mijn eerste GTV6
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn eerste GTV6
Hoe kan ik da controle bij een gtv6?
Ik heb ze geplaatst op de markering in het blok zelf
Ik heb ze geplaatst op de markering in het blok zelf
gr sven
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: mijn eerste GTV6
Ik weet niet precies hoe dat zit bij de 6-cilinder.
Bij het 4-cilinder Nord blok staan merktekens op de nokkenassen en op het voorste lager.
Indien ze 180° verdraaid staan, kloppen de merktekens dus ook, ofschoon de nokkenassen helemaal verkeerd staan.
Bij veel motoren is het zo dat wanneer de eerste (voorste) cilinder op het bovenste dode punt staat,
zowel de nok van de inlaat als van de uitlaat van die cilinder naar buiten wijst.
Kan iemand hier op het forum aangeven hoe dat bij de 6-cilinder is?
Bij het 4-cilinder Nord blok staan merktekens op de nokkenassen en op het voorste lager.
Indien ze 180° verdraaid staan, kloppen de merktekens dus ook, ofschoon de nokkenassen helemaal verkeerd staan.
Bij veel motoren is het zo dat wanneer de eerste (voorste) cilinder op het bovenste dode punt staat,
zowel de nok van de inlaat als van de uitlaat van die cilinder naar buiten wijst.
Kan iemand hier op het forum aangeven hoe dat bij de 6-cilinder is?
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn eerste GTV6
Hoe controleer ik dat bij een gtv6?
Alle assen staan op hun markering afgesteld
Alle assen staan op hun markering afgesteld
gr sven
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:36
Re: mijn eerste GTV6
Als ik het zo lees lijkt het me waarschijnlijk dat je ontsteking van timing af is om of andere reden.
Dat is ongeveer de enige verklaring als je wel vonk en benzine hebt, maar motor wil niet aanslaan.
Cil 1 in BDP met beide nokken vrij. streepjes op nokkenassen op gelijnd met streepjes lager kappen.
Rotor van verdeler moet dan oplijnen aansluiting van cil 1 op verdelerkap.
Weet je zeker dat alle bougiekabels goed zitten op de verdelerkap?
En koop een werkplaatshandboek.
Gr
DJ
Dat is ongeveer de enige verklaring als je wel vonk en benzine hebt, maar motor wil niet aanslaan.
Cil 1 in BDP met beide nokken vrij. streepjes op nokkenassen op gelijnd met streepjes lager kappen.
Rotor van verdeler moet dan oplijnen aansluiting van cil 1 op verdelerkap.
Weet je zeker dat alle bougiekabels goed zitten op de verdelerkap?
En koop een werkplaatshandboek.
Gr
DJ
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:36
Re: mijn eerste GTV6
diedjee schreef:Correct, de maximale vervroeging mag niet voorbij de M.
P= point mort (of iets dergelijks....) = BDP = bovenste dode punt. (of TDC, top dead centre in engels)
Als ik cil 1 in bdp staat met kleppen dicht (compressieslag) moeten de streepjes op de nokkenassen oplijnen met streepjes op de nokkenaslagerkappen.
Bij 4 cilinder staat hoort rotor van de verdeler dan naar voren staan, nokjes in verdeler en rotorkap zorgen er dan voor dat onsteking ook op cil 1 staat. Is dacht ik bij 6 cyl ook zo. Maar durf ik niet uit m'n hoofd te zeggen.
Maakt op zich niet zoveel uit als rotor verkeerd staat, als je stand van de verdeler er maar op aan past. (verdraaien om de as)
Bij electronisch ontsteking (motronic etc) kan dat straffeloos zonder dat je ontstekingtiming beinvloed.
Bij een ouderwetse ontsteking (contactpuntjes en vlieggewichtjes met veertjes) pas je ook de vervroeging aan als je aan verdeler draait.
Ik ben niet goed bekend met L jetronic maar volgens mij kan je daarbij ook rustig aan verdeler draaien.
Als je strobe lamp heb kan je het eenvoudig controleren.
