Giulietta JTD

Na een polletje tot leven gekomen. De virtuele lijn wordt getrokken bij Italiaanse schoonheden.
Forumregels
In deze rubriek is ruimte voor alle NON Alfetta projecten . Er is één regel: Alléén Italiaanse schoonheden!!!
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1540
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Giulietta JTD

Bericht door stephen »

mooie vorderingen toch alweer :thumbs:

die van die fuseekogels is een mooie aanpassing :blue_cool:
misschien ook wel wat voor mijn Alfetta, al staat die momenteel voor weer hoger ( om uitlaat te sparen), dus staan de draagarmen ook wel mooi nu
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8942
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Giulietta JTD

Bericht door AlfettaOwner »

Hoe weet je of er voldoende sterkte in zit Remco ?

Easy go met die foto's als bijlage :mrgreen:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2962
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Giulietta JTD

Bericht door giuliettaevo »

Kogels zijn van een auto met de juiste soort vooras constructie en qua gewicht zit hij iets boven dat van de Giulietta.

Armen zijn sterk zat. Andere bekende heeft kogels van een Volvo op zijn racer gebouwd op deze manier en daarvoor heeft hij nog grotere gaten in de armen moeten maken. Racet hij al jaren mee op die manier.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8942
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Giulietta JTD

Bericht door AlfettaOwner »

Dan zal het zeker wel goed komen :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 301
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Re: Giulietta JTD

Bericht door maurizio »

giuliettaevo schreef: 23 mei 2024, 14:25 Kogels zijn van een auto met de juiste soort vooras constructie en qua gewicht zit hij iets boven dat van de Giulietta.

Armen zijn sterk zat. Andere bekende heeft kogels van een Volvo op zijn racer gebouwd op deze manier en daarvoor heeft hij nog grotere gaten in de armen moeten maken. Racet hij al jaren mee op die manier.
Hmm, dit lijken toch al serieze gaten in de draagarm.
Ik wil er wel eens een snel bierviltjes-sommetje aan wagen.
Wat hou je aan wnddiktes over op de dunste plek en wat is de hoogte op die plek?
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 325d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2962
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Giulietta JTD

Bericht door giuliettaevo »

De foto's vertekenen wel een beetje hoor. Je kijkt nu aan de bovenkant waar eigenlijk de hoes straks zit, daar is de draagarm al wat kleiner.

De kogel zit er straks vanaf onder in en daar is de wanddikte net een halve mm of zo minder geworden als voorheen.

Ik zal het wel eens opmeten en wat andere foto's maken.

Moet nog even een adresje zoeken om de draagarmen en wat andere spullen te stralen. Wil ook de klauwen parelstralen oid zodat ik ze kan spuiten.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2962
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Giulietta JTD

Bericht door giuliettaevo »

Zojuist even nog wat aan mijn draagarmen kunnen prutsen.

Aan de kant van de koets heb ik er nu hulzen in geperst zodat ik kogellagers kan gebruiken ipv de dure standaard bussen. Werkt perfect. :smile:

On de onderrand van de draagarm is de wanddikte 9mm en boven het randje nog 6mm. Hoogte van het gat door de draagarm is meer als 22mm.
IMG20240526210211.jpg
IMG20240526210159.jpg
IMG20240526210155.jpg
IMG20240526210128.jpg
IMG20240526210125.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 301
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Re: Giulietta JTD

Bericht door maurizio »

Remco,

een heel snel afschattend sommetje (op de dunste wanddikte) geeft dat de draagarm rondom het gat op sterkte ongeveer 88% van max aslast van een alfa 75 V6 (850 kg)
Dus heel veel marge zit er niet in.
Vooral doordat het nu een doorlopend gat is op de dunste doorsnede verandert de situatie nogal tov orgineel.
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 325d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2962
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Giulietta JTD

Bericht door giuliettaevo »

Ok.. maar als je dan kijkt naar de onderste rand waar de kogel daadwerkelijk tegenaan ligt, daar is het beduidend dikker. Gezien de ervaringen van anderen durf ik het wel aan hiermee. :wink:

Overigens heeft de Opel Rekord een geperste draagarm uit plaatstaal van ongeveer 3mm dik. Dat lijkt me nou niet bepaald veel steviger. :?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 301
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Re: Giulietta JTD

Bericht door maurizio »

Ik denk ook dat het past, maar ik wil je ook waarschuwen dat er niet heel veel marge in zit.
Vergeet niet dat circuit rijders vaak maar een tiental uur baantijd op een jaar doen en vervolgens jaarlijks preventief slijtage delen vervangen.

