Alfetta 2000
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
-
- Novizio
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 mei 2024, 15:28
Alfetta 2000
Hoi. Ik ben Sven Derix uit Berghem bij Oss.
Ik heb al een tijdje een Alfetta 2.0 uit 1977 in mijn bezit. Hoog tijd om mij eens voor te stellen.
De wagen is een gestrand project, komt oorspronkelijk uit Milaan en ik ben deze nu technisch in orde aan het maken. Laswerk is te overzien: dorpel links, binnenscherm rechtsachter, plekje aan de onderkant en ik moet nog even zien wat er zichtbaar wordt als ik de voor- en achterruit verwijder. Interieur is prachtig en technisch valt het mee; ontsteking vernieuwd, bougies en -kabels zijn nieuw. Remmen waren al gedaan en de handrem is ook weet gemonteerd. Tank hang er nog niet onder, maar is wel schoon en lekt niet. Motor loop niet goed. Her lijkt erop dat de carburateur van cilinder 3 en 4 niet goed werkt, ondanks pakkingrevisie. Daar ga ik snel mee aan de slag.
Houdoe!
Oh ja, mocht iemand weten hoe ik de klep van het handschoenvakje kan uit- en inbouwen dan hoor ik het graag!
Ik heb al een tijdje een Alfetta 2.0 uit 1977 in mijn bezit. Hoog tijd om mij eens voor te stellen.
De wagen is een gestrand project, komt oorspronkelijk uit Milaan en ik ben deze nu technisch in orde aan het maken. Laswerk is te overzien: dorpel links, binnenscherm rechtsachter, plekje aan de onderkant en ik moet nog even zien wat er zichtbaar wordt als ik de voor- en achterruit verwijder. Interieur is prachtig en technisch valt het mee; ontsteking vernieuwd, bougies en -kabels zijn nieuw. Remmen waren al gedaan en de handrem is ook weet gemonteerd. Tank hang er nog niet onder, maar is wel schoon en lekt niet. Motor loop niet goed. Her lijkt erop dat de carburateur van cilinder 3 en 4 niet goed werkt, ondanks pakkingrevisie. Daar ga ik snel mee aan de slag.
Houdoe!
Oh ja, mocht iemand weten hoe ik de klep van het handschoenvakje kan uit- en inbouwen dan hoor ik het graag!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Alfetta 2000
Welkom!
Check ook even de vacuum slang van de rembekrachtiger. Deze worden wel eens poreus en dat kan ook problemen geven met arm lopen op de 4e cilinder.
Check ook even de vacuum slang van de rembekrachtiger. Deze worden wel eens poreus en dat kan ook problemen geven met arm lopen op de 4e cilinder.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
-
- Novizio
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 mei 2024, 15:28
Re: Alfetta 2000
Goeie tip. Dank!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9065
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Alfetta 2000
Welkom Sven
Valt nog te overzien qua werkzaamheden zo te lezen.
Is ie al lang in NL?
Wat bedoel je precies met niet goed lopen op 3 + 4, stationair of belast.
Staan ze synchroon, membranen ook vernieuwd neem ik aan, vlotters goed afgesteld?
Heb je meer foto's ?

Valt nog te overzien qua werkzaamheden zo te lezen.
Is ie al lang in NL?
Wat bedoel je precies met niet goed lopen op 3 + 4, stationair of belast.
Staan ze synchroon, membranen ook vernieuwd neem ik aan, vlotters goed afgesteld?
Heb je meer foto's ?

Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
-
- Novizio
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 mei 2024, 15:28
Re: Alfetta 2000
Hoi.
De wagen is al een tijdje in NL. Ik heb m zelf al bijna een jaar denk ik en heb nu tijd om eraan te werken. Inmiddels heb ik de vacuumslang vervangen en de carburateurs liggen op de werkbank.
Als de motor loopt en ik de temperatuur meet bij het spruitstuk dan worden cilinder 1 en 2 warm, 3 een beetje en 4 niet. Conclusie, cilinder 3 en 4 lopen niet mee. Als ik speel met het gas dan zie ik uiteindelijk benzine aan de inlaatkant uit de carburateur lopen. Ik ga dus goed controleren wat er met de carburateur aan de hand is. daarna monteren en verder testen.
Foto's volgen nog zodra de wagen loopt en de tank er weer onder zit! Dan kan ik buiten foto's maken.
Gegroet!
De wagen is al een tijdje in NL. Ik heb m zelf al bijna een jaar denk ik en heb nu tijd om eraan te werken. Inmiddels heb ik de vacuumslang vervangen en de carburateurs liggen op de werkbank.
Als de motor loopt en ik de temperatuur meet bij het spruitstuk dan worden cilinder 1 en 2 warm, 3 een beetje en 4 niet. Conclusie, cilinder 3 en 4 lopen niet mee. Als ik speel met het gas dan zie ik uiteindelijk benzine aan de inlaatkant uit de carburateur lopen. Ik ga dus goed controleren wat er met de carburateur aan de hand is. daarna monteren en verder testen.
Foto's volgen nog zodra de wagen loopt en de tank er weer onder zit! Dan kan ik buiten foto's maken.
Gegroet!
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9065
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Alfetta 2000
Klinkt als een vlotter die blijft hangen.
Zal ik je topic verhuizen naar projecten ?
Zal ik je topic verhuizen naar projecten ?
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Alfetta 2000
Misschien verlies je compressie tussen 3 en 4 door een lekke koppakking? Compressie test zou ik ook even doen.
Wel typisch dat het enkel op 3 en 4 koud blijft. Zou ook bv een verstokte aanvoer van de carb kunnen zijn.
Wel typisch dat het enkel op 3 en 4 koud blijft. Zou ook bv een verstokte aanvoer van de carb kunnen zijn.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
-
- Novizio
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 mei 2024, 15:28
Re: Alfetta 2000
Ja, Dat is goed. Verplaats maar naar projecten.
Compressietest had ik al gedaan. Cilinder 1,2,3 meter 9,5 bar.Cilinder 4 meet 8,5 bar. Voordat ik aan een revisie begin wil ik de motor eerst lopend goed kunnen beoordelen maar dan moeten cilinder 3 en 4 wel meedoen.
Inmiddels liggen de carburateurs op de werkbank. Vlotters werken goed, maar de acceleratiepomp van de achterste Dellorto hapert. Dit heb ik nu opgelost. Komende week ga ik ze weer monteren en nog maar eens alle basisinstellingen nalopen.
Compressietest had ik al gedaan. Cilinder 1,2,3 meter 9,5 bar.Cilinder 4 meet 8,5 bar. Voordat ik aan een revisie begin wil ik de motor eerst lopend goed kunnen beoordelen maar dan moeten cilinder 3 en 4 wel meedoen.
Inmiddels liggen de carburateurs op de werkbank. Vlotters werken goed, maar de acceleratiepomp van de achterste Dellorto hapert. Dit heb ik nu opgelost. Komende week ga ik ze weer monteren en nog maar eens alle basisinstellingen nalopen.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9065
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Alfetta 2000
Onderwerp is verplaatst naar projecten.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1629
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
Re: Alfetta 2000
welkom , en succes met het goed lopend maken..
mocht het niet ukken, zijn er hier altijd wel mensen met mogelijke oplossingen

mocht het niet ukken, zijn er hier altijd wel mensen met mogelijke oplossingen

Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
-
- Novizio
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 mei 2024, 15:28
Re: Alfetta 2000
Temperatuur op het uitlaatspruitstuk na 2 minuten stationair lopen:
Cilinder 1: 128 graden
Cilinder 2: 148 graden
Cilinder 3: 156 graden
Cilinder 4: 37 graden.
4 doet dus niet mee.
Ik ga de kop eraf halen.
Cilinder 1: 128 graden
Cilinder 2: 148 graden
Cilinder 3: 156 graden
Cilinder 4: 37 graden.
4 doet dus niet mee.
Ik ga de kop eraf halen.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9065
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Alfetta 2000
Dat is een flink verschil.
Zag dat je de compressie al had gemeten met een verschil op de 4de.
Bougie en kabel nog goed en vonkt deze voldoende ?
Zag dat je de compressie al had gemeten met een verschil op de 4de.
Bougie en kabel nog goed en vonkt deze voldoende ?
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Alfetta 2000
Even bougie en kabel van cilinder 3 en 4 omruilen en kijken of dan cilinder 3 problemen gaat geven.
Komt weleens voor dat een bougie goed lijkt te vonken als je hem er uit hebt maar dat hij het toch niet goed doet.
Komt weleens voor dat een bougie goed lijkt te vonken als je hem er uit hebt maar dat hij het toch niet goed doet.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Gaat niet bestaat niet 😎
-
- Novizio
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 mei 2024, 15:28
Re: Alfetta 2000
Dat kan ik nog proberen.
-
- Novizio
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 30 mei 2024, 15:28
Re: Alfetta 2000
Iemand nog een idee hoe je de klep van het handschoenvak demonteert?
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9065
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Alfetta 2000
Ik weet het niet zeker maar het zou kunnen zijn dat deze op dezelfde knullige manier gemonteerd zit als bij een coupe.
Met pianoscharnieren en een ijzerstaafje.
Met pianoscharnieren en een ijzerstaafje.
Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super