Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Bericht door Kodjo »

Ik heb een nieuwe drwasbalk ingebouwd (die was gescheurd) dus de achterwielen vallen er niet meer af. Voelt beter zo, stabieler in de bocht ook. Daarnaast is de motor en de middelste steunlager vervangen.

Helaas zit er nu een de trilling in de aandrijfas. Wat heb ik al geprobeerd:

- Ik heb alle bouten al een keer los gehad en daarna de motor gestart. Zo zou het spul op zijn natuurlijke plek moeten komen te zitten. Geen effect.
- Alles losgemaakt en vanaf de koppeling vastgedraaid met als laatste de steekas uit de motor. Geen effect.

Op de achterste donut zitten 2 originele dikke sluitringen en 1 dunne, nieuwe. De andere donuts zijn slecht te zien. Zou 1 verkeerde sluitring de trillingen kunnen veroorzaken?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Bericht door AlfettaOwner »

Lijkt me niet, maar om alles te elimineren zou ik de boel zo synchroon mogelijk opbouwen.
Boutlengte, schijfdikte en moeren.
Je geeft aan EN de motor te hebben vervangen EN het middenlager.

Een trilling in de cardanas blijft een lastig op te lossen probleem zonder deze 100% opnieuw te laten balanceren.
Er zijn, of is, een aantal bedrijven die dit kunnen.

Ik heb cardanassen gezien waarvan de donuts uit elkaar vielen maar waarbij absoluut gen trillingen waren.
Weet je bijv. zeker dat het probleem niet de motor zit, vliegwiel bijv?
Belangrijk ook is om de boel spanningsvrij op te bouwen, normaliter begin je met monteren aan de motorzijde en werkt zo naar achteren toe. Ik begrijp dat je aan de achterzijde bent begonnen?
Ik zeg niet dat hier het probleem zit, ik persoonlijk zou aan de voorzijde beginnen.

Om er zeker van te zijn dat alles goed zit zou ik de cardanas nogmaals eronderuit halen alles controleren en weer opnieuw monteren.
Hoe zit het met afstandschijven/bussen aan de ophanging van de motorzijde?
De cardanas dient in één lijn onder de Alfa te zitten.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Bericht door Kodjo »

Ik ben juist achteraan begonnen om spanningsvrij te kunnen werken. Zo trek je eerst alle bouten aan en neemt de as de kortste lengte aan. Daarna zet je de steekas vast. Zomaar een theorie.

De afstandsplaten en bussen zitten op de plek.

Dan heb ik nog 1 ring die in de dwarsbalk zit op het scharnierpunt van de triangle. Die kan ik onder of bovenop het scharnierpunt leggen. Daarmee gaat de triangle iets op en neer. De ring ligt nu op het scharnierpunt (zo zat ie ook) maar eronder lijkt me ook niet onlogisch.
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Bericht door gtv1981 »

Bij die van mij was
Ook eerst niets van trilling
Maar dan plots iedere keer als ik veranderde van versneling hoorde ik iedere keer een klop
Bleek toen een bakrubber kapot te zijn en iedere keer kantelde de bak tot tegen de bodem
Toen heb ik de bakrubber geblokeerd door een bout
Door te steken door de balk de rubber en de plaat in de midden en zo alles blokkeren zodat deze niet kon kantelen
Sindsdien trillingen vanaf 3000 toeren dus de bakrubber vervangen en trillingen waren minder
Dan de volledige aandrijving onderuit en bleek vooraan aan het vliegwiel in de bus een cirklips verdwenen te zijn
Zat achter het vliegwiel te zijn gevallen
Alles netjes weer gemonteerd wel wat last gehad om de kliklagers goed te krijgen bij iedere verbinding maar nu toch zo goed als trillingsvrij
gr sven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Bericht door AlfettaOwner »

Die schijf hoort aan de bovenkant te zitten met de bolling naar beneden.
De versnellingsbak kan iets in de lengterichting worden verschoven.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Bericht door Kodjo »

AlfettaOwner schreef:Die schijf hoort aan de bovenkant te zitten met de bolling naar beneden.
De versnellingsbak kan iets in de lengterichting worden verschoven.
Dan zit die goed :grin:
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Bericht door Kodjo »

Vandaag geprobeerd de trilling uit mijn as te krijgen. Eerst de dunne sluitring vervangen; null effect. Daarna een slangklem 2 uur op verschillende plaatsen geprobeerd; zelfde, dus geen merkbaar, effect.

We hebben nog eens goed naar de as gekeken en hij ziet er prima uit. Alleen de vork achter de voorste donut waar de steekas in steekt; daaraan is duidelijk een keer gelast. Naar mijn idee zit daar nu teveel materiaal.

Heeft iemand nog een goed deel liggen of desnoods een hele en goede aandrijfas?
Afbeelding
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Bericht door Kodjo »

gtv1981 schreef:Bij die van mij was
Ook eerst niets van trilling
Maar dan plots iedere keer als ik veranderde van versneling hoorde ik iedere keer een klop
Bleek toen een bakrubber kapot te zijn en iedere keer kantelde de bak tot tegen de bodem
Toen heb ik de bakrubber geblokeerd door een bout
Door te steken door de balk de rubber en de plaat in de midden en zo alles blokkeren zodat deze niet kon kantelen
Sindsdien trillingen vanaf 3000 toeren dus de bakrubber vervangen en trillingen waren minder
Dan de volledige aandrijving onderuit en bleek vooraan aan het vliegwiel in de bus een cirklips verdwenen te zijn
Zat achter het vliegwiel te zijn gevallen
Alles netjes weer gemonteerd wel wat last gehad om de kliklagers goed te krijgen bij iedere verbinding maar nu toch zo goed als trillingsvrij
Hoi Sven, zat je stuk nog ff door te lezen want ik krijg die trilling er niet uit. Waar zitten die circlips dan, ik kan me niet herinneren dat ik er 1 gezien heb. In de as of op het vliegwiel zelf?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Bericht door gtv1981 »

Aan de kant van het vliegwiel
Op het einde van de aandrijfas zit een busje
deze zit vast op de aandrijfas en schuift in het centergat van het vliegwiel
In dít busje zit een drukveer en deze wordt geborgt door een cirklips inwendig
gr sven
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trilling aandrijfas door verschillende sluitringen?

Bericht door Kodjo »

Vandaag bij Ter Berg in Hoogeveen geweest. Die balanceren van alles, voornamelijk vrachtwagens. Hun idee: De as is krom omdat hij stationair al behoorlijk slingert. Kan ook wel want we kregen hem niet echt makkelijk onder de auto vandaan....

Film van de as in het tussenlager:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/795 ... rijfas.MOV

Dus: Aandrijfas gezocht die goed is, wie heeft er nog een liggen? http://www.alfetta-transaxle.nl/forum/v ... =12&t=5435
GTV 6, 3l uit 1981
Plaats reactie