Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Na een polletje tot leven gekomen. De virtuele lijn wordt getrokken bij Italiaanse schoonheden.
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Carbo »

AlfettaOwner schreef:Goed om te lezen dat je 2 andere projecten hebt binnengehaald ipv de montreals :grin:

Bedankt dat je even tijd voor mij had, rondleiding van bijna 4 uur :thumbs:
Goed om je bedrijf te zien, de ideeen achter je concept en bovenal het aantal projecten wat je hebt staan.
Respect Carl :__:
Hoi Alessandro vond het ontzettend leuk om nu eens kennis met je te maken :thumbs: Je kent elkaar al jaren van dit (jouw) forum en dan is het leuk om de passie voor dit mooie merk te kunnen delen, daar maak ik graag tijd voor! Als je 80 uur per week werkt is 4 uur voor het delen van een passie niet zoveel :jumping: Jammer dat je zover weg woont!

Vandaag de eerste foto's van de twee GT 1600 Sprint Veloce's zoals ik deze afgelopen vrijdag aantrof. Dit is echt geweldig om de auto's zo aan te treffen en dan de beslissing samen met een compagnon te nemen om ze aan te kopen. Je moet op een donker zoldertje met een zaklamp bepalen wat de auto's waard zijn, wat er aan moet gebeuren en met name hoe compleet zijn ze. Het allerbelangrijkste bij dit soort projecten is dat ze zo compleet als mogelijk zijn, met name de speciale Veloce delen! Rekenen, rekenen en nog eens rekenen :wink:
Daarna de beslissing kopen wij ze beide of een van de twee! De Giallo Ocra is bijna 100% compleet de rode mist een groot aantal delen. Vandaar de beslissing op dit moment om een van de auto's in concoursstaat te brengen en de andere als basis te gebruiken voor een GTA-R!

Als je hier mee bezig ben weet ik gelijk weer waarom ik dit doe, dit soort dingen is het ultieme voor een echte Alfist en een echte kick!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Belangrijk bij dit soort aankopen is dat je vooral rationeel moet blijven denken en vooraf je huiswerk (=het rekenwerk) goed hebt gedaan. Doordat wij de boel goed hadden doorgerekend kun je snel beslissingen nemen omdat je de financiële consequenties in kaart hebt.

Gr,
Carl
ario
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door ario »

carl, geweldig de giallo ocra, krijg er zo zin aan. :thumbs:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

ario schreef:carl, geweldig de giallo ocra, krijg er zo zin aan. :thumbs:
Gewoon langskomen voor een lekker "bakkie" koffie en even genieten, ik heb genoeg projectjes staan!

Die Giallo Ocra is gewoon een prachtige restauratiebasis met een nagenoeg compleet Veloce interieur! Voor zover ik tot nu toe heb kunnen zien ontbreekt alleen het Veloce stuurwiel.

Dit zijn echt de projecten waarvoor ik een uur eerder opsta in de morgen :jumping:

Gr,
Carl
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door giuliettaevo »

Carbo schreef: Dit zijn echt de projecten waarvoor ik een uur eerder opsta in de morgen :jumping:
Zo ver zou ik niet gaan. :mrgreen:

Persoonlijk vind ik een latere Bertone bv mooier als een brievenbusje. :oops: Met kleine achterlichten en enkele koplampen genieten ze mijn voorkeur. En dan natuurlijk wel met een v6 erin. :twisted: jammer dat ze zo duur zijn. :cry:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

giuliettaevo schreef:
Carbo schreef: Dit zijn echt de projecten waarvoor ik een uur eerder opsta in de morgen :jumping:
Zo ver zou ik niet gaan. :mrgreen:

Persoonlijk vind ik een latere Bertone bv mooier als een brievenbusje. :oops: Met kleine achterlichten en enkele koplampen genieten ze mijn voorkeur. En dan natuurlijk wel met een v6 erin. :twisted: jammer dat ze zo duur zijn. :cry:
Hoi Remco!

