Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Na een polletje tot leven gekomen. De virtuele lijn wordt getrokken bij Italiaanse schoonheden.
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

inderdaad uitkijken dat je jezelf niet overvraagt,zoiets sluipt erin kan ik uit ervaring zeggen
Ik denk dat het grote verschil is dat ik voor mijzelf bezig ben en alleen dingen doe die ik leuk vind!

Kan jullie verklappen dat ik sinds een halfjaar volledig stress vrij ben :lol: Het is kei en keihard werken maar alles waarmee ik bezig ben doe ik met veel plezier. Ik moet niets :wink:
Ben blij dat ik uit de "rat race" ben waar ik bij mijn oude werkgever in zat. Ja zo voelde dat, altijd opgejaagd worden, nog meer winst draaien of leveranciers nog goedkoper en goedkoper dwingen, facturen op de uiterste betaal termijn dag betalen om de cashflow optimaal te houden ( eusa_clap.gif ), bah, bah, bah, :twisted: Een voor NL begrippen prachtige netto winst draaien maar voor de aandeelhouders was het nooit genoeg :evil: de begroting een soort klik fonds wat alleen naar boven kon worden bijgesteld. Tja daar haalde ik de laatste jaren al lang geen voldoening meer uit! Een Engelse aandeelhouders met een aantal managers die altijd dachten dat het beter en vooral goedkoper kon........ enz, enz, enz, .......Ik voel de stress en woede al weer opkomen :--: :--: :--: :kotssmiley: :kotssmiley: :kotssmiley: :kotssmiley: :kotssmiley: :kotssmiley:
Ik wens iedereen veel sterkte die ook in zo'n "rat race" zitten, ik heb mijn levensles geleerd! Als ik het niet leuk vind doe ik het niet, wat de financiele consequentie ook mag zijn :kotssmiley:

Is het nu dan allemaal rozegeur en maneschijn? Nee absoluut niet, ik draai een mooie omzet maar zoals bij iedere startende ondernemer is de cashflow erg kritisch. Simpel er moet aan het einde van de maand wel voldoende geld op de rekening staan om 1 de verplichtingen te kunnen voldoen en 2 van te kunnen leven. Gelukkig lukt mij dat allemaal vrij aardig maar ik heb wel geleerd om echt met de maand te leven en te genieten :wink:

Heb deze week de Zdrive en keerkoppeling gestraald en met een speciaal laksysteem gespoten. Als de klant dan na het ophalen een mailtje stuurt dat men super tevreden is met het resultaat.....tja daar doe ik het nou voor. Geweldig gevoel geeft het om een zwaar door brandschade aangetaste keerkoppeling weer bijna fabrieks nieuw af te leveren :blue_cool: .

Daarnaast druk bezig geweest met het laswerk aan de GTA racer!

Keerkoppeling met brandschade!
Afbeelding

Gestraald met Soda!
Afbeelding

In de primer!
Afbeelding

Helaas geen foto van de koppeling in RAL 9007 maar neem van mij aan :blue_cool:

Laswerk aan de linker dorpel! Reparatiedelen natuurlijk allemaal zelf gemaakt!
Netjes de randjes in de dorpel gezet!
Afbeelding

Afbeelding

GTA op z'n kop! wel zo makkelijk lassen :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Vloerdeel aan het aanhelen!
Afbeelding

:blue_cool: Het werk van de planeerhamer, Engels wiel, zetbank en profielroller........en een beetje aansturing van mijzelf :jumping:
Afbeelding

Met vr gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Mooi hoor :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

:thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gino
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Gino »

hoi Carl !
je hebt het maar druk ... af en toe rustig aan .. maar het gaat goed zie ik. Veel succes en de groetjee
Gino
Alfa 75 metallic blaauw - nieuw
Alfa 155 zwart - '92 / '96 nieuw

Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Kia Sportage 2,0 dagelijks gebruik
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Thanks mannen! :thumbs:

