Loodvrij

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
grunge
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 feb 2011, 18:39
Locatie: Heerenveen

Loodvrij

Bericht door grunge »

Zijn de klepzittingen van een 2 ltr uit 78 geschikt voor loodvrij of moeten de geleiders worden vervangen?
Zo ja weet iemand een goed en voordelig adres om dit en event flowen van de kop te laten doen?
Als het niet lukt moet je beter
je best doen!
Gebruikersavatar
kj gtv6
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 apr 2012, 16:25
Locatie: kollum

Re: Loodvrij

Bericht door kj gtv6 »

als er sinds '78 niet aan de kop is gesleutelt dat is het voor 99% zeker dat de kleppen vervangen moeten worden.

ik zou eens bij freddy cane langs gaan. hij zit in gorredijk. http://www.freddycane.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

hij is gespecialiseerd in dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Loodvrij

Bericht door Performa »

Een aluminium kop bevat al geharde klepzittingen en volgens veel auto-experts en ik is er dan nooit een loodvervanger nodig.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Loodvrij

Bericht door Beretta »

Het zou leuk zijn om wat meer concrete ervaringen hier te delen.
Ik heb zelf net een Alfetta GT uit 1977 gekocht en ook ik vraag me af of ik al of niet loodvervanger moet gebruiken.
Indien ik mij dat goed herinner was mijn Alfa 75 uit 1989 een van de eersten met geharde klepzittingen en hadden de bouwjaren daarvoor dat niet. Daarom ga ik er vooralsnog van uit dat ik loodvervanger moet gebruiken.
Qua kosten maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit, in Duitsland betaal je zo'n €7 voor 250ml en dat is genoeg voor 250 liter.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het rijden op loodvrij!

Groeten,

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Loodvrij

Bericht door AlfettaOwner »

Alle NORD motoren kunnen zonder problemen op loodvrij benzine rijden, er worden al geharde zittingen toegepast sinds de 105 serie als ik het goed heb.
Loodvervangers toevoegen is niet nodig.
Een ander verhaal is de benzinekeuze 95, 98 of een nog hoger octaan maar dat heeft weer niets met de klepzittingen te maken. Die keuze is bepalend voor de ontbranding.
Hoe hoger het octaan des te fijner de motor het vind.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Loodvrij

Bericht door AlfettaOwner »

Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
Locatie: Andijk

Re: Loodvrij

Bericht door @PM »

Op Alfaspeed staat ook zo'n topic. Zelf geen verstand van, maar vooral Alfarico's reactie zou nog iets kunnen zijn om over na te denken (en dan doel ik niet op de accijnsinkomsten):
alfarico schreef:liefst geen 95, en geen ethanol houdende brandstof ;)

en niet alle loodvervangers, kunnen goed met ethanol omgaan, wat sowieso in 95 voorkomt!!

tank zelf het liefst V-power of BP ultimate 8-)

voordeel van ethanol, is vooral voor de overheid, lagere verbrandingswaarde, dus hoger verbruik, dus meer accijns inkomsten..
het gaat tenslotte om de ping ping, en niet om het milieu :shock:
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1516
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Loodvrij

Bericht door stephen »

kleine toevoeging

alleen BP Ultimate en V-power hebben nog geen ethanol, bij mijn weten..
stukje over ethanol, waaruit blijkt dat ethanol in brandstof niet geschikt is voor bv langere stilstand e.d. ivm water aantrekking en gommen

Informatie over Ethanol in brandstof

Benzine en Ethanol
Als u benzine gebruikt voor uw moderne auto, oldtimer, boot, motor, quad, grasmaaier, grastrimmer, frees, kettingzaag, generator, pomp of welk ander soort apparatuur met een benzinemotor dan ook, moet u dit weten over ethanol in uw brandstof .

Wat is Ethanol?
Ethanol, ook wel genaamd ethyl-alcohol, pure alcohol, of graanalcohol, is een vluchtige, brandbare, kleurloze vloeistof. Ethanol is het best bekend als het type alcohol zoals gebruikt in alcoholische dranken, thermometers, als oplosmiddel en als alcohol brandstof.

Waar komt het vandaan?
Ethanol is een duurzaam en in eigen land geproduceerd produkt uit hernieuwbare bronnen zoals maïs, granen, aardappelen en algen.

Waarom wordt ethanol toegevoegd aan benzine?
Ethanol is goed voor de agrarische economie en helpt ons bij onze onafhankelijkheid van buitenlandse aardolieproducten. Op de "groene" kant is het gericht op verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringen van luchtvervuiling door brandstof-uitstoot.

Welk deel van de brandstof is Ethanol?
Toegestane ethanol in benzine is 5%, wat tot 10% (E10) zal stijgen in 2013 .

Hoewel dit goed voor de binnenlandse boer en het milieu, kan Ethanol ernstige problemen veroorzaken voor uw motor en het brandstofsysteem. Over het algemeen zijn voertuigen gebouwd na 1996 ontworpen met biobrandstoffen in het achterhoofd, maar oudere auto's en motoren met carburateurs zullen hulp nodig hebben.

