welke velg wel, en welke niet

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Plaats reactie
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door Frans »

Daarom had je vroeger in een Senator ook het gevoel in een wel heel erg dure Kadett te zitten :blue_lol:

Persoonlijk heb ik nooit begrepen wat autoliefhebbers in van die Opel en VW eenheidsworsten zien :?
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door giuliettaevo »

Inmiddels is een c-kadett zeker geen eenheidsworst meer.. En ik weet zeker dat die auto's van echte liefhebbers zijn. Als je kijkt naar de aanschafprijs van bv een c-kadett coupe tov bv een Giulia dan is de opel een stuk goedkoper maar dat weerhoudt vele eigenaren er niet van om er nog eens een veelvoud van dat bedrag in te stoppen om de opel geheel naar wens te maken.

@ Melcher,

Opel, braadwurst en VW hebben allemaal een redelijk makkelijk ombouw gehalte maar dat is bij Alfa ook wel grotendeels het geval hoor. Voor een fabrikant is het belangrijk om zo goedkoop mogelijk te bouwen en als je onderdelen in meerdere modellen gebruikt kun je groter en dus goedkoper inkopen. :wink: Die 24v van jou komt uit een voorwielaangedreven 164 en ligt nu in een achterwielaangedreven GTV6. Dat is hetzelfde bouwdoosidee, die motor is gewoon een doorontwikkeling in feite. :wink: En niet alles wat ik opnoemde is zo makkelijk gemaakt, een 6 cilinder in een Ascona of manta vereist best flinke ingrepen aan de koets :? . Je bent langer bezig om een Ascona 24v te bouwen als een GTV6 24v. :wink:

Maar in principe kun je als de ruimte in de motorruimte het toelaat heel veel inbouwen, het vereist alleen inzicht, kunde en bovenal durf. :mrgreen:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gaat niet bestaat niet 😎
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Frans »

Tsjaa, een Giulia is ook een heel andere klasse auto dan een C-Kadett.
Dat er bijna geen C-Kadett’s meer rondrijden zegt verder weinig over het eenheidsworst gehalte, eens eenheidsworst altijd eenheidsworst.
Mijn eerste auto was een C-Kadett, de enige positieve herinnering die ik daar aan heb is dat ik hem heb weten te verkopen :blue_lol:
Ik vraag mij dus echt af wat mensen nou zo boeit aan zoiets als een C-Kadett; uitstraling heeft het niet, een mooi model is het niet, een mooi interieur zit er ook al niet in, het weggedrag is niet om over naar huis te schrijven, en de techniek was zelfs in 1980 al prehistorisch :?
En het is dus helemaal niet zo dat ik een paar Alfa –oogkleppen op heb, er zijn namelijk genoeg niet-Alfa’s uit die tijd die ik wel mooi en/of bijzonder vind; braadwurst 02-serie, Triumph Dolomite, Lancia Fulvia, Citroën CX, Fiat Mirafiori, Renault Fuego, Toyota Celica, en nog heel veel meer.
En dan kom je op de beurs in Essen en staan er hele hallen vol met velgen en spoiler boeren die enkel spullen verkopen voor Opel en Volkswagen eenheidsworsten, waarbij ik mij dan afvraag wat al die mensen er toe beweegt om heel veel geld uit te geven om van het eenheidsworst uiterlijk van hun Kadett/Golf af te komen terwijl ze voor hetzelfde geld ook een auto hadden kunnen kopen die af fabriek al geen eenheidsworst was.
Het zal wel aan mij liggen…… :?
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door kareltjeknetter »

ach je moet maar zo denken , ieder zn ding
ik ben blij dat ze niet allemaal in alfa oid rijden, dan was dat eenheidsworst geworden :wink:
-squadragrunn-
carry on waywards......
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Smaken verschillen...
Deze is van een vriend van mij, 2.0 16v turbo met 150Kw op kenteken en getaxeerd op 15.000 euro. Ik vind hem in ieder geval wel mooi. :cool:
welkevelg70.jpg
Dit is het andere uiterste... Dit is de manta met de 24v erin waar ik het over had. Is zijn smaak, niet de mijne.. :mrgreen:
welkevelg71.jpg
Erg dikke wielen trouwens... BBS meerdelig in 15" met 10J voor en 13J achter.
En de 24v in een ascona, flink gezaagd om het passend te maken.
welkevelg72.jpg
En nu weer terug naar de dikke wielen... :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gaat niet bestaat niet 😎
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

welkevelg73.jpg
welkevelg74.jpg

Weer even wat Alfa... :mrgreen:

gtv6 3.0 uit Zuid Afrika :cool:
Gaat niet bestaat niet 😎
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Frans »

Volgens mij heeft het begrip eenheidsworst niks met aantallen te maken, maar meer met een gebrek aan bijzonderheid, een Ferrari Daytona word nooit eenheidsworst, om het even hoeveel je er van produceert.

