biturbo
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
biturbo
zoals een aantal weten heb ik behalve mn 2alfas (gtv6&164) ook nog een maserati biturbo
de gemiddelde auto-expert (ahum....) zal gelijk beginnen te mekkeren wat een slechte auto dat was en dat het een schande voor de naam maserati is. feit is echter dat de biturbo en zn derivaten (oa 222, 224v ghibli II en 3200gt) wel voor het voortbestaan van maserati verantwoordelijk zijn en wbt de zg slechte kwaliteit en rij-eigenschappen, dat is typische borrelpraat door mensen die waarschijnlijk niet eens ooit in de buurt zijn geweest van een biturbo. wat is er bovengemiddeld slecht? de zekeringkast, met stip....14 keramische zekeringen, 4 relais en alles op een stapeltje plastic met printbanen waar ook de terminals op zijn gesoldeerd (met te weinig soldeer), zet de kachel aan, verlichting en de achterruitverwarming en de zaak fikt door. quick fix: demonteren en fatsoenlijk doorsolderen, ik heb hierdoor geen problemen meer (behalve corroderende zekeringcontacten, wordt aan gewerkt). verdere slechte zaken, vroege biturbos hebben een sintermetalen filter in de olietoevoer van de nokkenassen, welk op de duur verstopt raken met als gevolg een vastlopende nokkenas, fix:gaatje boren
ook hebben de vroege motoren nog een carburateur die gevoelig is voor afstelling en bij warme motor vapourlock kan krijgen.
mu mijn biturbo, het is mn 3e maserati, na een 224v en een 430. toen ik de wagen kreeg was er weinig origineel aan, wat ik als een pre zie, aangezien ik me dan gewoon kan uitleven zonder iets bijzonders te verkloten. de wagen is in april 82 gekentekend, wat het een heeeele vroege maakt, de introductie vond 4maand daarvoor plaats (14-12-81) en de publiekskennismaking in maart. echter mijn wagen was al voorzien van een 2.0 injectieblok (geintroduceerd in 86) en een laat type interieur met leder/alcantara ipv velours. verder was de auto verlaagd en voorzien van skirts en handgamaakte spoiler. voor de purist is dit allemaal heiligschennis.... van het eerste jaar heb ik geen fotos
op een gegeven moment vond ik het nodig om de motor te wisselen voor een 2,8 en intercooling wat ik tot dan toe niet had. om de koelers kwijt te kunnen moest ik over op een set moderne bumpers
na verloop van tijd werd het nodig wat roest weg te werken, het blijft italiaans blik, en dus moest de auto ook overgespoten worden
de gemiddelde auto-expert (ahum....) zal gelijk beginnen te mekkeren wat een slechte auto dat was en dat het een schande voor de naam maserati is. feit is echter dat de biturbo en zn derivaten (oa 222, 224v ghibli II en 3200gt) wel voor het voortbestaan van maserati verantwoordelijk zijn en wbt de zg slechte kwaliteit en rij-eigenschappen, dat is typische borrelpraat door mensen die waarschijnlijk niet eens ooit in de buurt zijn geweest van een biturbo. wat is er bovengemiddeld slecht? de zekeringkast, met stip....14 keramische zekeringen, 4 relais en alles op een stapeltje plastic met printbanen waar ook de terminals op zijn gesoldeerd (met te weinig soldeer), zet de kachel aan, verlichting en de achterruitverwarming en de zaak fikt door. quick fix: demonteren en fatsoenlijk doorsolderen, ik heb hierdoor geen problemen meer (behalve corroderende zekeringcontacten, wordt aan gewerkt). verdere slechte zaken, vroege biturbos hebben een sintermetalen filter in de olietoevoer van de nokkenassen, welk op de duur verstopt raken met als gevolg een vastlopende nokkenas, fix:gaatje boren
ook hebben de vroege motoren nog een carburateur die gevoelig is voor afstelling en bij warme motor vapourlock kan krijgen.
mu mijn biturbo, het is mn 3e maserati, na een 224v en een 430. toen ik de wagen kreeg was er weinig origineel aan, wat ik als een pre zie, aangezien ik me dan gewoon kan uitleven zonder iets bijzonders te verkloten. de wagen is in april 82 gekentekend, wat het een heeeele vroege maakt, de introductie vond 4maand daarvoor plaats (14-12-81) en de publiekskennismaking in maart. echter mijn wagen was al voorzien van een 2.0 injectieblok (geintroduceerd in 86) en een laat type interieur met leder/alcantara ipv velours. verder was de auto verlaagd en voorzien van skirts en handgamaakte spoiler. voor de purist is dit allemaal heiligschennis.... van het eerste jaar heb ik geen fotos
op een gegeven moment vond ik het nodig om de motor te wisselen voor een 2,8 en intercooling wat ik tot dan toe niet had. om de koelers kwijt te kunnen moest ik over op een set moderne bumpers
na verloop van tijd werd het nodig wat roest weg te werken, het blijft italiaans blik, en dus moest de auto ook overgespoten worden
-squadragrunn-
carry on waywards......
carry on waywards......
