allemaal! Top hoe mensen elkaar hier weten helpen.
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Trillingen - ook in stilstand, maar variabel (!?)

Bericht door Coniglio »

Opgelost : as is er onderuit geweest en terwijl ze terug werd gemonteerd, bij het erin duwen heeft de as vooraan het centreer busje er een stukje uit geduwd. Guibo naar de vaantjes, volledig ellips uitgevreten. Gefixt door de garagist. As nu min of meer in balans (alhoewel iets minder dan vroeger, maar mee te leven).
Nu de uitlaat nog, dan is ze top. Nogmaals dank voor de tip. :thumbs:
Plaats reactie