Die Kadett vind ik trouwens wel netjes, maar weinig bijzonder, ik zou wel wat mooiers weten voor 15.000 Euro, en de Manta…., laten we het er maar op houden dat het ook mijn smaak niet is :lol:
Was ik toch gewoon voor een strakke A Manta gegaan :wink:

Die BBS velgen vind ik maar onder heel weinig auto’s echt mooi staan trouwens, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Ik houd persoonlijk meer van 5 spaak velgen, van die SZ-stijl Speedlines, of van die Minilite/GB stijl velgen, maar dat hangt natuurlijk ook erg af van het type auto waar ze onder zitten, en zelfs van het aantal bouten waarmee ze vast zitten.
Waar ik echt allergisch voor ben is voor 1/2/3/4 spaaks velgen, en voor van die “pimp my pooierbak” bling bling gevallen :kotssmiley:

Verder vind ik van die echte gladde platte velgen ook niet echt mooi, maar wel praktisch voor dagelijks gebruik natuurlijk :smile:
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Frans »

Dit vind ik ook wel mooi:

Hedendaagse incarnatie van de klassieke American Racing Torq Thrust velgen.
welkevelg75.jpg
welkevelg76.jpg
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Coniglio »

Imagewheels BBM type
welkevelg77.jpg
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door GTVke »

De Rial's zijn 5x100 , de RW 4x100 .
Is trouwens de eerste keer dat ik schuifmoeren ga gebruiken , hoor er alleen maar positieve noten over .
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door stephen »

Gave velgen :thumbs: ,alleen is dat niet wat groot?

ben benieuwd hoe dat gaat staan, en of dat prettig rijdt
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1970
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
156 GTA 2002
916 spider 2.0TS 1998
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
GTVke
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door GTVke »

Hoezoe groot ? De breedte bedoel je ?
De Luigi racers hadden vroeger 8J voor en 9J achter zitten , was weliswaar op circuit waar je minder last hebt van spoorvorming etc.
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

GTVke schreef:De Rial's zijn 5x100 , de RW 4x100 .
Is trouwens de eerste keer dat ik schuifmoeren ga gebruiken , hoor er alleen maar positieve noten over .
Wel even het aanhaalmoment in de gaten houden.
Ik er laatst drie wielen van de 155 mee vastgezet, het vierde wiel met normale bouten.
Schuifbouten waren niet nodig omdat de steek goed was, alleen de normale bouten waren even uit beeld.
Na een week rijden het voorwiel losgelopen.
Bij controle bleken alle wielen met schuifbouten niet meer op moment te staan.
Een flink aantal bouten al geheel van spanning af.

En ja alles was aangehaald met een geijkte momentsleutel op 110 N/m.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Coniglio
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Coniglio »

Die schuifbouten cq moeren, dat zijn toch 'gewoon' conische moeren die het wiel centeren en vastzetten terwijl ze worden aangedraaid, correct?
Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen die wielen omwisselen (zomer, winter etc) een gekalibreerde momentsleutel in de garage hebben liggen (en nooit eens laten vallen). Ik al niet maar het is natuurlijk wel hoe het hoort, en met reden. Mogelijk iets voor de Sint. :wink:

Ben onlangs weer wat bezig geweest met welke velg wel of niet. Mijn bedoeling is om alles zo standaard mogelijk te houden maar toch dat ietsje beter te proberen gaan.

Tijdens het gespit ben ik eea tegengekomen dat mogelijk ook voor iemand anders van dienst kan zijn, vooral de laatste link lijkt me een leuke ;
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

http://www.1010tires.com/TireSizeCalcul ... on=submit"

