Vraagje wij hebben een nord blok 2.0 van een Spider USA waarvan de spica injectiesysteem is verwijderd en carburateurs geplaatst zijn. de motor pingelt nog al. hij heeft 14 bar compressie. (lijk mijn nog al veel). De zuigers (zie foto) in dit blok zijn boller als normaal. nu willen wij een dikkere koppakking monteren om de compressie druk te verlagen. wie weet of verschillende dikte koppakkingen te verkrijgen zijn?
Lijkt mij ook geen probleem. De zuigers uit dit blok zijn erg gezocht als hoogcompressiezuigers (vaak ten onterecht motronic zuigers genoemd).
Ze hebben echter geen extreem hoge compressie. Ik heb zelf een set Asso 9003 zuigers, daarvan is de compressie dermate dat je er alleen met racebenzine mee kunt rijden. Daarom heb ik inmiddels een set zuigers met een wat modalere compressieverhouding aangeschaft (10.8:1)
Ex spica blok. Nog met de spica poulie? (makkelijk te zien aan de kleine getande ring tbv aandrijving spica pomp, achter de V snaar groef) USA blokken hebben afwijkende ontstekingtiming ivm milieu en benzine kwaliteit destijds in USA.
Alle ins en outs heb ik niet bij de hand uit m'n hoofd.
Maar klok bdp eens uit, en bereken even waar de vervroeging ongeveer zou moeten staan op eurotiming.
(poulie omtrek / 360 graden)
En moderne benzine verbrand wat langzamer, dus iets meer voor ontsteking nodig dan oude eurotiming.
Als "rommelen" met ontsteking niet helpt kan je altijd nog dikkere koppakking proberen.
Die zou ik in de autosport/turbohoek zoeken. Spesso wellicht.
Kreeg toevallig vandaag appje van kennis van me, autotechnisch en alfatechnisch ruim boven gemiddeld ervaren, die rijd nu met 10 graden voorontsteking met z'n 2ltr nord. Bevalt goed. Met motronic zuigers trouwens en 2 ltr 75 carb's inlaatnokkenas. Ontstekingscurve weet ik even niet. Dus ook niet de max vervroeging. Maar hij heeft volgens mij een bosch contactpuntloze ontsteking van een late 116 serie.
Inderdaad nog met spica poulie op de krukas.Voordat we het blok uit elkaar gehaald hebben is de compressieverhouding nog uitgerekend d.m.v. compressieruimte te vullen met olie zodat je het volume weet. we komen dan op een verhouding van 10.8 op 1. Met de originele contactpunt ontsteking heb ik van alles al geprobeerd ook met 102 benzine maar niet tot volle tevredenheid. we willen nu een dikker koppakking plaatsen en we hebben ook nog een elektronische ontsteking liggen. Als iemand nog ideeën of informatie heeft horen wij die graag.
De 10.8 die jullie gemeten hebben is statische compressieverhouding.
Niet bizar hoog. Overigens zeker niet de CV voor standaard spica zuiger (als spica al afwijkende zuigers heeft, wat ik betwijfel, en ik heb meerdere spica blokken open gehad, nooit speciaal naar gekeken, maar is me ook nooit veel afwijkends opgevallen) en ook niet voor motronic nord.
Waar het uit uit eindelijk om gaat is dynamische compressie verhouding. Die word bepaald door samenspel statische CV en nokkenassen/klepopeningstijden. Je kan nokkenassen en compressieverhouding niet los van elkaar zien.
Simpel gezegd compenseert een hoge statische CV het compressie verlies van "wilde" nokkenassen met lange openingstijden.
Jij hebt vermoedelijk nog de mega tamme standaard nokkenassen. (korte klepopeningstijden en weinig overlap) Die overigens ook in late schonere euro modellen zitten.
Verklaard je relatief hoge compressietest waarden.
Dikkere koppakking is een optie. Verlaagd statisch CV. Mik op ergens tussen 1:9 (standaard nord en ook spica volgens mij) en 1:10 (motronic)
Je zou wat wildere nokkenassen kunnen proberen, waar de zuigers eigenlijk bij horen. Dat verlaagd dynamisch CV.
Niet de makkelijkste keus om de afstelling goed te krijgen. En krijg je ff wederom weer heel simpel gezegd wel een motor die wat hoger in de toeren pas tot leven komt.