Deze week stond geheel in het teken van de GTA replica racer. Ben begonnen met het ontmantelen van de rechter dorpel. Een compleet stuk van 60cm binnendorpel vervangen. Dit lijkt eenvoudig zetwerk maar de dorpel loopt aan de bovenzijde en binnenzijde naar de voorkant taps toe. Verder zit er nog een rare kronkel in ter hoogte van de A stijl. De binnendorpel is 2mm plaat en hoewel ik een redelijk professionele handmatige zetbank heb is dit wel het maximale qua dikte wat nog met een handbank te zetten is. Uiteindelijk is alles goed gekomen, vandaag de binnendorpel afgelast en ben tevreden met het resultaat :blue_cool: . Na het afwerken ziet niemand meer dat er aan de dorpel is gelast :wink:

Verder de kofferbak bodem eruit gehaald om opnieuw te richten. Met de bodem eruit ga ik nu de boel eerst nastralen en daarna de gerichte bodemplaat er weer terug in lassen!

eerst de kofferbakbodem!
Afbeelding

het uitgenomen deel weer netjes richten en recht maken op de werkbank!
Afbeelding

de rechter binnendorpel! het aangetaste deel uitnemen! Met het nauwkeurig uitnemen ben ik vaak net zo lang bezig als met het terugplaatsen van een nieuw deel!
Afbeelding

het oude en nieuwe deel!
Afbeelding

Passen, passen aanpassen en passen............
Afbeelding

Afbeelding

en gelast!
Afbeelding

Let op de rare knik bij de Astijl...... een stukje Carbo improvisatie :))) :))) :))) :))) :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool:
Afbeelding

Zo morgen de midden en buitendorpel aanhelen!

eerst een fettabier.gif

Gr,
Carl
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door GTV »

:__: :thumbs:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door @PM »

Wat heb je geïmproviseerd dan? M.a.w. hoe zat het origineel?
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

@PM schreef:Wat heb je geïmproviseerd dan? M.a.w. hoe zat het origineel?
Om de knik te maken heb ik de bovenste lip ingeslepen en hier een wigvormig stukje ingelast :wink: , immers zo'n rare kronkel kun je niet zetten. Origineel is deze dorpel geperst in een mal.

Nu ziet het er totaal origineel uit :mrgreen:

Gr,
Carl
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door @PM »

Ok ik snap, netjes! :__:
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

Weer vindingrijk... :thumbs:
Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project

Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Weer een weekje voorbij :grin: deze week stond helemaal in het teken van de GTA replica.
Dit is toch wel een heel bijzonder project. De eigenaar wil gewoon een perfecte GTA racemachine en gaat heel ver, dat maakt het voor mij ook weer een geweldige uitdaging. Qua carrosserie wordt dit waarschijnlijk wel de mooiste racer die in 2014 op de circuits zal zijn te bewonderen.Overal is aandacht voor details; bijvoorbeeld de TIG lassen (het doorlassen) lopen links en rechts helemaal symmetrisch tot en met de richting van de las :blue_cool:

De auto wordt voorzien van een full race 2,0l blok met 200pk+, een Intrax onderstel en ongeveer een container aan Alfaholics spullen. Een carbon motorkap, gfk deuren en kofferklep, sliding race windows, speciale polycarbonaat koplampen etc, etc, etc,
Ik doe al het carrosserie en spuitwerk, Peter Popeyus bouwt de speciale rolkooi en Barend van de 105 workshop bouwt de motor en onderstel. Uiteindelijk doe ik dan weer het laatste afbouwwerk zoals sierstripes, emblemen en uiteindelijk en spuitwerk.

Al het plaatwerk heb ik voor deze auto helemaal zelf gemaakt. Tussendoor is de auto deze week weer de straalcabine in geweest om een aantal delen na ontmanteling na te stralen. Als laatste grote stuk deze week linker dorpel en achterscherm deel afgelast.
Ik zal laten zien en vertellen hoe dit ik dit soort delen maak.

als eerste op zoek naar goed metaal! daarna de binnenzijde (de middendorpel) waar niet meer aan hoeft te worden gelast in de Corroless.
Afbeelding

Dan de buitendorpel aanhelen. De dorpel bestaat bij de 105 serie uit drie delen.
Afbeelding

De buitendorpel staat aan de binnenzijde en buitenzijde in de Innotec constructie primer omdat hier nog aan gelast moet worden!
Afbeelding

