Carbo's GTV6 Grand Prix

Aan de knutsel met jou Alfetta? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Re: Carbo's GTV6 Grand Prix

Bericht door Carbo »

Als ik klaar ben met lassen gaat heel de koets kaal behalve de onderzijde. De onderzijde en de wielkasten staan in de RX5 en daarna in de RX10 Kleur rood. Helaas is dit een RAL kleur die net een tint anders is als de AR 130. Ik denk dat uiteindelijk dit niet zo opvalt.

Ik wil zo min mogelijk undercoating en dergelijke spuiten omdat ik zeker weet dat er nog gepuntlaste naden gaan werken. Door de boel glad af te werken zie ik precies waar dat gebeurd en kan ik het op tijd bijwerken.

De rest van de koets gaat in de Epoxyprimer en daarna 2K lak + een blanke laklaag. Alles van Standox omdat mijn beoogde spuiter hier mee werkt gebruik ik dit hele laksysteem.
De motorruimte en binnenzijde spuit ik zelf in de 2K rood. Een stofinsluitingtje hier en daar is daar niet zo erg. De buitenzijde laat ik strak maken en spuiten. Ik kan veel maar ergens moet je met name in tijd je grenzen kennen. (trouwens als ik zelf over een spuitcabine kon beschikken zonder tijdslimiet deed ik het zelf :biggrin:)

Na het spuitwerk ben ik zeker nog een jaar aan het opbouwen. Ik reken dus totaal op nog twee jaar! Klinkt lang maar dan ben ik al op de helft :)))

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

De motorruimte zet je eerst ook niet in de RX5? Ik zit er aan te denken dit wel te doen en dan RX10 in kleur er over heen.
Eerst RX5 en dan washpraimer gaat niet, ben ik achter gekomen. Ik meende alles weg te hebben gehaald, maar er zaten achteraf nog een paar lopers die ik had gemist. Na het spuiten van de washpraimer zag je duidelijk de reactie.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Nee de motorruimte gaat kaal en in de Epoxyprimer. Ik wil de motorruimte helemaal in showstaat hebben. :blue_cool:
De binnenzijde ook. Alles gaat in de 2K en dan pas de antidreunmatten erin.
Volgens mij gaat er bijna niets over RX5, als je dat wilt moet je volgens mij er eerst RX10 overheen zetten en dan kun je weer verder. Mijn draagarmen heb ik over de RX10 gespoten en dat ging prima! Denk alleen dat ik ook dit nog een keer over doe met 2K lak.

De holle chassidelen zet ik als laatste in de RX7.

Heb vandaag mijn ruimte boven de garage opgeruimd hier liggen alle delen opgeslagen en kwam toch veel zaken tegen die ik nog moet aanpakken. Vandaar dat ik voor de opbouw ook nog een jaar uittrek!

Gr,
Carl
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door GTV42.0 »

We hebben die van Stefan in een jaar tijd opgebouwd 1 avond in de week met 2 en meestal 3 man sterk. Wel moet ik erbij vermelden dat een x aantal avonden soms opgingen aan gezellig koffie drinken met liefhebbers die kwamen kijken en het zoeken naar schroeven, bouten e.d. omdat dit alles door elkaar heen lag en Stefan ook niet wist of alles compleet was.

Ik zit te twijfelen hoe ik motorruimte aanpak. Door de rodekleur die jij straks krijgt zie je alles goed en bij mij wordt het Grigio Nube en hier zie je niet alles even goed. Maar ik heb nog even om te kijken hoe ik het doe. :blue_lol: :blue_lol:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Vanavond een stukje van de vloer aan de voorzijde dichtgezet. Ik kan hier goed laten zien hoe ik dit aanpak dus hierbij een fotoserie van de werkzaamheden;

Als eerste van karton een passtuk gemaakt!
Afbeelding

Dan de maten overgezet op een stukje plaat!
Afbeelding

Vervolgens precies pas gemaakt, de rand gezet (deze loopt iets rond) en de bollingen in het stukje plaat gebracht! Dit laatste doe ik met de hand en de hamer en dolly waarbij de dolly in de bankschroef staat.
Afbeelding

Gelast!
Afbeelding

Afbeelding

Lassen geslepen!
Afbeelding

In de tijdelijke primer!
Afbeelding

Al met al twee uurtjes werk!