http://www.roadkillcustoms.com/hot-rods ... preadMM=98

http://www.kouki.co.uk/utilities/visual ... calculator

http://www.rimsntires.com/specs.jsp

Om de juiste velgen te kiezen ben ik begonnen bij de banden. Mijn GTV6 heeft geen servo dus breder dan 205 op de vooras ga ik mezelf niet aandoen.
In principe is het zo (even niet achtend op andere factoren) dat als je op de achteras bredere banden legt dan op de vooras, je een uitnodiging schrijft aan onderstuur om eens langs te komen. Daar ben ik niet zo'n fan van dus op de achteras komen dezelfde maat banden.
Gezien het standaard 195/60 r15 banden zijn komen 205/55 r15 en 205/50 r16 in aanmerking: de totale wiel diameter is in vergelijking met de originele wiele afwijken met respectievelijk -1.4% en -0.6%. Andere opties wijken 2% of meer af en vallen daarom af wat mij betreft.
Semislicks lijken volgend jaar tegen een Europees straatverbod aan te kijken, en de band die ik één trapje daaronder vind (tegen aanvaardbare prijs) is een Toyo Proxes T1R. Die kost ongeveer gelijk voor de twee maten, is dus geen scheidsrechter.

http://toyotires.com/tire/pattern/proxe ... mmer-tires

(Ik heb het eigenlijk nogal voor Pirelli's, maar een P zero corsa vraagt minimaal een 17" en de corsa systems van tegenwoordig geloof ik zelfs 18". Blijkbaar geen interesse in grass roots racing daar bij Pirelli. Eeuwig jammer.)

De banden passen op 5.5 tot 7.5j velgen. De standaard velg is een 6j dus smaller gaan lijkt me al geen goed idee. En hoe breder de velg, hoe mooier natuurlijk (tot op een zeker punt). Met wat zoekwerk blijkt dat -gemiddeld, en natuurlijk afhankelijk van de velg- dat een 7.5j een kilo meer weegt dan een 7.0j, die dan weer bijna evenveel weegt als een 6.5j. Dus ik ga voor een 7.0j.

De keuze gaat dan tussen
205/55 r15 7j (+/- 7kg per wiel) en 205/50 r16 7j (+/- 8kg per wiel). 4kg extra onafgeveerd gewicht enkel voor de 'looks' en een iets stijvere zijwand (vermoed ik toch, probeer daar maar eens cijfers over te vinden) is me teveel, dus houd ik het op de 205/55 r15 7j combo.

Dan is er nog de offset. De originele e.t. van de 6.0j standaard velg is 45. Van wat ik zo lees lijkt het niet aan te raden om verder te gaan dan een e.t. van 25 om het raken van de banden met de koets of binnenspatborden te vermijden. Nu blijkt ook dat als je van 6.0j naar 7.0j gaat je het niet kan houden op dezelfde e.t. : door de verandering in velg-breedte veranderen de verhoudingen. Zo gaat een velg 7.0j e.t. 35 wel 2.3cm meer naar buiten komen dan de standaard 6.0j e.t. 45, toch is er 3 mm minder ruimte voor de (voor)remmen. Blijkt dat pas bij 7.0j e.t. 32 de ruimte 'binnen' de velg hetzelfde is.

En zo lijkt mijn ideale velg op :
15" 7.0j e.t. 32 boutpatroon 5x95 center gat 58.6mm met 205/55 r15 banden, zo licht mogelijk, period correct of toch in de buurt en "dicht" zodat het zicht niet valt op de "kale" achteras. Waarschijnlijk daarom een Ronal replica. Duur maar goedkoper dan de in mijn ogen allermooiste, nl. op maat gemaakte SZ of GTAm replica's. De BBS replica's vallen voor mij af wegens meestal te breed, te hoog of boutpatroon buiten reikweidte. Op zich jammer want daar vind ik er steeds meer van.

http://www.axiswheels.com/view-wheel/ogsan

http://www.axiswheels.com/view-wheel/axis-klassic

http://www.performancealloys.com/wheel- ... px?id=1183

Wat ik eigenlijk niet goed snap is dat die jongens bij Ronal zelf niet eens beginnen met type A terug te produceren in 15, 16 en 17". :?
quoresportivo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio

Bericht door quoresportivo »

17 inch oz superturismo 5x98
welkevelg78.jpg
156 2,4 jtd 20v facelift
155 3.0 24v in progress
alfetta gtv6 3.0 12v
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door GTV »

quoresportivo schreef:17 inch oz superturismo 5x98
Afbeelding
Velgen zijn mooi ik vind de banden alleen te plat :mrgreen:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
quoresportivo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio

Bericht door quoresportivo »

zijn toch zeker 2 blokken a 5cm :jumping:
156 2,4 jtd 20v facelift
155 3.0 24v in progress
alfetta gtv6 3.0 12v
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door Frans »

Mooie wielen :thumbs:

Banden zijn inderdaad te plat.....

En de profieldiepte zal ook wel niet meer aan de wettelijke eisen voldoen :blue_lol:
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Mooie velg :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Fetta