Vandaag eerst het verstevigingskruis voor het vervangen van de dorpels afgelast. Verder een stukje aan de onderzijde van het binnenscherm afgemaakt. Daarbij viel mijn oog toch weer op een plek die ik niet helemaal vertrouw. De overgang van binnenscherm naar het vertevigingsprofiel voor de bumpstops. Dus ik zou geen perfectionist zijn als ik dat stukje niet gelijk zou meenemen. En mijn oog had gelijk weer een berg roest onder dit stukje. Aan de hand van de fotokes kan ik wel mooi in detail laten zien hoe ik zo'n stukje vervang. (speciaal voor Fetta, geen cursus maar wel wat detail info)
Het verdachte plekje eruit geslepen. Eerst de puntlassen uitgeboord!
Eerst een stukje plaat 90gr omgezet en daarna in vorm geslepen! Contouren zet ik over van het weggeslepen gedeelte.
Daarna tac ik het met een paar hechtlasjes vast. In dit geval bovenin begonnen omdat ik de plaat tijdens het lassen door de hele lichte bolling iets moest aandrukken.
Vervolgens las ik een aantal kleine stukjes om de warmte inbreng te beperken. Dit doe ik door pulserend te lassen. Een tacje over de vorige enz. Op deze wijze beperk je de warmteinbreng en kun je het smeltbad goed controleren. Als je bij zo'n klein reparatiestukje een complete rups neerlegt trekt de boel krom. Op de plaats van de las trekken de randen dan naar binnen en dat krijg je niet meer glad met alleen slijpen!
Het gedeelte tegen het verstevigingsstuk goed aankloppen (moet er strak tegenaan zitten) en daarna vanuit het midden vastzetten met proplassen. Proplassen met een veel hoger vermogen (bij mij vier x zo hoog) en dito draadsnelheid. Ik las ze tegenwoordig niet meer met het speciale mondstuk maar uit de hand omdat ik ze dan veel beter vol kan lassen en het smeltbad kan controleren.
Daarna slijpen en een onzichtbaar reparatiestuk! Mijn kleine slijper op lucht werkt perfect nauwkeurig. De 2inch slijpschijfjes circa 4mm dik komen uit de US maar zijn het helemaal waard. Ondanks eerdere berichten dat deze ook in Nederland te koop zijn ben ik ze nog steeds niet tegengekomen! (wel doorslijpschijfjes maar dat bedoel ik niet)
Zo het verstevigingskruis zit er ook in!
Zo op naar de dorpel!