Even uitleggen hoe ik tot de conclusie kom dat er niet veel marge in zit:
De kogel zit ergens in het midden van het huis die je in de draagarm perst.
De kracht die je opwekt door je wiel komt via de kogel de draagarm binnen (vermenigvuldigingsfactor arm buitendia band naar kogel)

Aanname: De kogel grijpt aan in het midden van de 22mm hoogte vh gat.
En dus de tegenkracht die door de draagarm moet worden geleverd is:
Half op de dunne doorsnede van 6 mm en half op de dikke rand van 9 mm. Dus dunste rand is maatgevend.

Voordeel: de hoogste kracht genereer je op je buitenste wiel, als je in een bocht vol in de ankers gaat.
De kracht vector staat dan meer richting het midden van de auto en moet niet volledig door de dunste materiaaldoorsnede.

Dingen waar ik geen rekening mee hou:
Aan de dunne rand zitten afrondingen etc, dat is niet heel er fijn om krachten door te leiden.
Met het inpersen vd fusee kogel creer je al een panning in je draagarm.
Laatst gewijzigd door maurizio op 31 mei 2024, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 325d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2962
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Giulietta JTD

Bericht door giuliettaevo »

Vooral doorgaan met meedenken/waarschuwen. :thumbs:

De persoon met de grotere Volvo 140 kogels reed vrij regelmatig en al vele jaren met dezelfde setup gaf hij aan. Had aardig wat curbs en andere klappen meegemaakt en er nog nooit iets mee gehad.

Over mijn armen;
De kogel zelf zit wat lager in de draagarm, ik was in het begin even bang dat ik de bovenkant van het gat nog vlakker moest maken omdat anders de onderkant van het fusee er tegenaan zou kunnen komen. Gelukkig valt dat mee.

De perspassing is niet overdreven strak. Aangezien de kogel een aanslagrand heeft kan hij er niet uitgetrokken worden. We hebben een Rekord arm opgemeten gehad en die kogel zat er vrij losjes in.

Als ik jou goed begrijp werken de grootste krachten op de kogel de kant van de draagarm zelf op? De driehoek van de draagarm in als het ware, daar zit veel meer materiaal dus dat zou al beter zijn.

Ik dacht eigenlijk dat afrondingen juist beter waren tov scherpe randen. :?

Zal ook eens kijken of het mogelijk zou zijn om de grotere Volvo 140 kogels te gebruiken maar dan met het gat iets naar binnen geplaatst om de wanddikte te behouden. Nooit bij stilgestaan maar dat zou waarschijnlijk net zoveel werk zijn als dat er nu gedaan moest worden. Die draagarmen correct opspannen was geen pretje volgens mijn metaalbewerker. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 301
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Re: Giulietta JTD

Bericht door maurizio »

Als ik jou goed begrijp werken de grootste krachten op de kogel de kant van de draagarm zelf op? De driehoek van de draagarm in als het ware, daar zit veel meer materiaal dus dat zou al beter zijn.
Ja,
Ik dacht eigenlijk dat afrondingen juist beter waren tov scherpe randen. :?
In principe klopt dat, echter als je de bovenkant bekijkt zie dat de afronding vrij groot is.
Afronden doe je om kerfwering tegen te gaan = scherpe overgangen waardoor er spanningsconcentraties op een klein oppervlak optreden te vermijden.
Je wil juist spreiden over een groot opervlak en de spanningen laag houden.

