Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Ik kan de plaatjes in vaste diktes leveren, beter is echter de naden op te meten.
Dan kan ik middels een computersimulatie de individuele plaatjes berekenen en laten maken.
Beter kun je het niet hebben.
Bij Sandro gaat het meer om het verder naar binnen/buiten plaatsen van de scharnieren en deurvanger...
Dan kan ik middels een computersimulatie de individuele plaatjes berekenen en laten maken.
Beter kun je het niet hebben.
Bij Sandro gaat het meer om het verder naar binnen/buiten plaatsen van de scharnieren en deurvanger...
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Goed, ben vanavond even gaan meten. Hopelijk is het zo duidelijk. Dit is de situatie met de deurvangers nog gemonteerd en deur in het slot.
Links
Links
Rechts
Rechts
De panel gaps zijn gemeten toen ik de deur dichtduwde, op de manier zoals ik denk dat deze hoort te zitten. Dit is dus zonder deurvangers. Ook weet ik niet of er al vul plaatjes bij de scharnieren zitten. Alles is in mm, gemeten met schuifmaat.
Links:
A 3mm B 2,2mm C 5,2mm D 7,3mm E 8,5mm
Rechts heb ik geen foto van kunnen maken. Te dicht op de muur. De maten zijn als volgt. AB is ook weer bij de voorkant van de auto. CDE achterkant.
Rechts:
A 3,5mm B 4,6mm C 4,1mm D 7mm E 8mm
Hier is bij de rechtse deur nog te zien, dat zelfs al duw ik de deur in positie de onderkant open staat. De deuren hangen er dus scheef in.
Links is hetzelfde.
Heb zo duidelijk mogelijk proberen te zijn. Als er nog meer maten gemeten moeten worden laat me maar weten, dan ga ik meten
Hoe nu verder??
Links
Links
Rechts
Rechts
De panel gaps zijn gemeten toen ik de deur dichtduwde, op de manier zoals ik denk dat deze hoort te zitten. Dit is dus zonder deurvangers. Ook weet ik niet of er al vul plaatjes bij de scharnieren zitten. Alles is in mm, gemeten met schuifmaat.
Links:
A 3mm B 2,2mm C 5,2mm D 7,3mm E 8,5mm
Rechts heb ik geen foto van kunnen maken. Te dicht op de muur. De maten zijn als volgt. AB is ook weer bij de voorkant van de auto. CDE achterkant.
Rechts:
A 3,5mm B 4,6mm C 4,1mm D 7mm E 8mm
Hier is bij de rechtse deur nog te zien, dat zelfs al duw ik de deur in positie de onderkant open staat. De deuren hangen er dus scheef in.
Links is hetzelfde.
Heb zo duidelijk mogelijk proberen te zijn. Als er nog meer maten gemeten moeten worden laat me maar weten, dan ga ik meten
Hoe nu verder??
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7896
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Het is en blijft meten, stellen, meten stellen enz. enz. Let wel, doe even tape op de deur en het voorscherm. Bij mij schuurde de tape bijna over elkaar op een moment als de deur open ging. Let wel, het is een oude Alfa en alle naden liepen en lopen nooit helemaal in één lijn. Heb jij gebruik gemaakt van nieuwe deurrubbers?
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Ja nieuwe deurrubbers, wat het iets erger gemaakt heeft. Al sloot het daarvoor ook al niet lekker. Moest toen ook al redelijk hard de deur dicht doen. Weet dat ik niet moet hopen op een naadje van 1mm maar het kan vast beter dan hoe het nu is haha.
Als ik ga stellen ga ik zeker alles netjes beschermen. Wil niet weer naar de spuiter.
Als ik ga stellen ga ik zeker alles netjes beschermen. Wil niet weer naar de spuiter.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7896
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Bij mij sluit de bijrijdersdeur ook nog niet naar zin en kan ik nog iets doen, maar niet veel. Ik heb mijn oude rubbers nog, en deze deur is ook nog de originele en sluit nu minders als voorheen. Wel valt het bij mij op als ik bv de bestuurdersdeur open heb de bijrijdersdeur beter dicht gaat. Ik heb niet het probleem dat jij hebt met het naar buiten staan.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8892
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Staan behoorlijk open die deuren
Zijn de deuren bij het spuiten eruit geweest Melcher?