Heb je gemist wanneer kom je weer eens langs voor en "bakkie" (op z'n Rotterdams)

Heb ook nog een mooie 1300 Junior staan met jouw neusje! Sta wel open voor een V6 project met deze auto :wink: (mijn investering)(heb nog en 3,0l staan). Jij hebt volgens mij nog een Sei bak en diff?

Ik vind het zogenaamde "tieten dashboard" van deze serie het absolute einde. Alfa heeft dit ingezien bij het afgeleide 156 dash!

Maar als ik zo'n vroege Giallo Ocra Veloce bekijk dan krijg ik wel een hele grote smile op mijn gezicht, zelfs ongerestaureerd is het al een bella!

Gewoon omdat ze zo mooi is!
Afbeelding

Gr,
V
Carl
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Zal eens kijken wanneer ik weer eens langs kan komen. :smile: Heb het momenteel nogal druk in de weekenden, allemaal verjaardagen en familiegedoe. :neutral:

v6 ombouw is nog niet eens heel spannend. Sei carterpan onder de motor en een versnellingsbak tegen de motor en je bent al halverwege.. :razz: Spruitstukken zelfmaken en her en der wat spul verplaatsen en je bent er al. Carterpan heb ik wel, Sei bak niet meer. Sei diff heb je niets aan, kunt gewoon 105 achteras gebruiken.

Als ik nog een keer een hele goedkope Giulia/Berlina tegenkom laat ik het wle even zien. :mrgreen:
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

giuliettaevo schreef:Zal eens kijken wanneer ik weer eens langs kan komen. :smile: Heb het momenteel nogal druk in de weekenden, allemaal verjaardagen en familiegedoe. :neutral:

v6 ombouw is nog niet eens heel spannend. Sei carterpan onder de motor en een versnellingsbak tegen de motor en je bent al halverwege.. :razz: Spruitstukken zelfmaken en her en der wat spul verplaatsen en je bent er al. Carterpan heb ik wel, Sei bak niet meer. Sei diff heb je niets aan, kunt gewoon 105 achteras gebruiken.

Als ik nog een keer een hele goedkope Giulia/Berlina tegenkom laat ik het wle even zien. :mrgreen:
Ik heb een hele goedkope 1300 Junior staan als jij de andere Sei delen hebt moeten wij zeker een V6 bertje kunnen bouwen. Mijn investering zoals ik al aangaf! Een grotere uitnodiging kan ik er niet van maken :jumping:

Gr,
Carl
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Laat ik eerst maar zorgen dat mijn andere auto's rijden... :cry: :wink:

Maar we hebben het er nog wel over. :twisted:
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Precies wellicht kan ik een zetje geven!

Gr,
Carl
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

Zaterdag kom ik koekeloeren !
En meteen wat spullen brengen.. :mrgreen:
Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project

Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

Vandaag, zaterdag 21/9, bij Carl geweest in Ridderkerk.

Het was een topdag, dank voor alle tijd die je ervoor nam en uitleg gaf (terwijl je tussendoor ook nog even een GTA racer voor een groot deel in de epoxy zette..).
En niet te vergeten alvast mijn meegebrachte rechter achterspatbord hebt gestraald en in de epoxy gezet !! :banana: :banana:

Hangt al met tangen aan mijn GT om het resultaat te bekijken.. Zie mijn GT topic voor het resultaat..

Andere spullen komen later aan de beurt als het in de planning past..

Mooie ruimte , mooie zaak, passie ruimschoots aanwezig, en wat een berg alfa's al in je zaak.. Daar kan al moeilijk wat bij :blue_lol:

Alle lof, alle lof.. :__: Bij deze zeg ik het voort !!

Tot gauw..

Non Alfa:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Alle lof, alle lof.. :__: Bij deze zeg ik het voort !!

Tot gauw..
Dank je Henry :thumbs: Ik vond het ook erg leuk om met jullie kennis te maken!

