opknap project Gtv 2.0
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2925
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Geen proleem, op een vrije zaterdag kun je veel in de wasmachine gooien ........... en wachten tot ie klaar is. Zo lang je niet met plaatwerk komt vind ik alles best.Fetta schreef:Het is me duidelijk. Ik breng je mijn blok ook wel.
Je kan ze ook opsparen, er passen zeker 4 Nord blokken tegelijk in.
En een eventueel verschil in gewicht is te verwaarlozen?giuliettaevo schreef:die pluggen in de krukas kun je ook vervangen door inbusboutjes zonder kop (inbusstelschroefjes). geloof dat je ze alleen M7 moest tappen ervoor. die inbusstelschroefjes in M7 krijgen is mischien wel een uitdaging...
Die plugjes kan ik wss wel aankomen en anders wel laten maken.
Transaxle loos!
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
- Locatie: 153.1 km van de N'ring
- Contacteer:
Gewichtverschil tov orginele alu plug is te verwaarlozen, echter aan een zijde 2 en andere kant 3 in de krukas. Voor de balans van je krukas moet het totaal gewicht per kant nagenoeg gelijk zijn.En een eventueel verschil in gewicht is te verwaarlozen?
Dus bij de zijde met 2, langere stelschroeven gebruiken dan aan de zijde met 3 stuks.
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!
AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!
AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Oké duidelijk, ga komende week eens kijken wat ik er van kan maken.maurizio schreef:Gewichtverschil tov orginele alu plug is te verwaarlozen, echter aan een zijde 2 en andere kant 3 in de krukas. Voor de balans van je krukas moet het totaal gewicht per kant nagenoeg gelijk zijn.En een eventueel verschil in gewicht is te verwaarlozen?
Dus bij de zijde met 2, langere stelschroeven gebruiken dan aan de zijde met 3 stuks.
Misschien zegt het iemand iets, wat voor zuigers heb ik hier?
Of kan iemand vertellen hoe ik kan zien of dit HC zuigers zijn?
Buiten de koolopbouw op de zuiger ziet deze er als nieuw uit.
In de veer groeven geen vervuiling en geen verkleuringen.
Zoals eerder vertelt schijnt dit blok nieuwe HC zuigers te hebben gekregen een jaar voordat ze stil werd gezet. (bijna 20 jaar geleden) Ik heb niet echt een vergelijk maar heb wel vaker zuigers in mijn handen gehad en die hadden toch echt wel meer gebruik sporen. Kan mij niet voorstellen dat deze zuigers 50 dkm of 150dkm hebben gedraaid.
Transaxle loos!
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
net weer thuis van vakantie met het busje, kleine 3500km met caravan door Frankrijk
veel wegen gezien die me zeer geschikt lijken voor de Alfa's
maar ,ziet er al netjes uit dat blokje, en mooi dat je niets raars tegen komt
heb mijn Alu. pluggen destijds bij Arese gehaald dacht ik, maar imbusborgboutjes is wat ik een volgende keer zou doen ws.
veel wegen gezien die me zeer geschikt lijken voor de Alfa's
maar ,ziet er al netjes uit dat blokje, en mooi dat je niets raars tegen komt
heb mijn Alu. pluggen destijds bij Arese gehaald dacht ik, maar imbusborgboutjes is wat ik een volgende keer zou doen ws.
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Das mooi, leuk busje en nog betrouwbaar ook dus!
Met het blok gaat het goed, de tegenvaller is eigenlijk dat ze de cilinderbussen niet vervangen hebben samen met de zugers.
Na de was beurt was duidelijk te zien dat de hoongroeven weg waren en onderin was duidelijk een rand te voelen.
Ook de topveer heeft wel zijn beste tijd gehad.
de rest is wel erg netjes, maarja daar heb ik niet veel aan.
Beste optie is om gewoon een nieuwe set te kopen, bussen + zuigers. (zelfde die er nu ook inzitten, zijn trouwens IE zuigers)
Dus de oude zuigers kunnen in de kast en kan ik misschien nog gebruiken voor een volgend blok waar de bussen nog wel hergebruikt kunnen worden.
