Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Na een polletje tot leven gekomen. De virtuele lijn wordt getrokken bij Italiaanse schoonheden.
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
Plaats reactie
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Re: Belevenissen van Carbo als roest restaurateur!

Bericht door Enrico »

Ik ben er klaar voor !!!
:blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool:
Alfetta GTV 2000, 1980, Rosso, project
Alfetta GT 1600, 1977, Ivoria, project

Non Alfa:
BieEmDobbelJoe Z3 1.9, Boston Green, 1997,
Fiat Scudo 1.9 TD, Knaus Sporti Van Buscamper, Wit, 1999
Daily: Volvo V70 2.4, Zilvergrijs, 2006.
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

Organiseer eens de forumdag Carl en ik wil je wel helpen met het versturen van de uitnodigingen.

Groet Jeroen
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

GTV42.0 schreef:Organiseer eens de forumdag Carl en ik wil je wel helpen met het versturen van de uitnodigingen.

Groet Jeroen
Wij hebben het hier al eerder over gehad ook over een registerdag en in principe is dat een prima plan! Ik wil dit wel op en zaterdag organiseren. Ik zou zeggen laat maar weten wat jullie het beste uitkomt. Ik doe het het liefst als mijn afzuiging omgebouwd is zodat ik ook een demo kan stralen.
Is de eerste zaterdag in Februari 2014 een idee?
Ik ben er klaar voor !!!
:blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool: :blue_cool:
Heb nog geen voorbeelden op foto staan :oops: volgt z.s.m.
(is een klein beetje druk dus pas 1 keer proefgedraaid!)

Gr,
Carl
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Ik denk dat de meeste Alfetta's in februari nog diep in de winterslaap zitten, met de voorgenomen aanstaande wijzigingen aangaande oldtimers en belasting zou het zo eens kunnen wezen dat ze nog niet mogen worden losgelaten.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Sander »

Afgelopen dagen nagenoeg het hele topic bekeken en doorgelezen, na lange tijd het forum een beetje uit het oog te zijn verloren => Wat gaaf zeg, dat het zo goed loopt allemaal! :thumbs:
En wat een mooi werk allemaal zeg, top! eusa_clap.gif
Beter bekend onder forumnaam Alessandro!
Gino
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Gino »

dan zal die van mij ook niet klaar zijn of ik moet overuren gaan draaien in de winter..... en. s'nachts gaan werken ! cry.gif
ik wil wel langskomen met de GTV. aangezien het bijna een thuiswedstrijd wordt.
Ik durf en wil niet met de KIA langs komen :neutral:
Carl even een andere datum prikken later in het jaar. dat is beter voor iedereen denk. ik!
Alfa 75 metallic blaauw - nieuw
Alfa 155 zwart - '92 / '96 nieuw

Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Kia Sportage 2,0 dagelijks gebruik
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

AlfettaOwner schreef:Wat een UPDATE :--: :grin:
Geeft het kopersilicium solderen een zelfde materiaalsterkte als het traditionele lassen ?
Hoi Sandro,

Was jouw vraag even vergeten :oops: :oops:

Ik kan je vraag niet met 100% zekerheid beantwoorden maar wat ik wel weet is het volgende;

De traditionele MIG las met standaard lasdraad is ontzettend hard. Door de warmte inbreng bij het trekken van de vlamboog verandert er ook het e.e.a, in het te lassen staal (de moleculen). Dit staal wordt harder. Je ziet dan ook bijna altijd dat de las zelf veel sterker is dan het staal waar het het eerst zal gaan scheuren. Een traditionele MIG las scheurt nooit op de las, altijd ernaast!

De Koper Silicium las (CuSi) is veel zachter maar ook erg taai. Deze vloeit ook bij een iets lager Amperage met als voordeel minder warmte inbreng (=kans op vervorming) en het staal wordt minder heet dus minder verandering in moleculen struktuur.
Het CuSi lassen gebruik je met name om reparatiedelen in buiten plaatwerk onzichtbaar in te lassen.

Voor mijn restauratiewerk heb ik nu dus een compleet arsenaal aan las mogelijkheden met bijbehorende machines;

Cebora 155 Bravo; een traditionele trafo MIG machine voor het standaard MIG laswerk! (mijn trouwe werkpaard!). Heb inmiddels ook met een Fronius gelast (de Rolls onder de lasmachines en ik schat een keer of 10 zo duur als mijn Cebora) maar geef mij maar mijn Cebora. De Fronius reageert veel trager op de toorts trigger en dat vind ik heel vervelend, hoe mooi de vlamboog erna ook is. Ik las veel pulserend waarbij ik dit zelf via de trigger regel en met de Cebora gaat dit perfect.

Migatronic; een inverter machine voor het CuSi lassen met 100% Argon en ook voor het TIG lassen. Soms wil je wel eens iets dichtvloeien zonder toevoeginsgmateriaal dit gaat met TIG uitstekend. De Migatronic kan zowel MIG, MMA als TIG lassen.

