GTV6 modificaties

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door stefgtv6 »

Ik ben zelf wat minder handig en daarom gaat mijn vakantiegeld dit jaar naar de aanschaf en installatie van een kdfi set bij bs-autotune....... :oops:
Gaat na het SS gebeuren maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik precies wil qua aanpassingen.

Ik wil in ieder geval de LHM kwijt maar ben er nog niet uit of ik een konisch luchtfilter met hitteschild wil of de orginele bak wil behouden. Voor het geluid lijkt het eerste mij het mooist maar voor het oog niet.

Ook weet ik niet wat verstandiger is; gewoon de orginele ontsteking behouden of een DIS ontsteking? Dan moet er wat aangepast worden voor de oliepomp. Is dit de moeite waard? En wat moet er dan met de bougiekabels? Uit bv een 164 gebruiken?

Waarschijnlijk zijn ook de injectoren aan de kleine kant. Ik denk dat ik gewoon orginele injectoren van de 75 3L heb maar ik weet dit niet zeker. Het zijn van die grijze met zo'n pijpje erop. Is het ook hier handiger om bv de injector rail van een 164 te gebruiken zodat er hoogohmige injectoren in kunnen? En welke zou ik dan moeten hebben?

Wie heeft hier al eens mee geknutseld en kan mij wat advies geven?
Jeroen van bs-autotune zal de meeste antwoorden hierop ook wel weten maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen.

groet Stefan
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door giuliettaevo »

De originele stroomverdeler kun je 'leeg' gebruiken, je gebruikt hem dan zoals de naam al zegt alleen om de vonken te verdelen over de cilinders. Dit is natuurlijk een prima oplossing aangezien het in miljoenen auto's jarenlang zo gedaan is.

Een DIS bobine kan je ook gebruiken, bv van een Alfa 155 v6(hiervan zou je de kabels dan ook kunnen proberen) of een VW VR6. Deze geeft een sterkere vonk af en is dus in dat opzicht wat beter. Maar de DIS bobine werkt volgens het wasted-spark principe. ipv alleen aan het eind van de compressieslag vonkt hij ook aan het eind van de uitlaatslag. voor motoren op LPG of met een compressor oid wil dat nog weleens voor meer kans op back-fires geven.

Voor het standaard vermogen en een beetje meer voldoen de standaard injectoren prima. Een keertje laten reinigen is beter waar-voor-geld als een ander setje gebruikte grotere injectoren aanschaffen. :wink:

Injectorrail van een 164 moet je wel lichtjes aanpassen om te gebruiken met een 75/GTV6 inlaat, past niet zomaar in ieder geval... :neutral:

En als laatste; Zorg dat je goede afspraken maakt met meneer Bosma en dat hij ze nakomt :? ... Ik ken wat minder plezierige verhalen over hem helaas. :evil:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Kdfi is in feite toch afgeleid van een Megasquirt alleen compleet in elkaar gezet? Ik heb ook eens gelezen dat er nog rechten zaakjes lopen? of klopt die info niet (helemaal) :oops: . Megasquirt koop je normaal gesproken als bouwpakket!
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

kdfi is een gebruiksklare megasquirt als het ware... :oops: Je hoeft er niet aan te solderen oid in ieder geval. En ze gebruiken de software/programma's van Megasquirt.

Dat ze die programma's gebruiken voor de kdfi zonder er een bijdrage voor te betalen aan de Megasquirt uitvinders was een reden voor een heleboel commentaar op het kdfi gebeuren...
Gaat niet bestaat niet 😎
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Aha klopt mijn geheugen :wink: Het ging geloof ik of er op de hardware (komt volgens mij uit Duitsland) significante wijzigingen waren aangebracht. Dit voert dan toch weer terug naar mijn topic over de modificaties.
Megasquirt is gebaseerd op de shareware gedachte. Zoals wij binnen dit forum kennis met elkaar delen! Zie met name de VS forums over dit onderwerp. Het idee van een grote gemeenschap die kennis deelt. Dit is nou juist waarom ik Megasquirt ga gebruiken!