Mijn SW staat inmiddels geladen met blok en diverse delen om mee naar het werk te nemen.
De drijfstangen heb ik vandaag gemeten op rondheid en dat is perfect. Ik had niet anders verwacht omdat de lagers er eigenlijk ook heel mooi gesleten uitzien.
Krukas is ook in bad geweest en ziet er perfect uit, toch maar weer besloten (in overleg met onze inspectie mensen) om de plugjes te laten zitten. Er is geen vervuiling te vinden en de krukas wordt niet geslepen. Alles is gemeten en ziet er goed uit.
Met het blok gaat het goed, de tegenvaller is eigenlijk dat ze de cilinderbussen niet vervangen hebben samen met de zugers.
Na de was beurt was duidelijk te zien dat de hoongroeven weg waren en onderin was duidelijk een rand te voelen.
Ook de topveer heeft wel zijn beste tijd gehad.
de rest is wel erg netjes, maarja daar heb ik niet veel aan.
Beste optie is om gewoon een nieuwe set te kopen, bussen + zuigers. (zelfde die er nu ook inzitten, zijn trouwens IE zuigers)
Dus de oude zuigers kunnen in de kast en kan ik misschien nog gebruiken voor een volgend blok waar de bussen nog wel hergebruikt kunnen worden.
Mijn SW staat inmiddels geladen met blok en diverse delen om mee naar het werk te nemen.
De drijfstangen heb ik vandaag gemeten op rondheid en dat is perfect. Ik had niet anders verwacht omdat de lagers er eigenlijk ook heel mooi gesleten uitzien.
Krukas is ook in bad geweest en ziet er perfect uit, toch maar weer besloten (in overleg met onze inspectie mensen) om de plugjes te laten zitten. Er is geen vervuiling te vinden en de krukas wordt niet geslepen. Alles is gemeten en ziet er goed uit.
Transaxle loos!
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
als zuigers goed zijn, kun je ook alleen nieuwe bussen bestellen toch??
waar ik het destijds vandaan had, had setje nw. HC zuigers liggen, en had er setje busssen bij geregeld/besteld.
met goede spoelmiddelen is propjes demonteren idd. geen must , alleen hebben de meeste van ons die niet ter beschikking,jij hebt dan ook hele fijne apparatuur ter beschikking
busje is idd. betrouwbaar gebleken alleen startmotor moet ik starten met tijdelijk getrokken kabel naar accu,kabel van contactslot naar startmotor is blijkbaar niet lekker.daarom bij laatste rit ( 6 1/2 uur) motor maar laten draaien met tanken
waar ik het destijds vandaan had, had setje nw. HC zuigers liggen, en had er setje busssen bij geregeld/besteld.
met goede spoelmiddelen is propjes demonteren idd. geen must , alleen hebben de meeste van ons die niet ter beschikking,jij hebt dan ook hele fijne apparatuur ter beschikking
busje is idd. betrouwbaar gebleken alleen startmotor moet ik starten met tijdelijk getrokken kabel naar accu,kabel van contactslot naar startmotor is blijkbaar niet lekker.daarom bij laatste rit ( 6 1/2 uur) motor maar laten draaien met tanken
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Gisteren even wat rond gebeld, nieuwe IE set kost netto 105 euro ex btw per stuk.
Maakt dus 500 euro compleet.
Nieuwe bussen hadden ze niet, op een ander adres (waar ik geen korting heb) kosten nieuwe bussen 75 euro per stuk, dan nog een set zuiger veren van 35 euro maakt 110 euro per cilinder incl btw.
Voor ongeveer 15% meer heb ik dus alles nieuwe en houd ik de IE zuigers over die ik dan weer kan gebruiken voor het volgende blok waar hopelijk wel goede bussen inzitten.
Ik ben voor een klein beetje meer ook nog een echte HC zuiger set tegen gekomen, dus misschien is dat nog een betere optie. (550 euro)
Ik moet ook nog eens goed kijken (meten) naar de nokkenassen, die er in zitten zouden ook wat scherper kunnen zijn. De lifthoogte is in ieder geval niet veel hoger dus het verschil zit misschien in de timing. Het zijn in ieder geval geen originele assen.
