de gemiddelde auto-expert (ahum....) zal gelijk beginnen te mekkeren wat een slechte auto dat was en dat het een schande voor de naam maserati is. feit is echter dat de biturbo en zn derivaten (oa 222, 224v ghibli II en 3200gt) wel voor het voortbestaan van maserati verantwoordelijk zijn en wbt de zg slechte kwaliteit en rij-eigenschappen, dat is typische borrelpraat door mensen die waarschijnlijk niet eens ooit in de buurt zijn geweest van een biturbo. wat is er bovengemiddeld slecht? de zekeringkast, met stip....14 keramische zekeringen, 4 relais en alles op een stapeltje plastic met printbanen waar ook de terminals op zijn gesoldeerd (met te weinig soldeer), zet de kachel aan, verlichting en de achterruitverwarming en de zaak fikt door. quick fix: demonteren en fatsoenlijk doorsolderen, ik heb hierdoor geen problemen meer (behalve corroderende zekeringcontacten, wordt aan gewerkt). verdere slechte zaken, vroege biturbos hebben een sintermetalen filter in de olietoevoer van de nokkenassen, welk op de duur verstopt raken met als gevolg een vastlopende nokkenas, fix:gaatje boren
ook hebben de vroege motoren nog een carburateur die gevoelig is voor afstelling en bij warme motor vapourlock kan krijgen.
mu mijn biturbo, het is mn 3e maserati, na een 224v en een 430. toen ik de wagen kreeg was er weinig origineel aan, wat ik als een pre zie, aangezien ik me dan gewoon kan uitleven zonder iets bijzonders te verkloten. de wagen is in april 82 gekentekend, wat het een heeeele vroege maakt, de introductie vond 4maand daarvoor plaats (14-12-81) en de publiekskennismaking in maart. echter mijn wagen was al voorzien van een 2.0 injectieblok (geintroduceerd in 86) en een laat type interieur met leder/alcantara ipv velours. verder was de auto verlaagd en voorzien van skirts en handgamaakte spoiler. voor de purist is dit allemaal heiligschennis.... van het eerste jaar heb ik geen fotos
op een gegeven moment vond ik het nodig om de motor te wisselen voor een 2,8 en intercooling wat ik tot dan toe niet had. om de koelers kwijt te kunnen moest ik over op een set moderne bumpers

na verloop van tijd werd het nodig wat roest weg te werken, het blijft italiaans blik, en dus moest de auto ook overgespoten worden