Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Aan de knutsel met jou Alfetta? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2947
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

Ik zou zo'n vernauwing niet zo zien zitten, en ik geloof ook niet dat het goed is voor de flow.... De 24v motor heeft origineel dikkere voorpijpen als de 12v, het is dus niet zo dat die van jou overdreven dik zijn oid. :wink:

Misschien heb ik nog wel een setje van die flex stukken van een 164 24v liggen, zal morgen eens kijken. Die zijn wel groter.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door pe1ryx »

met zinkprimer blijft het wel goed binnenshuis,als je hem ooit gaat gebruiken en een kleurtje wil geven...zink er weer af en een andere primer erop...over zink gaat geen lak nl..
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

idd, dit is alleen als binnenshuise goedkope bescherming :wink:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1841
Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door twinnyspark »

De zinkprimer op de rembekrachtiger kan m.i. gewoon lekker blijven zitten.
Licht afschuren en een gewone industrielak erover (1K) en het blijft eeuwig zitten, vooral onder de motorkap.
De enige vijand is dan nog de remolie, maar daar kan geen enkele lak tegen.

Alleen bij harde lakken op zink merk je dat de hechting minder is, denk dan aan steenslag etc.

Wij gebruiken al sinds jaar en dag zinkprimer om het gelaste zinkwerk bij te werken, denk hierbij aan bijvoorbeeld leuningen van spiltrappen etc.
Deze worden vaak ook gelakt nadien, zoals je wel eens ziet in appartementencomplexen, zelfs hier is de hechting geen probleem ondanks dat heel nederland met een ijzerhandel aan de vingers loopt.
Wel slijt de gewone lak 2 keer zo snel dan de zinklak.

Heb zelfs de indruk dat de meeste NOS rembekrachtigers niet eens geprimerd zijn, alleen voorzien van een dun laagje (niet autolak) zijdeglans zwart
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Kon het gewoon niet laten he.... :

http://www.youtube.com/watch?v=ATMn9L1zfWU" onclick="window.open(this.href);return false;
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1841
Lid geworden op: 01 okt 2008, 21:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door twinnyspark »

De landweggetjes ook maar opgezocht?

Blijft kicken toch :thumbs:
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Zeker zeker leuk! Nu het nog even kan, het lijkt weer te gaan vriezen, dus er wordt weer vollop gestrooid.

Eindelijk heb ik mijn sierstuk terug. En ben blij met het resultaat. Voor mij (op paar kleine deukjes na) is de auto nu optisch af.
Afbeelding
Afbeelding

Ook ben ik voorbereidingen aan het treffen om een prijsopgave te laten maken bij de airco specialist. Daarwil ik naar toe met open heater box... Maar hoe krijg je dat ding open! Van bovenaf? Moet de hele box naar onder zakken, en moet het water er dus af? Ik heb scarbforum al proberen tezoeken, gtv6.com was ook niet echt toereikend.
Afbeelding

Wie kan mij zeggen of de modernere 75 met volgens sommige en betere fan/kachel/ACbox plug and play is op de gtv?

De kabelboom is redelijk okey. Wil zeggen, ik heb ergere gezien.. Maar toch lijkt het me verstandig om deze grondig op orde te maken. Wie heeft tips die kunnen helpen?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 843
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:39
Locatie: Almelo

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door stefgtv6 »

Hoi Melcher,

Ik lees net een stukje op alfagtv6.com waar je aangeeft dat je het gevoel hebt dat je GTV net iets minder fanatiek rijdt en klinkt na een distributieriemwissel die niet helemaal zorgvuldig uitgevoerd is.
Kun je daar wat meer over vertellen? Ik kan hier namelijk nergens iets terugvinden hierover.
Is het zaakje wel uitgeklokt en was de riem wissel bv voor of na de dyno meting? Daar lijkt jouw GTV immers plenty vermogen te hebben. En op het filmpje(gaaf :thumbs: ) vind ik hem ook wel aardig fanatiek toeren draaien en klinken. Ik snap het niet zo goed dus..... :?
Welke camera heb je trouwens gebruikt voor je filmpje? Kwaliteit van de opname is mooi!
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Hey! thanks! Het filmpje is geschoten met een canon Ixus 90. 640*480.avi maar heeft een redelijke microfoon :smile:
Fijne camera, maar geen HD kwaliteit filmen.Moet nog kijken voor software upgrade.