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Ik kon het weekend niet zoveel doen en aangezien ik wel de vaart er wil inhouden vandaag maar een verlofdag genomen. Viel uiteindelijk toch nog wel tegen ben maar een paar uurtjes met de GTV bezig geweest.
Voor de eerste keer deze winter m'n hittekanon aangezet. Brrrr wat was het vanochtend koud in de garage! Half uurtje het kanon aan en een heerlijk sleuteltemperatuurtje.

Vandaag de buitendorpel pasgemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Let op de clipjes aan de bovenzijde! Is al eens voorbijgekomen in dit topic. Nu kun je ze in gebruik zien. Clipjes klemmen over het plaatwerk maar het portier kan gewoon dicht :wink: Gewoon handig!
Afbeelding
Afbeelding

Nog een plaatje van de binnenzijde!
Afbeelding

De boel is nu ruw pasgemaakt. Ondanks dat het een originele buitendorpel is viel het best tegen. Er kwam nog een hoop plaatwerken bij kijken. Nu gaat de boel weer uitelkaar en wordt alles lekker in de primer en RX gezet waarna de boel pas afgelast kan worden. Verstevigingstuk bij de A stijl moet ik ook nog maken. Dus we zijn er nog lang niet!
Wordt een lange winter :)))

Gr,
Carl
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Melvivio »

Hoe heet dat gereedschap? lijkt me super handig? (voor als je even geen 20 griptangen hebt)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Ik heb geen idee wat de naam is van het klemgereedschap!

Vandaag verder gegaan met het verstevigingsstuk in de dorpel. Vond het afgelopen week ondanks het hittekanon veel te koud in de garage.

Om de verstevigingsgaten te maken heb ik met de bovenfrees een rondje in een hardhouten balk gemaakt. Daarna bleek een stuk Alfa gereedschap om lagers terug te slaan precies de diameter van het verstevigingsstuk te hebben :smile:

Het oude verstevigingsstuk, een beetje roest :mrgreen:
Afbeelding

Reparatiestuk in de maak!
Afbeelding

Begint er al op te lijken!
Afbeelding

Randje om slaan! en pasmaken!
Afbeelding

Met een paar hechtlasjes vastgezet!
Afbeelding

Afbeelding

Normaal loopt dit stuk door tussen de onderzijde binnen en buitendorpel echter dit is natuurlijk een roesthaard (driedubbel gepuntlaste plaat). Ik heb de boel dus afgelast op het bovenste gedeelte van de knik in de binnendorpel :mrgreen:

Gr,
Carl
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

:__: hoor dat je die gaten er ook nog in maakt.

Ik had ze achterwege gelaten :oops:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Zo dat was even geleden dat ik voor het laatst heb gepost! Helaas door ziekte en werkzaamheden lag het projectje even stil.
Ik ben nogb steeds druk bezig met de rechter dorpel. De binnenzijden van de dorpels staan lekker in de RX5 dat droogt alleen niet zo snel dus vandaag maar met een klein klusje tussendoor begonnen. Ik heb voor namelijk ook nog een nieuwe kriksteuntje nodig. Niet spectaculair maar wel leuk om te maken :mrgreen:

Afbeelding

Van karton een malletje maken!
Afbeelding

Begint erop te lijken!
Afbeelding

Past precies :mrgreen:
Afbeelding

Morgen de lipjes eraan lassen. Doordat deze lipjes in een bocht naar binnen zitten krijg je dit niet mooi gezet. Dus las ik ze er gewoon op! :wink:

Vandaag kwam ik bij de boekhandel het modelletje van de James Bond Car Collectie tegen en dat kon ik natuurlijk niet laten liggen. Modelletje gaat, maar wat kun je verwachten!
In het bijgvoegde blad staat echter een mooi citaat uit Autocar 1982!
"De GTV6 heeft alleen al in de hendel van de richtingaanwijzer meer karakter dan sommige Japanse coupes in hun hele verschijning" ::-)

En zo is het! :jumping:

Gr,
Carl
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Zo de snelheid was er een beetje uit dus de boel vandaag maar weer eens opgepakt. Ik heb de buitendorpel er nu gedeeltelijk opgelast. Moet alleen de onderste rand nog vastzetten.
Voordat ik kon lassen eerst de vierkante gaatjes gemaakt voor de kunststof bevestigingen voor de zij skirts! Gaatje boren en met de hand vijlen! en passen passen en nog eens passen. Dit geldt ook voor de dorpel. Ik ben meer aan het pasmaken dan aan het lassen :mrgreen:
Als iemand nog wat van die kuntstof bevestigingen voor de zij skirts heeft hou ik mij aanbevolen. Bij het demonteren zijn er een paar gesneuveld! :oops:

Vijlen passen en nog eens vijlen!
Afbeelding

Hier zoek ik er nog wat van! Dus graag een Pbje als je nog wat hebt liggen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het laswerk ook daar waar je het uiteindelijk niet meer ziet wel netjes geslepen en afgewerkt :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Zo alles netjes in de primer! Voor de buitenkant gaat dit er nog een keer af en dan in de 2K epoxy!
Gr,
Carl
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door Fetta »

eusa_clap.gif

clips zijn niet na te maken uit metaal?
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
gerhARd
Alfetta Membro
Alfetta Membro

Bericht door gerhARd »

Carbo, die vierkante sideskirtbevestigingen zitten op de alfa 33. Op de zelfde plek. Dus hup naar de sloop en met een waterpomptang of kombinatietang al die clips 45 graden draaien en dan naar je toe halen. En mee naar huis nemen. Dan in een sopje afwassen. :grin:
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

gerhARd schreef:Carbo, die vierkante sideskirtbevestigingen zitten op de alfa 33. Op de zelfde plek. Dus hup naar de sloop en met een waterpomptang of kombinatietang al die clips 45 graden draaien en dan naar je toe halen. En mee naar huis nemen. Dan in een sopje afwassen. :grin:
Thanks! Gerhard :thumbs:

Dat vergroot het zoekgebied aanzienlijk!

Gr,
Carl
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door Fetta »

Da's idd een zéér goeie tip. :thumbs:

Kans bestaat zelfs dat je deze van een 33 nog nieuw kunt bestellen.......proberen kan altijd, niet?
get in, sit down
shut up and hold on!

Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Deze week op jacht gegaan naar de sideskirt bevestigingen en heb een stel nieuwe gevonden! Komen uit Italie dus nog even afwachten voordat ze hier zijn.
Vandaag de dorpel aan de onderzijde afgelast. Morgen de laatste puntjes op de i zetten en ik moet zeggen het ziet er vind ik zelf weer goed uit. Ik ben vanavond een tevreden mens :mrgreen:

Een giga hoeveelheid proplassen. Zitten op iets minder dan 2cm van elkaar!
Afbeelding
De proplassen met een hoge stand op het lasapparaat!
Afbeelding
Daarna natuurlijk netjes geslepen!
Afbeelding
Afbeelding
Een fotootje van de binnenzijde staat in de RX 5 en RX10 hierna volgt nog een laag RX7 voor de plaatsen waar door het lassen beschadigingen zijn gekomen (zie bovenzijde)
Afbeelding
Afbeelding
Als laatste het voorlopige resultaat.
Het gaat allemaal niet snel maar wel goed zullen wij maar zeggen :wink:

Gr,
Carl
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door pe1ryx »

goed bezig :thumbs:
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro

Bericht door Melvivio »

Ziet er goed uit! Blijft leuk om te volgen hoe de auto's gestaag vorderen! Een paar aan het lassen, andere aan het opbouwen, andere juist aan het demonteren en aanpassen!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru

Bericht door Fetta »

Ik heb het al vaker gezegd: respect! :thumbs:

Zó kunnen lassen is een kunst als je dat hobbymatig zó beheerst.
get in, sit down
shut up and hold on!

Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru

Bericht door Carbo »

Thanks Fetta! :oops: Ook bij mij gaat wel eens iets mis hoor :mrgreen:
Vandaag de voorzijde dichtgezet, met name het onderste gedeelte zat behoorlijk tegen. Hier zitten twee tegengestelde welvingen in de plaat geperst en probeer dat maar eens na te maken. Normaal maak ik het dan uit meerdere stukken of slijp een stuk in. Vandaag eigenwijs en de boel uit een stuk gemaakt. Het zit erin maar nog niet helemaal naar mijn zin. Morgenavond nog wat bijwerken!

De kenners zien dat ik e.e.a. iets heb aangepast. Normaal loopt er over de gehele zijde tussen A post en binnenscherm een gepuntlaste naad. Echter als je wat grotere wielen gebruikt zoals ik de TRX 415mm velg moet je dit stuk uiteindelijke omslaan anders loopt bij een wieluitslag de band tegen dit stuk aan. Die gepuntlaste plaat omslaan is vragen om ellende want dit krijg je nooit meer mooi dicht. Dus gewoon de boel stuik gelast! :jumping: Dit zijn voor mij geoorloofde consessies aan het origineel!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr,
Carl
Plaats reactie