Inhouden/ stotteren motor GTV6

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Coniglio »

Eindelijk ( ! ) tussendoor nog wat tijd gehad om te kijken. Tweede temperatuurmeter op het temperatuurhuis gevonden (verborgen van het zicht en vorige keer niet herkend op de tast), zuiver gemaakt en proberen de weerstand te meten. Op de tast dus nul Ohm gemeten maar meer dan waarschijnlijk waren dat de electroden die elkaar raakten. Niet erg conclusief dus.

Even naast de auto staan denken dat als ik alles goed heb (vrij grote "als", dit is niet mijn dagelijkse bezigheid) dit wel eens de thermische tijdschakelaar (tts) zou kunnen zijn die bij koude motor 0 ohm moet geven en 100-160 ohm als de motor warm is. Het leek me wel eens waard om te experimenteren wat er zou gebeuren als ik de stekker zou uittrekken van deze thermo, en zo de weerstand op oneindig te zetten. Resultaat : auto start terug, maar heel laag toerental rolantie, reageert povertjes op gas (voor zover een busso dat kan). Behoorlijke zwavelgeur overigens (hopelijk verbrandingsgas en niet de batterij). Stekker terug in : auto start niet meer.

Voorlopige conclusie is dat ik een nieuwe thermometer bestel maar vraag me af of dat het enige gaat zijn wat er loos is.
Gebruikersavatar
crusty
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 apr 2011, 09:47
Locatie: Achterhoek

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door crusty »

Net iets soortgelijks gehad.
GTV6 starte wel maar reageerde slecht op accelereren en sloeg meteen weer af.
Alles losgehaald, distributie gecontroleerd, compressie etc etc...
Bij het controleren en doormeten van de kabelboom kwamen er vreemde dingen aan het licht.

Toen de computer losgehaald en wat bleek... redelijk wat oxidatie op de pinnetjes.
Alles goed schoon gemaakt en blok loopt weer als een zonnetje.

Misschien toch even het proberen waard.

Veel succes ermee.
GTV6, 83' 3.0 QV
Gebruikersavatar
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 okt 2008, 21:18
Locatie: Limburg (B)

Re: Inhouden/ stotteren motor GTV6

Bericht door Coniglio »

Was dus de temperatuur-tijd schakelaar. Maar het bimetaal voor de koude start luchttoevoer ook zuiver gemaakt. Aanrader.
Ze loopt weer als tevoren.
Plaats reactie