De distributie riem is vrijwel direct vervangen na aankoop. (27/07/2010) Toen was ik hier nog geen lid. Dus ook voor de vermogens run!

Bij motor ombouw in '00 is laatste distributie wissel geweest. De riem was dus al minstens 9 jaar oud! Ik rijd dan niet echt fijn meer... :? In het werkplaatshandboek gelezen dat je speciale nokjes nodig hebt voor het vergrendelen van de nokkenassen. En op ARforum bleek dat er lastig aan te komen is.

Dus ben naar Italian Car Service gegaan in Eindhoven en die hebben de riem gewisseld. Maar niet op een werkplaats handboek manier. De klepdeksels zijn er dus niet af geweest. Ze hebben eigen vergrendelstukjes gebruikt en zo de nokkenassen geblokkeerd. Van buitenaf. Het lijkt goed gedaan.

En nu ik weet of het in mijn hoofd zit (heb gehoord dat de originele nokkenasvergrendels NIET gebruiken invloed heeft op vermogen, en lopen van de auto) En heb het idee dat de auto IETS minder fanatiek wil, en ook minder scherp klinkt. (het raspende wat je nu nog hoort in een tunnel hoorde je voor de wissel buiten ook). Of het zaakje uitgeklokt is weet ik niet.
Laatst gewijzigd door Melvivio op 20 jan 2011, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 843
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:39
Locatie: Almelo

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door stefgtv6 »

Oké, duidelijk verhaal.
Ik denk dan wel dat je er, gezien het resultaat van je dyno meting, vanuit mag gaan dat je geen vermogen verloren hebt na de distributiewissel.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2947
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

De nokkenassen van buiten op de goede manier vergrendelen kan volgens mij niet. :?

De tandwielen zitten dmv een conische passing op de nokkenassen. Met de originele calibers plaats je een blokje (met een exacte uitsparing van een nok van de nokkenas) over de nokkenas en staat de nokkenas zelf dus op tijd. Als je dus de poelie aan de buitenkant blokkeert terwijl hij niet exact op de goede plek op de nokkenas zit klopt de timing nog steeds niet. :neutral: Je leg de riem er op met de calibers op zijn plaats en de poelies los, vervolgens riem op spanning brengen en daarna de poelies aandraaien. Hierna de calibers weer eraf halen en alles opbouwen.

Als de auto voorheen goed liep zal hij dat nou ook waarschijnlijk wel doen maar de timing is hoogstwaarschijnlijk niet 100%. De nieuwe riem kan best iets langer of korter zijn als de oude namelijk. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

yeah Remco, dat was mijn idee ook na het lezen van het 164 werkboek. Maar wat kan ik er nu nog aan doen? Om alles weer open te halen voor nu het goede weer in aantocht is.....? Dan houd ik het mijn to do lijstje niet meer in de hand.

- AC
- vliegwiel kering & transaxle revisie
- uitlaat doen
- stabi ophanging..
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2947
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

Hij loopt verder toch prima? Dan zou ik er voorlopig niets aan doen. :wink: Kapot lopen zal hij er niet door. :smile:

Welke vliegwiel keerring bedoel je? die van de motor of bij de bak? Als je die van de motor bedoelt heb je wel een fijn werkje... :neutral: Die van de bak kun je meenemen als je de bak loshebt. En als je alles terugzet eronder kun je de uitlaat op maat maken, die moest er toch onderuit om de bak te verwijderen. :mrgreen:

Die transaxle eronder vandaan halen is goed te doen, als alles netjes los gaat ben je binnen een paar uur klaar. :smile: Ik haal altijd de gehele achteras eronder weg, kun je die meteen ook netjes maken. :thumbs:

Het enige dat altijd lastig is is dat je auto niet meer mobiel is als je alles eronderuit haalt. Een sleutelplek waar de auto met de kont omhoog kan blijven staan is erg gemakkelijk in dat geval.. en anders de losse triangel er weer onder monteren.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Daardoor huiver ik wel nog een beetje maar moet een keer vlug een lijstje gaan maken wat ik allemaal nodig heb voor een revisie, en er gewoon aan beginnen. Goed weer terug waar ik mee bezig was. Airco.