Dus ik ben nu vooral bezig om te lezen wat een eventuele goede setting kan worden.
Nu ik toch de keus heb voor nieuwe zuigers dan misschien ook maar meteen juiste nokkenassen erbij kopen.
Het uitgangspunt is in ieder geval een fijn blok wat nog goed te gebruiken is op straat.
Dus als iemand ervaringen heeft hoor ik het graag.
Wat het wassen betreft, de meeste revisie bedrijven hebben een soort vaatwasser principe. Dus dat wast de buitenkant en binnenkant van een blok heel goed.
Maar de kleine kanalen van een krukas is al moeilijker.
Wij hebben op het werk ook zo'n moderne wasmachine maar ook nog een ouderwets Nebel bad. Dat is eigenlijk een grote badkuip met 2000ltr Nebel. Met een lift laat je de onderdelen in het bad zakken zodat alle onderdelen geheel vollopen met Nebel, dus ook alle kleine kanaaltjes. Vervolgens gaat de lift op en neer bewegen zodat je een stroming krijgt in de vloeistof. Een blok wat veel straatvuil e.d. heeft word dan wel minder makkelijk schoon maar oude aangekoekte olie in de kanalen lost wel perfect op.
Het voordeel van een moderne machine is dat ie ook warm kan wassen en op hogedruk, een Nebelbad moet het hebben van lang genoeg laten weken. Dus elke apparaat heeft zijn eigen specifieke voordelen.
Het mooiste zou een groot ultrasoon bad zijn, het ultrasoon wat wij hebben past helaas geen krukas of blok in.
Maakt dus 500 euro compleet.
Nieuwe bussen hadden ze niet, op een ander adres (waar ik geen korting heb) kosten nieuwe bussen 75 euro per stuk, dan nog een set zuiger veren van 35 euro maakt 110 euro per cilinder incl btw.
Voor ongeveer 15% meer heb ik dus alles nieuwe en houd ik de IE zuigers over die ik dan weer kan gebruiken voor het volgende blok waar hopelijk wel goede bussen inzitten.
Ik ben voor een klein beetje meer ook nog een echte HC zuiger set tegen gekomen, dus misschien is dat nog een betere optie. (550 euro)
Ik moet ook nog eens goed kijken (meten) naar de nokkenassen, die er in zitten zouden ook wat scherper kunnen zijn. De lifthoogte is in ieder geval niet veel hoger dus het verschil zit misschien in de timing. Het zijn in ieder geval geen originele assen.
Dus ik ben nu vooral bezig om te lezen wat een eventuele goede setting kan worden.
Nu ik toch de keus heb voor nieuwe zuigers dan misschien ook maar meteen juiste nokkenassen erbij kopen.
Het uitgangspunt is in ieder geval een fijn blok wat nog goed te gebruiken is op straat.
Dus als iemand ervaringen heeft hoor ik het graag.
Wat het wassen betreft, de meeste revisie bedrijven hebben een soort vaatwasser principe. Dus dat wast de buitenkant en binnenkant van een blok heel goed.
Maar de kleine kanalen van een krukas is al moeilijker.
Wij hebben op het werk ook zo'n moderne wasmachine maar ook nog een ouderwets Nebel bad. Dat is eigenlijk een grote badkuip met 2000ltr Nebel. Met een lift laat je de onderdelen in het bad zakken zodat alle onderdelen geheel vollopen met Nebel, dus ook alle kleine kanaaltjes. Vervolgens gaat de lift op en neer bewegen zodat je een stroming krijgt in de vloeistof. Een blok wat veel straatvuil e.d. heeft word dan wel minder makkelijk schoon maar oude aangekoekte olie in de kanalen lost wel perfect op.
Het voordeel van een moderne machine is dat ie ook warm kan wassen en op hogedruk, een Nebelbad moet het hebben van lang genoeg laten weken. Dus elke apparaat heeft zijn eigen specifieke voordelen.
Het mooiste zou een groot ultrasoon bad zijn, het ultrasoon wat wij hebben past helaas geen krukas of blok in.
Transaxle loos!