Dat was heel goed gedaan in het orginele ontwerp, omdat er maar een klein gat zit en het materiaal dan perfect aangesproken wordt.
Echter door het doorboren/vergroten creeer je juist een kerf en een heel dunne doorsnede.
(inschatting vanaf de foto /rode circkels)
Zal ook eens kijken of het mogelijk zou zijn om de grotere Volvo 140 kogels te gebruiken maar dan met het gat iets naar binnen geplaatst om de wanddikte te behouden.
Het idee klinkt goed.
Als ik naar de foto kijk van de bovenzijde... zit aan de binnenzijde ook vrij weinig materiaal. (gele cirkels).
Dus ik weet niet of daar veel te winnen valt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door maurizio op 31 mei 2024, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 325d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1540
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Giulietta JTD

Bericht door stephen »

:thumbs:
dit is nu het fijne van een forum..positief kennis delen..

interessante materie wat hier gedeeld wordt :wink:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8942
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Giulietta JTD

Bericht door AlfettaOwner »

Interessant om te volgen, ben er niet thuis in helaas.
Ben goed in ouwhoeren forum faciliteren en aan mijn alfa’s prutsen 🤣.

Ben wel uitzonderlijk benieuwd naar de voortgang van het project en discussie’s die daaruit voort komen.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2962
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Giulietta JTD

Bericht door giuliettaevo »

Helaas weinig hobbytijd gehad de afgelopen tijd.

Had wel goed nieuws over mijn been, de botaangroei was bijna geheel voltooid en ik hoef niet meer terug voor controle daarop. Dat was redelijk onverwacht aangezien ik de vorige afspraak eigenlijk flink achter liep.

Vandaag even een paar transaxle baksteunen gemaakt van een paar kapotte exemplaren. Wilde ik al eens doen en nu had ik even tijd ervoor. Komen vast nog wel een keer van pas.
IMG20240608170152.jpg
IMG20240608170137.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8942
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Giulietta JTD

Bericht door AlfettaOwner »

Goed nieuws Remco :thumbs:
Moet haast door het klussen aan de Alfa komen :jumping:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2962
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Giulietta JTD

Bericht door giuliettaevo »

Zal vast wel helpen :mrgreen:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1540
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Giulietta JTD

Bericht door stephen »

giuliettaevo schreef: 08 jun 2024, 22:17 Helaas weinig hobbytijd gehad de afgelopen tijd.

Had wel goed nieuws over mijn been, de botaangroei was bijna geheel voltooid en ik hoef niet meer terug voor controle daarop. Dat was redelijk onverwacht aangezien ik de vorige afspraak eigenlijk flink achter liep.

Vandaag even een paar transaxle baksteunen gemaakt van een paar kapotte exemplaren. Wilde ik al eens doen en nu had ik even tijd ervoor. Komen vast nog wel een keer van pas.

IMG20240608170152.jpg

IMG20240608170137.jpg
Eigenlijk een redelijk eenvoudige oplossing om te maken👌
Na uitzoeken welk rubber en bus..

Dat ik daar zelf niet opgekomen ben🫣
Ik heb bij nieuwe rubbers van beide zijde een bout gemonteerd in midden strip dmv schroefdraad..maar jou oplossing resoneerd niet..mijne is puur ter bescherming tegen uitscheuren rubber haha
Wie weet tzt ook eens induiken
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2962
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Giulietta JTD

Bericht door giuliettaevo »

In het verleden heb ik dat ook op die manier gedaan. :wink:

Zag dit een keer langs komen en dacht dat kan ik zelf ook wel maken.

Draagarmrubber van het merk ABS met Artnr 270913 heb ik gebruikt. Van een Chevrolet aveo/kalos staat erop. :razz: alleen die m12 bout is wat overdreven misschien.

Als je een oude Watt stang over hebt zou ik die gebruiken. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1540
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Giulietta JTD

Bericht door stephen »

giuliettaevo schreef: 10 jun 2024, 13:46 In het verleden heb ik dat ook op die manier gedaan. :wink:

Zag dit een keer langs komen en dacht dat kan ik zelf ook wel maken.

Draagarmrubber van het merk ABS met Artnr 270913 heb ik gebruikt. Van een Chevrolet aveo/kalos staat erop. :razz: alleen die m12 bout is wat overdreven misschien.

Als je een oude Watt stang over hebt zou ik die gebruiken. :wink:
Wattstangen liggen er nog wel ;-)..wel eens wat gedemonteerd, en rijd zelf met uniballs..
Dus dat is de korste weg ws 👍🏼
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Plaats reactie