Welke problemen doen zich voor?
1) Water-ophoping in de brandstoftank - ethanol absorbeert water uit de lucht. Het water condenseert in de tank en de ethanol ondersteunt niet meer de benzine. Dit is slecht nieuws, want het verlaagt het octaangetal van de benzine, waardoor je een laag octaan-brandstof bovenin de tank krijgt en een water-ethanol-mengsel op de bodem van de tank. Als dit wordt meegezogen in de verbrandingskamer, ontstaat een slechte start en zeer ruw lopen van de motor.Dit kan ook schade veroorzaken aan de motor.
2) Vervuiling van brandstofsysteem - Ethanol vormt zodra het zich mengt met water gum in het brandstof-systeem. Dat proces gaat veel sneller dan bij brandstof zonder Ethanol. Deze gumlaag vormt zich in brandstofsysteem-componenten, waaronder filters, carburateurs, injectoren, gaskleppen en vormt een vernislaag en koolstof-afzettingen in de inlaat, op de kleppen en in de verbrandingskamer.
3) hoger brandstofverbruik, verminderde prestaties en minder acceleratie. Ethanol bevat minder chemische energie dan benzine, en dit betekent dat er minder kilometers per liter brandstof gemaakt kunnen worden. 3-5% daling van het aantal de kilometers kan verwacht worden.
4) Corrosie van de inwendige onderdelen van de motor - Water in de brandstof kan leiden tot brandstofsysteem-corrosie en ernstige oxidatie.
5) Vervuiling van het brandstofsysteem - water, opgelost rubber, plastic, glasvezel en roest kan worden aangezogen met verstoppingen als gevolg.
6) Het zou het ontstaan veroorzaken van microbiële groei in de brandstof . Ethanol is organisch en hygroscopisch en kan ​ de groei van schimmels veroorzaken.
7) korte houdbaarheid – Ethanol is slechts 90 dagen houdbaar.
8) Ethanol tast kunststof en rubber aan - Ethanol is een sterk, agressief oplosmiddel en zal leiden tot problemen met rubberen slangen, o-ringen, afdichtingen en pakkingen. Deze problemen zijn het meest ernstig tijdens langdurige opslag. Slangen kunnen oplossen, o-ringen worden week en breken, en de onderdelen in het brandstofsysteem die gemaakt zijn van bepaalde soorten kunststoffen kunnen ofwel week worden, danwel hard en bros worden om uiteindelijk te breken. Brandstofsysteemcomponenten gemaakt van messing, koper en aluminium kunnen oxideren. De opgeloste plastics en harsen kunnen resulteren in verstopte brandstoffilters of een kleverige aanslag vormen.
9) Fiberglas of Glasvezel wordt opgelost - fietsen en boten met glasvezel brandstoftanks kunnen structurele problemen krijgen aangezien de ethanol bepaalde ingrediënten oplost. Ook dit materiaal, opgelost uit de tank, komt in het brandstofsysteem en kan schade veroorzaken aan de carburateurs, brandstof injectoren en kan uiteidenlijk in de verbrandingskamers komen.

Ter bescherming tegen ethanol zijn er inmiddels diverse produkten:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Loodvrij

Bericht door AlfettaOwner »

Mooie aanvulling Stephen.

Iets om rekening mee te houden dus maar...in welke mate geld dit voor de 5% inmiddels 10% toevoeging.
Gekke is dat in Duitsland E10 als aparte pomp staat opgesteld.
Hoe zit het daar met de toevoeging in 95 en 98 en V power?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1516
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Loodvrij

Bericht door stephen »

in NL stilzwijgen over ethanol, in duitsland ws klinkklaar, als het niet vermeld staat, zal het daar niet inzitten ?? tank daar nooit( beetje uit de route) dus niet in verdiept :wink:


ethanol is altijd fout voor oud spul, , 5 of 10%
van tuners vernomen, dat er diverse dure motoren V12 e.d ook, die stuklopen door loodvervangers die niet met ethanol om kunnen gaan!! waardoor gommen, en systemen de fout in gaan..

maar beperkte houdbaarheid, is ook zoiets, je zet iets goedlopend in de winterstalling, je mag/wil bv 3 mnd niet rijden , en daarna loopt je auto niet lekker meer, met alle gevaren van dien.
zou zomaar kunnen, dat er extra motorbranden ontstaan..
maar goed, we zijn maar een kleine groep, die velen toch liever kwijt dan rijk zijn...
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Loodvrij

Bericht door AlfettaOwner »

Liefst zet je de bella weg met benzine in de tank, gaat ook tankroest tegen.
Nu zou dat zelfs averechts werken dus.
Artikel is wel al iets ouder lees ik aangezien ze het nog hebben over "in 2013"...
Zijn er nog tussentijdse wijzigingen geweest, afspraken die zijn opgeschort?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie