Sinds dat ik mijn rijbewijs heb rij ik Alfa en heb dat tot 3 jaar terug volgehouden, toen kreeg ik verplicht een leaseauto.
In het begin wat 33's gereden waarbij de 1 nog slechter als de ander. De laatste bordeaux rode heb ik een tijd gehad maar aangezien ik de auto's gewoon als vervoermiddel nodig had kon ik niet hele restauratie's eraan doen nog afgezien dat ik wel wat kon maar zeker niet plaatwerken!.
Ik wilde op een gegeven moment wat anders maar wel Alfa. Maar ik was wel klaar met de roestduivel dus het moest wat moderners worden!.
Na veel informatie verzameld te hebben was het duidelijk dat het een 156 moest worden want die STONDEN niet bekend om het roesten aangezien ze volledig verzinkt waren.
Dus een knappe 2.0ts uitgezocht met net 90.000km op de teller, zag er keurig uit en er was geen roest te bekennen

Na een half jaar even op de brug voor een beurtje en toen zag ik een stukje bitumen op de bodem loszitten....... ik trok eraan en trek onder de bodemschultz een meter kit los wat in de vorm van de bodem was geboetseerd...... toch roest!. Maar dat is waarschijnlijk een slecht gerepareerde schade aan de dorpel geweest.
Aangezien ik geen geld had voor iets anders toch begonnen met zelf te leren plaatwerken met een goede vriend die wel ervaring had met dit soort dingen en met een originele nieuwe bodem erin gelast was die ook weer als nieuw!.
Daarnaast zou ook de motor een kleine tuningsbeurt krijgen met oa andere nokkenassen, kop bewerken, andere luchtinlaat en chippen omdat ik er voorlopig toch nog in zou blijven rijden.
Daar ging iets bij mis waardoor ik heb gekozen voor een complete motorrevisie met onder andere:
Overal nieuwe lagers en keerringen van hogere kwaliteit
Extra geharde krukas
Nieuwe zuigeveren (zuigers waren nog als nieuw)
Cil.kop bewerkt
Compleet draaiend gedeelte gebalanceert
Vliegwiel afgedraaid
Nieuwe koppeling
Balansassen verwijderd en olietoevoer daarvan afgedopt zodat de rest meer olie krijgt
En wat ik nog vergeten ben.......
en zonder sportnokkenassen 175pk aan de krukas!.
Toen eenmaal alles uit elkaar lag kreeg ik een baan aangeboden met leaseauto die ik eigenlijk niet kon laten schieten.....
Dus toch alles afgemaakt aan de Alfa en die staat nu al 2 jaar stil in de schuur tot ik een ander baasje voor hem heb.
Zodra hij weg is wil ik een gtv6 in nette (niet nieuw) staat kopen waar ik gewoon in de zomer af en toe een toertje mee kan maken.
De 156 is een prima auto met een snelle 2 l motor maar rijdt niet bijzonder genoeg (voorwielaandrijving) om voor speciale ritjes te bewaren.
Aanpassingen 156 in grote lijnen
Intrax hda onderstel (900km oud)
Motorrevisie 500km geleden
17 inch selespeed
lenskoplampen met xenon
Verder dus geen sjonnie bak!
eps uitlaat
Zo kocht ik hem:

Roest........

Nieuw plaatwerk

Motorrevisie

Intrax hda set