mijn volgende GTV6
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7898
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 20:49
- Locatie: Noordscheschut
Re: mijn volgende GTV6
Soms werkt het ook als je probeerd ze eerst iets vaster te draaien en dan weer los.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: mijn volgende GTV6
Ik zou een stuk bandstaal nemen en daar 2 gaten in boren op steekcirkelafstand van de aandrijfasbouten, dan kun je daar het verdraaien van de schrijven mee tegengaan.
Mijn ervaring is dat een platte steek/ringsleutel veel beter werkt dan een ringsleutel.
Ten eerste ligt de uitgeoefende kracht in lijn met de kop van de bout, wat bij een gekropte ringsleutel niet het geval is.
Als je er met een hamer op slaat om te schrikken, schiet hij er ook niet af.
Ten tweede is een steek/ringsleutel (die van mij dan toch in elk geval) wat slanker, waardoor hij beter past tussen de zeer beperkte ruimte tussen kop bout en verbindingsstuk aandrijfas. Je kunt de bouten daarmee meer dan een kwartslag per keer draaien. Een ringsleutel heeft daar meestal niet eens voldoende ruimte om recht op de zeskantkop gezet te worden!
Mijn ervaring is dat een platte steek/ringsleutel veel beter werkt dan een ringsleutel.
Ten eerste ligt de uitgeoefende kracht in lijn met de kop van de bout, wat bij een gekropte ringsleutel niet het geval is.
Als je er met een hamer op slaat om te schrikken, schiet hij er ook niet af.
Ten tweede is een steek/ringsleutel (die van mij dan toch in elk geval) wat slanker, waardoor hij beter past tussen de zeer beperkte ruimte tussen kop bout en verbindingsstuk aandrijfas. Je kunt de bouten daarmee meer dan een kwartslag per keer draaien. Een ringsleutel heeft daar meestal niet eens voldoende ruimte om recht op de zeskantkop gezet te worden!
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: mijn volgende GTV6
Als je nog een setje van die adapters hebt voor de aandrijfassen dan zou ik diegene afslijpen die er nu op zitten. Dan kun je er met de slagmoersleutel bij.
Platte ringsleutels zijn er overigens ook, en ook beter geschikt om op te slaan omdat ze er minder makkelijk afschieten en de kracht beter verdelen over de kop van de bout. Zijn zelfs speciale ringslagsleutels, kortere stevige sleutels echt bedoeld om met een vuistje op te slaan.
Platte ringsleutels zijn er overigens ook, en ook beter geschikt om op te slaan omdat ze er minder makkelijk afschieten en de kracht beter verdelen over de kop van de bout. Zijn zelfs speciale ringslagsleutels, kortere stevige sleutels echt bedoeld om met een vuistje op te slaan.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn volgende GTV6
alle bouten los gekregen
een paar dagen elke avond met kruipolie ingespoten
en alle bouten met een ringsleutel los gekregen
behalve 1 (waarom is er altijd 1 die niet wil meewerken
)
na een uur vanalles geprobeerd te hebben toch de slijpschijf bovengehaald en met een dun schijfje (1mm dik ) het rondsel tussen remschijf en bout zoveel mogelijk weg geslepen
zonder in de bout te slijpen
en
zo kreeg ik de laatste ook los
hop naar het volgende






een paar dagen elke avond met kruipolie ingespoten
en alle bouten met een ringsleutel los gekregen

behalve 1 (waarom is er altijd 1 die niet wil meewerken

na een uur vanalles geprobeerd te hebben toch de slijpschijf bovengehaald en met een dun schijfje (1mm dik ) het rondsel tussen remschijf en bout zoveel mogelijk weg geslepen
zonder in de bout te slijpen
en



hop naar het volgende

gr sven
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: mijn volgende GTV6
Altijd fijn als het uiteindelijk toch lukt 

Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn volgende GTV6
Nu ben ik met de versnellingsbak bezig
Er zit een ts 75 koppeling op
Is dit beter dan de dubbele koppeling van een gtv6?
Maar het kan ook zijn dat het een hele versnellingsbak is van een 75
Kan ik dit ergens nakijken?
Heb wel gezien dat er een nummer is in geslagen
Ben ik daar iets mee?
Zal deze week foto's plaatsen
Er zit een ts 75 koppeling op
Is dit beter dan de dubbele koppeling van een gtv6?
Maar het kan ook zijn dat het een hele versnellingsbak is van een 75
Kan ik dit ergens nakijken?
Heb wel gezien dat er een nummer is in geslagen
Ben ik daar iets mee?
Zal deze week foto's plaatsen

gr sven
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: mijn volgende GTV6
Haal het diff eens los, aan de verhouding zou je moeten zien welke bak het is.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Jesper75
- Alfetta Membro
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37
Re: mijn volgende GTV6
Aan het schakel mechaniek te zien is dit niet van een 75, volgens mijn ken je het ook zien aan de opnemer van de km teller maar dat weet ik niet zeker.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: mijn volgende GTV6
Geen isostatisch systeem zoals bij de 75, waarschijnlijk alleen de koppeling idd.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn volgende GTV6
heb de bak open gegooid


hoe kun je zien aan de dif of het een bak is van een gtv6?
ik denk de tanden tellen maar hoeveel moeten dat er zijn

wordt vervolgd


hoe kun je zien aan de dif of het een bak is van een gtv6?
ik denk de tanden tellen maar hoeveel moeten dat er zijn


wordt vervolgd

gr sven
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1625
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
Re: mijn volgende GTV6
overbrenging vlg ingescand alfa kaartje


Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn volgende GTV6
de bak zelf is dus van een GTV6
alles een goed afwassen en ik ga bij deze ook de tandwielen verlichten van gewicht
ik hoop zo het verslijten van de 2de versnelling tegen te gaan
wat is eigenlijk de reden dat de 2de versnelling zo kan kraken
het verschil van overbrenging tussen 1 en 2 te groot
of zakt het toerental van de motor te traag door een te groot gewicht
alles een goed afwassen en ik ga bij deze ook de tandwielen verlichten van gewicht
ik hoop zo het verslijten van de 2de versnelling tegen te gaan
wat is eigenlijk de reden dat de 2de versnelling zo kan kraken

het verschil van overbrenging tussen 1 en 2 te groot
of zakt het toerental van de motor te traag door een te groot gewicht

gr sven
- Jesper75
- Alfetta Membro
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37
Re: mijn volgende GTV6
Versleten synchromesh
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn volgende GTV6
Wat is eigenlijk de reden dat ze zo snel verslijten?
Is de bak te zwaar of het verschil van overbrenging tussen 1en2 te groot
Of kan ik gewoon niet schakelen?
Is de bak te zwaar of het verschil van overbrenging tussen 1en2 te groot
Of kan ik gewoon niet schakelen?
gr sven
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: mijn volgende GTV6
Goede vraag eigenlijk maar heb er zelf geen antwoord op, maar er zijn er vele die dan niet kunnen schakelen
Ben wel benieuwd naar het antwoord en het "verlichten"van de tandwielen zoals je dat noemt.

Ben wel benieuwd naar het antwoord en het "verlichten"van de tandwielen zoals je dat noemt.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: mijn volgende GTV6
Het materiaal van de synchro's is eigenlijk wat zacht waardoor ze vrij hard slijten.
Doel van de synchro's is om het snelheidsverschil tussen tandwielen op te vangen en te zorgen dat ze even hard gaan draaien. Als je de tandwielen lichter maakt, bv door er gaten in te boren of ze af te draaien, zijn ze makkelijker te versnellen en af te remmen. Dat komt de levensduur ten goede.
Doel van de synchro's is om het snelheidsverschil tussen tandwielen op te vangen en te zorgen dat ze even hard gaan draaien. Als je de tandwielen lichter maakt, bv door er gaten in te boren of ze af te draaien, zijn ze makkelijker te versnellen en af te remmen. Dat komt de levensduur ten goede.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 10 feb 2011, 18:39
- Locatie: Heerenveen
Re: mijn volgende GTV6
Alfaholics levert toch gemodificeerde die langer meegaan?
Als het niet lukt moet je beter
je best doen!
je best doen!
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
- Locatie: `sheerhendrikskinderen
Re: mijn volgende GTV6
idd het gewicht v/d tandwielen speelt een rol,zoals je ziet is tandwiel van de eerste 2 versnelingen een behoorlijk stuk groter,want volgens mij schakelen we niet meer met de 2e versnelling dan bijvoorbeeld 3 en 4.AlfettaOwner schreef:Goede vraag eigenlijk maar heb er zelf geen antwoord op, maar er zijn er vele die dan niet kunnen schakelen![]()
Ben wel benieuwd naar het antwoord en het "verlichten"van de tandwielen zoals je dat noemt.
kijk eens bij http://www.performatek.com/" onclick="window.open(this.href);return false; dan zie je hoe en welk patroon je kan boren.
ergens op het forum staat ook iets over tandwielen uitboren,maar persoonlijk moet ik er niet aan denken tijdens het rijden(trackdays) dat je bak in gruzels draait door een gebroken tandwiel.....
want echt gemakkelijk kan je hier niet bij is tenminste mijn ervaring als amateur.
inieder geval veel succes met je project.

1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn volgende GTV6
aan de versnellingsbak wordt beetje per beetje verder gewerkt
maar ondertussen ben ik thuis aan de voorste draagarmen bezig

maar hoe haal je die uit elkaar


zo ver ben ik al
maar ondertussen ben ik thuis aan de voorste draagarmen bezig

maar hoe haal je die uit elkaar



zo ver ben ik al

gr sven