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
Re: biturbo
dit jaar, na geruime tijd te hebben gereden met de huidige motorconfig, had ik besloten de boel een beetje te kietelen, dus is de gasklep van 2x 36mm naar1x80mm gegaan(leuk rekensommetje: hoeveel scheelt dat?) omdat bekend is dat dat een bottleneck is. tevens een intecoolerupgrade naar een fmic van 300x600x60 (de inlaatpoorten had ik al vergroot)
door de nieuwe plek vd koeler en stevig verbouwwerk kon ik terug naar de klassieke bumper, die ik steeds leuker begon te vinden. ook moest er weer gelast worden, wat dus ook weer spuitwerk betekende
het resultaat
voor een verbeterde koeling heb ik een 2e radiator geinstalleerd
het resultaat was dat de wagen zelfs zonder turbodruk dwars door de nieuwe koppeling heen ging........
door de nieuwe plek vd koeler en stevig verbouwwerk kon ik terug naar de klassieke bumper, die ik steeds leuker begon te vinden. ook moest er weer gelast worden, wat dus ook weer spuitwerk betekende
het resultaat
voor een verbeterde koeling heb ik een 2e radiator geinstalleerd
het resultaat was dat de wagen zelfs zonder turbodruk dwars door de nieuwe koppeling heen ging........
-squadragrunn-
carry on waywards......
carry on waywards......
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
Re: biturbo
overigens doe ik zoveel mogelijk zelf dus de blauwe siliconenslangen die je ziet........juist ja, zelf gemaakt
-squadragrunn-
carry on waywards......
carry on waywards......
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8999
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: biturbo
Mooi verhaal..ben absoluut niet bekend met de masers.
Aparte auto ook.
Die mat onder de auto .........is toch niet van een
Aparte auto ook.
Die mat onder de auto .........is toch niet van een
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3022
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: biturbo
Misschien is het gewoon afgunst als mensen commentaar hebben.
Ik vind ze gaaf.ghibli staat op mijn verlanglijstje en een 4 deurs biturbo zou ik ook wel willen hebben.
De combinatie van een mooie koets,dikke turbomotor en rwd maken het al leuk.dat er geen elektronische betuttelingen op zitten maakt het af.
Met de originele bumper vind ik hem wel mooier kijken.mooie kleur ook.
Ik vind ze gaaf.ghibli staat op mijn verlanglijstje en een 4 deurs biturbo zou ik ook wel willen hebben.
De combinatie van een mooie koets,dikke turbomotor en rwd maken het al leuk.dat er geen elektronische betuttelingen op zitten maakt het af.
Met de originele bumper vind ik hem wel mooier kijken.mooie kleur ook.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
Re: biturbo
omdat de koppeling dus te zwak was voor het koppel van de motor, moest ik opzoek naar een oplossing. uiteindelijk heb ik gekozen voor een kevlar plaat met een getrokken drukgroep van een ghibli, helaas was het daardoor ook nodig over te gaan op een getrag bak ipv de oorspronkelijke zf-bak, gelijk heb ik een langer diff met koeling geplaatst, hiermee is de auto eigenlijk een 18v ghibli geworden
ik heb geen last meer van een slippende koppeling maar het heeft wel wat gekost veel geld en meer moeite
volle bak
nieuwe bak
staat nog op het programma: achterstabi, m3 veerpoten, stand-alone motormanagement
ik heb geen last meer van een slippende koppeling maar het heeft wel wat gekost veel geld en meer moeite
volle bak
nieuwe bak
staat nog op het programma: achterstabi, m3 veerpoten, stand-alone motormanagement
-squadragrunn-
carry on waywards......
carry on waywards......
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
Re: biturbo
wil binnenkort nog even wat mooie fotos schieten en een filmpje
-squadragrunn-
carry on waywards......
carry on waywards......
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7898
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: biturbo
Altijd leuk. Een vriend van mij was zich ook aan het oriënteren op dit type, maar de kosten voor onderhoud weerhield hem er toch van.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
Re: biturbo
weer zo'n leugen, kosten onderhoud? niets bijzonders aan de hele auto, distr-riem 80eur wisselen >1,5uur, oliefilter 15eur
edit: nou ja , bij mij duurt het ietsiepietsie langer omdat ik de boel heb dichtgetimmert
edit: nou ja , bij mij duurt het ietsiepietsie langer omdat ik de boel heb dichtgetimmert
-squadragrunn-
carry on waywards......
carry on waywards......