Gr
DJ
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn eerste GTV6
De nokkenassen staan goed
3x toe gecontroleerd
Met stroboscoop de ontsteking juist op het streepje gezet
Daar zit volgens mijn alles goed
Kan het zijn als de benzine meer dan 5 maand oud is dat ze daarom niet start?
3x toe gecontroleerd
Met stroboscoop de ontsteking juist op het streepje gezet
Daar zit volgens mijn alles goed
Kan het zijn als de benzine meer dan 5 maand oud is dat ze daarom niet start?
gr sven
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:36
Re: mijn eerste GTV6
5 mnd, nee dat is wel erg snel volgens mij. Ook voor moderne benzine.
Weet je zeker dat alle bougiekabels goed op de verdelerkap zitten?
Je zal echt niet de eerste zijn die daar een fout mee maakt.
En niet de laatste ook.
Is mezelf ook wel eens overkomen.
Komt er zelfs niet het geringste plofje uit??
Als je benzine en vonk hebt kan het eigenlijk alleen maar timing zijn.
Of het moet echt een verschrikkelijk zwak flut vonkje zijn. Of veel en veel te benzine.
Maar je had een goed rijdende auto. Je wisselt de waterpomp en hij doet het niet meer.
Correcte samenvatting??
Dus wat is er allemaal los geweest?
In die hoek moet je het zoeken.
Sensor voor koude start verrijking/koelvloeistof temperatuur zit op thermostaathuis.
Misschien verzuipt hij?? Je kan proberen benzine toevoer af te knijpen zodat je wat minder benzine inspuit.
Gr
DJ
Weet je zeker dat alle bougiekabels goed op de verdelerkap zitten?
Je zal echt niet de eerste zijn die daar een fout mee maakt.
En niet de laatste ook.
Is mezelf ook wel eens overkomen.
Komt er zelfs niet het geringste plofje uit??
Als je benzine en vonk hebt kan het eigenlijk alleen maar timing zijn.
Of het moet echt een verschrikkelijk zwak flut vonkje zijn. Of veel en veel te benzine.
Maar je had een goed rijdende auto. Je wisselt de waterpomp en hij doet het niet meer.
Correcte samenvatting??
Dus wat is er allemaal los geweest?
In die hoek moet je het zoeken.
Sensor voor koude start verrijking/koelvloeistof temperatuur zit op thermostaathuis.
Misschien verzuipt hij?? Je kan proberen benzine toevoer af te knijpen zodat je wat minder benzine inspuit.
Gr
DJ
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn eerste GTV6
Ik had inderdaad een goed rijdende auto
Met soms zijn kuren
Ik starte de wagen en was direct weg
Maar de koppeling plakte
Dan afgelegd en de gtv6 naar buiten geduwd
In 1ste plaatst maar wilde niet meer vertrekken
Dat terug in neutraal maar niets meer
Geen beweging in te krijgen
De nokkenassen waren en tand verplaarsr
Waarschijnlijk de spanner die niet goed op spanning stond dacht ik
Maar nu doet ze nog steeds niets
Maar had in het verleden soms ook problemen hoor
De auto start direct, rij van de stalling naar de voordeur
Leg die stil om nog iets te halen in huis en daarna niets meer
Heb toen 2 dagen aan het uitmeten geweest maar niets gevonden en niets veranderd
Maar de derde dag sloeg die plots aan en 6 maand geen probleem meer en nu dit
Ik heb hier zelf al 3 contact sloten gemonteerd
Maar niets helpt
Met soms zijn kuren
Ik starte de wagen en was direct weg
Maar de koppeling plakte
Dan afgelegd en de gtv6 naar buiten geduwd
In 1ste plaatst maar wilde niet meer vertrekken

Dat terug in neutraal maar niets meer
Geen beweging in te krijgen
De nokkenassen waren en tand verplaarsr
Waarschijnlijk de spanner die niet goed op spanning stond dacht ik
Maar nu doet ze nog steeds niets
Maar had in het verleden soms ook problemen hoor
De auto start direct, rij van de stalling naar de voordeur
Leg die stil om nog iets te halen in huis en daarna niets meer
Heb toen 2 dagen aan het uitmeten geweest maar niets gevonden en niets veranderd
Maar de derde dag sloeg die plots aan en 6 maand geen probleem meer en nu dit

Ik heb hier zelf al 3 contact sloten gemonteerd
Maar niets helpt
gr sven
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn eerste GTV6
Waar zit die koud start sensor?