Tecna puntlasmachine; deze machine kan puntlassen met pneumatische druk, eenzijdig puntlassen, spotter nagels plaatsen maar ook krimpen met een koolstofstaaf.

Met bovenstaande 3 machines kan ik eigenlijk al het laswerk aan wat er op mijn pad kan komen.

Heb gisteren en vandaag al met de Tecna machine gewerkt en dat ding is echt ongelofelijk. De snelheid en kwaliteit van de puntlas is echt fenomenaal.
Gisteren stond er een klant bij te kijken en z'n ogen vielen er bijna uit van verbazing :jumping: Hiervoor had ik een handmachine maar dat is echt niet te vergelijken.

Gr,
Carl
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door giuliettaevo »

Zou je dat kopersilicium ook met een gewone Mig machine kunnen lassen?

Rolletje draad wisselen is nog wel te doen en zachtere lassen is wel fijn als ik straks het zichtwerk moet gaan lassen bij de GTV. :neutral:

P.s. doe mij maar een Rehm lasapparaat, dat is meer de Mercedes onder de lasapparaten, Duits en Degelijk. :mrgreen:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

giuliettaevo schreef:Zou je dat kopersilicium ook met een gewone Mig machine kunnen lassen?

Rolletje draad wisselen is nog wel te doen en zachtere lassen is wel fijn als ik straks het zichtwerk moet gaan lassen bij de GTV. :neutral:

P.s. doe mij maar een Rehm lasapparaat, dat is meer de Mercedes onder de lasapparaten, Duits en Degelijk. :mrgreen:
Je kunt volgens mij een normale MIG machine gebruiken. Bijna alle moderne machines zijn computergestuurd en voorgeprogrammeerd waarbij met instellen van de Amp je ook de draadsnelheid veranderd. Ik neem aan dat de Rehm (als Mercedes :mrgreen: ) een inverter machine is met CuSi programma of een programma dat hiervoor geschikt is. Je hebt dan alleen een ander beschermgas nodig namelijk 100 % Argon en de rol draad!

Let op dat een "rolletje CuSi" draad wel even circa 150,- Euro kost voor een rol van 5kg! (Koper is niet goedkoop :schrik: )

Gr,
Carl
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Let op dat ik bij een technische groothandel werk en dat dat rolletje ineens maar de helft zou kunnen kosten.. :mrgreen:

Mijn Rehm is ook computergestuurd, maar volgens mij heb ik dat programmatje niet. :neutral: Ach ja, hoef ik ook geen fles argon erbij te regelen. Slijpschijven zijn gelukkig ook niet duur. :grin:
Gaat niet bestaat niet 😎
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door gtv1981 »

ieder las apparaat heeft zijn eigen doelstelling

ik had ook eerst een tig gekocht om mijn bella te lassen om dat je met dit een mooie vloei hebt van de las
nadeel was wel de krimp en bij lange lassen kan het wel enkele mm worden

dus toch maar een halfautomaat gekocht om de krimp te beperken
en je kan er ook ondersteboven mee lassen met een tig is dit ook niet zo gemakkelijk

maar het is toch nog altijd de man die het apparaat in de hand heeft(en aldoende leert men)
en als ik het werk van carbo zie voel ik me toch klein en kan ik nog veel leren

DUS CARBO BLIJVEN POSTEN :jumping: :jumping: :jumping:

èèn van je fans (GTV1981)
gr sven
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Dank :oops: :oops: :oops:

Deze week een wat late update!

Druk bezig met de 1750 GTV. Dit is een auto die al eens is gerestaureerd (of in ieder geval een poging daartoe is gedaan :wink: ) Ik ben nu bezig dit allemaal recht te zetten, hoe meer je aanpakt hoe meer je weer dingen opmerkt en ziet. Heb het laswerk bijna klaar, met name het herstellen van een slecht gerepareerde schade linksvoor, een linker achterschermrand, reservewielbak en tja wat niet......................

Verder is vrijdag de GTA-R terug op het nest :jumping: met een mooie kooi! Kon het niet nalaten om samen met Reinier de scudetto te plaatsen, wordt het gelijk een GTA :blue_cool: De kunststof deuren en kofferklep weer eens gepast :schrik: dat wordt nog wel wat werk om de naadjes netjes te krijgen :wink:

En dan zaterdag weer een nieuw slachtoffer in het pand,........... it's a German :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: maar wel een zeldzame....... een Porsche 356 Cabrio 1e serie :-({|=
Bedoeling is het stralen van de onderkant en wielkasten met soda / glasgranulaat en daarna 2K Epoxy!

Oeps... en stukje wielkast rand weggehaald!
Afbeelding

Komt gelukkig weer goed :mrgreen:
Afbeelding

Oude schade linksvoor...... en bagger reparatie, alle scherpe lijnen zijn eruit! :evil:
Afbeelding

Dus eruit ......
Afbeelding

Malletjes gemaakt...... gelukkig heb ik nu maar 5 bertone's staan als voorbeeld :jumping:
Afbeelding

Afbeelding

begint er weer op te lijken!
Afbeelding

In de tijdelijke Innotec primer!
Afbeelding

de GTA-R terug op het nest. Mooi kooi'tje :blue_cool:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en dan ........... een hoogblonde Duitse Bella :jumpingred:
Afbeelding

Afbeelding

daarnaast natuurlijk mijn nieuwe Puntlasapparatuur getest en uitgepobeerd maar daarover later meer :jumping:

Gr,
Carl
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

oow..,, Dat plaatwerk ziet er alweer een stuk beter uit bij de 1750..
Mooi werk..

Mooie Porss ook !!
Is al werk aan gedaan.. Is het alleen een straal en primer job ?

Non Alfa:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Enrico schreef:oow..,, Dat plaatwerk ziet er alweer een stuk beter uit bij de 1750..
Mooi werk..

Mooie Porss ook !!
Is al werk aan gedaan.. Is het alleen een straal en primer job ?
Hoi Henry,

Ja er is al het e.e.a. aan plaatwerk aan de Porsche gedaan. Voor mij is het een straaljob, een klein beetje laswerk (mag geen naam meer hebben) en daarna de gehele auto in de Epoxy primer zetten.
Toch heeft deze auto zijn uitdagingen omdat zoveel mogelijk origineel moet blijven ook een aantal aangebrachte originele anti dreunmatten mogen niet beschadigen tijdens het stralen :wink:

Gr,
Carl
Enrico
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Enrico »

Voor mij is het een straaljob, een klein beetje laswerk (mag geen naam meer hebben)
Mooie klus, ff werken, centjes verdienen en weer weg..
Tja.. daar draait het tenslotte om...toch?

Mooie korte klus..

Non Alfa:
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Die platte kever doet mij weinig, maar die kooi in die GTA replica vind ik leuk. :thumbs:

Ziet er ook een stukje beter uit als dat gebraaien klimrek in die IMSA. :oops: Halverwege de jaren 80 waren ze toch iets minder geinterresseerd in veiligheid als vandaag de dag. :smile:
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Gisteren bezoek gehad van de bouwer van de kooi in de GTA-R (Peter Popeyus van Wielhoven Technology) en een inspecteur van de FIA om de kooi officieel te keuren. Nooit geweten dat dit zo officieel ging!
Kooi is dus nu officieel FIA gecertificeerd!

Was wel humor de FIA inspecteur bleek een groot barchetta liefhebber (hij heeft er zelf ook een......... met roestschade aan de bodem :jumping: ) De auto veerde volgens hem wel erg in bij het op krikken om zijn winterbanden te plaatsen :mrgreen: :blue_lol: :mrgreen: :blue_lol: :mrgreen:

Kon hem dus mooi uitleggen hoe hij het roestschadeherstel moet aanpakken :blue_lol: :blue_lol: :blue_lol:

De Porsche is zeker geen platte kever O:), de 356 is namelijk zelfdragend en de Kever heeft een los chassis dus constructief toch echt heel anders..... :jumpingred:

Gr,
Carl
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Carbo schreef: De Porsche is zeker geen platte kever O:), de 356 is namelijk zelfdragend en de Kever heeft een los chassis dus constructief toch echt heel anders..... :jumpingred:
dat klopt :thumbs: ... maar zo'n ding blijft voor mij qua uiterlijk altijd een platte kever. :wink: Heb helemaal niets met Porsche, behalve dat het leuke donors zijn voor een echte kever. :mrgreen:
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

giuliettaevo schreef:
Carbo schreef: De Porsche is zeker geen platte kever O:), de 356 is namelijk zelfdragend en de Kever heeft een los chassis dus constructief toch echt heel anders..... :jumpingred:
dat klopt :thumbs: ... maar zo'n ding blijft voor mij qua uiterlijk altijd een platte kever. :wink: Heb helemaal niets met Porsche, behalve dat het leuke donors zijn voor een echte kever. :mrgreen:
Ik heb ook niet zoveel met zo'n Porsche maar ik heb wel veel respect voor het vakmanschap waarmee ze zijn gemaakt. Alle plaatwerkdelen zijn met de hand gerold eusa_clap.gif de lassen zijn werkelijk fenomenaal strak (voor 60 jaar geleden, met de apparatuur van die tijd, echt petje af).

Als je dat allemaal in perspectief zet kan ik zo'n 356 A echt waarderen. Het plaatwerk is gewoon prachtig gedaan en zeker vergelijkbaar met een Giulietta Sprint 101 serie!

Gr,
Carl
ario
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door ario »

ik heb ook helemaal niets met Porsche voor mij dan ook plat geslagen kevers, of stof zuigers. ario
Plaats reactie