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 31 aug 2011, 22:43
- Locatie: Andijk
Re: biturbo
Zou zeggen 2,5 keer zo groot. Best veel!kareltjeknetter schreef:dus is de gasklep van 2x 36mm naar1x80mm gegaan(leuk rekensommetje: hoeveel scheelt dat?)
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: biturbo
Voordat ik ging kijken bij mijn huidige gtv6 heb ik ook een bi-turbo Maser (Ghibli) in overweging genomen. Ik kon me nauwelijks verbazen over de prijzen waarvoor die auto's te koop staan. Een mooie goede handgeschakelde 2.8turbo bleek lastig te vinden. Erg veel wijs kon ik toen ook niet opmaken uit de verschillende modellen die ze gemaakt hebben.
De borrelpraat zal onstaan zijn door dat mensen hopen voor weinig op de eerste rij te kunnen zitten en zich vervolgens stoten aan zeer nodig, achterstallig onderhoud. Er is een reden waarom de bi-turbo's goedkoop zijn... Dit laten doen blijkt te duur, met als gevolg dat het minimaalste gedaan word om de auto weer vlug te verpatsen.
Zelf ben ik er bij 4 gaan kijken, waarvan ik er maar 2 mee kon nemen op proefrit (andere moest eerst klaargemaakt worden, en moesten we al akkoord zijn over de prijs, eventuele aanbetaling etc etc...) en van de 2 liet slecht 1tje slechts een acceptabele indruk op mij achter.
Tevens het ontbreken van een goede actieve community (voor wat ik zo op internet kon vinden & zeker ivm de Alfa backbone), uiteindelijk besloten me niet aan de Maserati te wagen.
Erg jammer, want als ik dit zo zie en lees kan je er dus wel een mooie, snelle, betrouwbare geweldige Italiaans kanon van maken Welke gasklep heb je gebruikt? Is misschien ook een mooie mod voor de 24v Gtv6en
De borrelpraat zal onstaan zijn door dat mensen hopen voor weinig op de eerste rij te kunnen zitten en zich vervolgens stoten aan zeer nodig, achterstallig onderhoud. Er is een reden waarom de bi-turbo's goedkoop zijn... Dit laten doen blijkt te duur, met als gevolg dat het minimaalste gedaan word om de auto weer vlug te verpatsen.
Zelf ben ik er bij 4 gaan kijken, waarvan ik er maar 2 mee kon nemen op proefrit (andere moest eerst klaargemaakt worden, en moesten we al akkoord zijn over de prijs, eventuele aanbetaling etc etc...) en van de 2 liet slecht 1tje slechts een acceptabele indruk op mij achter.
Tevens het ontbreken van een goede actieve community (voor wat ik zo op internet kon vinden & zeker ivm de Alfa backbone), uiteindelijk besloten me niet aan de Maserati te wagen.
Erg jammer, want als ik dit zo zie en lees kan je er dus wel een mooie, snelle, betrouwbare geweldige Italiaans kanon van maken Welke gasklep heb je gebruikt? Is misschien ook een mooie mod voor de 24v Gtv6en
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
Re: biturbo
haha, het is een alfa gasklep van een 3l v6, gaat je dus niets opleveren
-squadragrunn-
carry on waywards......
carry on waywards......
- GTV
- Alfetta Guru
- Berichten: 2375
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
- Locatie: Elsloo/Stein limburg
Re: biturbo
Ruig bakje, ik heb er ook vaak over nagedacht.
Jaren terug een volledige revisie gedaan voor iemand met nieuwe turbo's, dit liep behoorlijk in de papieren.
Het rijgenot achteraf maakte veel goed.
Zo'n jaren 90 Ghibli jeuk eigenlijk wel.
Jaren terug een volledige revisie gedaan voor iemand met nieuwe turbo's, dit liep behoorlijk in de papieren.
Het rijgenot achteraf maakte veel goed.
Zo'n jaren 90 Ghibli jeuk eigenlijk wel.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
- Locatie: Dedemsvaart
Re: biturbo
het zal wel nooit gebeuren maar ik ben toch gek op masers. ario
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
Re: biturbo
-squadragrunn-
carry on waywards......
carry on waywards......
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8999
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: biturbo
Cueeel, je bent lief voor de tweevoeters
Stoere bak hoor
Stoere bak hoor
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 01 mar 2012, 18:55
- Locatie: Dedemsvaart
Re: biturbo
groningen is niet zo dicht bevolkt dus wat je hebt moet je zuinig op zijn. ario
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8999
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: biturbo
Had je hem maar rood moeten spuiten
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super