Zijn de deuren bij het spuiten eruit geweest Melcher?
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7896
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Waarschijnlijk in Zwitserland wel. Kan niet bedenken waarom ze er anders zo gaar in hangen.
Tijdens het overspuiten in 2012 niet.
Zonder rubbers heb ik niet gecontroleerd. Als die eruit zijn, dan de speling meten? Is dat beter?
Tijdens het overspuiten in 2012 niet.
Zonder rubbers heb ik niet gecontroleerd. Als die eruit zijn, dan de speling meten? Is dat beter?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8892
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Zonder de rubbers worden de naden niet meer of minder.
Betreffende de naden zul je eerst zoals maurice al aangaf de dikte van de vulplaatjes moeten (laten) berekenen en vervolgens de deuren gaan stellen. Het volledig sluiten van de deuren kun je alleen goed krijgen door de deurvanger (slotzijde) af te stellen. Echter met DIE maatvoering van de naden welke je hebt gemeten zou ik eerst de naden zelf in orde maken en dan pas naar het sluiten kijken.
Ik zelf had ook nieuwe rubbers na restauratie, echter tijdens de restauratie zijn alle kieren met schuifmaat gemeten en afgesteld.
Betreffende de naden zul je eerst zoals maurice al aangaf de dikte van de vulplaatjes moeten (laten) berekenen en vervolgens de deuren gaan stellen. Het volledig sluiten van de deuren kun je alleen goed krijgen door de deurvanger (slotzijde) af te stellen. Echter met DIE maatvoering van de naden welke je hebt gemeten zou ik eerst de naden zelf in orde maken en dan pas naar het sluiten kijken.
Ik zelf had ook nieuwe rubbers na restauratie, echter tijdens de restauratie zijn alle kieren met schuifmaat gemeten en afgesteld.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Melcher,
ik heb nog een maat nodig, n.l. het hoogteverschil (zie foto) Dat de deuren aan de onderkant aan de achterzijde wat open staan is overigens normaal.
Geen fabrieksoptie, maar gewoon standaard. En als je daar teveel aan gaat proberen te stellen, wordt het op andere plekken weer veel slechter.
Het is, zoals Sandro al stelde, zaak eerst de deuren qua sponningen uit te lijnen en recht te hangen.
Daarna kun je, door met de scharnieren en deurvanger naar binnen resp. naar buiten te verplaatsen, de verticale uitlijning regelen.
Verwacht geen perfect resultaat, daarvoor zijn de fabricagetoleranties gewoon te groot
ik heb nog een maat nodig, n.l. het hoogteverschil (zie foto) Dat de deuren aan de onderkant aan de achterzijde wat open staan is overigens normaal.
Geen fabrieksoptie, maar gewoon standaard. En als je daar teveel aan gaat proberen te stellen, wordt het op andere plekken weer veel slechter.
Het is, zoals Sandro al stelde, zaak eerst de deuren qua sponningen uit te lijnen en recht te hangen.
Daarna kun je, door met de scharnieren en deurvanger naar binnen resp. naar buiten te verplaatsen, de verticale uitlijning regelen.
Verwacht geen perfect resultaat, daarvoor zijn de fabricagetoleranties gewoon te groot
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Weer even vlug:
Links: Deur ~1mm te hoog (steekt dus iets uit boven het achter paneel)
Rechts: Deur ~2-3mm te laag (hangt dus iets onder het achter paneel)
Alvast super bedankt voor het meedenken allemaal!
Bij de waterpas foto's zeker niet bedenken dat de auto daar waterpas moet staan. Neus staat lager dan achter en kan dus nooit waterpas komen te staan.
Links: Deur ~1mm te hoog (steekt dus iets uit boven het achter paneel)
Rechts: Deur ~2-3mm te laag (hangt dus iets onder het achter paneel)
Alvast super bedankt voor het meedenken allemaal!
