Volgens mij is de ET de afstand tussen het aanlegvlak van de velg op de wielnaaf en het midden van de velg, bij een positieve ET waarde ligt dit aanlegvlak naar de buitenste zijde van de velg t.o.v. het midden, bij een negatieve waarde naar binnen (ET = 0 als aanlegvlak precies in het midden ligt).Beretta schreef:Weet je zeker dat je een grotere ET waarde wilt?
Dan komen de velgen namelijk verder naar binnen te staan.
Hoe kleiner de ET waarde, des te verder de velgen naar buiten komen!
Maurice
De meeste velgen hebben een positieve ET waarde, is deze waarde groot, dan ligt het aanlegvlak ver naar buiten, dus de velg komt verder naar binnen, als deze aanligt op de wielnaaf (dus een smallere spoorbreedte)
De Rial velgen waarmee mijn GTV6 in Duitsland is geleverd hebben een ET van 35 mm en de originele Campagnolo's hebben zelfs 45 mm.
Aangezien de Ronals zonder remschijf tussen naaf en velg gewoon passen achter, denk ik dat ik naar binnen voldoende ruimte zou moeten hebben voor een iets bredere velg (8 i.p.v. 7"), maar voor een bredere buitenrand (is optisch mooier), moet het velgaanlegvlak verder naar binnen, dus een iets grotere ET waarde, althans volgens mij...

Stel ik pak die 1" alleen aan de buitenzijde, waardoor ik een 1" bredere buitenrand krijg, dan moet de oude ET om dezelfde 1" groter worden (van het oorspronkelijke velg-midden), om de velg niet verder naar buiten laten komen, maar omdat de velg ook breder wordt, wordt de nieuwe ET = 25 mm vd oude ET + 1" extra velgbreedte - 1/2" verschuiving van het velg-midden door de extra breedte = 37,7 mm (als ik me tenminste niet ergens vergist heb in m'n berekening).
Ik denk niet, dat dat zondermeer zo maar kan bij een Ronal velg, omdat het hart waarschijnlijk niet zoveel "vlees" heeft, we dromen verder...
Groet, Jeroen