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Het plan van het "fijne" straatblok is aangepast.
Gisteren bij Gerard een setje nieuwe standaard bussen en zuigers NOS kunnen kopen.
De Montronic zuigers gaan dus ff op de plank, dit blok maak ik helemaal nieuw en standaard. Het blok wat dan uit de Gtv komt ga ik wel aanpassen.
Hopelijk heb ik dan wel nieuwe losse bussen met zuigerveren voor de motronic zuigers.
Ik kan nu in ieder geval verder met dit blok.
Gisteren bij Gerard een setje nieuwe standaard bussen en zuigers NOS kunnen kopen.
De Montronic zuigers gaan dus ff op de plank, dit blok maak ik helemaal nieuw en standaard. Het blok wat dan uit de Gtv komt ga ik wel aanpassen.
Hopelijk heb ik dan wel nieuwe losse bussen met zuigerveren voor de motronic zuigers.
Ik kan nu in ieder geval verder met dit blok.
Transaxle loos!
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Re: opknap project Gtv 2.0
Vandaag maar weer eens serieus aan het standaard blokje verder gegaan.
Onderblok zit geheel in elkaar, van de week de kop ook maar eens compleet maken en monteren.
Onderblok zit geheel in elkaar, van de week de kop ook maar eens compleet maken en monteren.
Transaxle loos!
- GTVke
- Advanced Membro
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 17:28
- Locatie: Olio - Belgio
Re: opknap project Gtv 2.0
Heb je al werk gemaakt van die snuit ?
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Re: opknap project Gtv 2.0
Auto staat nog steeds in de stalling.GTVke schreef:Heb je al werk gemaakt van die snuit ?
Als ik deze zomer niet kan gaan bouwen dan haal ik de Gtv naar huis om verder aan te werken.
Transaxle loos!
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Re: opknap project Gtv 2.0
Kop gemonteerd, kleppen gesteld,
Nokkenas heffing gemeten.
BDP bepaald.
Nokkenas heffing gemeten.
BDP bepaald.
Transaxle loos!
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
Re: opknap project Gtv 2.0
mooi dat blokje weer in elkaar zit
nu gauw in de GTV hangen en afmonteren
kun je nagenieten van al je werk
nu gauw in de GTV hangen en afmonteren
kun je nagenieten van al je werk
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04 jun 2008, 22:58
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: opknap project Gtv 2.0
Heb je ook een nieuwe oliepomp gemonteerd?
Of is deze gereviseerd - is er veel verschil tussen de 4 of 6 cilinder
Of is deze gereviseerd - is er veel verschil tussen de 4 of 6 cilinder
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Re: opknap project Gtv 2.0
Het schiet niet echt op Stephen, blok is klaar Gtv staat nog steeds in de opslag.
Te veel dingen te doen thuis en te weinig tijd.
@Angro: Oliepomp heb ik open gehad, nagemeten en iets gevlakt.
Ziet er netjes uit dus onzin om te vervangen.
Te veel dingen te doen thuis en te weinig tijd.
@Angro: Oliepomp heb ik open gehad, nagemeten en iets gevlakt.
Ziet er netjes uit dus onzin om te vervangen.
Transaxle loos!
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04 jun 2008, 22:58
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: opknap project Gtv 2.0
- doe ik dat ook, indien niet teveel ingelopen aan de zijkant natuurlijk.
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
- Locatie: Bocholt (B)
Re: opknap project Gtv 2.0
Zal hier ook eens een update plaatsen, na 3,5 jaar is de Gtv eindelijk uit de stalling.
Even nieuwe accu erin, 30 sec doorstarten en ze liep! (De giulietta is ook thuis nu en liep na een jaar stilstand ook direct)
Het eerste licht en water heeft ze weer gezien.
Komende winter ga ik de puntjes op de i te zetten en de auto invoeren naar België.
Even nieuwe accu erin, 30 sec doorstarten en ze liep! (De giulietta is ook thuis nu en liep na een jaar stilstand ook direct)
Het eerste licht en water heeft ze weer gezien.
Komende winter ga ik de puntjes op de i te zetten en de auto invoeren naar België.
Transaxle loos!