Bij de waterpas foto's zeker niet bedenken dat de auto daar waterpas moet staan. Neus staat lager dan achter en kan dus nooit waterpas komen te staan.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7896
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Ik had het met de plaatsing van de motorkap na het lassen van de spatborden. Motorkap gemonteerd voor de passing en tot mijn schrik veel verschil in de naden.
Bijna in paniek en kap er weer af en diagonalen gemeten, maar dit was perfect! Dus het zit hem in de motorkap zelf. Je kan er dus geen kl#te van op aan.
Bijna in paniek en kap er weer af en diagonalen gemeten, maar dit was perfect! Dus het zit hem in de motorkap zelf. Je kan er dus geen kl#te van op aan.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Als ik kijk naar wat je gemeten hebt zou ik er van uitgaan dat de scharnieren verzakt zijn
Zit er speling op de scharnieren?
Ik zou je wel willen helpen maar van hieruit is dit nogal moeilijk
Je kan altijd eens langskomen en dan bekijken we de zaak en als het simpel op te lossen is regelen we alles meteen
Zit er speling op de scharnieren?
Ik zou je wel willen helpen maar van hieruit is dit nogal moeilijk
Je kan altijd eens langskomen en dan bekijken we de zaak en als het simpel op te lossen is regelen we alles meteen
gr sven
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Is een uurtje rijden en dat heb ik er zeker voor over!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- Gino
- Alfetta Membro
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 12 okt 2012, 19:37
- Locatie: Spijkenisse
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Deuren opohangen is inderdaad een lastig karwei... ik moet ook nog ff aan de gang met de linker deur en één plaatje er tussen plaatsen, of zelfs twee van verschillende diktes op beide scharnieren.
kwestie van geduld en deur goed ondersteunen, maar dat hoef ik jullie niet te vertellen natuurlijk.
kwestie van geduld en deur goed ondersteunen, maar dat hoef ik jullie niet te vertellen natuurlijk.
_________________
gehad:
Alfetta sedan 1.8 licht blaauw - '73 nieuw
Alfa 75 rood - nieuw
Alfa 75 metallic blaauw - nieuw
Alfa 155 zwart - '92 / '96 nieuw
Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Kia Sportage 2,0 dagelijks gebruik
gehad:
Alfetta sedan 1.8 licht blaauw - '73 nieuw
Alfa 75 rood - nieuw
Alfa 75 metallic blaauw - nieuw
Alfa 155 zwart - '92 / '96 nieuw
Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Kia Sportage 2,0 dagelijks gebruik
-
- Alfetta Guru
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
- Locatie: Barendrecht
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Bijna alle GTV deuren die ik tot nu toe heb gezien hebben speling op de scharnieren en hangen dus. Uiteindelijk heeft dit niet zoveel effect op het afhangen in het slot.
Afhangen van de deuren is gewoon een kwestie van veel doen maar altijd een tijdrovend klusje. Deurnaden waren bij de GTV6 ook af fabriek gelijk.
Als het tegenzit ben ik ook een volle dag bezig met een deur
Bij het spuiten en strakmaken hoort het correct afhangen van de deuren in mijn optiek. Dat is dan weer een verklaring waarom spuit en strak maak werk indien goed gedaan zo duur is.
Gewoon zoals Jeroen aangaf de randen afplakken en "trial & error" met vulplaatjes de boel uitvullen. Werkt uiteindelijk gewoon het sneller dan alle berekeningen waarbij je het effect van het rubber toch niet mee kan nemen.
Bij al mijn restauratie projecten zitten de deuren (inclusief rubbers) er al tijdens het laswerk in en dan nog heb ik aan het eind stelwerk. Deuren spuit ik altijd los van de auto!
Succes!
Carl
Afhangen van de deuren is gewoon een kwestie van veel doen maar altijd een tijdrovend klusje. Deurnaden waren bij de GTV6 ook af fabriek gelijk.
Als het tegenzit ben ik ook een volle dag bezig met een deur
Bij het spuiten en strakmaken hoort het correct afhangen van de deuren in mijn optiek. Dat is dan weer een verklaring waarom spuit en strak maak werk indien goed gedaan zo duur is.