De wildste standaard nokkenassen zijn 10548'ers. Maar die passen niet in een 116 serie blok. Of iig niet in late 116. Andere grondcirkel van de nokkenassen.
Ik heb nog even in m'n spica boeken gekeken (wel versie 1973 van 105 serie!) Timing (ontsteking en nokkenassen) spica is ivm emissie eisen usa totaal afwijkend. Merk F op de poulie tbv statische vervroeging staat op 7 graden NA BDP en M (max vervroeging) op circa 27 voor BDP. ( Herinner even mijn eerdere reactie van me over 10 graden voor BDP stationair vervroeging! )
Ik zou toch nog even goed checken waar je ontsteking nou op getimed staat. En eerst BDP (P merkteken) uitklokken.
Op een spica poulie staat ook nog een I maar die kan je vergeten. Is voor de spica timing.
Nokkenassen (zelfde onderdeelnr als euro) staan in USA blok ook anders getimed. Verschil zit in merkteken op de lagerkap. Niet streepje op de nokkenas. Ik heb voor mijn ex spica blokken ff nokkenaslagerkap geleend van euro blok. Daar nokkenassen op getimed. En vervolgens streepje op de nokkenassen overgenomen op usa lagerkappen die bij cilinderkop horen.
Heeft allemaal niks met jouw zuigers te maken. Maar om aan te geven dat je een blok hebt met totaal afwijkende markeringen, en dan ook nog met niet standaard zuigers. Dus lastig om goed te krijgen.
Ik heb er geen lijsten van.
Maar ik durf zo eigenlijk ook wel te zeggen dat die nokkenassen niet origineel in een spicablok horen.
Net zo min als de zuigers er origineel in horen.
10548 zijn oude "vuile" euro nokkenassen. Volgens mij 1750's en misschien de allereerste 2000's nog.
Volgens mij is er iemand lekker aan het knutselen geweest.
Dat is een mooie tabel Maurice. ik heb nog wat losse motor onderdelen en complete nord blokken liggen. zijn krukassen qua drijfstang lagers in diameter gelijk? Dan kan ik het binnenwerk van een 2.0 blok (zuigers, bussen, drijfstangen, nokkenassen) in de spica motor bouwen.
Als je carterpan, oliepomp en vliegwiel wisselt past 116 blok in 105
Houd je nog over of elektronische toerenteller hebt, of aandrijving vanaf waterpomp.
En je hebt boring in kruksas nodig tbv centreerlager bakas.
Zijn door de jaren heen wel allerhande detail verschillen aan blokken en cilinderkoppen etc etc waardoor kenner zo kan zien waar blok origineel uit komt. Maar past wel.
Net zo goed als 75TS blok met carterpan, oliepomp en vliegwiel wissel ook in 105 past.
Drijfstangen 75 TS zijn wel anders van lengte, scheelt 1mm.
Maar binnenwerk 116 serie 2ltr en 105 serie 2 ltr kan je uitwisselen.
Maar 116 vs 105 nokkenassen dus niet, ivm andere grondcirkel.
Gr
DJ
Laatst gewijzigd door diedjee op 15 jul 2020, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zet er ook gelijk een euro poulie op ipv die spica poulie met totaal afwijkende markeringen.
In het ideaale geval balanceer je de onderdelen mengelmoes.
Maar zonder moet het ook gewoon kunnen.
Als je geen euro voordeksel hebt zal je misschien ff alu moeten weghalen van de afscherming van spica aandrijfriem.
Dat moet trouwens ook als je euro waterpomp op spica voordeksel wilt monteren. Spica waterpomp heeft iets ander model ivm spica aandrijfriem
ik denk dan juist altijd, blij met meer dan std compressie
idd bdp uitklokken, en deze markeren op bdp en ongeveer 34 graden ..
3,14 x diameter gedeeld door 360 en dat x 34 is de afstand dan op de poelie vanaf bdp
lekkage op inlaat geeft ook te arm en kans op pingelen
programmeerbare ontsteking is ook fijn, net als een lambdameter..heb lambdameter nu in 5 van mijn auto's , en is eigenlijk een must have, als je toch al aardig wat geld in een motor stopt
Klaas schreef: ↑24 jul 2020, 20:01
Het blok is voor onze Spider (eigenlijk de auto van mijn vrouw) dus gewoon toeren met een 2.0 is meer dan genoeg. Bewaar de zuigers wel voor mijn GTV.