Dan met een stuk karton een mal maken voor het buitenschermdeel. Dit overnemen op een stuk plaat. De rand waar de naad zit is vervolgens gefelst, eerst 90gr omgezet op de zetbank en vervolgens met de plaathamer omgezet. Vervolgens de wielrand erin zetten en een klein beetje krimpen. Dan naar de planeerhamer om grof de bolling erin te zetten.
Afbeelding

Zodra de bolling erin zit gaat het paneeltje naar het Engels wiel om de hameraanslagen van de planeerhamer eruit te "wheelen"
Afbeelding

Dan de boel aflassen. Zoals je op de foto goed kunt zien las ik pulserend ongeveer 1,5 cm per keer. Steeds tussentijds af laten koelen om vervorming te voorkomen. Let op! hier zit dus geen verzetrand in, dit is allemaal stuik gelast!
Afbeelding

Daarna ga ik met mijn speciale slijp tooltjes aan de gang om de las helemaal vlak af te werken. Een lamelen schijf is hiervoor veel en veel te grof. Ik gebruik een slijper met een 2inch schijf (laat ik speciaal uit Canada komen, is in Europa echt niet te krijgen) en daarna gebruik ik een 3M Roloc schijf ook 2 inch in verschillende gradaties. Daarna een klein excentrisch schuurmachientje met 80grid en Voila bijna geen plamuur nodig!
Afbeelding

Weer een strakke roestvrije dorpel waar alle delen zelf zijn gemaakt :blue_cool:
Afbeelding

Net uit voor de tweede keer uit de straalcabine! Wat een bella O:)
Afbeelding

Achterkantje compleet uitgedeukt en strakgemaakt met de hamer en tas, zat vol met butsen en deuken!
Afbeelding

Ik laat dit zo uitgebreid zien omdat dit mijn definitie is van restaureren van plaatwerk. Er wordt zo ongelofelijk veel aangerommeld ook door gerenommeerde restauratie bedrijven. Bij mij is alles transparant, de klant van de GTA krijgt van mij dagelijks foto's toegestuurd van de werkzaamheden.
Je ziet dat deze aanpak werkt en steeds meer klanten aantrekt die gewoon willen dat het restaureren goed gebeurd tegen een redelijke prijs. Sommige potentiële klanten moet ik teleurstellen omdat ik alleen naar dit soort normen wil werken. Ik wil gewoon trots zijn op het uiteindelijke product en dat is voor mij veel belangrijker dan snel geld verdienen.
Iedereen is van harte welkom om de verschillende werkzaamheden en de bella's live te bewonderen!

Gr,
Carl
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

Kom binnenkort zeker een keer kijken.. !!
Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project

Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Mooie uitleg en foto's :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Weer een week voorbij, een week die weer in het teken stond van de GTA-R.
De bodem verder aangeheeld, de nieuwe steunbalken voor de stoelframes gemaakt en begonnen met de verstevigingsplaten aan de binnenschermen ter hoogte van de stuurhuis bevestigingspunten.

Balkje voor de achterste stoelframe bevestiging!
Afbeelding

wat gaten "to add lightness" :mrgreen:
Afbeelding

Prachtig TIG laswerk bij het doorlassen van de motorruimte. Met dank aan Lennard :thumbs: Echt topwerk waarbij alle lassen volledig symmetrisch links en rechts dezelfde richting uitlopen.
Afbeelding

Het maken van verstevigingsplaten "in progress"
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij een 105 serie is dit noodzakelijk omdat anders de stuurhuis (en hulpstuurhuis bevestiging) uitscheurt.

Naast de werkzaamheden aan de GTA-R is ook het Saab Cabrio project weer opgepakt. Luc heeft netjes de nodige puntlassen en bitumen verwijderd :thumbs:

Etienne is druk bezig met het strakmaken van de Spider! :-({|=

Komende week moet de GTA-R klaar en in de 2K Epoxy!

Met vr gr,
Carl
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Is zo een verstevingingsplaat niet als modificatie te krijgen ?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

AlfettaOwner schreef:Is zo een verstevingingsplaat niet als modificatie te krijgen ?
Ja kant en klare platen zijn te krijgen maar ik vind het gewoon leuk om voor deze auto (bijna) al het plaatwerk zelf te maken. Dat is mijn uitdaging :wink:

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Deze keer op donderdag al een update want ik heb weer een grote stap voorwaarts gemaakt!

