Die schuifbouten cq moeren, dat zijn toch 'gewoon' conische moeren die het wiel centeren en vastzetten terwijl ze worden aangedraaid, correct?
Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen die wielen omwisselen (zomer, winter etc) een gekalibreerde momentsleutel in de garage hebben liggen (en nooit eens laten vallen). Ik al niet maar het is natuurlijk wel hoe het hoort, en met reden. Mogelijk iets voor de Sint.
Ben onlangs weer wat bezig geweest met welke velg wel of niet. Mijn bedoeling is om alles zo standaard mogelijk te houden maar toch dat ietsje beter te proberen gaan.
Tijdens het gespit ben ik eea tegengekomen dat mogelijk ook voor iemand anders van dienst kan zijn, vooral de laatste link lijkt me een leuke ;
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
http://www.1010tires.com/TireSizeCalcul ... on=submit"
http://www.roadkillcustoms.com/hot-rods ... preadMM=98
http://www.kouki.co.uk/utilities/visual ... calculator
http://www.rimsntires.com/specs.jsp
Om de juiste velgen te kiezen ben ik begonnen bij de banden. Mijn GTV6 heeft geen servo dus breder dan 205 op de vooras ga ik mezelf niet aandoen.
In principe is het zo (even niet achtend op andere factoren) dat als je op de achteras bredere banden legt dan op de vooras, je een uitnodiging schrijft aan onderstuur om eens langs te komen. Daar ben ik niet zo'n fan van dus op de achteras komen dezelfde maat banden.
Gezien het standaard 195/60 r15 banden zijn komen 205/55 r15 en 205/50 r16 in aanmerking: de totale wiel diameter is in vergelijking met de originele wiele afwijken met respectievelijk -1.4% en -0.6%. Andere opties wijken 2% of meer af en vallen daarom af wat mij betreft.
Semislicks lijken volgend jaar tegen een Europees straatverbod aan te kijken, en de band die ik één trapje daaronder vind (tegen aanvaardbare prijs) is een Toyo Proxes T1R. Die kost ongeveer gelijk voor de twee maten, is dus geen scheidsrechter.
http://toyotires.com/tire/pattern/proxe ... mmer-tires
(Ik heb het eigenlijk nogal voor Pirelli's, maar een P zero corsa vraagt minimaal een 17" en de corsa systems van tegenwoordig geloof ik zelfs 18". Blijkbaar geen interesse in grass roots racing daar bij Pirelli. Eeuwig jammer.)
De banden passen op 5.5 tot 7.5j velgen. De standaard velg is een 6j dus smaller gaan lijkt me al geen goed idee. En hoe breder de velg, hoe mooier natuurlijk (tot op een zeker punt). Met wat zoekwerk blijkt dat -gemiddeld, en natuurlijk afhankelijk van de velg- dat een 7.5j een kilo meer weegt dan een 7.0j, die dan weer bijna evenveel weegt als een 6.5j. Dus ik ga voor een 7.0j.
De keuze gaat dan tussen
205/55 r15 7j (+/- 7kg per wiel) en 205/50 r16 7j (+/- 8kg per wiel). 4kg extra onafgeveerd gewicht enkel voor de 'looks' en een iets stijvere zijwand (vermoed ik toch, probeer daar maar eens cijfers over te vinden) is me teveel, dus houd ik het op de 205/55 r15 7j combo.
Dan is er nog de offset. De originele e.t. van de 6.0j standaard velg is 45. Van wat ik zo lees lijkt het niet aan te raden om verder te gaan dan een e.t. van 25 om het raken van de banden met de koets of binnenspatborden te vermijden. Nu blijkt ook dat als je van 6.0j naar 7.0j gaat je het niet kan houden op dezelfde e.t. : door de verandering in velg-breedte veranderen de verhoudingen. Zo gaat een velg 7.0j e.t. 35 wel 2.3cm meer naar buiten komen dan de standaard 6.0j e.t. 45, toch is er 3 mm minder ruimte voor de (voor)remmen. Blijkt dat pas bij 7.0j e.t. 32 de ruimte 'binnen' de velg hetzelfde is.
En zo lijkt mijn ideale velg op :
15" 7.0j e.t. 32 boutpatroon 5x95 center gat 58.6mm met 205/55 r15 banden, zo licht mogelijk, period correct of toch in de buurt en "dicht" zodat het zicht niet valt op de "kale" achteras. Waarschijnlijk daarom een Ronal replica. Duur maar goedkoper dan de in mijn ogen allermooiste, nl. op maat gemaakte SZ of GTAm replica's. De BBS replica's vallen voor mij af wegens meestal te breed, te hoog of boutpatroon buiten reikweidte. Op zich jammer want daar vind ik er steeds meer van.
http://www.axiswheels.com/view-wheel/ogsan
http://www.axiswheels.com/view-wheel/axis-klassic
http://www.performancealloys.com/wheel- ... px?id=1183
Wat ik eigenlijk niet goed snap is dat die jongens bij Ronal zelf niet eens beginnen met type A terug te produceren in 15, 16 en 17".