Je kunt de link ook leggen meet een eerdere posting van Alfa corazon met de vraag over de Savali, Gleich en soortgelijke modificaties. Ik heb hierover eerder een topic geopend ook op het SCARB forum met bedroevend weinig info Vaak (veelal) wordt er door tuners gebruikt gemaakt van bestaande onderdelen en kennis waarom zouden wij inmiddels meer dan twintig jaar na dato de kennis niet delen. Niets ten nadelen trouwens van tuners!
Maar ik heb meer respect voor de bouwers en ontwikkelaars van de SZ dan voor tuners. Bij tuners zie je toch vaak alleen het welliswaar creatief gebruik maken van bestaande onderdelen.

Veel meer respect heb ik echter voor mensen met technische creativiteit die technisch beredeneren en e.a.a. in de praktijk gewoon uitproberen zoals Remco (giuliettaevo). Op dit forum is voldoende (technische kennis) kennis aanwezig om virtueel de optimale GTV6 te bouwen. Dat soort dingen zouden in een soort database kunnen komen dus:
Welke motor opties,
Welke onderstel opties,
Welke v bak opties, enz enz enz,

Dus Sandro een ideetje voor een apart onderwerp?

Zo nu weer on topic. Wie heeft de volgende modificatie :?:

Gr,
carl
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

:oops:

te veel eer... ik ben gewoon een frothoer. :wink: Mijn vader zei laatst dat ik in Afrika moet gaan wonen, daar doen ze mijn soort dingen. :cool:
Gaat niet bestaat niet 😎
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Geweldig dat er dit soort discussie ontluiken hier op het forum.
Ik volg het bijna allemaal maar heb te weinig kennis in huis om er over mee te praten.

Als de tijd er rijp voor is en voldoende animo kunnen we dit topic zeker een aparte rubriek toekennen maar daarvoor lijkt het mij nu ietje te vroeg.
Zonder het enthousiasme te temperen :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door stefgtv6 »

Ik heb nu in de gaten dat ik met al mijn vragen een beetje off topic ging. :oops:
Maar ondertussen wel weer een boel wijzer geworden. :wink:
Thanks. :thumbs:

Injectoren verhaal komt trouwens voort uit feit dat de olietemp. bij volgas erg rap richting 130 graden en meer gaat. Mijn idee is dat blok dan toch beetje arm loopt boven in toeren. Hij is ook redelijjk zuinig want 1 op 10 is geen probleem en daar hoeft niet voorzichtig voor gereden te worden. Prestaties zijn echter top dus ik heb geen twijfel over het functioneren van de injectoren. Dat beetje meer vermogen heeft ie al en met de kdfi hoop ik er nog een klein beetje bij te krijgen maar we zullen zien.....

En wat modificaties betreft;
Interessant blijft natuurlijk alles om het schakelen te verbeteren. Bak naar voren is al genoemd maar zijn er ook echt zinvolle modificaties met behoud van het transaxle principe?
Alex Jupe heeft een 'quick shift' versnellingspook modificatie in zijn programma. Kent iemand die?
En Colotti heeft allerlei zaken voor de GTV6 zoals een close ratio bak. Is dit alleen duur spul voor de echte racers of zijn er ook voor ons leuk spul bij?
http://www.colotti.com/Engl/alfaE.htm
Helaas geen foto's van het spul voor de GTV6.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Colotti is Italiaans voor onbetaalbaar... :cry: :wink:

Over andere transaxle-opties is op het SCARB forum laatst ook een balletje opgegooid. Hier werd gekeken naar de Porsche transaxle delen. Helaas zijn dit erg dure bakken als je er een wilt met sper. :cry:

Verder heeft de nieuwe Corvette en de Nissan GTR een transaxle en zouden over en paar jaar die bakken ook wel eens binnen bereik kunnen komen qua prijs.