Tja het was de afgelopen weken nogal druk dus hierbij een update over twee weken :oops: :oops: :oops: :oops:

Vorige week moest de GTA-R af omdat de kooienbouwer gepland stond. Deze auto in de 2K Epoxy gezet en uit het draaibok gehaald. Op dit moment worrdt de kooi ingebouwd (compleet custom made met FIA keur!) daarna komt de auto weer terug en ga ik verder met afwerken.

Tussendoor is de richtbank geleverd. Dat is echt super het ding is helemaal compleet tot de laatste hulpstukken. Hier ben ik echt super blij mee. Ook nog even tussendoor een paar palletstellingen geplaatst waardoor ik nu alle delen die van de auto's afkomen netjes op een pallet in de stellingen kan plaatsen. Bedankt Johan voor de hulp! :thumbs:

Verder zijn de twee Sprint's binnengekomen wat gelijk inhield dat ik de boel wat moest herschikken. Ik heb nu gelijk alle aanwezige auto's op wielen staan zodat alles verplaatsbaar is. Dat scheelt heel veel tijd met het wisselen van projecten.

Deze week begonnen met de straalwerkzaamheden aan de Giulia. Eerst een nieuw draaispit gemaakt voor de Giulia (is iets langer dan een bertone) omdat ik het bertone frame niet wilde verbouwen, heb immers al een behoorlijk aantal bertone projecten staan die nog gestraald moeten worden.
De Giulia is echt ongelofelijk gaaf en roestvrij, wat een super mooie basis. Kijk maar eens naar de foto's van de onderkant :blue_cool:

Na de derde straalbeurt eindelijk klaar voor de 2K Epoxy!
Afbeelding

Spuitwerk "in progress"
Afbeelding

Uit het draaispit!
Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe aanwinst in het pand!
Afbeelding

Nog meer nieuwe aanwinsten :banana:
Afbeelding

Hier draait het o.a. allemaal om de kuipstoeltjes van de Veloce uitvoering :blue_cool:
en zoals je ziet nog een beetje werk :mrgreen:
Afbeelding

De Giulia in het draaispit in de straalcabine. Ook hier zie je dat er twee balken geheel onder de auto doorlopen. De 105 serie is te zwak om aan de bumpersteunen in een spit te hangen. Ik maak altijd gebruik van de originele ophangings punten :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Bezig met stralen van de onderzijde. Ik begin altijd met de vervelendste klus = de onderkant met alle hoeken en gaten!
Gewoon rustig de tijd nemen en stralen naar reinheidsgraad norm SA3! augenreib.gif
Afbeelding

Een ongelofelijke gave auto :blue_cool: :-({|=
Afbeelding

Zo jullie zijn weer helemaal bij ::-)

Gr,
Carl
ario
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door ario »

waar komt die fabel vandaan dat alle alfaas roesten. :lol: ario
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Mooie foto repportage Carl, hoe lang was nu ook alweer bezig met het stralen van een hele carrosserie?
Lijkt allemaal heel simpel zo maar gaat toch behoorlijk wat uren in zitten :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

AlfettaOwner schreef:Mooie foto repportage Carl, hoe lang was nu ook alweer bezig met het stralen van een hele carrosserie?
Lijkt allemaal heel simpel zo maar gaat toch behoorlijk wat uren in zitten :thumbs:
Het straalwerk is minimaal 15 uur effectieve straaltijd. Deze Giulia plan ik in over 5 werkdagen. Ik heb inmiddels geleerd dat ik rustig volgens een vast patroon werk beginnende bij het vervelendste stuk de bodem. De bodem is door alle hoeken en gaten behoorlijk bewerkelijk. De bodem en andere delen die minder gevoelig zijn voor vervorming straal ik met glasgranulaat. Het voordeel hiervan is dat dit minder stoffig is als het stralen met soda. Daarna schakel ik over op soda voor de complete buitenhuid en dan straal ik nog een keer na met glas.

