Diagnose / foutopsporing Kachelventilator
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 29 sep 2009, 12:02
- Locatie: Den haag
Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator
Heb je al een ander motortje? Zo nee: heeft iemand een foto ervan?
Geen geluid zo mooi als de GTV6-snerp.....
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:10
Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator
Een foto van een losse motor?
Ik heb er twee liggen. 1 ligt los en is al getest.
Waar zoek je naar?
Ik heb er twee liggen. 1 ligt los en is al getest.
Waar zoek je naar?
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971
Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Nu: 1750 Berlina 1971
Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 29 sep 2009, 12:02
- Locatie: Den haag
Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator
misschien heb ik een nieuwe liggen....
Geen geluid zo mooi als de GTV6-snerp.....
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:10
Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator
ik ga hoe dan ook de sinterbronsbusjes/lagertjes vervangen door kogellagers.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971
Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Nu: 1750 Berlina 1971
Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:10
Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator
Dit maar eens opgepakt. Lagertjes heb ik gehaald bij de conrad, origineel bedoeld voor in RC autos.
molentje eraf

hier had ik net het lager kapot geboord (zo moet het dus niet)
Je ziet de nokjes op deze foto die de kop van het huis fixeren. Die heb ik dus gedremeld om het ding te splitsen. De lagers zitten alleen met het platte klemveertje tegen de binnenkant van het huis geklemd. (geen perswerk dus). Als het huis gesplitst is kan je het lager met wat moeite met een tang gewoon van de as draaien.

het oude kapotgeboorde lager naast het nieuwe RC kogellagertje.

Als je het binnenwerk eruit haalt, hou je alleen het huis+magneten over.

dit komt er dan uit

Het kunststofplaatje met de koolborstels maak je los door 4 pinnetjes weg te buigen. (nu zie je dat je het huis moet splitsen aan de zijde van de koolborstels, zodat je meer ruimte hebt) Als het kunststofplaatje iets zakt, kan je de platte veer ronddraaien en de boel verder demonteren.
Lager erop zetten dus (vergeet niet de platte veer er eerst op te schuiven!
Erg is het niet omdat het lager van zichzelf voldoende klemt op de as.)

Daarna weer opbouwen. Ik heb nog wat extra kleine ringen op het lagertje gelegd om de conische ruimte te vullen. Deze fixeer ik ook nog door aan de buitenkant van het huis nog een grotere ring te lijmen met 2k metaallijm. Het gedeelde huis had ik gemarkeerd en teruggeplaatst zoals het eraf kwam. Dat ga ik vanavond ook nog even lijmen met 2k metaallijm.
Dan is hij klaar voor montage!
Pas als de kachel open ligt monteer ik de kunststof waaiers. Mocht er een ander type in mijn kachel zitten dan kan ik ze over zetten.
molentje eraf

hier had ik net het lager kapot geboord (zo moet het dus niet)
Je ziet de nokjes op deze foto die de kop van het huis fixeren. Die heb ik dus gedremeld om het ding te splitsen. De lagers zitten alleen met het platte klemveertje tegen de binnenkant van het huis geklemd. (geen perswerk dus). Als het huis gesplitst is kan je het lager met wat moeite met een tang gewoon van de as draaien.

het oude kapotgeboorde lager naast het nieuwe RC kogellagertje.

Als je het binnenwerk eruit haalt, hou je alleen het huis+magneten over.

dit komt er dan uit

Het kunststofplaatje met de koolborstels maak je los door 4 pinnetjes weg te buigen. (nu zie je dat je het huis moet splitsen aan de zijde van de koolborstels, zodat je meer ruimte hebt) Als het kunststofplaatje iets zakt, kan je de platte veer ronddraaien en de boel verder demonteren.
Lager erop zetten dus (vergeet niet de platte veer er eerst op te schuiven!


Daarna weer opbouwen. Ik heb nog wat extra kleine ringen op het lagertje gelegd om de conische ruimte te vullen. Deze fixeer ik ook nog door aan de buitenkant van het huis nog een grotere ring te lijmen met 2k metaallijm. Het gedeelde huis had ik gemarkeerd en teruggeplaatst zoals het eraf kwam. Dat ga ik vanavond ook nog even lijmen met 2k metaallijm.
Dan is hij klaar voor montage!
Pas als de kachel open ligt monteer ik de kunststof waaiers. Mocht er een ander type in mijn kachel zitten dan kan ik ze over zetten.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971
Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Nu: 1750 Berlina 1971
Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 29 sep 2009, 12:02
- Locatie: Den haag
Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator
Grondig aangepakt hoor. Het probleem is eigenlijk dat Bosch de lagertjes voor assemblage niet,of onvoldoende smeert. In een vochtige omgeving (NL dus) ontstaat er roest tussen asje en lager, (hoor je piepen) later loopt ie vast. Ben je op tijd, dan kun je hem nog smeren. Zelfde type motor zit oa ook in Maserati Biturbo-versies. Dashboard uit en in is daar 14 uur werk.... 

Geen geluid zo mooi als de GTV6-snerp.....
- gerhARd
- Alfetta Membro
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
- Locatie: Beverwijk
Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
-
- Alfetta Novizio
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 29 sep 2009, 12:02
- Locatie: Den haag
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 9055
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator
Mooi opgelost en prachtig in beeld gebracht 

Saluti Alessandro

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Beretta
- Advanced Membro
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
- Locatie: Beek Lb
Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator
Goed opgelost. Jammer dat het zoveel werk is voor zo'n l*llig probleempje.
Dashboard demonteren is een giga klus, ik ben nu zelf bezig met de demontage van het dashboard van de braadwurst E88.
Lekker buiten op de oprit begonnen met de demontage met het cabriodak open.
Jammer dat 's avonds het dak niet meer dicht kon.
Na lang puzzelen (2 uur) en alles weer inpluggen bleek het noodzakelijk dat de kilometerteller/toerentellerunit ingeplugd was
Je moet er maar op komen....
Maurice
Dashboard demonteren is een giga klus, ik ben nu zelf bezig met de demontage van het dashboard van de braadwurst E88.
Lekker buiten op de oprit begonnen met de demontage met het cabriodak open.
Jammer dat 's avonds het dak niet meer dicht kon.

Na lang puzzelen (2 uur) en alles weer inpluggen bleek het noodzakelijk dat de kilometerteller/toerentellerunit ingeplugd was

Je moet er maar op komen....
Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015