Olieverbruik 3l 12V

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door giuliettaevo »

Denk dat het probleem de diameter van de dop is. :wink: De schacht voor de bougie is vrij nauw, niet elke dop wil daar goed in.

Je hebt ook van die pijpsleutels speciaal voor bougies, die zijn vaak smaller.

En bij Facom of Gedore kun je op de website vaak wel de buitenmaten vinden. Zo niet dan kan ik het op het werk wel voor je terugzoeken, evt kan ik je de dop ook nog wel leveren. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door GTV42.0 »

Ik kan en wil die van mij wel meenemen naar Balk, maar nog geen reactie gehad.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Sorry jongens, ik kom niet naar Balk.

Pijpsleutels heb ik maar daar zit 21 niet tussen. In geen winkel verkopen ze pijpsleutel 21. Een bougie-pijp-sleutel die lang genoeg is heb ik niet kunnen vinden. Ik zou de dop die ik gekocht heb kunnen afdraaien als ik een draaibank had....Verkopen ze nergens zo'n mooie originele Alfa bougiesleutel?

bij Facom hebben ze een pijpsleutel 21. die is rond 26mm en in verschillende lengtes te krijgen. Weten jullie hoe lang een originele is?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
crusty
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 apr 2011, 09:47
Locatie: Achterhoek

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door crusty »

Past je huidige sleutel helemaal niet, of gaat ie alleen stroef het bougie gat in/uit?
Ik heb wel eens het kleppendeksel wat los moeten draaien zodat de bougie sleutel er weer uit kon...
GTV6, 83' 3.0 QV
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Past helemaal niet millimeters verschil tussen gat en sleutel :evil:
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Vandaag bij GR Autotechniek de klepseals vervangen. Nou ja, vervangen; op de linker cilinderkop zaten geen seals :evil: Op de rechter wel maar die waren nogal hard en uitgesleten. Dit zou moeten helpen. We hebben ook een lektest gedaan, op 5 cilinders 20% lek, op cilinder 4; 50% :cry: Olie op de zuiger hiel niet veel. Later bij de klepseals vervangen (met de kop op het blok, luchtdruk in de cilinder) leken de kleppen ook niet echt te lekken. We hebben dus nog niet echt een diagnose voor cilinder 4.

Nou, in ieder geval hebben we nu goede klepseals. Zonder de lekkage in cilinder 4 zou ik denken dat we het olielek wel opgelost zouden kunnen hebben. Ik hou nog even een slag om de arm....Ik hoop eigenlijk dat we deze zomer lekker kunnen rijden en dan in de winter moet het blok maar open. We zullen zien.
GTV 6, 3l uit 1981
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door GTV42.0 »

Dit blok zou toch helemaal aangepakt zijn? Dit was wel verteld aan de vorige eigenaar.
Laatst gewijzigd door GTV42.0 op 28 jun 2013, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Peter GTV-6 »

[quote="Kodjo"]Past helemaal niet millimeters verschil tussen gat en sleutel :evil:[/quote]


http://www.ebay.nl/itm/SPARK-PLUG-Remov ... 53e6b3fc7b" onclick="window.open(this.href);return false;
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door diedjee »

Kodjo schreef:Vandaag bij GR Autotechniek de klepseals vervangen. Nou ja, vervangen; op de linker cilinderkop zaten geen seals :evil: Op de rechter wel maar die waren nogal hard en uitgesleten. Dit zou moeten helpen. We hebben ook een lektest gedaan, op 5 cilinders 20% lek, op cilinder 4; 50% :cry: Olie op de zuiger hiel niet veel. Later bij de klepseals vervangen (met de kop op het blok, luchtdruk in de cilinder) leken de kleppen ook niet echt te lekken. We hebben dus nog niet echt een diagnose voor cilinder 4.

Nou, in ieder geval hebben we nu goede klepseals. Zonder de lekkage in cilinder 4 zou ik denken dat we het olielek wel opgelost zouden kunnen hebben. Ik hou nog even een slag om de arm....Ik hoop eigenlijk dat we deze zomer lekker kunnen rijden en dan in de winter moet het blok maar open. We zullen zien.

Komt wel eens voor, vuiltje tussen de klep en de zitting. Motor even laten lopen en nog eens proberen wil wel eens verschil maken.

Gr DJ
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

GTV42.0 schreef:Dit blok zou toch helemaal aangepakt zijn? Dit was wel verteld aan de vorige eigenaar.
Nou, ik zou die eigenaar voor de vorige eigenaar graag eens spreken dan. Je kan wel stellen dat het prutswerk is geweest, op zijn minst! Op 3 cilinders geen een klepsteel afdichting te vinden, op de andere 3 cilinders was de afdichting keihard. Als dat het niveau van "onder handen genomen" is vrees ik voor de rest.

Ik denk eigenlijk dat het de koppen zijn (klepgelijders). Bij het vervangen van de afdichtingen heeft Alberic luchtdruk op de zuiges gezet om de kleppen niet naar binnen te laten vallen. Vervolgens moet je op de schotel drukken om de spietjes eruit te pakken. Bij het drukken op de schotel kan je de klepsteel alle kanten op zien gaan. Lijkt me niet goed :twisted:

Overigens hebben de klepseals niks gedaan tegen het roken :twisted: Dikke olie (10W60 van Kroon) wel maar over is het nog niet.

Ik heb helaas net achter de motor van Fetta gevist (vermoed ik). Dus, als er nog iemand goede koppen heeft voor een 3l V12 hou ik me aanbevolen!
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Peter GTV-6 schreef:
Kodjo schreef:Past helemaal niet millimeters verschil tussen gat en sleutel :evil:

http://www.ebay.nl/itm/SPARK-PLUG-Remov ... 53e6b3fc7b" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Top tip! Gekocht :grin:
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2919
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door giuliettaevo »

Kodjo schreef:Dus, als er nog iemand goede koppen heeft voor een 3l V12 hou ik me aanbevolen!
De bestaande koppen laten voorzien van nieuwe klepgeleiders lijkt mij een betere optie als een setje andere koppen...Dan weet je zeker dat de koppen goed zijn namelijk. Bij losse koppen is het ook altijd maar weer afwachten hoe de klepgeleiders zijn. :neutral:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Fetta »

Kodjo schreef:


Ik heb helaas net achter de motor van Fetta gevist (vermoed ik). Dus, als er nog iemand goede koppen heeft voor een 3l V12 hou ik me aanbevolen!

even geduld aub.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Olieverbruik 3l 12V

Bericht door Kodjo »

Net terug van vakantie; een neef in Noorwegen trouwde en daar moesten we natuurlijk in stijl naartoe :driving:

Lang verhaal kort: 4500 km gereden en 1 koplamp vervangen. Verder heeft de GTV6 perfect gefunctioneerd.

Het olieverbruik is een heeeel klein beetje veranderd door het plaatsen van de klepseals; van 1 liter per 900km naar 1 liter per 1000km.

Alle bougies maar eens getrokken en die zien er zo uit:
Afbeelding

Naar mijn idee niet slecht.
GTV 6, 3l uit 1981
Plaats reactie