Trillen aandrijfas of koppeling

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Kodjo »

Heren,

Ik heb last van trillen in de aandrijflijn. Alle rubbers heb ik al vervangen. Dat wil zeggen van motorsteunen, tot donuts, hanglager en versnellingsbak rubbers. Zelfs het rubber voorin de A-arm is vervangen. Alleen het ophangrubber van de bak moet nog.

Wel iets soepeler maar de trillingen blijven.

Ik heb extra goed opgelet of de centreerlagers goed gemonteerd zijn (in de donut bij de hanglager en de donut op de koppeling). Die zitten goed.

Het gekke is dat ik de trilling kan opheffen door een paar keer opnieuw te koppelen. Stel ik heb trillingen bij 2500 rpm. Dan koppel ik onder het rijden een paar keer opnieuw tot de trillingen over zijn. Grote kans dat ze dan ergens anders in het toeren gebied terug komen, bijvoorbeeld rond de 3000.

Het kan bijna niet anders dan dat dit in de koppeling zit. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat de plaat en drukgroep juist (orientatie t.o.v. elkaar) terug gebouwd zijn de laatste keer...

Wie heeft er nog ideeen?
GTV 6, 3l uit 1981
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door diedjee »

Bij stilstaande auto en je toert motor op en af, heb je dan trillingen? (bak in z'n vrij)
En idem maar dan met koppeling ingetrapt?

Kan best dat er "iets" is met de koppeling.
Wat voor koppeling heb je? Origineel gtv6, dubbele plaat getrokken, origineel 75V6 en turbo, enkele plaat getrokken, of 75TS, enkele plaat duwend?


Gr
DJ
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Kodjo »

Hey DJ, sorry dat ik zo laat reageer.

Dit is een gewone 75TS koppeling dus enkele plaat geduwd.

Als ik stilsta, in zijn vrij, heb ik ook trillingen. Als ik de koppeling intrap hou ik die trillingen. Mijn idee is dat in zijn vrij de plaat even hard blijft draaien als het huis dus er eigenlijk niets veranderd als je de koppeling intrapt. Bij het rijden en in een versnelling laten staan verandert er wel iet, dan kunnen de cardanas en de plaat een verschillende rotatiesnelheid krijgen.

Maar ik zal nog eens een extra test doen om je vraag 100% zeker te kunnen beantwoorden.
GTV 6, 3l uit 1981
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door diedjee »

Z'on trage reactie vind ik binnen 36 uur op 2de pinksterdag niet hoor. :wink:

Trouwens op 31 mei reageren op een vraag van 27 mei is niet echt vlot.... :grin:

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Kodjo »

Gisteren lekker gereden. Het is lekker dat ik nu trillingsvrij kan rijden. Gewoon een paar keer opnieuw koppelen.

Ik heb getracht te testen maar het *lijkt* erop dat als ik trillingsvrij kan rijden dit in alle toerentallen zo blijft (van 1500 tot 4000). Ook als ik ontkoppel en het toerental varieer lijkt de aandrijflijn trillingsvrij te blijven.

Als er trillingen zijn zijn die er in gekoppelde en ontkoppelde toestand, voornamelijk bij 2500-3000 toeren.

Kan dit de drukgroep zijn? De diafragmaveer die niet helemaal goed centreert? Of de koppelingsplaat zelf (die niet helemaal goed centreert)?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Kodjo »

Pilot lager misschien?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door AlfettaOwner »

Ik weet niet hoe erg het voelt, maar beste lijkt me om alles na te lopen.
Koppelingsplaat centreren en lagering/ophanging cardan nalopen.

Blijft lastig om een juiste diagnose te stellen achter het scherm, alleen mogelijk oorzaken kunnen worden aangegeven.
Heb eens een donut onder een transaxle uitgehaald die uit elkaar viel bij demontage, echter trilde de aandrijving totaal niet.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door diedjee »

Ik durf het zo niet te zeggen.
Als je er vanaf wilt zal je gewoon moeten beginnen met demonteren en alles goed inspecteren.
Als eerste de koppeling.
Pilot/centreerlager in de koppeling staat stil in gekoppelde toestand. Dus denk niet dat die het is, aangezien je het zowel gekoppeld als ontkoppeld hebt.
Als koppeling eraf ligt ook eens goed aan de ingaande bakas voelen. Daar waar de de koppelingplaat op schuift.
En lagers van de koppeling zelf. Als je cardanas los haalt kan je daar wellicht ook wel iets aan voelen. Maar zowel met koppeling in als uit is het beeld vertekend.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Kodjo »

Jta, pilot lager lijkt me ook vreemd. We hebben de koppeling nog niet zo lang geleden los gehad en toen leken alle lagers prima in orde. De enige waar ik helemaal niet naar gekeken heb is het piloot lager en de lagers in de bak. De lagers van het vliegwiel leken oke.