Ik heb gisteren een Autorobot richtbank gekocht :banana: :jumpingred: :banana: :jumpingred: :banana: :jumpingred: :banana: :-({|= :-({|= :-({|=

Kreeg de laatste tijd toch een hoop vragen van klanten of ik de auto ook na kon meten en op een richtbank kon zetten. Tegelijkertijd viel mijn oog bij een online veiling van de boedel van een failliet autoschadebedrijf op deze richtbank. 1 + 1 = 2 dus de richtbank komt naar Ridderkerk.

Dit is hem;
Afbeelding

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Ik zeg goed bezig Carl :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Sommige weken zijn als ondernemer geweldig enerverend, je weet dan gelijk weer waarvoor je bezig bent en zo'n 80 uur aan het werk bent.

Na de geweldige aankoop van de richtbank (echt het koopje van het jaar!) was vandaag weer zo'n dag O:)

In mijn oorspronkelijke business plan was het altijd de bedoeling dat ik naast klantauto's ook nog 1 a 2 projecten in een jaar voor mijzelf zou doen. Toen er een maand geleden twee Montreals voor restauratie werden aangeboden was ik direct heel enthousiast. Dit zouden wel eens mijn eigen projectjes kunnen worden. Wie durft er nou een complete restauratie naar concours staat op te pakken? Echter hoe ik ook mijn best heb gedaan lijkt het dat de verkoper de Montreal's gewoon niet aan mij wil (wilde) verkopen. Voor mij gevoel heb ik gewoon op mijn knieen gelegen om ze te mogen kopen. Ook niet nadat ik mij gewoon bereid verklaarde de vraagprijs te betalen. Waarom... ik weet het niet, schiet mij maar lek! Iedereen die mij kent weet dat ik geen bandentrapper ben en direct zaken doe! Ik wil langs deze weg ook Jeroen bedanken voor zijn inspanning.
Wellicht omdat de verkoper mij als handelaar ziet :evil:

Na mij over de teleurstelling van de Montreal's te hebben gezet kwam daar in een keer toch een geweldige buitenkans :mrgreen:
Via een klant en goede kennis kwam ik deze week twee Giulia Sprint GT 1600 Veloce's op het spoor voor restauratie. Donderdag naar de verkoper een mail gestuurd voor een bezichtiging, vandaag de auto's bekeken en direct aangekocht samen met een compagnon voor dit project.

Kijk meneer Hans zo doe je zaken geen getreuzel maar gewoon kijken, beoordelen, onderhandelen en aankopen! Ik hoor alleen maar geklaag van verkopers over een slechte markt maar veel verkopers maken het hier zelf naar! Krijg soms echt het gevoel dat ik als koper dankbaar moet zijn om een auto te mogen kopen, bah! dit is dan ook niet mijn enige soortgelijke ervaring! De GTA-R basis waar ik nu mee bezig ben komt niet voor niets uit Napels!

Binnen de Bertone 105 serie is de vroege Sprint GT 1600 Veloce de meest geliefde en kostbaarste versie (op de GTA en GTC natuurlijk)

Het voorlopige plan met deze auto's is om er 1 in concoursstaat te brengen en van nummer 2 een GTA-R te gaan maken.

Door de GTA-R race auto waar ik op dit moment mee bezig ben zit ik aardig in de GTA specificaties :jumping:

Een paar foto's van de laatste werkzaamheden aan de race GTA-R

Herstelwerk aan het binnenscherm ter hoogte van de accubak!
Afbeelding

Afbeelding

Herstelwerk aan het voorfrontje!
Afbeelding

Afbeelding

Stoelframe in positie!
Afbeelding

Tankopening dicht gezet!
Afbeelding

Afbeelding

Mooi he! zo'n neusje :blue_cool:
Afbeelding

Ale met al; wat een week :rollingredhead:

eerst een fettabier.gif

Gr,
Carl
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Goed om te lezen dat je 2 andere projecten hebt binnengehaald ipv de montreals :grin:

Bedankt dat je even tijd voor mij had, rondleiding van bijna 4 uur :thumbs:
Goed om je bedrijf te zien, de ideeen achter je concept en bovenal het aantal projecten wat je hebt staan.
Respect Carl :__:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Plaats reactie