Is dat aan de thermostaat met een bruine stekker?
Want als ik veel probeer te staren loopt de benzine als langs de luchtfilter naar buiten gedruppeld
Is dat aan de thermostaat met een bruine stekker?
Want als ik veel probeer te staren loopt de benzine als langs de luchtfilter naar buiten gedruppeld
gr sven
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:36
Re: mijn eerste GTV6
Er zitten twee sensoren op thermostaat huis.
Die van de L jet is degene met twee stekkers.
Die van klvlst temp meter heeft maar 1 stekker.
Geen idee wat de weerstand bij kamer temp moet zijn.
Gr
DJ
Die van de L jet is degene met twee stekkers.
Die van klvlst temp meter heeft maar 1 stekker.
Geen idee wat de weerstand bij kamer temp moet zijn.
Gr
DJ
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:36
Re: mijn eerste GTV6
Niets meer, als in motor gaat ook niet rond?gtv1981 schreef:
Maar had in het verleden soms ook problemen hoor
De auto start direct, rij van de stalling naar de voordeur
Leg die stil om nog iets te halen in huis en daarna niets meer
Heb toen 2 dagen aan het uitmeten geweest maar niets gevonden en niets veranderd
Maar de derde dag sloeg die plots aan en 6 maand geen probleem meer en nu dit
Ik heb hier zelf al 3 contact sloten gemonteerd
Maar niets helpt
Of niets meer in de zin motor gaat rond maar slaat niet aan?
Gr
DJ
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3087
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: mijn eerste GTV6
Even op de verdelerkap de doppen omwisselen met degene die er precies tegenover zit. Dan zet je je ontsteking feitelijk ook 180 graden verkeerd.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3087
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: mijn eerste GTV6
Zie nu dat ik beter verder had kunnen lezen voor ik reageerde...



Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn eerste GTV6
Het is gewoon dat de motor niet aanslaat maar wel nog rond draaitdiedjee schreef:Niets meer, als in motor gaat ook niet rond?gtv1981 schreef:
Maar had in het verleden soms ook problemen hoor
De auto start direct, rij van de stalling naar de voordeur
Leg die stil om nog iets te halen in huis en daarna niets meer
Heb toen 2 dagen aan het uitmeten geweest maar niets gevonden en niets veranderd
Maar de derde dag sloeg die plots aan en 6 maand geen probleem meer en nu dit
Ik heb hier zelf al 3 contact sloten gemonteerd
Maar niets helpt
Of niets meer in de zin motor gaat rond maar slaat niet aan?
Gr
DJ
gr sven
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn eerste GTV6
De motor gaat wel rond maar slaat niet meer aandiedjee schreef:Niets meer, als in motor gaat ook niet rond?gtv1981 schreef:
Maar had in het verleden soms ook problemen hoor
De auto start direct, rij van de stalling naar de voordeur
Leg die stil om nog iets te halen in huis en daarna niets meer
Heb toen 2 dagen aan het uitmeten geweest maar niets gevonden en niets veranderd
Maar de derde dag sloeg die plots aan en 6 maand geen probleem meer en nu dit
Ik heb hier zelf al 3 contact sloten gemonteerd
Maar niets helpt
Of niets meer in de zin motor gaat rond maar slaat niet aan?
Gr
DJ
gr sven
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn eerste GTV6
Als je de luchtmassa meter er tussen uit haalt,
Kan de motor dan aanslaan?