Inmiddels heb ik wel zoveel ervaring dat ik zo'n bodem in 1 keer helemaal schoon straal en dat alles met heel veel beleid :wink:

De kunst is om exact te weten hoe het plaatmateriaal reageert op het straalwerk :mrgreen: en dat is nou precies het onderscheidend vermogen tussen mij en een willekeurig straalbedrijf :wink:

Vandaag weer lekker bezig geweest met de Giulia, deze bella is echt een feest om aan te werken. Grappig dat ook aan zo'n perfecte koets in het verleden al eens aan is gewerkt; bij het stralen wordt echt alles maar dan ook alles zichtbaar :blue_cool: Tijdens het stralen ben ik dan ook gelijk al bezig met het plannen van de volgende stap het echte plaatwerk!

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Vorige week hebben jullie er twee weken op moeten wachten dus ik dacht vanavond zal maar alvast een update doen :jumping:

Deze week staat helemaal in het teken van het stralen van de Giulia. Vandaag heb ik het soda stralen afgerond. Toch ook weer bij deze auto behoorlijk wat verassingen. Onder de oude laklaag kwam toch behoorlijke roestwerking vandaan. In het verleden is er ook wel het e.a.a aan deze auto gelast!

Dit zat (nog) verborgen onder de laklaag :? Dit is weer het grote voordeel van soda stralen, met schuren of stralen met een hard straalmiddel was dit niet zichtbaar geworden. Deze plekken worden dus uitgestraald met glasgranulaat!
Afbeelding

Het voorfrontje heeft ook al een heel leven achter de rug :mrgreen:
Afbeelding

Rechter dorpel met inlasstukken. Deze dorpel wordt in zijn geheel vervangen dit is immers een concours restauratie :wink:
Afbeelding

Nog wat roest spinnetjes op het rechter voorscherm!
Afbeelding

De V bak!
Afbeelding

Afbeelding

en dan het resultaat :blue_cool: Dit is sodastralen ( sodablasting ) in optima forma!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Weer een week voorbij welke bij mij in het teken stond van de Giulia. Ik heb het straalwerk helemaal afgerond daarna is de auto volledig geschuurd (om voldoende grip te krijgen voor de 2K Epoxy) daarna stofvrij gemaakt en vervolgens de spuitcabine in voor haar 2K Epoxy huidje :mrgreen:

Omdat foto's veel meer vertellen dan woorden :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik krijg het hele proces steeds beter in mijn vingers. Ieder project gaat weer een stapje verder..... op weg naar absolute perfectie! :jumping:

Gr,
Carl
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Wauw Carl , mooi werk hoor. :thumbs:
Ik begrijp dat sodablasting niet voldoende materiaalruwheid geeft voor het aanbrengen van de laklaag ?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

Prachtig Carl!!

Ik heb de Juul gezien bij jou en hij was al zo mooi..

Het wordt echt beter dat dat ooit in Arese gebeurde.. Mooi om te zien..

Non Alfa:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Thanks mannen :thumbs:
AlfettaOwner schreef:Wauw Carl , mooi werk hoor. :thumbs:
Ik begrijp dat sodablasting niet voldoende materiaalruwheid geeft voor het aanbrengen van de laklaag ?
Ja dat klopt Allesandro. Na het sodastralen is de plaat te glad voor de 2K Epoxy. Ik schuur dus de soda gestraalde delen met droog 280 na om de hechting van de 2K Epoxy optimaal te maken.

Verder denk ik wel aardig om te vermelden dat het volgende slachtoffer alweer in de straalcabine staat :mrgreen: dit keer een echte 75 IMSA fabrieksracer (1 van de 3 welke in NL is) :jumping: Helaas laat ik hier geen foto's van zien omdat ik hier geen afspraken over heb gemaakt met de opdrachtgever :cry:

Gr,
Carl
Plaats reactie