Weer een weekje voorbij

deze week stond helemaal in het teken van de GTA replica.
Dit is toch wel een heel bijzonder project. De eigenaar wil gewoon een perfecte GTA racemachine en gaat heel ver, dat maakt het voor mij ook weer een geweldige uitdaging. Qua carrosserie wordt dit waarschijnlijk wel de mooiste racer die in 2014 op de circuits zal zijn te bewonderen.Overal is aandacht voor details; bijvoorbeeld de TIG lassen (het doorlassen) lopen links en rechts helemaal symmetrisch tot en met de richting van de las
De auto wordt voorzien van een full race 2,0l blok met 200pk+, een Intrax onderstel en ongeveer een container aan Alfaholics spullen. Een carbon motorkap, gfk deuren en kofferklep, sliding race windows, speciale polycarbonaat koplampen etc, etc, etc,
Ik doe al het carrosserie en spuitwerk, Peter Popeyus bouwt de speciale rolkooi en Barend van de 105 workshop bouwt de motor en onderstel. Uiteindelijk doe ik dan weer het laatste afbouwwerk zoals sierstripes, emblemen en uiteindelijk en spuitwerk.
Al het plaatwerk heb ik voor deze auto helemaal zelf gemaakt. Tussendoor is de auto deze week weer de straalcabine in geweest om een aantal delen na ontmanteling na te stralen. Als laatste grote stuk deze week linker dorpel en achterscherm deel afgelast.
Ik zal laten zien en vertellen hoe dit ik dit soort delen maak.
als eerste op zoek naar goed metaal! daarna de binnenzijde (de middendorpel) waar niet meer aan hoeft te worden gelast in de Corroless.
Dan de buitendorpel aanhelen. De dorpel bestaat bij de 105 serie uit drie delen.
De buitendorpel staat aan de binnenzijde en buitenzijde in de Innotec constructie primer omdat hier nog aan gelast moet worden!
Dan met een stuk karton een mal maken voor het buitenschermdeel. Dit overnemen op een stuk plaat. De rand waar de naad zit is vervolgens gefelst, eerst 90gr omgezet op de zetbank en vervolgens met de plaathamer omgezet. Vervolgens de wielrand erin zetten en een klein beetje krimpen. Dan naar de planeerhamer om grof de bolling erin te zetten.
Zodra de bolling erin zit gaat het paneeltje naar het Engels wiel om de hameraanslagen van de planeerhamer eruit te "wheelen"
Dan de boel aflassen. Zoals je op de foto goed kunt zien las ik pulserend ongeveer 1,5 cm per keer. Steeds tussentijds af laten koelen om vervorming te voorkomen. Let op! hier zit dus geen verzetrand in, dit is allemaal stuik gelast!
Daarna ga ik met mijn speciale slijp tooltjes aan de gang om de las helemaal vlak af te werken. Een lamelen schijf is hiervoor veel en veel te grof. Ik gebruik een slijper met een 2inch schijf (laat ik speciaal uit Canada komen, is in Europa echt niet te krijgen) en daarna gebruik ik een 3M Roloc schijf ook 2 inch in verschillende gradaties. Daarna een klein excentrisch schuurmachientje met 80grid en Voila bijna geen plamuur nodig!
Weer een strakke roestvrije dorpel waar alle delen zelf zijn gemaakt
Net uit voor de tweede keer uit de straalcabine! Wat een bella
Achterkantje compleet uitgedeukt en strakgemaakt met de hamer en tas, zat vol met butsen en deuken!
Ik laat dit zo uitgebreid zien omdat dit mijn definitie is van restaureren van plaatwerk. Er wordt zo ongelofelijk veel aangerommeld ook door gerenommeerde restauratie bedrijven. Bij mij is alles transparant, de klant van de GTA krijgt van mij dagelijks foto's toegestuurd van de werkzaamheden.
Je ziet dat deze aanpak werkt en steeds meer klanten aantrekt die gewoon willen dat het restaureren goed gebeurd tegen een redelijke prijs. Sommige potentiële klanten moet ik teleurstellen omdat ik alleen naar dit soort normen wil werken. Ik wil gewoon trots zijn op het uiteindelijke product en dat is voor mij veel belangrijker dan snel geld verdienen.
Iedereen is van harte welkom om de verschillende werkzaamheden en de bella's live te bewonderen!
Gr,
Carl