Wie kan mij zeggen of de kachel&aircobox 75 plug and play past is op de gtv?
En is de 75 constructie beter is dan de versie van de gtv??
(maw kan beter de warmte opnemen (AC) & warmte afstaan? (kachel)
Zit de ventilator achter het verwarming en koelelement?


Ik kijk uit naar jullie ervaringen :thumbs:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Niemand ooit gedaan? Jammer. Maandag ga ik naar ERF. Daar Samen hoe er zo'n effectief mogelijk werkend systeem gecreerd kan worden. Wat ik zelf nog kan doen, Of ik mee kan helpen, etc. Ik wil wel weten hoe alles in elkaar komt te zitten.

Verder kon het niet anders he. Bij onderzoeken naar wat de mogelijkheden zijn onder het dashboard heb ik het kachelkraantje niet ontzien van stress.. Deze drupt nu tijdens rijden. Gelukkig niet ernstig, maar moet wel vervangen worden. Waarschijnlijk kan ik deze nog wel nieuw krijgen?

Maar wat is jullie advies? Een adapter zoeken van een Fiat 128? Deze zou dezelfde werking hebben, maar van metaal zijn uitgevoerd? (en dus sterker)

Zowiezo eens mijn lijstje met gezocht afhandelen.

Dus Wie heeft gouden tips! Ze zijn super welkom! cool2.gif
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Gtv4 »

Waarom zou je de standaard kachel unit willen veranderen?

Een nieuwe kraan voor een Gtv4/6 is een haast onmogelijke speurtocht, volgens mij 1 van de meest gezochte onderdelen in de USA.
De airco kachel kraan heeft een thermostaat regeling en voelers in het kachel huis.
Ik heb een nieuwe airco kachel kraan van een alfetta/75 gekocht maar de bediening is in spiegel.
Ik ga die proberen om te bouwen tot Gtv kraan.
Op een amerikaans forum heb ik wel eens gezien dat ze een Golf 1 kraan gebruikte. (je mist dan wel de thermostaat werking)

Als mijn plan A niet lukt ga ik eens kijken naar een volvo 240 kachel kraan die net als mijn oude senator ook een temperatuur geregelde kachel had maar dan zonder airco. Opel had vroeger kranen die je gewoon tussen de slang zet, dan een adaptor met slang aansluiting maken op je huidige kachel radiateur.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8926
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door AlfettaOwner »

Gtv4 schreef: Een nieuwe kraan voor een Gtv4/6 is een haast onmogelijke speurtocht, volgens mij 1 van de meest gezochte onderdelen in de USA.
Goed dat ik daarvan jaren geleden een nieuwe heb gekocht voor mijn voorraad :shock:
Veelal trekt door de warmte de bevestigingsogen krom en daar gaat ie dan lekken.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door pe1ryx »

dat wil je idd niet hoeven zoeken :cry:
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Gtv4 »

AlfettaOwner schreef:
Gtv4 schreef: Een nieuwe kraan voor een Gtv4/6 is een haast onmogelijke speurtocht, volgens mij 1 van de meest gezochte onderdelen in de USA.
Goed dat ik daarvan jaren geleden een nieuwe heb gekocht voor mijn voorraad :shock:
Veelal trekt door de warmte de bevestigingsogen krom en daar gaat ie dan lekken.

Maar jij hebt toch geen airco?
De kraan van een airco uitvoering heeft een andere aansluiting als die van een kachel zonder airco. (dat geldt in ieder geval voor de 4 cilinder 1e serie uit '80)
De kraan die jij onlangs tekoop had op SCARB voor een 75 lijkt op die van een Gtv met airco.
Alleen daarvan is de werking in spiegelbeeld, zo 1 heb ik nu ook en ga die proberen aan te passen voor een Gtv met airco
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1532
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door stephen »

heb wel een 75 met airco, dit zou met wat aanpassingen in de GTV4 passen??

dan kan ik dat als setje dus maar beter bewaren zodra deze opgeofferd wordt :mrgreen:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
HJ60 4.0D 6 cil 1983
Plaats reactie