Ik heb gisteren de injectie uitgebouwd en die werkt goed
Alle injectoren verstuiven goed
Heb nieuwe benzine ingedaan
Maar nog steeds geen plof te horen
Wel met remmenrijniger
Kan de motor dan aanslaan?
Ik heb gisteren de injectie uitgebouwd en die werkt goed
Alle injectoren verstuiven goed
Heb nieuwe benzine ingedaan
Maar nog steeds geen plof te horen
Wel met remmenrijniger
gr sven
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: mijn eerste GTV6
Zonder luchtmassameter loopt een motor gewoon.
De ECU krijgt dan geen gegevens, maar is zo geprogrammeerd dat er dan van gemiddelde waardes wordt uitgegaan.
Indien de motor met remmenreiniger start is het dus wel duidelijk een brandstofgerelateerd probleem.
De ECU krijgt dan geen gegevens, maar is zo geprogrammeerd dat er dan van gemiddelde waardes wordt uitgegaan.
Indien de motor met remmenreiniger start is het dus wel duidelijk een brandstofgerelateerd probleem.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
- gtv1981
- Advanced Membro
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
- Locatie: Sint Niklaas Belgie
Re: mijn eerste GTV6
In welke richting moet de motor draaien?
Als je voor de auto staat moet die toch in wijzers zin draaien?
Als je voor de auto staat moet die toch in wijzers zin draaien?
gr sven
- joy
- Alfetta Novizio
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 23 sep 2007, 15:03
Re: mijn eerste GTV6
Want als ik veel probeer te staren loopt de benzine als langs de luchtfilter naar buiten gedruppeld
Dit kan eigenlijk alleen via het koude start ventiel. De eigenlijke injectoren zitten te ver bij het luchtfilter vandaan.
Heb het hele verhaal niet gelezen alleen dat ie met remreiniger wel de neiging heeft aan te slaan.
Zou eens een led spanningszoeker op een afgekoppelde injectordraad zetten (dus ene draad van de led spanningszoeker op ene pinnetje en andere op overgebleven pin in stekker) en dan motor starten. Zou een pulsje op led te zien moeten zijn. (moet dus wel een led spanningszoeker zijn.)
Dit kan eigenlijk alleen via het koude start ventiel. De eigenlijke injectoren zitten te ver bij het luchtfilter vandaan.
Heb het hele verhaal niet gelezen alleen dat ie met remreiniger wel de neiging heeft aan te slaan.
Zou eens een led spanningszoeker op een afgekoppelde injectordraad zetten (dus ene draad van de led spanningszoeker op ene pinnetje en andere op overgebleven pin in stekker) en dan motor starten. Zou een pulsje op led te zien moeten zijn. (moet dus wel een led spanningszoeker zijn.)
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:36
Re: mijn eerste GTV6
Zonder me verder echt in L jet bedradingschema's bedradingschema's verdiept te hebben,
heb je het "zgn" dubbelrelais al eens vervangen voor een nieuwe en alle aansluitingen op dit relais al eens nagelopen?? Ik kon dit relais paar jaar geleden nog gewoon origineel bosch nieuw kopen voor 20 30 euro of zo. Als ik het goed heb verzorgd dit "dubbelrelais" de stroomvoorziening tbv injectie en onsteking?
Je zou ook eens een andere ECU kunnen proberen.
Het willekeurig soms wel/soms niet aanslaan kan in ieder geval niets met timing van nokkenassen of ontsteking te maken hebben.
Gr
DJ
heb je het "zgn" dubbelrelais al eens vervangen voor een nieuwe en alle aansluitingen op dit relais al eens nagelopen?? Ik kon dit relais paar jaar geleden nog gewoon origineel bosch nieuw kopen voor 20 30 euro of zo. Als ik het goed heb verzorgd dit "dubbelrelais" de stroomvoorziening tbv injectie en onsteking?
Je zou ook eens een andere ECU kunnen proberen.
Het willekeurig soms wel/soms niet aanslaan kan in ieder geval niets met timing van nokkenassen of ontsteking te maken hebben.
Gr
DJ