Overigens is alles mooi stil, geen geluiden in gekoppelde of ontkoppelde toestand, niet in een versnelling of in vrijloop.

Inderdaad moet alles gewoon los en geïnspecteerd. Gaan we doen als de brug weer vrij is. Kan een weekje of 2 duren. Ik laat weten of we iets gevonden hebben. Bedankt voor je input!
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Kodjo »

Nou ja, het was dus de drukgroep. Ik snap nog niet het het kan maar het gat in de drukgroep zit niet in het midden zoals je op de video kan zien. Nu, met een nieuwe drukgroep, is het geheel bijna trillingsvrij.

https://youtu.be/V5KAUCy1oTs
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door giuliettaevo »

augenreib.gif dat is wel apart.. Dat verwacht je niet en dan is het lastig zoeken.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Kodjo »

Precies. Heeft even geduurd. Overigens, als het warm is zijn er nog minder trillingen. Zouden de rubbers dan zachter worden?
GTV 6, 3l uit 1981
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door diedjee »

Iig mooi dat het uiteindelijk verholpen is.
Dit is idd niet eerste waar je aan denkt! :shock:

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Beretta »

Inderdaad, mooi dat het opgelost is. Uitlijning van koppeling is inderdaad wel heel belangrijk.
Indien het warmer wordt, worden de rubbers zachter en zullen de baksteunen minder trillingen doorgeven, dus dat is wel logisch.
Zijn ze te zacht, gaat de boel weer op en neer slaan....
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Klaas »

wat wordt er eigenlijk bedoelt met het "uitlijnen" van de koppeling ? welke oriëntatie tegen over elkaar ? en hoe zijn de werkzaamheden. ik heb na het vervangen van de tweede versnelling ook een lichte trilling in koppeling of aandrijfas (tussenlager al vervangen)

Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Beretta »

Daar heb je speciale setjes voor, feitelijk een asje met de juiste maten, dat zorgt dat alles gecentreerd is. Indien je de boel vastgedraaid hebt, haal je die centreeras eruit.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=wByWjLN_9Bk
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door diedjee »

Dat ken ik alleen tbv centreren koppelingplaat zelf. Je kan ook gewoon as afzagen van oude scrapbak. Heb ik gedaan.
Drukgroep zit gewoon met paspennen op koppelingdrager. Kan maar op 1 manier.
In het filmpje is er "gewoon" iets mis met plaatsing diafragma veer in de drukgroep.

Gr
DJ
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door diedjee »

Nou ja feitelijk dus precies zoals in het filmpje.
Had ff niet in de gaten dat het ander filmpje was.
Centreren koppelingplaat doe je trouwens om de bakas erin te kunnen krijgen, door de koppelingplaat heen.
Als plaat ingeklemt zitten tussen drukgroep en koppelingdrager en hij zit niet gecenterd lukt dat nooit.
Heeft niks met voorkomen trillingen van doen.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Kodjo »

diedjee schreef: 14 jul 2020, 21:48 Nou ja feitelijk dus precies zoals in het filmpje.
Had ff niet in de gaten dat het ander filmpje was.
Centreren koppelingplaat doe je trouwens om de bakas erin te kunnen krijgen, door de koppelingplaat heen.
Als plaat ingeklemt zitten tussen drukgroep en koppelingdrager en hij zit niet gecenterd lukt dat nooit.
Heeft niks met voorkomen trillingen van doen.

Gr
DJ
Precies. Dus als je de koppeling gemonteerd gekregen hebt is de koppelingsplaat goed gecentreerd.

Volgens mij moet je leven met een lichte trilling bij deze auto's. Je kan mazzel hebben maar ik heb dat nooit gehad :?
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Klaas
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 291
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:58
Locatie: Piershil

Re: Trillen aandrijfas of koppeling

Bericht door Klaas »

Aah dat wordt bedoeld met uitlijnen en oriëntatie. Daar heeft DJ gelijk in dat is om de montage soepel te laten verlopen daar krijg je geen trilling mee weg. Door mijn niet goed begrepen :--: dacht wat nieuws te leren.

Gr. Klaas
Alfetta GTV 2.0 1980 (project)
Alfetta GTV 2.0 1977 (project)
Alfetta 1.8 1973
Spider 2.0 1978
Giulietta 1.6 1979
Mito 2018
Plaats reactie