Feit blijft dat het in de meeste gevallen een drastische ingreep is om een andere bak te monteren. Je zit met de aansluiting aan de motor, de plaats van de koppeling(bij de Porsche zit die bv aan de motor), de aandrijfassen naar de wielen, de remmen achter, de bevestiging van de bak zelf en natuurlijk ook nog de overbengingsverhoudingen en het schakelmechaniek. genoeg om aan te passen dus... :wink:
Gaat niet bestaat niet 😎
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door stephen »

het isostatisch schakelen wat bij mij v/d 75 afkomstig is , schakelt soepeler en korter indien niet versleten :wink:
dat v/d Alfetta is weer beter bestand tegen rammen met de bak vlg. anderen.

bak naar voren brengen zal voor de meesten niet te doen zijn of teveel tijd kosten,tenzij je een echte frotter bent natuurlijk :lol:

of heeft GTV6 al std. isostatisch??
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

GTV6'en van de latere bouwjaren hebben ook isostatisch. :wink:

Het is dat je zo weinig ruimte onder de auto hebt anders zou je nog eens kunnen gaan kijken hoe je het een en ander kunt verbeteren. Aangezien ik niet meer zo'n bak heb kan ik er niks in betekenen. :wink: Dat schakelen vond ik altijd verschrikkelijk bij de transaxles, zo'n teleurstelling moet dat geweest zijn voor mensen die van een 105 naar een 116 gingen.. :?
Gaat niet bestaat niet 😎
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door stephen »

oke, latere GTV6 heeft dat dus al , weten we dat ook weer :wink: .

vind het met een goede bak best goed te doen, ook al heeft de Giulia wat schakelen betreft de voorkeur :oops:
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

stephen schreef:oke, latere GTV6 heeft dat dus al , weten we dat ook weer :wink: .

vind het met een goede bak best goed te doen, ook al heeft de Giulia wat schakelen betreft de voorkeur :oops:
Er zijn maar erg weinig GTV6 en met standaard de isostatische schakeling. Deze bakken hadden ook 25% sper! Dit laatste weet ik alleen omdat mij ooit zo'n bak is aangeboden in Duitsland de bak zou uit Zwitserland afkomstig zijn. Ik vind de standaard overbrengingsverhouding te kort achter een 3,0l of gekietelde 2,5 dus heb ik de deal laten lopen.

De conversie naar een 75 TS of TB of 3,0 liter bak is vrij simpel. De TB en 3,0l hebben dezelfde aandrijfas flenzen (van de TS weet ik dit niet). Het voordeel is dat deze bakken dus makkelijk passen en dat deze bakken standaard sper hebben (moet de boel niet versleten zijn natuurlijk :wink: )

Je hebt iets meer ruimte nodig voor de isostatische stangen (zie volgens mij ook de foto in de topic van Akieromeo!

Achter mijn 3,0l komt een TB bak. Een TS en origineel GTV6 vind ik te kort en de 3,0l bak te lang! De TB ligt hier qua verhouding tussenin.
Je moet wel de kilometerteller aansturing aanpassen :wink:

Deze standaard bakken moeten het tot een 300pk kunnen houden. Ga je daar overheen moet je inderdaad ergens anders gaan shoppen! (Porsche bijvorbeeld) :grin:

Gr,
Carl
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door stephen »

de Porsche bak die meer dan 300PK kan hebben zit alleen voor de motor ipv erachter, geeft dus zonder evt. ombouw 1 versnelling vooruit :roll:

914 bak zal die grote vermogens ook niet aankunnen verwacht ik
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

stephen schreef:de Porsche bak die meer dan 300PK kan hebben zit alleen voor de motor ipv erachter, geeft dus zonder evt. ombouw 1 versnelling vooruit :roll:

914 bak zal die grote vermogens ook niet aankunnen verwacht ik
Jij bedoeld de de G50 bak ? van de luchtgekoelde boxer maar volgens mij zijn er ook nog alternatieven afkomstig van de Porsche transaxles!
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

944 Turbo of 928. maar met sper zijn deze ook erg aan de prijs. :cry: en de koppeling voorin dus lastig om pas te maken.

Tb bak is ideaal ivm de overbrengingen, diezelfde 3,9 zit ook in de SZ/RZ. :wink:

TS bak heeft kleine aandrijfassen, omboren of flenzen wisselen dus. En ook een andere koppeling trouwens.
Gaat niet bestaat niet 😎
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Alfa-corazon »

giuliettaevo schreef: Tb bak is ideaal ivm de overbrengingen, diezelfde 3,9 zit ook in de SZ/RZ. :wink: .
De TB bak heeft dezelfde overbrengverhouding in het kroonwiel/pignon maar mist de oliepomp aandrijving, de oliepomp en de complete oliebakkoeling. Mogelijk ook handig bij grotere vermogens.
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

die oliekoeler voor de bak zal zeker wel iets helpen maar de grens wordt niet ineens 100 pk opgeschoven helaas. :cry: Maar het zal de levensduur wel ten goede komen. :smile:

Op een gegeven moment ga je zoveel kracht op de tandwielen zetten dat ze proberen zichzelf van de ander af te schuiven(door de schuine vertanding :wink: ). hierdoor druk je de bakhelften van elkaar af. :shock: Dit is op te lossen door de bak te voorzien van een klem oid of rechte vertandingen. Het volgende dat daarna kapot gaat is de uitgaande as, die breekt achter het pignonwiel. :evil:
Gaat niet bestaat niet 😎
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Alfa-corazon »

Alessandro (niet onze Alessando, maar een Duitser van Italiaanse afkomst) heeft een olietemp sensor in zijn versnellingsbak gebouwd. Bij langdurige snelheden boven de 200 km/h (in Duitskand niet ondenkbaar) loot de temperatuur in de bak behoorlijk op. Een oliekoeler is hier onmisbaar.

Tot 300 pk zou ik weinig veranderen wat betreft versnellingsbak op versnellingsbak positie. Mogelijk alleen een kooi om de Hadry's (giubo;s, flexibele koppelingen, spicers of hoe die dingen ook heten) en een oliekoeler voor langdurig snel rijden (op een circuit). Dan is de de SZ wijze mijns inziens ook verouderd neem dan een elektrische pomp met een thermisch contact.

Boven deze vermogens kun je volgens mij maar twee dingen doen (je moet van de bak en de flexibele koppelingen af):
- Alfa Sei belhouse + braadwurst VBak + Alfa Sei diff)
- Gehele Porsche 944 achterwiel ophanging + bak+ torque tube (giuliettaevo help mij even). Dit vormt één stijf geheel tussen motor- torque tube en Vbak, dus geen flexibele koppelingen meer).

Beide oplossingen hebben zo hun voordelen.

Bij de eerste blijft het allemaal Alfa Romeo (de braadwurst bak zie je toch niet). Maar je bent wel je mooie "Transaxle" 50/50% gewichtsverdeling kwijt.

Bij de tweede moet je mogelijk nog veel meer aanpassingen doen aan je onderstel en heb je uiteindelijk een halve Porsche onder je wagen. Maar nog steeds een Transaxle: zoals Ferrari die heeft.

@giuliettaevo: Zolang ik niet een nette oplossing heb/weet, komt de dikke pk motor er ook niet in.
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Alfa-corazon schreef: - Alfa Sei belhouse + braadwurst VBak + Alfa Sei diff)

Bij de eerste blijft het allemaal Alfa Romeo (de braadwurst bak zie je toch niet). Maar je bent wel je mooie "Transaxle" 50/50% gewichtsverdeling kwijt.
Het Sei diff is bijna net zo zwaar als de originele versnellingsbak... :cry: En de bak zit een heel eind achter de vooras dus dat gewicht verandert niet heel veel aan de verhouding tussen voor en achter. Ik denk dat de totale verandering in de gewichtsverdeling wel meevalt. Als mijn GTV klaar is zullen we het zien, mijn Saab turbo motor zal qua gewicht wel een heel eind gelijk zijn aan de v6. :wink:

Voor de hardcore sleutelaar heb ik evt nog wel een Sei koppelingshuis te koop.... :cool: Probeer dat maar eens te vinden. :shock:
Gaat niet bestaat niet 😎
Plaats reactie