Gewoon zoals Jeroen aangaf de randen afplakken en "trial & error" met vulplaatjes de boel uitvullen. Werkt uiteindelijk gewoon het sneller dan alle berekeningen waarbij je het effect van het rubber toch niet mee kan nemen.
Bij al mijn restauratie projecten zitten de deuren (inclusief rubbers) er al tijdens het laswerk in en dan nog heb ik aan het eind stelwerk. Deuren spuit ik altijd los van de auto!
Succes!
Carl
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Nog niet verder gegaan met deuren uithangen, of draagarm / fusee aanpassingen, distributie riem wissel of de snellere nokkenassen. Nee, heb alleen de dempers weer op de zachtste stand gezet na de APK en ben lekker aan het rijden geweest.
Iets wat me wel al langer stoorde, was dat metalen afdek plaatjes, welke om de accessoires knoppen zitten, verschilde van kleur. Waarschijnlijk heeft het te maken met de originele interieur kleur (beige) van de auto, waardoor ze goud kleurig waren. Zag er niet uit. Gelukkig gingen deze kapjes eraf na wat gepriegel en zijn ze nu mat zwart kunnen gespoten. Beetje vreemd, maar de knop van de voor mistlampen (welke ik nog niet heb) was gewoon een groter gegoten stuk plastic en had geen metalen sier kapje. Dat kon natuurlijk niet, dus is de knop op maat geveild zodat ook hier een kapje op kon.
In een ver ver verleden:
Zo is het nu:
Erg ijdel en ja had vast andere dingen aan de auto kunnen doen die belangrijker waren, maar dit is stukken beter al zeg ik het zelf
Iets wat me wel al langer stoorde, was dat metalen afdek plaatjes, welke om de accessoires knoppen zitten, verschilde van kleur. Waarschijnlijk heeft het te maken met de originele interieur kleur (beige) van de auto, waardoor ze goud kleurig waren. Zag er niet uit. Gelukkig gingen deze kapjes eraf na wat gepriegel en zijn ze nu mat zwart kunnen gespoten. Beetje vreemd, maar de knop van de voor mistlampen (welke ik nog niet heb) was gewoon een groter gegoten stuk plastic en had geen metalen sier kapje. Dat kon natuurlijk niet, dus is de knop op maat geveild zodat ook hier een kapje op kon.
In een ver ver verleden:
Zo is het nu:
Erg ijdel en ja had vast andere dingen aan de auto kunnen doen die belangrijker waren, maar dit is stukken beter al zeg ik het zelf
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8892
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Mooi toch
Zijn soms de kleine dingen die het doen.
Zijn soms de kleine dingen die het doen.
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Morgen een leuke dag gepland staan! Ik ga tanken in Belgie! In de buurt van Sint-Niklaas / Axel.
Eerst een set fusees & draagarmen ophalen bij Ronnie. Eens kijken of de fusees te lassen zijn (maken zoals bij de SZ, misschien nog langer) zodat ik weg kom met een verlaagde auto en toch een juiste stuur geometrie zonder bumpsteer. En anders kijken of er een omgekeerde kogel in de draagarmen gemaakt kan worden. Misschien ook nog wat andere onderdelen, wie weet.
Daarna door naar Sven die heeft aangeboden mee te helpen met het deuren afstellen, zodat dit wat sierlijker staat.
Al met al, veel Alfa morgen. Het weer zit mee, dus
Eerst een set fusees & draagarmen ophalen bij Ronnie. Eens kijken of de fusees te lassen zijn (maken zoals bij de SZ, misschien nog langer) zodat ik weg kom met een verlaagde auto en toch een juiste stuur geometrie zonder bumpsteer. En anders kijken of er een omgekeerde kogel in de draagarmen gemaakt kan worden. Misschien ook nog wat andere onderdelen, wie weet.
Daarna door naar Sven die heeft aangeboden mee te helpen met het deuren afstellen, zodat dit wat sierlijker staat.
Al met al, veel Alfa morgen. Het weer zit mee, dus
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- kareltjeknetter
- Alfetta Membro
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
- Locatie: prov.groningen
Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Ik ben benieuwd, zoals het nu lijkt ga je me voor zijn......
-squadragrunn-
carry on waywards......
carry on waywards......